Rap act met 2 zangeressen mixen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fohousert
    • May 2008
    • 5

Rap act met 2 zangeressen mixen

ola mensen. ik doe de foh voor een act met 2 rappers waarvan 1 alleen de backing doet en 2 zangeressen die stukken mee rappen en soms stukken zingen.

een probleem dat ik soms heb is dat de muziek te mooi klinkt als het ware. alle nummers worden instrumentaal van cd afgespeelt, en komen van verschillende albums dus sound verschil, maar de vocals klinken als het ware heel "live" en de muziek heel "studio", waardoor de vocals vaak een beetje op de muziek liggen en niet echt in blenden, en als je dan de muziek harder zet wordt het weer onverstaanbaar. ook is het zo dat de raps bv zonder muziek heel mooi en vol klinken maar zo gauw je de muziek erbij draait wordt het schel rond de 3k.

een andere vraag is in hoeverre jullie de master eq, die in het rack met 32 banden, gebruiken om een mooi "overall" geluid te krijgen, of dat deze alleen gebruikt wordt om een paar lelijke frequencies eruit te halen. ik zou er bv een smile curve in kunnen zette net als een eq instelling op je stereo set. nu doe ik dit eigenlijk al een beetje op de kanalen van de muziek van cd.

nog iets dat eigenlijk een beetje aansluit op de vorige vraag. laatst was ik bij een festival en voordat we begonnen stond er een cd op. ik was daarvoor op een ander festival en daar was het geluid bagger en het cdtje tussen door klonk ook bagger. maar hier klonk het cdtje geweldig, alle frequenties mooi gedefinieert, een duidelijke bas maar niet boemerig of modderig, geen schelle tonen die er tussen uit staken. je hoorde als het ware al aan de kwaliteit van het geluid van de cd dat het helemaal goed ging komen met het geluid vd show, ondanks dat we niet konden sound checke. hier was het geluid van de show ook het mooiste tot nu, mede omdat er een dynamic equalizer op de lead vocal stond die hem heel "recht" hield. maar mijn vraag is nu eigenlijk wat zorgt ervoor dat het cdtje tussen door al zo goed klinkt. wat is de belangerijkste schakel. is het de kwaliteit van de pa. of is het de equalizer op het master kanaal. en kan je het theoretisch gezien in elke zaal zo mooi krijgen?

bij voorbaat dank!
  • G_D
    • Sep 2006
    • 46

Originally posted by fohousert
    een andere vraag is in hoeverre jullie de master eq, die in het rack met 32 banden, gebruiken om een mooi "overall" geluid te krijgen, of dat deze alleen gebruikt wordt om een paar lelijke frequencies eruit te halen. ik zou er bv een smile curve in kunnen zette net als een eq instelling op je stereo set. nu doe ik dit eigenlijk al een beetje op de kanalen van de muziek van cd.
    Een goede pa klinkt al goed, met de standaard processor instellingen. Dit weer allemaal gaan veranderen met een EQ heeft dus alleen maar nadelige gevolgen. Reden dat de EQ er vooral in zit om bepaalde frequenties eruit halen die op lokatie voor problemen zorgen.

Nog iets dat eigenlijk een beetje aansluit op de vorige vraag. laatst was ik bij een festival en voordat we begonnen stond er een cd op. ik was daarvoor op een ander festival en daar was het geluid bagger en het cdtje tussen door klonk ook bagger. maar hier klonk het cdtje geweldig, alle frequenties mooi gedefinieert, een duidelijke bas maar niet boemerig of modderig, geen schelle tonen die er tussen uit staken. je hoorde als het ware al aan de kwaliteit van het geluid van de cd dat het helemaal goed ging komen met het geluid vd show, ondanks dat we niet konden sound checke. hier was het geluid van de show ook het mooiste tot nu, mede omdat er een dynamic equalizer op de lead vocal stond die hem heel "recht" hield. maar mijn vraag is nu eigenlijk wat zorgt ervoor dat het cdtje tussen door al zo goed klinkt. wat is de belangerijkste schakel. is het de kwaliteit van de pa. of is het de equalizer op het master kanaal. en kan je het theoretisch gezien in elke zaal zo mooi krijgen?

bij voorbaat dank!
    De kwaliteit van de PA. Je kan nog zo'n geweldige EQ instelling hebben en dan nog zullen bepaalde systemen nergens naar klinken. Zoals ik al zei is het de processor die er voor zorgt dat het echt goed klinkt en niet de equalizer.

Theoretisch gezien kan je het in elke zaal zo mooi krijgen, alleen is het in de praktijk in bepaalde situaties makkelijker dan bij de andere.

Comment

• jadjong
      • Oct 2003
      • 654

ik zou er bv een smile curve in kunnen zette net als een eq instelling op je stereo set. nu doe ik dit eigenlijk al een beetje op de kanalen van de muziek van cd.
      De EQ op de master-uitgang gebruik je om de PA te laten klinken zoals jij dat wilt, niet om smilies mee te maken

De weg naar een goede show begint bij de speakers. Zijn die van treurige kwaliteit dan kost het heel wat tijd en kennis om het weer recht te breien. Gebruik vervolgens een paar goede microfoons en je bent al een heel eind. De tussenliggende apparatuur is verder niet zo belangrijk, degene die het bedient deste meer!

De problemen die jij beschrijft van een onsamenhangde mix herken ik volledig. Het is me tot nu toe een paar keer gelukt om bij een artiest met cd/md een mooie mix te krijgen. Dit waren ervaren artiesten en dat helpt een hoop. Afhankelijk van de stem iets tussen de 1k en 5k wegdraaien bij de cd en dan een klein beetje compressie op de stem. In de andere gevallen heb ik veel gespeeld met compressie op zang of cd maar het is het net niet. Ik zou nog wel eens multiband compressie willen proberen (bss 901 is volgens mij erg populair op dit forum) maar hier heb ik nog niet de kans voor gehad.
      Last edited by jadjong; 11-05-08, 20:07.

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Het begint bij een goede stem- en microfoontechniek, uiteraard. Probeer in ieder geval ervoor te zorgen dat ze niet het kopje afdekken met het handje en dat ze goed en consequent in de microfoon blijven zingen. Zo schep je al een hoop rust.

Heb je al eens geprobeerd om alle vocalen via een subgroep door een compressor te sturen? En probeer ook gewoon eens een wat hogere ratio. Mag best richting de 5 gaan... Zo hou je het grootste geweld een beetje kalm. Feit is nu wel dat de dynamiek van de artiest kleiner wordt, maar daar heb je faders voor, en oren in je kop, en een stukje muzikaal gevoel.

Wat je ook kunt proberen is twee subgroepen. Eentje met backing en eentje met de raps. Speel even met de threshold en de ratio om daar een mooi geheel van te maken.

Nog even over dat muzikale gevoel... Neem een keer de show op (via de mengtafel) en ga dat thuis, op je iPod, in de auto, luisteren. Vaak ga je na enkele keren al puntjes ontdekken waar jij als geluidsman verschil in kunt maken. Uithalen in de bridge, modulatie in het tweede refrein waar de zangeres naar kopstem schakelt... Dat zijn allemaal momenten die jij met de faders kunt opvangen. Een compressor is mooi om de mix rustiger en gedefinieerder te krijgen, maar het blijft een technisch hulpmiddel. Jij hebt oren in je kop en muzikaliteit en daarmee kun je je onderscheiden. Ride the faders!

Comment

• fohousert
          • May 2008
          • 5

thnx nuttige info allemaal!

over die master bus. wat valt precies onder "frequenties die voor problemen zorgen". ik vond bij een vorige zaal bv dat er elke keer te veel low mid rond de 250 hz in de muziek zat,en dat er iets te veel hoog rond de 4k zat, kan ik dat dan op die master eq weg draaien, of bedoel je meer frequenties die ervoor zorgen dat de roosters gaan trillen ofzo.

ik zal inderdaad volgende keer is een opname van de hele show maken, hoewel ik wel moet zeggen dat mij al opgevallen is dat bv over de koptelefoon de muziek vaak te hard klinkt als ik de hele mix live check. in de zaal klinkt het dan goed in balans maar over de koptelefoon hoor je de stemmen niet goed. kan natuurlijk ook komen omdat de zaal dan aan staat ik ben nu ook al aardig aan het faderen omdat de zangeressen zachter moeten als ze mee rappen en harder als ze zingen.
          Last edited by fohousert; 13-05-08, 21:10.

Comment

• jadjong
            • Oct 2003
            • 654

thnx nuttige info allemaal!

over die master bus. wat valt precies onder "frequenties die voor problemen zorgen". ik vond bij een vorige zaal bv dat er elke keer te veel low mid rond de 250 hz in de muziek zat,en dat er iets te veel hoog rond de 4k zat, kan ik dat dan op die master eq weg draaien, of bedoel je meer frequenties die ervoor zorgen dat de roosters gaan trillen ofzo.
            De eerste, tenzij die meetrillende roosters zo irritant zijn dat ze de rest overstemmen.

Comment

• fohousert
              • May 2008
              • 5

cool is het dan slim/normaal om eerst een cdtje met de originele nummers te draaien en de master eq zo af te stellen dat het klinkt zoals ik wil? ik zit er nooit echt aan omdat ik ervan uit ga dat de mensen van de zaal weten wat er uit moet.

Comment

• w.eckhardt
                • Apr 2006
                • 46

ik zal inderdaad volgende keer is een opname van de hele show maken, hoewel ik wel moet zeggen dat mij al opgevallen is dat bv over de koptelefoon de muziek vaak te hard klinkt als ik de hele mix live check. in de zaal klinkt het dan goed in balans maar over de koptelefoon hoor je de stemmen niet goed.
                Kan natuurlijk ook gewoon aan de monitoring liggen. Daar staat vaak toch de eigen zang hard op, wat ook in de zaal weer binnenkomt. Hoe kleiner het zaaltje, hoe duidelijker dat effect.

Zelf doe ik bij achtergrondkoortjes en rap best veel met effecten werken. Sowieso compressie op alle kanalen.
                Voor de rappers een vrij hoge ratio aanhouden (tussen 6 en 8) en om alles lekker in de mix mee te krijgen het laag van de rappers helemaal wegdraaien. Kort galmpje erover (0,8 sec) en ze vallen al heel snel op hun plaats.

Comment

• pmx
                  • Jan 2005
                  • 29

yo fohousert, ben jij toevallig die gast die extince de laatste weken meeneemt?

Comment

• fohousert
                    • May 2008
                    • 5

haha yup. wie ben jij dan? je kan me ook ff mailen om het topic schoon te houden.

Comment

• keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

Met alle respect, maar waarom besluit een "rapper-met-status" als Extince een mixer mee te nemen die hier op het forum wil leren hoe hij zijn werk moet doen? Die ook nog eens geen flauw idee heeft waarvoor welke EQ dient, en niet weet hoe hij kan checken of de set waarmee hij moet werken voor het doel geschikt is?

Ik dacht dat een gerenommeerd artiest als hij dan ook iemand met ervaring die klussen zou laten doen...

Greetz, Rob.
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Dank dat jij het in mijn plaats vraagt... ik vroeg me al af of ik nu de enige was die daar zo over dacht. Raar allemaal...
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• fohousert
                          • May 2008
                          • 5

Originally posted by keenoncoolstuff
                          Met alle respect, maar waarom besluit een "rapper-met-status" als Extince een mixer mee te nemen die hier op het forum wil leren hoe hij zijn werk moet doen? Die ook nog eens geen flauw idee heeft waarvoor welke EQ dient, en niet weet hoe hij kan checken of de set waarmee hij moet werken voor het doel geschikt is?

Ik dacht dat een gerenommeerd artiest als hij dan ook iemand met ervaring die klussen zou laten doen...

Greetz, Rob.
                          haha. Ze waren niet tevreden met het geluid van de foh mensen van een aantal zalen, ik ben oorspronkelijk meer een studio dude maar ik kan dus wel gewoon met mixers en randapparatuur omgaan, dus heb ik een paar shows gedaan en waren ze goed te spreken over het resultaat. Ik kom hier om de fijne kneepjes te leren van de pro's
                          Last edited by fohousert; 13-05-08, 18:49.

Comment

• soep
                            • Jul 2005
                            • 37

[html]Ik kom hier om de fijne kneepjes te leren van de pro's [/html]
                            Mmhh, je hebt het hier niet echt over de fijne kneepjes, maar meer over basics ..
                            Het geluid is zo goed als de zwakste schakel in de ketting: soms zijn dat de speakers of amps, soms de tafel, maar vaak ook de dienstdoende of mixende tech.
                            Oftewel, voor de eerste vragen die je stelt zijn eigenlijk geen standaard-antwoorden te geven, gebruik gewoon je oren.
                            Blijf communiceren met je artiesten -het werd al gezegd- als (met name in een kleinere ruimte) je monitors erg hard gaan dan heb je een verloren wedstrijd op de foh...

Bij de rapact die ik mix (is wel nederlandstalig met een live-band) insert ik een compressor op elk rap- en vocal kanaal (indien voorradig), en haal de rappers weer door een subgroep en daar insert ik ook een comp op. Bij rap rapt de lead zijn/haar tekst maar ze rappen accenten met z'n allen en vaak op aanzienlijk harder volume dan hun rap-level, die accenten kunnen irritant worden, vandaar. De comp op de subgroep werkt dus niet/nauwelijks tijdens de lead, maar controleert alleen de accenten. Verder blijft de rap zonder galm, wel met een voice-doubler cq fine-pitch, (achtergond-) vocalen geef ik een wat langere galm. Verder heb ik zelf 2 901's bij voor de lead rap en voc. Verder is het zaak wat "ruimte"te mixen in de muziek zodat de verstaanbaarheid van de rap naar voren komt (lukt de ene keer beter dan de andere ).
                            Suc6 met je live-werk, 't is heel wat anders dan studio!!

gr.
                            Soep
                            Tja...

Comment

• gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

haha. Ze waren niet tevreden met het geluid van de foh mensen van een aantal zalen...
                              Ik denk dat dit meer iets zegt over het niveau van zaaltechnici dan het niveau van fohousert. Die durft in ieder geval nog met z'n billen bloot op het forum de basics te vragen. Daar heb ik meer respect voor dan een flinke jongen die rondloopt met het predikaat "ik ben de foh man van Extince" en denkt dat hij niks meer hoeft te leren.

Lof.

Comment

Working...