Problemen met Crown luidspreker schroefterminals.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

Problemen met Crown luidspreker schroefterminals.

Waar ik steeds met geen mogelijkheid een goede oplossing voor weet te vinden is. Hoe sluit ik mijn speakers goed aan op mijn Crown versterkers. Perfecte versterkers, maar die Macrotech schroefterminals zijn zo lullig klein dat je er met goed fatsoen geen speakerkabel tussenkrijgt. Banaanpluggen en spades zijn ware weerstandsblokkades merk ik. Maar hoe krijg je je speakers danwel goed aangesloten?

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit probleem. ik heb nu een 1he aansluitplaat erachter hangen met speakon connectoren erop met steekpluggen in de terminals. Maar dit werkt rampzalig voor de dempingsfactor. Ik ben haast zover om de kabels direct aan de versterker vast te solderen met zilversoldeer om nog een beetje dempingsfactor over te houden.

Hoe lossen andere mensen dit op? Graag advies.
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by metalteacher
    Waar ik steeds met geen mogelijkheid een goede oplossing voor weet te vinden is. Hoe sluit ik mijn speakers goed aan op mijn Crown versterkers. Perfecte versterkers, maar die Macrotech schroefterminals zijn zo lullig klein dat je er met goed fatsoen geen speakerkabel tussenkrijgt. Banaanpluggen en spades zijn ware weerstandsblokkades merk ik. Maar hoe krijg je je speakers danwel goed aangesloten?

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit probleem. ik heb nu een 1he aansluitplaat erachter hangen met speakon connectoren erop met steekpluggen in de terminals. Maar dit werkt rampzalig voor de dempingsfactor. Ik ben haast zover om de kabels direct aan de versterker vast te solderen met zilversoldeer om nog een beetje dempingsfactor over te houden.

Hoe lossen andere mensen dit op? Graag advies.
    Ik weet niet wat voor materiaal je gebruikt, maar de termen Spades etc zijn vooral termen die gebruikt worden in de niche hi-fi world, door mensen die kunnen horen door wie ze dan wel verguld zijn.

Helaas heeft iedere overgang een zekere weerstand, daar ontkom je niet aan, maar dat daardoor de dempingsfactor rampzalig slecht wordt gaat er bij mij ook niet in.
    Normaal gebruik ik gewoon AMP krimpterminals, die met een goede tang aangeknepen worden. Meestal gebruik ik dan de terminals die op een stift eindigen. Ook gebruik ik wel vorkterminals,als dat in een bepaalde situatie beter uit komt.
    Ik zeg dus een goede tang, die de krimp zodanig maakt dat de krimp ook gasdicht is.
    Met zo´n tang die ze bij gamma verkopen in de vijf eurobak, werkt het dus niet. De krimpterminals zijn gespecificeerd voor de kabeldiameter waar ze bij horen. Een stroom van 20- 25 ampere voor de 2,5mm2 versie is geen probleem. Zou dat wel zo zijn, dan zouden ze in de sterkstroomtechniek voortdurend in grote hoeveelheden uitbranden.
    Een alternatief kan zijn om ongeisoleerde terminals aan de aders te solderen.
    Het contacttraject is bijna een centimeter lang en de draad is netjes helemaal rondom gesoldeerd. Gesoldeerde aderuiteinden is niet aan te bevelen, omdat soldeer onder druk kruipt en er voor zorgt dat de kontaktdruk afneemt.

Overigens, als je het speakercircuit bekijkt, dan is dat een serieschakeling van de inwendige weerstand van de versterker (niet de afsluitimpedantie), de weerstand van de luidsprekerkabels en de (gelijkstroom)weerstand van de luidsprekerspoel. Dat kan best een paar ohm zijn. Als daar een paar milli ohm aan toegevoegd wordt, merk je daar niets van.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Heb wel eens van die vergulde "Hi-end" banaanstekkers gebruikt maar die gingen er niet ver genoeg in. Ik gebruik nu voor m'n Crest Pro amps Hirschmann banaanstekkers, daar kun je tot 2,5mm met adereindhuls in en heb je tevens een lichte trekontlasting.

Dat met die "rampzalige weerstandsblokkades"; waaraan merk je dat dan ? Als je "slecht" geluid hebt zou ik het iig zeker niet daar zoeken.

Betreft de dempingsfactor gaat het er uiteindelijk om wat de weergever (luidsprekerspoel) wil "zien" en dat is een zo laag mogelijke uitgangsimpedantie. Lange kabels betekent voor de spoel een extra serieweerstand in verhouding met de inwendige weerstand van de amp (milli Ohms) en niet van zichzelf (4 / 8 Ohm). Dit itt een amp die met wat extra weerstand van die langere kabel natuurlijk geen probleem heeft en zelfs een iets hogere demping haalt.

Overigens maakt het geen *** uit of een amp nu een dempingsfactor van 200 of van 2000 hebt; dat verschil hoor je toch niet. Vanaf pakweg 100 is het al "strak" genoeg. Hier is overigens al genoeg over geschreven op dit forum.

Groeten en succes !
      Last edited by Koen van der K; 08-05-08, 19:41.
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Ja, ik gebruik ook vorkterminals, zowel gesoldeerd als gekrompen.
        De gesoldeerde zijn vanuit de tijd dat ik nog geen (dure!) krimptang bezat.
        Ik merk daar niks aan, werkt perfect. Als dat niet zo zou zijn, zouden ze niet in de industrie gebruikt worden, en daar gaan ze er echt met miljoenen tegelijk door.
        Wat ik altijd wel doe, is de terminals goed stevig vastdraaien. Vaak zijn ze zeskantig, daar zet ik dan een dop met verlengstuk op, NIET DE RATEL!!! en dat draai ik dan met de hand strak vast. Je krijgt ze dan met je vingers niet meer los.
        Bananen gebruik ik alleen voor een tijdelijk klusje, die vallen er mij te gemakkelijk uit tijdens het transport. Overigens zou het elektrisch kontakt van bananenstekers wel okee moeten zijn, de goede zijn vaak geschikt tot 16Ampère. (Hirschmann pluimstekers etc...)

Comment

• metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

Ik ga die andere topics opzoeken. Ik had dat ook al gedaan maar waarschijnlijk verkeerde zoekwoorden ingetikt. Sorry daarvoor, het laatste wat ik wil is een reeds gevoerde discussie nodeloos oprakelen.

Ik had me van te voren al ingelezen. de dempingsfactor behelst de weerstand van de versterker plus de signaalweg tot aan de luidsprekerspoel. Dit alles inclusief de diverse contactvlakken. Indeed de dempingsfactor van Crown is relatieve flauwekul omdat je bij de speaker niet veel meer dan 20-30 overhoudt, terwijl je met een behringer/dap ook nog steeds aan de 10-20 komt. Een dempingsfactor vanaf 40 is voldoende voor een goede strakke basweergave. Moet je die veertig natuurlijk wel halen. En als je op 4 ohm draait is dat een lastiger verhaal. Ik was mijn pomona pluggen aan het doormeten en kwam tot 0,5 ohm weerstand, mijn vorkjes kwamen daar ook dicht bij in de buurt. Ik weet dat neutrik speakons een weerstand hebben van 0,003 ohm dus dat is al heel wat beter. dat zxou in principe kunnen betekenen dat een Dap versterker dus met een speakon aansluitplug op de achterkant een stuk beter zou kunnen klinken. In theorie dan, als de voeding en alles ook goed zou zijn enzo.

Comment

• JVS
            • Mar 2004
            • 317

Een overgangsweerstand van 0,5 ohm bij een vorkstekkertje of banaan kan ik me héél moeilijk voorstellen.... Maar dat meet je natuurlijk ook niet met een normale multimeter, maar met een speciale milli-ohm meter (vierdraadsmeting...)..

Ik denk zelfs dat de overgangsweerstand van een standaard vorkje een stuk lager is dan van een speakon. Het contactoppervlak is véle malen groter, en de contactdruk is véél hoger....

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Ik ga die andere topics opzoeken. Ik had dat ook al gedaan maar waarschijnlijk verkeerde zoekwoorden ingetikt. Sorry daarvoor, het laatste wat ik wil is een reeds gevoerde discussie nodeloos oprakelen.

Ik had me van te voren al ingelezen. de dempingsfactor behelst de weerstand van de versterker plus de signaalweg tot aan de luidsprekerspoel. Dit alles inclusief de diverse contactvlakken. Indeed de dempingsfactor van Crown is relatieve flauwekul omdat je bij de speaker niet veel meer dan 20-30 overhoudt, terwijl je met een behringer/dap ook nog steeds aan de 10-20 komt. Een dempingsfactor vanaf 40 is voldoende voor een goede strakke basweergave. Moet je die veertig natuurlijk wel halen. En als je op 4 ohm draait is dat een lastiger verhaal. Ik was mijn pomona pluggen aan het doormeten en kwam tot 0,5 ohm weerstand, mijn vorkjes kwamen daar ook dicht bij in de buurt. Ik weet dat neutrik speakons een weerstand hebben van 0,003 ohm dus dat is al heel wat beter. dat zxou in principe kunnen betekenen dat een Dap versterker dus met een speakon aansluitplug op de achterkant een stuk beter zou kunnen klinken. In theorie dan, als de voeding en alles ook goed zou zijn enzo.
              Vraagje:
              Wat geeft de meter aan, als je simpelweg de twee meetsnoeren met elkaar doorverbind?
              Inderdaad is voor een dergelijke laagohmige meting, een vierdraadsmeting de aangewezen meetmethode.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• metalteacher
                • Dec 2007
                • 467

Aha, dat is nieuw voor mij, ik noteer het direct en ga zo'n meter aanschaffen. Ook die andere tip trek ik even na.

Ik kwam de volgende link tegen: FCL 6mm vertind koper die pluggen leken mij wel wat. de meeste pluggen zijn van ijzer, wat ik niet snap eigenlijk. Koper heeft tenslotte een veel lagere weerstand. Dus dit lijkt me toch een betere oplossing.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Aha, dat is nieuw voor mij, ik noteer het direct en ga zo'n meter aanschaffen. Ook die andere tip trek ik even na.

Ik kwam de volgende link tegen: FCL 6mm vertind koper die pluggen leken mij wel wat. de meeste pluggen zijn van ijzer, wat ik niet snap eigenlijk. Koper heeft tenslotte een veel lagere weerstand. Dus dit lijkt me toch een betere oplossing.
                  ik zou ze van goud nemen....

Comment

• metalteacher
                    • Dec 2007
                    • 467

Check, ik heb de aansluitpunten van de multimeter idd eens tegen elkaar gehouden, dat was een hele ontnuchtering. Meetfout dus. Ik ga zo'n andere meter kopen, want ik wil precies weten hoe het zit eigenlijk. Goud is een hele slechte geleider, ik meende uit mijn hoofd dat goud zelfs nog slechter geleid als ijzer. Geen optie dus. Zilver geleid beter als koper maar het verschil is zeer minimaal en voegt niks toe. Het verschil tussen koper en ijzer is heel groot, terwijl het prijsverschil in aanschaf verwaarloosbaar is. Ik hoef geen high-end spullen, maar goed voor een niet te hoge prijs geloof ik absoluut in.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

k ga zo'n andere meter kopen, want ik wil precies weten hoe het zit eigenlijk.
                      Succes! Voor de prijs van zo een meter heb je wel een paar versterkertjes met goede dempingsfactor... (mijn tweedehands HP had een nieuwprijs van "slechts" 8900 Euro)
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by laserguy
                        Succes! Voor de prijs van zo een meter heb je wel een paar versterkertjes met goede dempingsfactor... (mijn tweedehands HP had een nieuwprijs van "slechts" 8900 Euro)
                        mijn profitest was maar 5000....maar de jaarlijkse calibratie kost ook al gauw een paar honderd..

zonder gein.. denk aan de AMP-faston pennen. en al your troubles are over.

Comment

• metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

Haha...... jah idd... Voor 8900 zijn al m'n problemen over wat geluid betreft. Die meter wordt 'm dus niet denk ik. Niettemin iedereen bedankt voor alle bijdragen, het heeft mij geholpen om een stapje verder te komen, ik begrijp het nu iets beter.

Comment

• hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

Drie maal raden wat voor connectoren er aan die meetpennen van die meters zitten...

Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

De AMP krimpterminals die ik gebruik, zowel de vorkjes als de adereindpinnen, zijn van vertind rood koper. De fastons, de schuiflipjes, zal een of andere legering zijn, omdat roodkoper niet genoeg veerkracht heeft. Ik gebruik ze om speakon chassisdelen aan te sluiten en moet zeggen dat er nog nimmer een is "uitgebrand"
                              Die AMP dingen kosten een paar cent per stuk en ik haal ze bij Farnell.

Speakertech

Comment

Working...