effecten op in-ears?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • splentie7
    • Apr 2008
    • 2

effecten op in-ears?

Hallo allemaal,

Ik werk ondertussen al ongeveer een jaar met mijn in-ears (sennheiser E300 series) en heb me deze aankoop nog geen seconde beklaagd.
    Ik blijf het echter wel moeilijk vinden om een volledig optreden met beide oortjes 'uit te spelen' en dit omwille van het droge 'kamergevoel' waarin je je op dat moment bevindt. Ik moet er wel bijzeggen dat ik voorlopig nog met mijn sennheiser-oortjes speel en nog niet met bv. variphones.

Ik weet dat er zoiets bestaat als een 'ambiancemicro', maar nu vroeg ik me toch af of er geen alternatieve manieren zijn om mijn ruimtelijk gevoel en beleving zelf wat te tunen (bv. met een echokamer ofzo).

Alvast bedankt!

grtjs
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Originally posted by splentie7
    Hallo allemaal,

Ik werk ondertussen al ongeveer een jaar met mijn in-ears (sennheiser E300 series) en heb me deze aankoop nog geen seconde beklaagd.
    Ik blijf het echter wel moeilijk vinden om een volledig optreden met beide oortjes 'uit te spelen' en dit omwille van het droge 'kamergevoel' waarin je je op dat moment bevindt. Ik moet er wel bijzeggen dat ik voorlopig nog met mijn sennheiser-oortjes speel en nog niet met bv. variphones.

Ik weet dat er zoiets bestaat als een 'ambiancemicro', maar nu vroeg ik me toch af of er geen alternatieve manieren zijn om mijn ruimtelijk gevoel en beleving zelf wat te tunen (bv. met een echokamer ofzo).

Alvast bedankt!

grtjs
    Luister je wel naar een stereo mix of krijg je een mono mixje aangeleverd? Dat is namelijk een verschil van dag en nacht...

Als je toch op zoek bent naar een goede in-ear sound zou ik om te beginnen eerst gegoten in-ears bestellen. Zit vele malen lekkerder en het klinkt ook vele malen beter. Je kan geld uit gaan geven aan ambiance mic's en effect apparaten, maar voor het zelfde geld koop je ook een gegoten 2-weg systeempje.

Als je je 'afluistering' voor mekaar hebt zou je eens na kunnen gaan denken over een galmpje. Wel effe kijken wat je naar je galm toe stuurd. Als je bijvoorbeeld alleen een galmpje op de stemmen zet, moet de mix die je naar je galm stuurt wel in verhouding staan met de mix van de stemmen die jij op je oortjes hebt.

Wat je ook eens kunt proberen is een galmpje op je totale in-ear mix, wel een beetje subtiel te werk gaan anders wordt het een grote brei, die dingen die jij harder op je in-ear mix heb zullen ook meer galmen (eigenlijk zoals het dus ook in een akoestiek werkt).

Wat ik ook altijd wel lekker 'akoestisch' vind klinken is lekker met je overheads spelen van de drumstel. Daarmee kan je echt je mix 'open trekken' en wat meer die akoestische podium klank krijgen.

Extreem pannen wil nog wel eens wat meer een 'podium' klank opleveren.

Ambiance mic's is leuk, vooral om het aplaus enzo te horen. Het werkt vooral lekker als iemand die ambiance mic's 'mee schuift'.

maar.. in ears blijft een heel persoonlijk iets, ik zou gewoon lekker experimenten om je ultieme in-ear sound te vinden.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Wij zijn eerst gestart met een setup waar een galm in zat. Zodat vocalisten wat "ruimte" konden bijdraaien. In de praktijk bleek dat totaal niet gebruikt te worden. Maar misten enkele bandleden heel erg de "ruimte". <insert>muzikanten en gelul in de ruimte mop</insert>

We zijn toen wel een ambience microfoon neer gaan zetten. (gewoon een 17euro condensator grootmembraam van soundlux, luxsoud of weet-ik-veel-naam )

De ene helft van de band zweert hier nu bij, terwijl de rest hem gewoon uit heeft staan. Wat toch weer aantoont dat in-ear mixen een vak is wat niet even is uit te leggen..
      lekker belangrijk!

Comment

• Robert H
        • Jan 2006
        • 378

Originally posted by splentie7
        het droge 'kamergevoel' waarin je je op dat moment bevindt
        Zoals cobi al zegt:

Schaf eerst een paar echte (aangemeten) oortjes aan. Die meegeleverde walkmandingen zijn totaal ongeschikt voor op het podium. Zorg er vervolgens voor dat je monitormix stereo is. Is je monitorset hier niet op berekend? Ga dan alsjeblieft weer met floortjes aan de slag. Een mono-mix op afgesloten oortjes is een absolute no-go. Je wordt binnen vijf minuten helemaal knettergek van dat blok ondefineerbaar kabaal in het midden van je hoofd!

Als je deze twee dingen voor elkaar hebt, dan zul je merken dat de behoefte aan ambience en/of effecten volledig is verdwenen.

Lees elders op dit forum een heel topic over stereo-inear en het zwaar onderschatte belang hiervan. Kan hem zelf zo effe niet vinden...

Comment

• splentie7
          • Apr 2008
          • 2

Hallo,

Bedankt voor de reacties! Ik krijg effectief een stereo-mix aangeleverd...dus daar kan het niet aan liggen.
          Wel is het zo dat we nog geen vaste monitormixer hebben, dus dat speelt waarschijnlijk ook wel mee.
          Ik hoop binnen hier en een half jaar mijn gegoten oortjes te hebben!

grtjs

Comment

• MusiQmaN
            • Sep 2006
            • 328

Ik gebruik nu Voicetronics vt-05's geen gegoten, wel dezelfde techniek en vorm.

Scheelt toch zon 200 euries. Een echte aanrader.

Ik heb vaak genoeg een mono mix gehad, en met mn mixertje er tussen met simpele effecten kan je er nog aardig mee aan de gang gaan (als drummer dan igg)
            Drummer en techniek freak.

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Ik werk nu regelmatig met diverse inear gebruikers, die krijgen van mij een monomix, simpel omdat ik geen ruimte heb voor stereo.
              De muzikanten zijn: percussionist - toetsenman - saxofonist - drummer - zangeres
              Deze mensen zijn heel blij met de oortjes, enkele andere muzikanten hebben het ook geprobeerd (10-pers. funkband) en die vonden het niks.
              Hier blijkt naar mijn bescheiden mening uit, dat het een heel persoonlijk gevoel is.
              Technisch kan het zeker goed werken, maar ik geloof inderdaad wel dat stereo de zaak flink op kan knappen.

Comment

• bran0985
                • May 2004
                • 75

Wij hebben na vragen van de zangeres omdat het zo "droog" was nu gewoon de zaalmix incl. galm doorgestuurd naar haar in-ear...
                Wel iets zachter natuurlijk... maar zij vind dit geweldig.
                Misschien ook omdat zij al jaren gewend is om zonder monitoring over het zaal geluid te zingen. Zou je misschien eens kunnen proberen...
                Haar in-ears zijn op maat gemaakt en ze heeft er altijd maar 1 in (rechts) aan de linker kant staat haar gitaar amp... Ja ik weet dat het niet zo hoort maar het werkt wel

Comment

Working...