meten is weten ?
Collapse
X
-
-
Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Heb je al eens aan Spectra Foo gedacht. Veel Mac-boys lopen daar mee rond en volgens hen doet deze niet onder Voor Sia Smaart Live 5. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
TCMCBlijven lachen :)Comment
-
Zie de link :Ik heb af en toe wel eens het idee dat ik problemen in het laag heb door looptijdverschillen in het overlappingsgebied sub-stop. Die benader ik dan meestal met een combinatie van meetlint, gokken, trial&error. Ik heb het idee dat het beter en makkelijker moet kunnen mbv audioanalysesoftware. Delaystackjes, centerclusters, balkons, etc. worden op dezelfde manier ingeregeld, ook hierbij hoop ik beter en sneller te kunnen werken met dit soort tools. smalbandige problemen zoek ik nu vaak door een smal eq-bandje op +6dB door een bak roze ruis te sweepen en ook wel eens met m'n stem en een SM58, maar ook dat zou ik toch graag eens anders proberen. Ook zou ik het fijn vinden te weten hoe een systeem dat naar mijn oren goed klinkt er spectraal "uitziet" Zodat als ik eens een echt "fout" systeem tegenkom, of als ik zelf een "off"day heb een extra referentie heb die me op weg helpt.
Ook ik vind de $800 voor Smaart best veel, SATlive is dan wel aantrekkelijker, maar daar heb ik weer geen Mac-versie van kunnen vinden, wat jammer is aangezien ik eigenlijk geen zin heb om bootcamp of parallels te draaien op mn macbookje.
Op mijn zoektocht kwam ik een paar weken gelden ook een stukje software tegen genaamd Audiofile Engineering - Spectre Dit moet $150 kosten.
Ik heb de trial gedownload en heb er wat mee gespeeld. Als RTA en fasechecker lijkt het me prima, maar delays meten lijkt me wat omslachtig hiermee.
Is er hier iemand met ervaring die deze software eens naast de eerder genoemde stukken software gelegd heeft? Of bereid is dat te doen? Mij te helpen de beste koop te doen eigenlijk
YouTube - Subwoofer Alignment 1 of 8
Hier gaat Josh Evans (heel bekend van Smaart) in op het inregelen (alignment) van subwoofers tov top luidsprekers mbv phase correctie.
Top luidsprekers kunnen eenvoudiger op tijd gezet worden door gebruik te maken van de impulse respons meting. Hiermee zie je als je twee luidsprekers aanzet twee pieken. Als je hierop inzoomt kun je de delay tijd halen uit uit de afstand tussen de twee piek-niveaus.
Een ander programma die hier nog niet genoemd is : Easera Systune. Ik zelf gebruik dit programma al sinds de beta release. Vind dit persoonlijk beter dan Smaart. Maar zoals eerder aangekaart: je moet wel weten wat je ziet en wat je hiermee kan.
Meten is weten is dan zeer relatief. Als je niet weet wat de data laat zien, worden er snel fouten gemaakt. Ik las dat er een aantal mensen waren die in het hoog 15 dB piek in gingen draaien. Die personen hebben dus niet begrepen wat ze aan het doen zijn. Het kan nl. een probleem zijn op de plek van de microfoon. Zoals ik met Sim 2 en 3 heb geleerd is om op meerdere posities te meten en uit de verschillende metingen te halen wat er evt. EQ matig kan worden aangepast. Ik gebruik tegenwoordig zeker drie/vier meetpunten tegelijk en average deze om een EQ aanpassing te doen.Last edited by nielsjanssennl; 28-04-08, 08:21.Comment
-
Je moet met het meten van delaytijden wel een behoorlijke input hebben op je Smaart (ik probeer de input rond de -12/-15 te houden). Daarnaast moet het opgevingsgeluid natuurlijk niet het speaker geluid overstemmen.
Ik krijg eigenlijk altijd de waarde te zien die ik wil zien (en die dus klopt). Soms kost het je iets meer tijd door omgevens geluiden, en ik doe ook altijd meerdere metingen (kost maar een paar seconde).
De enigste extra vertraging waarmee je te maken kan krijgen is de latency van de speaker processor. Daardoor kan je toch dingen meten die je niet verwacht. Ik stond laatst met een digitaal geproccessed setje (dansvloer) waarbij ik ook nog had door geprikt op het huissysteem met analoge processors. Fysiek gezien had ik mijn eigen setje moeten vertragen (ging misschien maar om 1 meter) maar door de hogere latency van mijn eigen setje heb ik uiteindelijk het huissysteem gedelayed (ging om nog geen meter). Als je eenmaal je waarden hebt ingevoerd hoor je snel genoeg of het klopt of niet.Last edited by cobi; 28-04-08, 08:17.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Spectra foo is een leuk programma. Helaas ontkom je niet aan Windows daar er niet veel keus is voor de Mac. Heb zelf ook een Macbook (pro) en draai met veel plezier Windows onder bootcamp. Als je windows programma's gebruik (Smaart/Systune/WinMls) gebruik dan absoluut bootcamp. Paralles ondersteunt nl. de keys (=licenties) van de programmas niet. En ook de video driver wordt niet goed gebruikt.Comment
-
Ga naar impulse respons meting. Als het goed is krijg je dan een grote piek te zien. Als je nu peak->delay klikt en inzoomt op de piek dan moet de cursor en de tijdslijn (0) op het hoogste punt van de piek staan (meestal positieve kant van de piek). Als dit klopt probeer dan nog eens AUTO SM en als het goed is zie je dan dezelfde afstand (m. of ms). Als dat zo is, dan klopt de afstand microfoon<->luidspreker.Een puntje is me nog niet duidelijk.
Het is me vaker opgevallen dat de delay die Smaart uitrekend niet de delaytijd is die ik verwacht. In eerste instantie dacht ik dat het te maken zou hebben met latency en de plek in de luidsprekerkast vanwaaruit het geluid vertrekt maar ook dit komt vaak niet uit. Ik heb het wel eens nagemeten met een rolmaat. Wellicht maak ik een meet of interpretatiefout maar daar ben ik nog niet achter, iemand tips?
Ga zeker SAT eens proberen.Comment
-
-
Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
-
-
Hoi Timo,He niels vraagje wat kost die Easera Systune en wat voor geluidskaart gebruik je erbij .
Is het mogelijk om via dit programma een vergelijkbare meting a sim te doen . Dus console/processor/mike tegelijker tijd of moet je dan om patchen .
Ik heb maar heel even gekeken moet het nog effe goed bekijken maar 't ziet er goed uit .
Ik gebruik de Motu traveler op firewire. Nee Systune kan niet meerdere metingen tegelijk doen: wel kan hij tot max. 8 inputs tegelijk averagen. Switchen tussen meerdere inputs gaat erg gemakkelijk.
Ik heb de software omgerekend voor net iets meer dan 500 Euro. Was introductie prijs.
Kwam op Frankfurt het bedrijf WaveCapture tegen. Deze komen binnenkort met Live Capture dit lijkt me de eerste software welke tegelijk tot 8 metingen kan laten zien: dus op een Sim manier. Heb een beta release van ze gekregen, maar helaas werkt het nog niet helemaal. Wordt nog hard aan gewerkt. Prijs wordt ongeveer iets meer dan 500 Euro.
WaveCaptureComment
-
Moest aan deze opmerking denken van de week tijdens/na het inregelen van een systeem. Je oren zijn toch een opmerkelijk (mooi) instrument, met verbazingwekkende resolutie.
Zo gaf de meetapparatuur aan dat het systeem goed was ingeregeld, klonk het niet zoals het kan ... aanpassing van +0.2 dB op mid en 0.3 dB op hoog en het klonk helemaal zoals het hoort. Meting liet geen (significant) verschil zien.
Ergo ... trust your ears!Groeten,
MichelComment
-
-
... moet eerlijk bekennen dat ik niet zo van het "boosten" ben, eerder wegdraaien ... toch zeker op zo'n kritisch gebied ?
Echter heb ik nooit met SIM gewerkt dus weet niet hoe ik zoiets praktisch zou moeten interpreteren.
Wat Michel voorschotelt heb ik ook sporadisch bij de hand, welliswaar bij systemen die al goed van zichzelf zijn en aardig goed ingeregeld zijn; een te verwaarlozen EQ-ing dat resulteert in een daadwerkelijk beter / anders karakter. Ik denk dat het meer het fase-shiften en subtiel wijzigen van de groupdelay is dan het EQ-en opzich. Je zou het eens met een 1-orde allpass of een aantal useconden delay kunnen proberen om datzelfde resultaat te benaderen. Een klein beetje shelving kan wonderen doen in een goed systeem.
Groeten !Last edited by Koen van der K; 02-05-08, 18:19.Meer is minder, minder is meerComment

Comment