de titel zegt het al, ik ben op zoek naar een systeem of speaker processor met dynamic eq. dus volume afhankelijke eq's. Ben benieuwd of jullie me wat zetjes in de goede richting kunnen geven :-)
dynamische eq in systeem/speaker processor
Collapse
X
-
D2 van XTA, wil ik zelf ook nog eens mee stoeien.
3 bandjes stereo dynamische EQ met optioneel digitale in/outs.Spelingvouten onder voorbehout... -
Als je minder te besteden heb kun je de Behriniger DCX2496 nemen of als je nog meer wilt een Behringer DEQ2496 in combinatie met een processor.
Ik heb al vele goedkopere prcessoren onder handen gehad, zoals LEM DX26, Ashly, Proel, DBX Driverack PA, Driverack 260 etc. De Behringers doen wat dat betreft nauwelijks onder en hebben veel minder ruis dan de Driverack 260.
Minpunt van Behringer vind ik de technische betrouwbaarheid. In beide gevallen was het de flat cable en 2 relais die vervangen zijn.
TCMCBlijven lachen :)Comment
-
Goh..Als je minder te besteden heb kun je de Behriniger DCX2496 nemen of als je nog meer wilt een Behringer DEQ2496 in combinatie met een processor.
Ik heb al vele goedkopere prcessoren onder handen gehad, zoals LEM DX26, Ashly, Proel, DBX Driverack PA, Driverack 260 etc. De Behringers doen wat dat betreft nauwelijks onder en hebben veel minder ruis dan de Driverack 260.
Minpunt van Behringer vind ik de technische betrouwbaarheid. In beide gevallen was het de flat cable en 2 relais die vervangen zijn.
TCMC
Ik gebruik zelf ook een dbx driverack 260, maar ruis heb ik zeker niet!!
[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Nou, studio en live techniek staat toch wel tegenover elkaar.....
Jij weet kennelijk niet, misschien geen ervaring, wat Live muziek is en wat dit allemaal kan doen met je F.O.H.
Een serieuze P.A heeft zeker een Pro-Speaker management bij zich en is zeker nodig om het maximale uit je systeem te halen zonder de boel te laten ploffen...
Dit noemen we maximum gain structure, oftewel uit je hele setup dus vanaf je mixer,het maximale eruit halen!
Mensen die dit soort dingen serieus uitten mogen van mij wel eens een F.O.H gaan designen en testen in de praktijk...
Pfuu...
Dave.[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Weergevers hangen aan elkaar van compromissen, power compressie en niet-lineairiteiten bij hogere volumes, etc.etc.
Dynamic EQ-ing kan, mits op de juiste (subtiele) wijze toegepast een hoger rendement uit een systeem halen met minimale vervorming.
Een goed voorbeeld daarvan vind ik Nexo PS kastjes, ongekend wat er icm de Nexo processor uit die systemen gehaald kan worden !
De bijhorende proc heeft natuurlijk wel de optimale curves (dyn EQ-ing, dyn X-overfreq) voor betreffende weergevers en kan niet zomaar met een ultracurve worden vergeleken, maar enfin ... ik zou dit trucje dan ook zowiezo niet zomaar toepassen door de complexiteit, als je echt het maximale resultaat wil.
Wellicht dat topic starter kan aangeven wat het probleem is met zijn systeem, kan er vanuit een andere invalshoek een oplossing worden aangedragen ?
Groeten !Meer is minder, minder is meerComment
-
Hmm, fatsoelijke gainstructuren he...Nou, studio en live techniek staat toch wel tegenover elkaar.....
Jij weet kennelijk niet, misschien geen ervaring, wat Live muziek is en wat dit allemaal kan doen met je F.O.H.
Een serieuze P.A heeft zeker een Pro-Speaker management bij zich en is zeker nodig om het maximale uit je systeem te halen zonder de boel te laten ploffen...
Dit noemen we maximum gain structure, oftewel uit je hele setup dus vanaf je mixer,het maximale eruit halen!
Mensen die dit soort dingen serieus uitten mogen van mij wel eens een F.O.H gaan designen en testen in de praktijk...
Pfuu...
Dave.
Een harde limiter in je processor, is idd een belangrijke veiligheid, maar compressie-en dan helemaal multiband hierin gebruiken is m.i. een gedeelte van je mix uitbesteden aan de processor. Dat is iets wat me niet wenselijk lijkt, vooral omdat de mate van compressie afhankelijk is van het niveau waarop je uitstuurt, dit in tegenstelling tot een compressor die op een bus ge-insert zit. Het lijkt me niet zo prettig om tijdens een toegift nog even te willen knallen en mijn mix verprutst te zien worden door compressie in de processor waarbij dan vervolgens niet eens de gewenste geluidsdruk wordt gehaald. Sorry maar ik kan daar geen geoptimaliseerde gainstructuur in zien.
Om in te haken op wat Gino zei over sets die slechter gaan klinken op hoger volume: Ja helaas ken ik die. En dan denk ik dat je wel voordeel kunt hebben van een multibander. Deze kan je helpen om op lagere volumes fris te klinken, zonder dat dat dat frisse op hogere volumes ontaard in sonische aanranding van je publiek. Veel mensen die regelmatig C4 setjes op zn donder geven weten waar ik het over heb
, In dit geval zou die multibander evt wel in de processor kunnen zitten, omdat je eigenlijk een tekortkoming van de P.A. compenseert en niet je mix aan het oppompen bent, daar zit een verschil in..
Last edited by sparky; 15-04-08, 15:10.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Beste Gino,
Over lange tenen en een ego gesproken, Moet hier nu serieus op worden gereageerd ?
Je roept wel veel maar ik zie nergens iets dat constructief bijdraagt of onderbouwd is.
Daarbij is goed lezen ook een vak ...
Niet dat het interessant is voor dit topic maar enfin; Betreft de Nexo TD controller heb ik de doc even nagekeken en dit zit inderdaad anders in elkaar (2-band limiting). Dat dit systeem knalt en goed blijft klinken zal waarschijnlijk aan die limiters met sense liggen.
Enfin, zal even moeten spitten welke controller die dynamische X-overpunten gebruikt, en nee ... die verschuiving is natuurlijk niet in de orde van octaven.
GroetenLast edited by Koen van der K; 15-04-08, 21:35.Meer is minder, minder is meerComment
-
He gino Alles ok al een beetje stoom afgeblazen ?
Zou interesant zijn heb je net een sub lijn uitgemeten veranderd de x-over opeens van filter als je gas geeft . Heb je wat te doen .
als je dan ook nog de zelfde functies als de 901 mk2 hebt wordt het nog leuker Knopje below treshhold om zetten en dan laten expanden op het hoog
tav salsa als je iemand niet kent zou je beter wat voorzichtiger kunnen zijn met het roepen van termen als "wij noemen dat" etc
wie zijn wij iedereen op dit forum? Je spreekt niet voor mij dat kan ik zelf dank u
Denk trouwens niet dat ik dit soort experimenten niet heb geprobeerd Dat heb ik wel ik vind het alleen niet altijd mooi cq muziekaal klinken of het nou live of studio werk betreft .
Als ik het idee heb dat een pa maximaal moet draaien zet ik liever een zwaarder systeem in met genoeg headroom zodat ik gas terug kan nemen of ik dat doe is een 2de maar dan heb ik iig de keus .
Veel van de dingen die toepas tijdens live mixage van bands zijn dingen die ik in de studio ook gebruik cq daar geleerd heb door veel rond te klooien met technische gizmo's alleen begin ik steeds minder compressors eq's en andere rommel te gebruiken om dat ik het niet altijd mooi vind . Wederom de keus ligt dan dan bij mij .Last edited by Timo Beckman; 16-04-08, 00:31.Comment
-
die controller die vroeger freq punten verschoof was de smart controler van renkus h. Het was een kleine verschuiving van de HP van de comprsessiedriver kan ik me herinneren. Nooit meer ergens teruggezien
De analogie tussen studio en PA vind ik juist heel groot, anders dan hier dus word beweerd.
Dyn EQ op PA kan heel prettig zijn in mijn ervaring. Ik ben het er niet mee eens dat dyn EQ op de eindmix bij PA toepassingen altijd gaat om het wegwerken van PA mankementen. Studiomonitors zijn vrij nauwkeurige weergevers, maar in studios word ook veel met dyn EQ gewerkt, zeker in het masteringproces.
Bij harde volumes is vooral juist het gehoor minder vergevingsgezind mbt bepaalde freq gebieden.
Daarbij ben ik ook van mening dat je niet altijd het boek moet volgen van wat wel en niet kan of hoort. We zijn uiteindelijk met muziek bezig en het doel heiligt gewoon de middelen. Als je op zoek bent naar een bepaalde soundkleur of karakter wat kan jou het dan schelen of allerlei theoretici zeggen dat het niet hoort. Probeer gewoon eens dyn eq op je eindmix
Je moet er wel mee om kunnen gaan natuurlijk.....
@ Gino:
beste Gino, mijns inziens heb je gewoon geen benul van waar je het over hebt, dat geeft niks maar als je eens een normale toon zou aanslaan kom je niet zo zielig over.knoppen en waarden :)Comment
-
Bonjour iedereen op deze nieuwe morgen !
Bedankt voor je uitleg Gino, blij dat je het in zulke simpele bewoordingen brengt, kan zelfs ik het begrijpen ;-)
Zoals gezegd hangt een weergave systeem (niet enkel de drivers dus) van compromissen aan elkaar en kun je er met wat subtiele en doordachte electronische compensatie meer uit halen. Nadeel wellicht dat het in sommige gevallen ten koste gaat van de klank. Het is dus maar net hoe je het toepast en in welke situatie ... veel variabelen dus. Betreft het overige ga ik niet in herhaling vallen (goed lezen is tenslotte een vak).
Die controller met dynamisch x-overpunt ... iets zegt me dat het met Bose te maken had ... niet bepaald een goede referentie ;-)
Ohja, kan me bij de opmerkingen van Timo en onzer Dok voegen; je wijze van communiceren is mijns inziens niet bepaald "handig" te noemen, zul je geen vriendjes mee maken.
Pff, terug naar het topic dan maar,
Groeten !Last edited by Koen van der K; 16-04-08, 07:43.Meer is minder, minder is meerComment
-
Daarbij ben ik ook van mening dat je niet altijd het boek moet volgen van wat wel en niet kan of hoort. We zijn uiteindelijk met muziek bezig en het doel heiligt gewoon de middelen. Als je op zoek bent naar een bepaalde soundkleur of karakter wat kan jou het dan schelen of allerlei theoretici zeggen dat het niet hoort. Probeer gewoon eens dyn eq op je eindmix
Je moet er wel mee om kunnen gaan natuurlijk.....
Maar gebruik je dan ook de multibander uit je processor, of is'ie ergens op een bus ge-insert? In de processor lijkt me toch onhandig omdat je dan per volumeniveau je treshold(s!) aan moet passen? Of denk ik nu verkeerd.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Nou de PA processor heeft een ander doel.
Ik kom nooit aan thresholds daarvan, (behalve bij eerste keer inregelen/setuppen/versterkers wisselen etc).
Dus ik heb t wel over een multibander bijv een D2 of een tubetech oidknoppen en waarden :)Comment
-
Hallo allemaal, geen ruzie maken he ! Podverdorie nog aan toe
!!
In je processor heb je ook al min of meer multi-band omdat alle uitgangen afzonderlijk zijn ge-limit (en voor een deel ook gecompressed bij sommige mensen/ merken hun settings). Maar voordat dat gaat werken ben je al behoorlijk aan het duwen
... Daarbij eindigd wat mij betreft de mix bij de ingang van je systeem processor, die dient een compleet ander doel, zoals Dr dB ook al aangaf. Mooi statement in deze context is misschien dat het uitgangspunt van een systeem-tech is de PA overal hetzelfde te laten klinken, terwijl het de neiging van de mixer is de muziek overal mooi te laten klinken, miscchien een nuance-verschil, maar dit resulteerd wel in een andere mindset
. Aijn, niet afdwalen... normaal gezien inserteer je een dergelijke compressor dus op je L/R, zo blijft je master-fader gewoon werken zoals dat hoort en hoef je niet constant je thresholds bij te werken als je je eindvolume varieert. Als je een 'ALL' VCA maakt en gebruikt ben je weer terug bij af, maar dat is weer een andere discussie.
Ik kan me ook best voorstellen dat je bij sommige PA's een dyn EQ in je systeem proc (of op L/R in je prive-FX rack
) best kunt gebruiken. Zoals Dr dB al aangaf, is dit dan wel om tekortkomingen van de PA te compenseren; mee eens dus. Ik heb het zelf nooit gedaan eigenlijk, omdat mijn ervaring is dat niet alle bronnen evenveel bijdragen aan het 'klotegeluid' dat je wilt oplossen met de dyn EQ... als je dan de bronnen aanpakt die dit wel veroorzaken ben je vaak al van het grootste deel van het probleem af (vaak zijn dit bijvoorbeeld vocalen)... wat dat betreft ben ik het wel met Gino eens: toepassingen voor dyn EQ zie ik in beginsel vooral op losse kanalen of bussen (waar bijv alle toetsen of zo doorheen gaan), al helemaal als je PA niet dergelijk hoog-volume-kolere-herrie-gedrag vertoont
.
Adios!Last edited by berolios; 16-04-08, 11:03.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment

Comment