Drums en microfoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Berend
    • Feb 2006
    • 85

Originally posted by 4uss
    Maar kan iemand mij vertellen waarom die kabel die de kick in gaat zo heel heftig meebeweegt met de kick? Alsof hij de kabel aan de voorkant aan zijn pedaal heeft vastgeknoopt ofzo...
    Mij lijkt het dat de mic nogal ver in de kick staat, en door de drukgolf niet echt stil staat. Nooit gezien dat ze de mic echt in de kick zetten / leggen. Hoe doe je dat zonder dat ie omdondert?

Het klinkt idd prima voor zover het te beoordelen is.
    dusssss.........

Comment

• RHulshof
      • Jan 2008
      • 66

lekker hoor ik ben wel benieuwd wat er uit jullie test dag komt ik hoorde wel degelijk een goede aanslag dus er zat genoeg attack in de toms tewijl het vanaf de onderkant werd gemict.

Verder bass drums kan je op vele manieren micen ligt er maar net aan wat voor muziek style je speelt.

Joe bonamassa speelt stevige bleus / Rock

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je toms alleen van onder mict (enkelvels, zoals in het eagles voorbeeld) je de aanslag echt wel mist........maar die aanslag kan natuurlijk ook heel goed van de overheads komen he, als de omstandigheden goed zijn pak je daar ook live bij voorkeur niet alleen bekkens maar de hele kit mee.

Like said; vele wegen leiden naar Rome.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusiQmaN
          • Sep 2006
          • 328

ik zou het als speler wel handiger vinden dat ze onder zitten, en denk de techs ook ivm leaking van de cymbals daar ik deze laag boven de toms heb hangen (en zo dat er weinig ruimte is voor mics) bij mnn huidige setup:

Ik zit er wel eens te denken, interne May mics voor de rack toms aan te schaffen.

Mooie set trouwens de blauwe Yamaha Absolute Nouveau. Hij klinkt trouwens wel klote (zeker de toms) voor wat ik gewend ben met deze sets. Kan ook aan de opname of stmming van de vellen liggen.

Bogie Bowles:

Biography:
          Bogie Bowles began playing drums at the age of thirteen. A native of Greenville, South Carolina, Bogie's earliest influences were heavy metal bands like Judas Priest and Black Sabbath. He remembers wanting to play drums at age eleven and bugging his parents for a set. His Dad finally gave gave in. Bogie credits MTV as an early inspiration, "I remember watching videos by bands like Def Leppard and Toto. The drummers looked like they were having so much fun up there." In high school, listening to classic rock, Bogie discovered Led Zeppelin and as with most drummers, John Bonham's influence was a turning point for him. "I had finally found someone who's playing I wanted to reproduce, not just play the songs, but to somehow get into this guy's head and figure out where it all came from and how he was expressing himself." During a summer at Berklee College of Music, Bogie began exploring other genres like R&B and Pop and admiring drummers like Jeff Porcaro, Steve Gadd and Freddy White.

While attending college at the University of North Carolina at Chapel Hill, Bogie and some friends founded the alternative band, "Knocked Down Smilin'"and began a seven year run, touring regionally and recording two independently released CDs.

Continuing his education as a drummer has always been a constant in Bogie's career. "About my sixth year with Knocked Down Smilin', I began to feel that my playing had leveled off. I felt like I needed more of a personal challenge and I also wanted to be able to express myself more easily in my music." Bogie sought out local drum guru Frank Worrell. "Frank had played a lot of jazz and had studied with Alan Dawson, I knew he could help me." Help he did. Through a series of exercises and lessons over the next eighteen months, Bogie's playing grew immensely. Still, he knew there was more he could do.

When Knocked Down Smilin' broke up, it was time to move to Los Angeles. Bogie's early admiration of Jeff Porcaro (Toto) led him to enroll at the LA Music Academy, where Jeff's father, Joe Porcaro, was an instructor. Thus began an intense, yearlong regimen of study and practice with such legendary teachers and performers as Ralph Humphrey, Mark Schulman, Mike Shapiro and of course, Joe Porcaro. "Those guys all had my respect before I got there. It felt like an honor to study under them, rather than something I had to do."

Upon graduation, Mark Schulman referred Bogie to guitarist Stevie Salas for a European tour. "That experience was life changing. Stevie was so specific about everything he wanted from me and really pushed me." Upon returning Bogie called Mark Schulman, "I told Mark I wanted to know every single thing I could improve in my playing. He was so great and helped me come up with three simple but challenging exercises. I worked on them for about six months at different tempos and dynamic levels and man, what an impact that made." Shortly thereafter, Bogie recorded a CD with college radio favorite Jeff Witzeman. "That was the first CD I listened back to and thought ,'That's exactly how I want to sound.'" Bogie joined My Precious Days around this time, playing local gigs, touring some and recording the CD "Ether".

In the fall of 2002 Ralph Humphrey asked Bogie to join the teaching staff at the LA Music Academy as a private instructor, teaching the entire curriculum including Afro Cuban, Jazz and Playing Techniques.

When Bogie began working with Producer Mark Hudson on some demo projects, Mark brought him on for percussion on Ozzy Osbourne's upcoming CD, due in Febuary 2005. A few weeks later Bogie auditioned for Kenny Wayne Shepherd, who's new CD,"The Place You're In" was about to be released. In the fall of 2004 Bogie began a year long US tour with Kenny.

The final two months of Kenny's tour were spent opening for the legendary B.B. King on his "80th Birthday Blues Celebration Tour". The other opening act was none other than Joe Bonamassa. Bogie and Joe met and enjoyed hanging out together on this tour. Each night they watched each other play with mutual respect and admiration. It was no wonder that when Kenny's tour ended and Joe wanted a new rhythm section, Bogie's phone rang. After just three rehearsals, Joe, Bogie, and long time Johnny Winter bassist Mark Epstein hit the road in November '05. The are currently on tour in the U.S. and Europe.

Gear:
          Absolute Maple Nouveau
          ABD-1524T (24x18) Bass Drum
          ATT-1512U (12x9) Tom
          ATT-1514 (14x12) Tom
          ATT-1516 (16x14) Tom
          ASD-0547 (14x7) Snare Drum
          SD-6465MB (14x6.5) Mike Bordin Signature SD

(triggers zitten trouwens meestal aan de bovenkant, zodat ze alles optimaal oppakken)
          Last edited by MusiQmaN; 21-03-08, 11:38.
          Drummer en techniek freak.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

(triggers zitten trouwens meestal aan de bovenkant, zodat ze alles optimaal oppakken)
            Die trigger pakt de trilling op die door het vel reist en niet het geluid dat door lucht gaat, de kant waar die trigger zit maakt hiervoor dus weinig uit.

Dat je aan de binnenkant niet zo'n mooie rim hebt zitten waar je de trigger aan bevestigt, heeft er denk ik iets meer mee te maken
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusiQmaN
              • Sep 2006
              • 328

De kant maakt wel degeleijk uit.
              Heo dichter bij het punt waar de trilling vandaan komt, hoe makkeliker deze de trilling oppakt. Ook hoef je daarom minder in te stellen.

Als de trigger onderop zit heb je ook meer kans op x talk.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Hebben we het wel over hetzelfde? Ik heb het over de onderkant van het bovenvel, ik heb het idee dat jij het over het ondervel hebt.

Comment

• RHulshof
                  • Jan 2008
                  • 66

bij triggers is het inderdaad van belang dat je die zo dicht mogelijk bij de klap dus op het bovenvel plaatst om overspraak te minimaliseren.

maar goed heeft iemand al iets geprobeerd met het vanaf de onderkant plaatsen van de mic ??

Afgelopen zaterdag wou ik het gaan proberen maar voor ik begon met de soundcheck had de drummer de mics al weer boven op de toms geplaatst dus daar ging mijn test ik zou nog genoeg tijd hebben gehad als het niet had geklonken om ze om te bouwen maar hij vond dit mooier staan

maar goed ben benieuwd.

Comment

• 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

Originally posted by RHulshof
                    Afgelopen zaterdag wou ik het gaan proberen maar voor ik begon met de soundcheck had de drummer de mics al weer boven op de toms geplaatst dus daar ging mijn test ik zou nog genoeg tijd hebben gehad als het niet had geklonken om ze om te bouwen maar hij vond dit mooier staan
                    Als een drummer het waagt om mijn microfoons die ik zorgvuldig heb geplaatst eens even te verplaatsen om dat hij dat mooi vind is hij bij mij aan het verkeerde adres. Hij mag dan wel lekker drummen, ik wil lekker geluid kunnen doen, zonder dat ik me erger aan microfoons die anders zitten dan ik wil met alle gevolgen van dien (overspraak, verkeerde klank etc).

Ik kan misschien wel een keertje een opname maken met een tom waarbij boven en onder een mic is geplaatst, dan mogen jullie zelf oordelen (wel op aparte sporen natuurlijk )

Comment

• MusiQmaN
                      • Sep 2006
                      • 328

Originally posted by sparky
                      Hebben we het wel over hetzelfde? Ik heb het over de onderkant van het bovenvel, ik heb het idee dat jij het over het ondervel hebt.

Ahh kijk dat verklaart een hoop.

4uss.. ben ik benieuwd hoe je mijn kit zou micen met de cymbals zo laag en maar 1 plek voor de snare mic (namelijk op de lp claw ivm ruimte gebrek tussen de hihat en tom)

vregeet niet dat een drummer 805 van de tijd zonder mics drumd. als hij dan opeens mics tegenkomt binnen slag bereik zou ik ze ook verplaatsen, aleen dan in overleg (noit zomaar aan de tech stuff zitten zonder overleg.. de tech is je geluid )

En naar de opnames nauurlijk

Comment

• 4uss
                        • Aug 2005
                        • 578

Originally posted by MusiQmaN
                        4uss.. ben ik benieuwd hoe je mijn kit zou micen met de cymbals zo laag en maar 1 plek voor de snare mic (namelijk op de lp claw ivm ruimte gebrek tussen de hihat en tom)

vregeet niet dat een drummer 805 van de tijd zonder mics drumd. als hij dan opeens mics tegenkomt binnen slag bereik zou ik ze ook verplaatsen, aleen dan in overleg (noit zomaar aan de tech stuff zitten zonder overleg.. de tech is je geluid )

En naar de opnames nauurlijk
                        Ben zelf ook drummert, dus dat met die mic's op de toms ervaar ik zelf ook... heb helaas nog geen eigen kit (en dat na ruim 10 jaar drummen, het is een schande ) maar als ik wel een eigen kit koop (en ik denk niet dat dat nog lang duurt) dan ga ik eens kijken of ik de microfoontjes op een nette manier ín de tommetjes kan monteren. Die kit zal dan ook in de verhuur gaan als backline, dus ik heb er ook nog wat aan als tech.

Maar bij jouw kit is t miken niet zo moeilijk toch? twee clip-on micjes onder de splash monteren, die gaan de splash echt niet raken, eventueel met haakse XLR-en er aan. Flink gaten, anders komt die splash ook hard mee, maargoed, anders scheelt dat ook weer een overhead in die richting . Misschien krijgt de tweede tom wel wat last van overspraak van de snare op die manier, maar aan de andere kant hangt een knoepert van een ride, dus daar kom je niet echt ver.
                        De floors lijken me niet zo'n probleem, daar is altijd wel ruimte voor een mic zonder dat ze in de weg zitten.
                        De snare zou ik trouwens gewoon op statief tussen de Hi-Hat en de snare doorsteken, ik vrees dat de microfoon nu wat rommel op gaat vangen van het getik op de Hi-Hat, of valt dat mee? En een microfoon onder de snare, dat moet sowieso wel gaan. Condensatortje bij de Hi-Hat, en nog OH's, dat was het dan wel? Heb alleen niet genoeg mics om 4 toms met clip-on te doen, maar een SM57 op de laagste floor werkt ook best

Die opnames worden wel volgende week of iets later, ik ben nu hard bezig met mijn afstudeerverslag

Comment

• MusiQmaN
                          • Sep 2006
                          • 328

Originally posted by 4uss
                          Ben zelf ook drummert, dus dat met die mic's op de toms ervaar ik zelf ook... heb helaas nog geen eigen kit (en dat na ruim 10 jaar drummen, het is een schande ) maar als ik wel een eigen kit koop (en ik denk niet dat dat nog lang duurt) dan ga ik eens kijken of ik de microfoontjes op een nette manier ín de tommetjes kan monteren. Die kit zal dan ook in de verhuur gaan als backline, dus ik heb er ook nog wat aan als tech.

Maar bij jouw kit is t miken niet zo moeilijk toch? twee clip-on micjes onder de splash monteren, die gaan de splash echt niet raken, eventueel met haakse XLR-en er aan. Flink gaten, anders komt die splash ook hard mee, maargoed, anders scheelt dat ook weer een overhead in die richting . Misschien krijgt de tweede tom wel wat last van overspraak van de snare op die manier, maar aan de andere kant hangt een knoepert van een ride, dus daar kom je niet echt ver.
                          De floors lijken me niet zo'n probleem, daar is altijd wel ruimte voor een mic zonder dat ze in de weg zitten.
                          De snare zou ik trouwens gewoon op statief tussen de Hi-Hat en de snare doorsteken, ik vrees dat de microfoon nu wat rommel op gaat vangen van het getik op de Hi-Hat, of valt dat mee? En een microfoon onder de snare, dat moet sowieso wel gaan. Condensatortje bij de Hi-Hat, en nog OH's, dat was het dan wel? Heb alleen niet genoeg mics om 4 toms met clip-on te doen, maar een SM57 op de laagste floor werkt ook best

Die opnames worden wel volgende week of iets later, ik ben nu hard bezig met mijn afstudeerverslag

Mooie beschrijving.

Tussen de snare en hihat gaat alleen niet lukken, omdat daar mn jamblock zit.

Hij pakt (mits goed uitgericht zoals de yamah mic op de foto) geen hihat op. Wel (en dat is goed) de snare en het jamblock (gebruikt als rim click) en een beetje cowbell.

Ik maakte me alleen zorgen over de racktoms omdat de splashes zo laag erboven hangen.

Ik heb een tijdje een May systeem in mn kick gehad. Erg handig en goed klinkend. Vraag me af hoe dat bij de toms zou klinken.

Comment

• 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

Originally posted by MusiQmaN
                            Ik heb een tijdje een May systeem in mn kick gehad. Erg handig en goed klinkend. Vraag me af hoe dat bij de toms zou klinken.
                            Ik zit net te kijken naar die May dingen (moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat dit op de markt was) en het ziet er erg leuk uit. Helaas hebben ze niet de meest recente versie van de Sennheiser mics (e904) maar goed, verder ziet het er leuk uit. Maar hoe zit dit in de kit gemonteerd? En kan dat bij elk merk kit? Om nou zelf te gaan schroeven lijkt me niet een hele stakke actie, tenzij t een waaibomenkit is, maar daar ga ik dan ook echt geen micjes in bouwen. Maar t verbaast me dat ik dit soort systemen eigenlijk zelf nooit tegenkom, het lijkt me erg handig voor een drumstel die in de backlineverhuur staat bij een geluidsbedrijf.

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

De Beta98's van shure zijn mss ook een optie, ze zijn ontzettent klein en ook leverbaar met nierkarakteristiek ipv super- of hypernier waardoor ze aan de achterkant minder bekkens oppikken.

Sound is erg okee: helder met goede details en de tyische mid-laag-correctie is niet nodig, maar alleen met wat minder laag dan sommige andere tommics, maar er is genoeg aanwezig om het er in te EQ'en.

maar goed heeft iemand al iets geprobeerd met het vanaf de onderkant plaatsen van de mic ??

Jazeker, had er al wat over gezegd en ik lul niet zomaar wat natuurlijk. Ik heb ooit een drumkit opgenomen met slechts bovenvellen en deze zowel boven als onder gemict. Je mist het geluid van de aanslag; het geluid van stok en vel die elkaar raken, wat overblijft zijn de trillingen van het vel. Wat je er extra bijkrijgt is meer geluid van de ketel en ook de dingen die in de ketel gebeuren. van dat laatste kreeg ik een beetje dat "basketbal op gymzaalvoer"geluid wat je wel kent van mindere bassdrumsounds. De isolatie van andere delen van de kit was wel geweldig. maarja, ik heb liever wat overspraak en dan een tomsound die daadwerkelijk op een tom lijkt.

Comment

• RHulshof
                                • Jan 2008
                                • 66

Zo afgelopen zaterdag de kans gegrepen en boven + onder mics geplaatst.

+ punten
                                - Geen last van mics op de toms waar je met de stokken aan kan slaan.
                                - qua klank lekker vol
                                - minder last van overspraak vanaf de bekken partij.

- punten

- overpraak vanaf monitor mogelijk
                                - resoneren van ondervel dus Gate zeker aan te raden.
                                - minder tik van de aanslag

samenvatting

Zeker bruikbaar in situaties waar je de microfoons niet aan de boven kant kan gebruiken.
                                Zonder gate is het bruikbaar alleen is de stemming zeer duidelijk van belang.

ik ga gewoon verder met proberen

Comment

Working...