monitors uitruisen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frankvv
    • Jun 2007
    • 56

monitors uitruisen

Hoi,

Misschien dat het al op het forum genoemd staat, maar ik kon het niet vinden en worden als 'EQ' mag niet op gezocht worden.

Als ik lees wat de bedoeling is van het uitfluiten van monitors, dan klinkt het een beetje als het uitruisen van een PA. De microfoons op het podium vormen gezamelijk een meetmicrofoon, en het doel is om te zorgen dat geen frequenties overaanwezig zijn. Ik lees ook dat het doel is uiteindelijk een algemene multi-frequencie feedback te hebben.

Waarom wordt er dan niet gewoon een RTA/transfer functie gebruikt om in 1 klap de problemen te zien, waarschijnlijk hoeft hiervoor niets rond te zingen.

Omdat dit niet gebeurt, zit er vast een foutje in mijn redenatie, dus ik ben zeer benieuwd wat ik verkeerd heb begrepen

frankvv
  • showband
    • May 2001
    • 4516

In zeker opzicht wordt het al gedaan.

1) je hebt EQ´s met een verklikkerled erbij. (peavey bv) Als het fluit zie je aan het lampje welke band.

2) Als je toch al analyseert kun je net zo goed gelijk eqen. En er zijn van sabine tot behringer diverse automatische EQ´s te koop die eigenlijk een stap overslaan. Die grafische weergave boeit niet als je het toch automatiseerd)

3) Je kan analysers bij EQ´s kopen (bv samson)

In de praktijk is het "uitfluiten" gelijk aan zoeken naar piekresonanties in een systeem. Omdat die na een treshhold optreden en dus niet constant aanwezig zijn, is een gewone analyzer en uitruisen zoals bij het front dus niet hetzelfde. Daarmee tracht je een vlakke weergave te maken. Met "uitfluiten" tracht je gain before feedback te verhogen. Ten koste van zo min mogelijk geluidskwaliteitsverlies. (afgezwakte frequenties) Daar dat laatste de verstaanbaarheid beinvloed.
    Last edited by showband; 01-03-08, 18:04.
    lekker belangrijk!

Comment

Working...