Eigen mengtafel en fx-rack meenemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

100% eens met Sparky, mits goed voorbereid kan je een heel eind komen, als je thuis bankaardappel blijft spelen kom je nergens.

Even een tegelspreuk: Het meeste leer je van de dingen die fout gaan....
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

De eerste keer dat ik dit deed, knikende knieën en hart in je hoofd bonzen. Natuurlijk ging er veel mis bij mij maar met vallen en opstaan leer je. Ga nog wel eens op mijn bek hoor en dan heb ik mazzel met de systeemtech dat die mij helpt en ik leer ervan. Ik heb altijd de tijd gehad omdat ik vooral amateur musicalgroepen deed, dit is even wat anders dan een festival.

In het begin haalde ik van alles de handleidingen van internet en zocht ik naar foto's van de apparatuur zodat ik mij kon inlezen/kijken van te voren. De basiskennis van een mengtafel en outboard had ik wel. Denk ook dat het vooral was om voor mijn gevoel meer zekerheid te hebben dat ik de apparatuur theoretisch al ken. Dat is ondertussen iets wat ik niet echt meer doe omdat je toch veelal hetzelfde tegenkomt. De laatste keer was ergens vorig jaar omdat ik voor het eerst op een M7CL ging werken.

Ik zou het dan ook gewoon lekker doen als ik jou was. Natuurlijk was ik ook terughoudend en heel erg onzeker. Je wordt snel afgebrand terwijl men vaak niet weet dat het (één van) je eerste keer is. Als je dat verteld hoop je begrip te krijgen voor vragen maar vaak werkt het ook negatief en krijg je de hulp niet. Ook kom je techneuten tegen die wel weten wat ze doen en dit ook goed doen maar geen goede leermeester zijn omdat ze niet kunnen uitleggen.

Ik heb er geen spijt van dat ik het toen gedaan had.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Leg je verhaal ook uit aan de band. Maar compenseer ook door er gelijk extra energie in te stoppen.

-ga een aantal repetities bijwonen. Luister dan goed naar de afzonderlijke instrumenten "naturel" zonder microfoon ervoor in de ruimte. Dan weet je wat de muzikanten voor geluid als "eigen geluid" in gedachten hebben.
        Bij een drummer luister je dus achter de drumkruk en niet voor het drumstel!

-Vraag of zij een keer in de studio zijn geweest en ga intens naar de demo luisteren. Vraag dan wat zij wel en niet mooi aan de demo vinden. En luister nog eens goed. Dan krijg je nog een beter idee van de geluidstechnische wens.

-maak aantekeningen. En ontwikkel voor jezelf een "terminologie". (De gitaar klinkt muf, fris, helder, scherp, kaal, vol) en probeer dat te vergelijken met jou bekende platen. Daarna kun je zien hoe dit op zo een plaat in het geheel klinkt en functioneert.

Dit soort begrijpend en analyserend luisteren gaat je erg veel helpen bij het
        opzetten van snelle mixen.

Bij festivals inderdaad jezelf eerlijk voorstellen en misschien in het begin gewoon de huismixer assisteren. Hints geven over waar solo's zitten en voor hem/haar de hints van het toneel "vertalen". Dat schellt al een hele hoop. Als je bij een onbekende band een gids hebt die je kan uitleggen wat er op het toneel staat te gebeuren of mis aan het gaan is.
        lekker belangrijk!

Comment

• Sandman
          • Apr 2007
          • 67

Ongelovelijk dat jullie zo enthousiast reageren! Ik mijn besluit gemaakt en ik stel voor dat ik gewoon eerst een paar keer mee ga om te kijken/luisteren. En misschien kan ik me in de loop van de tijd meer ontwikkelen en zodoende leren om met de spullen, tijd en stress om te gaan.

Ik nog een vraagje: Hoe zou ik me het beste kunnen voorstellen bij de FOH tent? Hebben jullie daar ook ideeën over?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Comment

• rolanddeg
            • Nov 2004
            • 337

Zelfverzekerd overkomen, maar totáál geen arrogantie uitstralen! Technici zijn daar nogal gevoelig voor... En uiteraard beleefd blijven, maar dat spreekt vanzelf Gewoon zeggen dat je de vaste technicus van de band bent, maar nog vrij beginnend in het vak bent. En vervolgens vragen of hij er misschien bij wil blijven om een beetje mee te helpen... Even kort uitleggen waar de knelpunten voor je zitten: is het eq'en lastig, of het instellen van een compressor... Als huistechnicus zijnde ben je toch wel een héél erg grote bokkelul als je zo'n verzoek weigert!

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Wat ook HEEL belangrijk is. is OP TIJD even in de FOH hut langs gaan... bijvoorbeeld de change-over naar de band toe die voor jullie speelt is vaak een goed moment, maar eerder is natuurlijk altijd beter. Let er dan even op dat je de mensen niet stoort als ze ergens druk mee bezig zijn, maar meestal kun je je tussendoor wel even voorstellen. Ik probeer zelf altijd een zo goed mogelijk bedje te spreiden (waar mogelijk al gedurende de vorige band) voor gast-techneuten (al wat kabels leggen voor evt extra effecten als ze die zelf niet bij hebben, extra FX-rackje alvast neerzetten, insert / effecten die niet in gebruik zijn alvast resetten en evt op de juiste plek steken etcetera), zodat ze in een warm gespreid bedje terecht komen en de change-over supersnel gaat. Als ze dan twee voor twaalf aan komen kakken met moeilijke dingen (die ook niet in de rider staan) valt die mooie voorberieding direct in het water. De meeste techneuten weten het liefste zo vroeg mogelijk wat er gaat gebeuren, zodat daar evt voorbereidingen voor getroffen kunnen worden.

Wat ook belangrijk is, is dat je een paar dagen vantevoren even met het betreffende PA-bedrijf contact opneemt om te checken of ze de (juiste) rider (priklijst, stageplan) hebben gekregen, zonee... even de meest up-to-date sturen. Ga ook als je aankomt direct even op het podium bij de prikker e/o monitortech langs om je voor te stellen, te kijken of ze de juiste priklijst en zo hebben en welke mics je waar op wilt hebben (de mics die je in je pijst hebt staan zijn niet altijd aanwezig), ik print ook altijd een paar extra priklijsten en stageplotjes uit die ik dan evt. kan uitdelen als dat nodig is. Zo weet de lokale crew in een vroeg stadium wat er moet gebeuren, als gevolg worden dan (hopelijk) de juiste voorbereidingen getroffen en gaat alles zo soepel als maar zijn kan... no sweat !!

Wat de voorbereiding zelf betreft kun je de priklijst en stageplan eigenlijk nooit TE duidelijk maken. Maak het jezelf ook niet te moeilijk door een rare patch te gebruiken... begin gewoon met drums, daarna bas, gitaren, keyboars, blazers, weetikveelwatnogmeer en zet de vocal aan het einde. Op verreweg de meeste festivals wordt er met een 'festival-patch' gewerkt, waarop alle bandjes worden ingeprikt, dus het kan zijn dat jouw basgitaar niet op, maar op 12 zit en dat er hier en daar 'gaten' in je kanalen zitten. De volgorde van instrumentgroepen wordt echter meestal aangehouden zoals ik al eerder aangaf, dus beginnen met drums en eindigen met vocalen. HIER vind je een duidelijke priklijst en stageplan van een bandje dat ik deed als voorbeeld. Ook probeer ik persoonlijk de technische info altijd on-line beschikbaar te maken... maar om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee of daar ook wel eens organisatoren/ clubs/ PA-bedrijven gebruik van hebben gemaakt... of dat nut heeft dus zeg maar ;-)...

Met een goede en duidelijke technische specificatie als leidraad maakt de local crew meestal ook minder prikfouten. Prikfoutjes zul je waarschijnlijk vaak genoeg gaan tegen komen... huh, mijn bas-gitaar opeens op het lead-vocaal kanaal??? Hier leer je vanzelf wel mee om gaan... als het echt de spuigaten uitloopt en er veel fouten gemaakt worden, mag je daar trouwens gerust wat van zeggen.

En ja... helaas zul je ook rand-idioten tegen gaan komen als huistechneut... mensen die je niet zullen helpen zoals dat hoort, die geen flauw benul hebben van waar ze mee bezig zijn, of die geen enkele fatsoenlijke voorbereiding treffen om jullie show goed te laten zijn, laat staan dat ze zich moeite doen om het beter te maken (zeg maar het type 'ik-heb-hier-PA-neer-gezet-+-ik-ben-geweldig-en-alles-wat-met-optreden-te-maken-heeft-mag-de-band-lekker-zelf-opsoppen'). Misschien erg zwart-wit, maar niet alle techneuten weten zich een goede professionele houding aan te meten, dus daar zul je vanzelf mee om moeten leren gaan... besef dan in ieder geval goed dat het niet aan jou ligt (als jij je tenminste gewoon netjes en normaal opstelt). Gelukkig zal het in verreweg de meeste gevallen wel gewoon goed gaan hoor.

Maak er wat van en succes ermee !!
              Last edited by berolios; 28-02-08, 18:58.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Originally posted by berolios
                En ja... helaas zul je ook rand-idioten tegen gaan komen als huistechneut... mensen die je niet zullen helpen zoals dat hoort, die geen flauw benul hebben van waar ze mee bezig zijn, of die geen enkele fatsoenlijke voorbereiding treffen om jullie show goed te laten zijn, laat staan dat ze zich moeite doen om het beter te maken (zeg maar het type 'ik-heb-hier-PA-neer-gezet-+-ik-ben-geweldig-en-alles-wat-met-optreden-te-maken-heeft-mag-de-band-lekker-zelf-opsoppen'). Misschien erg zwart-wit, maar niet alle techneuten weten zich een goede professionele houding aan te meten, dus daar zul je vanzelf mee om moeten leren gaan... besef dan in ieder geval goed dat het niet aan jou ligt (als jij je tenminste gewoon netjes en normaal opstelt). Gelukkig zal het in verreweg de meeste gevallen wel gewoon goed gaan hoor.
                Sommige huistechneuten worden ook in het diepe gegooid hoor Een technieker die van het licht en van de speakerset alles wel kent, en een gezonde interesse heeft in alles wat op forums staat wordt dan ineens tot huistechnieker van de PA gebombardeerd (nu de firma eindelijk daarmee kan beginnen). Daar geldt knal hetzelfde: ofwel sta je open voor kritiek, ofwel totaal niet. En als beginnende huistechnieker het bedje zoveel mogelijk spreiden scheelt een pak, weet ik uit eigen ervaring

Over een rider wil ik je nog ff dit meegeven:
                * Maak die rider in het begin misschien best met iemand die wat ervaring heeft (liefst als huistech). Dan ben je zekerder dat je niks vergeet
                * Laat die rider eens nalezen door nog andere huistechs. Waarom? Dikwijls vergeet jij iets te vermelden dat voor jezelf en de band klaar en duidelijk lijkt. Zo heb ik al dikwijls naar een band gemeld, omdat er zo een detail vrij vaag beschreven staat Ofja, pas je rider gewoon aan als gevolg van dit soort vragen. Een rider kan nooit duidelijk genoeg zijn. En in mijn ervaring kan je je best meer concentreren op welk soort instrument er staat, hoe de monitoring moet gebeuren, en hoe je de klank van dat instrument wil opnemen. Gedetailleerde lijstjes van welke microfoon zijn leuk, maar de kans dat de locale PA die allemaal heeft is klein. Dan kan je beter een 'groep' microfoons aangeven die geschikt zijn...

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Ja, soms zul je in het lagere circuit inderdaad als onervaren techneut ook een onervaren huistechneut tegen komen... dan ben ik erg benieuwd hoe die show gaat aflopen ;-)... zal wel loslopen, doe in zo'n geval gewoon jouw dingetje dat je gewend bent, dan duurt het maar effe wat langer. Daarbij: in het clubcircuit heb je niet zo heel erg veel festivalletjes en als dat een keer gebeurd, zullen de planners van die zalen echt wel zorgen dat er een goede crew op staat, althans, dat is mijn ervaring. Bij losse shows weet Sandman wel wat hij moet doen, begrijp ik althans uit het verhaal...

Nog even tav die rider: het is geen raket-wetenschap hoor... je hoeft echt niet door 6 verschillende techneuten ernaar te laten kijken...
                  Wat is belangrijk: waar moeten stroompunten liggen, waar staat wie te spelen, waar staan de kabinetten, wat voor statieven, wat voor mics, waar moeten ze de kanalen gaan halen op het podium (ofwel, waar moeten ze snakes naartoe leggen), waar komen wat voor monitoren te liggen en dan natuurlijk de kanalenindeling. Hou gewoon de file in de link die ik eerder gepost heb (DEZE DUS) als leidraad aan en het zou me verbazen als je tegen problemen aanloopt.

Trouwens, je moet in mijn ogen lekker de mics specificeren die JIJ wilt hebben, hou het een beetje op de normale types en het komt altijd goed, geef suggesties waar je flexibel bent en zeg het duidelijk waar je dat NIET bent (bijv. vocal mics, bassdrum, etc). Op lokatie kun je dan altijd nog bekijken welke mics anders zouden kunnen, omdat ze iets niet hebben. Stel je in een rider in principe flexibel op, maar geef niet teveel toe op voorhand... dan krijg je soms (belachelijke) dingen die anderen misschien acceptabel vinden, maar dat eigenlijk helemaal niet zijn ("condensators voor HH en OH? waarom, wij gebruiken daar altijd gewoon een SM57 voor"... dat soort fratsen). Gelukkig worden die fratsen minder naarmate je wat hogerop raakt.

Zo, nu ga ik erover ophouden ;-)... de boodschap mag duidelijk zijn. Als je slim bent, zorg je dat je de 16e bij bent in Waalwijk (KIJK IN DEZE THREAD), daar zul je zeker wel wat van opsteken. Als je een keer een rider gemaakt hebt, kun je hem gerust een keer doorsturen, dan kijk ik er wel eens naar, mocht je dat prettig vinden.

Adios en tot de 16e
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 804

Je hebt gelijk berolios als je zegt dat een rider geen raketwetenschap is. Echter kom ik in het lagere circuit, en zelfs hier en daar bij optredens op marktpleinen in hasselt (kan je toch al medium noemen, niet?) dingen tegen als een mail met 5 lijnen tekst, dewelke de groep dan als rider beschouwt. Ook moet ik geregeld eens bellen omdat ik niet goed aan de (op eerste zicht goed opgestelde) rider uit geraakt. Meestal wel een detail maarja.

Het ene is natuurlijk wat erger als het andere, maar je kan een hoop ergernissen besparen als je rider perfect in orde is. Ik wil ook graag het bedje voor de gasttech spreiden. Dan is die al een pak beter gezind als er hier en daar dan toch een technisch probleempje is. Maar dat gaat niet altijd in het lagere circuit Of Als je dan heel het podium hebt opgesteld, en de band ineens het spiegelbeeld wil, met de opmerking van 'jama das de oude rider'.

Microfoonlijsten: natuurlijk mag je hier en daar wat vragen. Maar als je perse neumanns wilt op de OH's, dan kan je verwachten dat niet iedere firma dit heeft. Beter is dan om te zeggen: 'condenser a la neuman, of AKG,... Liefst neuman' (sorry, typenummers zijn alweer ff geleden, ben een 'zomertechneut' ). Dan weet ik dat ik als huistech met gerust hart mijn AKG C451's kan steken op de OH's, zonder een grommelende gasttech die neumand wil. Enja, dat er geen SM57 op moet, dat zou zelfs een beginnende huistech moeten weten, en dit mag je gerust eisen in je rider.

En over lager circuit: de meeste bands geraken niet verder dan dat lagere circuit. Think about it Niet iedereen kan headliner zijn....

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

Originally posted by Sandman
                      Is het normaal/handig/acceptabel om je eigen mengtafel + fx-rack mee te nemen naar festivals waar je een vaste band moet mixen? Er van uit gaand dat er een standaart multikabel (ampco norm gesoldeerd) in jouw mengtafel kan worden ingeplugd?

Dit lijkt mij zeer handig omdat je de tafel en de appartuur kent. Zodoende kun je veel stress en onzekerheden aan de kant zetten en je meer gaan richten op het juist mixen van de band. En veel settings kun je laten staan.
                      side rack komt wel eens voor, meestal is het een aanvulling op het reeds staande rack met de eigen speeltjes.

mengtafel moet je denk ik niet willen,je zult veel praktische problemen tegenkomen.
                      denk aan de ruimte die je extra nodig hebt bij waar bezoekers hadden kunnen staan bij de foh,
                      de spinner die je nodig hebt om de mon.tafel mee te laten doen(kan wel maar de tijd he en op een festival is het vaak strak qua tijdschema)
                      je eigen multi en tafel door publiek aanleggen bij een vol festival pikt de organisatie zeer zeker niet dus zal je ruim voor aanvang er moeten zijn met je gear.
                      beter/makkelijker is het een fatsoenlijke tafel te vragen.
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Berend
                        • Feb 2006
                        • 85

Ik kan me deze vraag goed voorstellen, sterker nog, ik heb er zelf ook hard over na zitten denken, om de volgende keer eigen tafel en effecten mee te nemen. De band trad op in een kroegje-met-podium, die voorzien was van een aftands mengpaneeltje met nog aftandsere bedrading met rotte connectoren en monitoren die het meer niet deden dan wel. En dan krijg je als tech kwaaie blikken omdat ze zo weinig uit de monitor horen, en jij als een bezetene op dat onbekende tafeltje zoekt naar een oorzaak hiervoor. Neem je je eigen tafeltje, fx-rack en bekabeling mee weet je tenminste dat het goed zit en waar je moet kijken bij eventuele problemen.
                        Dat alle tafels ongeveer hetzelfde zijn ben ik het niet helemaal mee eens. Mocht ik ooit achter laat zeggen een Heritage 1000 terecht komen heb ik wel even een half uurtje nodig om het een en ander uit te vinden. Toch even wat anders dan mijn soundcraft spirit tafeltje
                        dusssss.........

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by Berend
                          ...Dat alle tafels ongeveer hetzelfde zijn ben ik het niet helemaal mee eens...
                          Schuifje naar boven is harder, schuifje naar beneden is zachter... Gain is hetzelfde... de EQ werkt ook hetzelfde... al moet je waarschijnlijk misschien wel effe goed kijken bij sommige tafels ja... maar in essentie werken alle tafels hetzelfde hoor... maar ik begrijp wel wat je bedoelt ;-)... zie dat zelf alleen toch anders...

Adios!

Comment

• Beldog
                            • May 2004
                            • 140

In essentie zijn alle tafels hetzelfde...maar ik begrijp best dat men een beetje onder de indruk is wanneer men de eerste keren achter een heritage of XL of series 5 of iets dergelijks komt te staan. Ikzelf werk ook niet zo dikwijls (een paar keer per jaar) met de grote tafels en sta het eerste half uur toch ook wat onwennig....laat dat nu net het half uur zijn dat je het meest met de EQ-sectie werkt(soundcheck), nog wat effectjes moet zoeken op minder bekend(voor mij dan) materiaal enz. Moet ik wel zeggen dat de systeem-tech telkens zeer behulpzaam is geweest en mij telkens wel de de nodige technische ondersteuning gaf. Wanneer je meestal met tafels werkt zoals GL2200/3300, Venice, Onyxen of iets van die strekking (welke overigens goed hun werk doen vind ik) dan ben je best wel onder de indruk van zo'n grote tafel. Al ben ik vooral onder de indruk van de geluidskwaliteit (eq's die echt doen wat je wil...na wat zoeken, betere preamps),dat je plotseling geen compromissen moet sluiten qua routing en ... ik zal eerlijk zijn, ik kick wel een beetje op de "size" van zo'n ding...
                            Maar een paar maanden geleden heb eens met een M7CL/48 gewerkt en dat vond ik het einde...voor het gebruiksgemak. Ik had vooraf wel wat vraagtekens daar het de eerste keer was dat ik met een digitale tafel ging werken...erg meegevallen. Moest ik de centjes hebben....

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Ja hoor, ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt... wat ik alleen probeer te zeggen is dat het niet nodig is om 'bang' te zijn op een grotere tafel te werken... de werking is in essentie overal hetzelfde... VCA's en andere dingen die je evt niet snapt hoef je niet per se te gebruiken... gewoon mixen op de faders zoals je dat altijd al deed kan ook op een grote tafel...

Zo'n M7CL werkt erg handig inderdaad... Gisteren een Digidesign Profile bij Hooverphonic... erg mooie en goed klinkende tafel met alles erop en eraan... ProTools plug-ins en nu nog het mooiste: helemaal niet duur !!

Maar goed, voordat we weer in deze al heel vaak gevoerde discussie vervallen... back on topic?

Arrevedecci

Comment

• noot
                                • Nov 2005
                                • 37

Originally posted by berolios
                                Zo'n M7CL werkt erg handig inderdaad... Gisteren een Digidesign Profile bij Hooverphonic... erg mooie en goed klinkende tafel met alles erop en eraan... ProTools plug-ins en nu nog het mooiste: helemaal niet duur !!
                                He Jeroen.(alles goed???)... die Digidesign vind ik de best klinkende digitale tafel die er momenteel is (klinkt erg analoog). Heb er al 2 x een europese tour mee gedaan en was er erg over te spreken.

on topic again....

@ Berend
                                Kan me goed voorstellen dat je dat wilt doen. Regelmatig kom je wat aftandse shit tegen in het kroegencircuit. Enige is dat je het wel compact en klein weet te houden. Dus als je alles in een 19 inch rack kunt krijgen is het best wel te doen in een volle kroeg.

Comment

Working...