Monitors als PA over podium

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frankvv
    • Jun 2007
    • 56

Monitors als PA over podium

Hoi,

Tijdens een reisje naar een festival in Bologna viel het me op dat overal de monitors waren gezet in een variatie op side fills, ze werden als een soort PA over het podium was gericht (een soort Band Address ipv Public Address). Zie hier en hier.

Ik kan me voorstellen dat dit een veel betere spreiding geeft over het podium, maar wordt het zo geen ramp met rondzingen omdat het geluid van alle kanten komt? Er was daar zelfs een klein podium met een 6mans bandje dat met 2 monitors op standaards van monitor-geluid werd voorzien zonder wedges. Is er misschien iemand die meer kan vertellen over deze monitor techniek, en bijvoorbeeld ook kan vertellen in welke situaties dit handig is?

Groeten,

frankvv
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

komt genoeg voor dit,

vooral ook in theater waar je geen ruimte hebt voor side-fills bijv.

en qua rondzingen?...daar hebben ze eq's voor uitgevonden.

En het rondzingen zal sowisow wel meevallen omdat de speakers over 't algemeen een aardig eindje boven 't podium hangen.
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Funkmaster
      • Dec 2004
      • 204

als je aan een 6-koppige blazerssectie hetzelfde moet geven en je legt die wedgen vooraan op de vloer, hoort enkel de eerste rij het. Op statief bereik je iedereen.

Wij hebben dit nog gedaan voor een klein gospelkoortje. Ook voor Scala (je weet wel, dat lieflijke meisjeskoor) worden de monitors ingevlogen en spelen van boven uit. Zo deden ze het vroeger toch.
      It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• davehouben
        • Dec 2003
        • 92

Wij gebruiken ook vaker bij bandjes een monitorsysteempje op stand, zogenaamde hotspotjes. Vooral bij big bands. We gebruiken voor de monitoring van de blazerssectie kleine actieve DB Technologies L160. Dit is een klein compact kastje wat je gewoon op een microfoon statief kunt schroeven. Ideaal; lekker compact, bereik is veel beter als een floor en heeft net genoeg power. We zetten dan wel voor elke rij 1 per kant.
        Ook bij een promsconcert al eens fijn gebruik kunnen maken van actief topje op een stand. Ideaal als sidefill bij het orkest zodat ze wat horen van de vocalen. En ach wat feedback betreft is het heus niet anders als een floor, gewoon EQ ertussen en er is perfect mee te werken. Dit soort dingetjes ga je ook heus niet vlak naast de neus van een zanger/zangeres zetten. Die hebben gewoon een floor voor hun neus liggen.

Comment

• Guus
          • Oct 2003
          • 104

Originally posted by frankvv
          Hoi,

Tijdens een reisje naar een festival in Bologna viel het me op dat overal de monitors waren gezet in een variatie op side fills, ze werden als een soort PA over het podium was gericht (een soort Band Address ipv Public Address). Zie hier en hier.

Ik kan me voorstellen dat dit een veel betere spreiding geeft over het podium, maar wordt het zo geen ramp met rondzingen omdat het geluid van alle kanten komt? Er was daar zelfs een klein podium met een 6mans bandje dat met 2 monitors op standaards van monitor-geluid werd voorzien zonder wedges. Is er misschien iemand die meer kan vertellen over deze monitor techniek, en bijvoorbeeld ook kan vertellen in welke situaties dit handig is?

Groeten,

frankvv
          Beste Frank,

deze techniek is niets nieuws. Ik pas hem al 10 jaar toe bij een 4 mans rock/pop coverband. Oorspronkelijk noodgedwongen. Reden: het podium is vaak niet erg groot. Als je dan drie of vier wedges op het podium legt breek je je nek erover en de muzikanten hebben geen enkele bewegingsruimte. Plus geven al die wedges ook nog eens erg veel overspraak naar de zaal.

Door aan de achterzijde van de PA een box op paal te zetten (ik gebruik SX300) en deze schuin over het podium te richten is het geluid overal goed te horen. Bij hypercardiode micro's is de hoek van 60graden een voordeel. Let wel, ik zet alleen vocalen op de monitors! De drummer heeft zijn eigen wedge naast hem staan.

Werkt dus echt fantastisch op kleinere podia. Op een groot en dus erg breed podium wordt de afstand te groot dus dan wedges toepassen.
          de Guus

Comment

• frankvv
            • Jun 2007
            • 56

Dank jullie wel voor de reacties.

Als ik het goed begrijp zijn er dus een paar redenen om deze manier te gebruiken:[LIST][*]Als er veel mensen met dezelfde mix bediend moeten worden, omdat wedges alleen de voorste bereiken[*]Als het podium te klein is voor voldoende wedges[/LIST]Tegen het rondzingen wordt terecht opgemerkt dat je hier hyper-cardio microfoons en EQ's voor kunt gebruiken.

Ik kwam bij met google op artikel die het heeft over 'reverse cross stage monitors', maar dit lijkt toch een ander doel te hebben?

Groeten,

frankvv
            Last edited by frankvv; 26-02-08, 08:18. Reason: added url

Comment

• Stage-Q
              • Sep 2007
              • 389

kun je een link van dat artikel posten?
              Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• frankvv
                • Jun 2007
                • 56

Ah natuurlijk, my bad, zie gewijzigde bericht.

frankvv

Comment

Working...