bedankt dat was het antwoord dat ik zocht
adamson co-lineair
Collapse
X
-
Labels: None
-
Ik heb wat ervaring met de adamson Y-10 array.. ofja het plaatsen van het spul en vervolgens de avond uitzitten als extra man.. dus ik had tijd zal om het systeem eens goed te beluisteren en ik moet zeggen dat ik zeeer onder de indruk ben.. het zijn vrij lompe kasten, de Y10 maar klinken doen ze.. mits goed ingesteld natuurlijk
.. ik ben er zeer content mee.. super systeem. ik heb em gehoord in combinatie met HLA subs en dat klinkt zeer fijn in de oren
kortom een volwassen array voor een volwassen prijs mag ik wel zeggen!!
EAW SB850 en DVA T-4 array:D -
gaan jullie dan takelen of stacken?Ik heb wat ervaring met de adamson Y-10 array.. ofja het plaatsen van het spul en vervolgens de avond uitzitten als extra man.. dus ik had tijd zal om het systeem eens goed te beluisteren en ik moet zeggen dat ik zeeer onder de indruk ben.. het zijn vrij lompe kasten, de Y10 maar klinken doen ze.. mits goed ingesteld natuurlijk
.. ik ben er zeer content mee.. super systeem. ik heb em gehoord in combinatie met HLA subs en dat klinkt zeer fijn in de oren
kortom een volwassen array voor een volwassen prijs mag ik wel zeggen!!
Comment
-
Ik geloof dat de term die Adamson gebruikt 'co-entrent-waveguide' is, maar dat weet ik effe niet 100% zeker.
Zoals je allicht weet (zoniet... zoek en gij zult vinden... bijvoorbeeld HIER) zijn er een aantal regels waaraan een line-array moet voldoen om als lijnbron te fungeren:
[LIST=1][*]Ten eerste is er de regel dat de onderlinge afstand tussen twee bronnen niet groter mag zijn dan de halve golflengte van de hoogst weer te geven frequentie.
[*]Daarbij mogen de onderlinge elementen geen grotere hoek dan 5 graden maken.
[*]En dan als laatste moet 80% van het oppervlak bewegend (= geluidsbron) zijn.[/LIST]
Vooral die laatste is erg lastig te realiseren, omdat speakers normaliter nu eenmaal rond zijn en dus geen perfecte oppervlakte vulling kunnen geven so to speak. Om hier toch een goede invulling aan te geven zijn er 'waveguides' bedacht voor het hoog, met een rechthoekige opening aan de voorkant = veel effectieve oppervlakte en de grootste afstand tussen twee bronnen wordt gereduceerd tot de rand-tot-rand afstand tussen twee waveguides. Kort door de bocht moet je zo'n waveguide zien als een soort hoorn waarbij wordt gezorgd dat alle frequenties op elke plek in de 'uitmonding' (=opening/ voorkant) op dezelfde tijd en in fase naar buiten komen.
Adamson heeft hier nog een schepje bovenop gedaan door niet alleen het hoog, maar ook het mid in dezelfde waveguide te duwen (vandaar de 'co-entrent'), zij noemen dat een Y-Axis module geloof ik. Het hoog zit in ieder geval als een normale driver achteraan de waveguide en het mid zit als een soort donut om de waveguide heen. Door deze aanpak komt nu het mid alsook alle hoog in tijd en in fase uit de voorkant van de waveguide... erg goed systeem inderdaad! Er zijn wel wat dingetjes waar je op moet letten als je hiermee gaat werken... je moet bijvoorbeeld alle EQ-ing in het mid ook in het hoog toepassen (fase-verschuiving) en vice versa... alleen dan blijft het systeem 100% werken zoals het bedoeld is.
Y18 is uitegrust met 2 18" voor het laag en twee Y-Axis modules, Y-10 met 2 10" voor het laag en 1 Y-Axis module... Effectief gezien is een Y-10 dus exact de helft van een Y-18, afgezien van iets minder laag-oppervlak.
Nou, hier moet je toch iets mee kunnen, of niet?
Adios!Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment

Comment