condensatormicrofoons met bevestigingsklip draadloos.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

condensatormicrofoons met bevestigingsklip draadloos.

Voor live PA van onze bigband overweeg ik om alle blazers een kleinmembraam condensator te geven. Deze moet worden bevestigt close op het instrument.
    het moet wel draadloos zijn omdat verschillende soollisten naar voor komen om hun improvisatie te brengen.

Dus standaard setup:
    5 trompeten, 4 trombones, 4 altsaxen, 1 tenorsax, 1 baritonsax, soms ook een klarinet. Ik dacht aan SD systems, maar
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Volgens mij is je bericht niet helemaal compleet doorgekomen, het heeft zo'n abrupt einde ;-)...

Afijn... ik zal toch al iets nuttigs proberen bij te dragen... ik geef er bij bigbands persoonlijk altijd de voorkeur aan met micro's op statief te werken. Alle toeters apart en dan twee solo-microfoons voorop het podium (een voor hogere voor Trompet/ Trombone en een lagere voor sax), dit geeft altijd erg goede resultaten, zeker als het een goede bigband is en er goede mics tot mijn beschikking staan.

t.a.v. zenders:
    Aan de hand van jouw lijstje zou je dus met 20 of 21 (!!!!) zenders in de lucht een BIGBAND gaan uitversterken?? Eerste punt in de discussie is dan: heeft dit uberhaupt wel genoeg toegevoegde waarde voor het geld, want je praat hier over een significante investering? M.a.w. ik zie de waarde er even niet van in, sorry.

t.a.v. clipmics:
    Ook vraag ik me af of clipmics wel zo'n verstandige keuze zijn. Ervaren blazers gebruiken de afstand tot hun mic vaak als extra instrument om dynamiek te maken, deze mogelijkheid neem je weg als je met clips gaat werken. Dit zal hoogstwaarschijnlijk belangrijke gevolgen hebben voor de mixer, aangezien de band een deel van de 'controle' over zijn eigen dynamiek aan hem/haar uit handen geeft. Verder kunnen blazers bij mics op statief ook makkelijker dichterbij toeteren als ze bijv een solo hebben. Aan de andere kant, als de betreffende bigband graag wil dansen en een beetje show wil maken, dan zou je inderdaad voor bijv trompetten voor clips kunnen kiezen; hoewel ook bij dat soort bands bovenstaande aanpak meestal prima werkt.

Een vraag die ik misschien eerder had moeten stellen: wat is de bedoeling van deze bigband? Is het een bigband in de klassieke zin, of is het meer een show-orkest (annex coverband met heel veel toeters ;-)? In de verschillende gevallen hebben verschillende zaken prioriteit natuurlijk.

Afijn, een afweging die ik in ieder geval zou maken: zou je niet liever van de kosten van een wireless setje en clipmic een kick-ass mic op een statiefje kopen?? Voor dat geld kun je echt wel serieuze mics kopen !! Ik werk vaak met verschillende types (ligt maar aan wat de leverancier te bieden heeft), maar denk voor de solo mics bijvoorbeeld aan een Neumann KMS 105 voor T-pet en t-bone en een Neumann TLM103 voor sax. Dan de rest van de blazers: AKG C414-en of TLM-en of zo voor saxen, Neumann KM140-en voor t-bones en t-petten... dan kun je echt wel een dikke sound maken hoor !! (moet het bandje wel ook goed spelen uiteraard ;-) ).

Hopelijk heb je er iets aan!

Cheers
    Last edited by berolios; 08-02-08, 21:12.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Min voorhanger heeft een 20-tal Marchal (MXL) 69 microfoons gekocht (grootmembramen).
      Het probleem is dat die teveel spelen in de monitoring met zangers enz. (dus ook C414 en andere). Daarom zou het beter zijn als ieder instrument close wordt versterkt.

PS, het zijn allemaal muziekanten die de crème de la crème uitmaken van de muzieksector. Dus geen showorkest.

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Ok, maar ik zal je het verschil niet hoeven uitleggen tussen Neumannekes en MXL-mics, toch? Niet alleen in klank, maar ook in overspraakgevoeligheid zit hier behoorlijk wat verschil in natuurlijk. Ik zou eerder SM58- en -57en gebruiken dan budget condensators, maar dat terzijde... jij bent er ook niet zo blij mee, anders had je deze thread niet gestart, toch?

Kun je het probleem met monitoring eens meer toelichten, want ik heb hier eigenlijk (met goede mics) echt nooit problemen mee?

Zeer zeker als het een serieuze en goede bigband in de meer traditionele zin betreft, met muzikanten die weten waar ze mee bezig zijn, zou ik je zeer sterk adviseren met goede mics op statief te werken.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

doodsimpel...

iedereen zn eigen mike, en als ze naar voren lopen mogen ze ter plekke een pl20/re20 voltoeteren...

Comment

Working...