31-band EQ noodzakelijk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Otto,

Ben bang dat het bij de Ts alleen gaat om de promotie van een superaudiomerk dat zonder EQ spectaculair klinkt...
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Originally posted by ostracized
      EQ station van TC al eens in handen gehad? ok, wel weer extra doosje mee maar dan heb je ook een klik op je (Moto)faders
      Ik vind die EQ station wel vet hoor! Moet zeggen dat ik hem alleen in eenvoudig setupjes (kleine theatertjes, bedrijfsfrummeltjes en zo) op FOH heb gehad, bij serieuze klussen tot nu toe alleen op MON (die remote is dan echt helemaal tegek!!), die oude versie (TC 1128?) is trouwens ook erg tof op MON hoor! En inderdaad, wel mooi een klikje op het Unity-standje bij de EQ-station, voelt toch vetrouwd. Trouwens, guess what? Die EQ station heeft ook 6 (?) bandjes parameet per kanaal alsook dynamic EQ of multiband per kanaal...

De Klark Helix heb ik nog nooit in mijn handen gehad, maar ik heb er toch al zeer uiteenlopende verhalen over gehoord.

Originally posted by moderator
      Ben bang dat het bij de Ts alleen gaat om de promotie van een superaudiomerk dat zonder EQ spectaculair klinkt...
      Ha ha... een superaudioset op een strontkar ;-)... moest er toch effe om gniffelen...

Jongens, dit soort gasten (TS) en ongein nemen we toch niet serieus, of wel dan? Wie wil er een goede techneut zijn of worden? Wij dus... Wie is er dan verantwoordelijk om WEL te weten hoe de vork in de steel zit? Wij dus ook !! Ik snap het zeker dat je niet als alwetende almachtigheid op aarde terecht komt, maar als je mooie marketingpraatjes niet in het juiste perspectief weet te plaatsen, dan ben je het toch zelf schuld, of niet??
      Last edited by berolios; 04-01-08, 16:58.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Originally posted by moderator
        Otto,

Ik denk dat je gelijk hebt, maar nu even serieus
        Zoals ik al zei , een parameet van 4,6,8 of meer eventueel, is dat geen goed idee om de mengtafelfabrikanten zot te maken
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ostracized
          • May 2002
          • 214

wat dat betreft ben je kom je dan voor t gemak al weer aan bij digitafels

maar goed dan dwalen we weer eens af, en dat is niet de bedoeling. Ik weet alleen niet of dit onderwerp in deze setting dan beetje uitgekouwd(?) wordt...
          EQ-station en andere digi eq's maar een andere thread van maken
          (...)

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Originally posted by sis
            Ik denk dat je gelijk hebt, maar nu even serieus
            Zoals ik al zei , een parameet van 4,6,8 of meer eventueel, is dat geen goed idee om de mengtafelfabrikanten zot te maken
            sis

Zoals gezegd ga je dan al snel aan digitafeltjes denken. Maar wat er verder nog tegenin te brengen valt is dat het type tafel dat 7 bandjes graph als extra heeft, vooral verkocht worden aan mensen/bedrijven die niet voornamelijk met geluidstechniek bezig zijn zoals cafees of de bands die in cafees spelen. Of per pallet aan AV-bedrijven die er kleine presentaties mee draaien. Een uitgebreide parameet is meestal dan gewoon te hoog gegrepen voor de mensen die deze tafeltjes bedienen.

Verder off-topic ga ik niet maarja volgens mij was alles wat er te zeggen viel toch zo'n beetje al gezegd
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Originally posted by sparky
              Zoals gezegd ga je dan al snel aan digitafeltjes denken. Maar wat er verder nog tegenin te brengen valt is dat het type tafel dat 7 bandjes graph als extra heeft, vooral verkocht worden aan mensen/bedrijven die niet voornamelijk met geluidstechniek bezig zijn zoals cafees of de bands die in cafees spelen. Of per pallet aan AV-bedrijven die er kleine presentaties mee draaien. Een uitgebreide parameet is meestal dan gewoon te hoog gegrepen voor de mensen die deze tafeltjes bedienen.

Verder off-topic ga ik niet maarja volgens mij was alles wat er te zeggen viel toch zo'n beetje al gezegd
              Dit heb ik ook al gezegt, ik GEBRUIK deze niet , is niet nodig met de juiste actieve kasten
              Trouwens mocht het nodig zijn zal ik meer resultaat hebben met een zeven bandje dan met een 31 bandje , kwestie van oren hebben en vooral Horen
              Het wordt weer tijd voor een test ergens in Belgie deze keer misschien
              sis

Comment

• gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

Jongens, koop nou gewoon allemaal die Behringer, dan zijn we van het gezeik af.

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

Originally posted by gertgeluid
                  Jongens, koop nou gewoon allemaal die Behringer, dan zijn we van het gezeik af.
                  *** ja inderdaad , koop vooral de DEQ 2496 !
                  isissie

Comment

• jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

d'r was toch iemand op deze site die zijn drivers allemaal verloren heeft zien gaan, en die de DEQ2496 de schuld gaf....
                    Last edited by jakkes72; 04-01-08, 21:02. Reason: typo

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

Originally posted by jakkes72
                      d'r was toch iemand op deze site die zijn drivers allemaal verloren heeft zien gaan, en die de DEQ2496 de schuld gaf....

yep

Comment

• gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

Oh sorry... Wist niet dat het zo diep zat...

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

Originally posted by sparky

Hoeft niet persé digitaal te zijn , A&H heeft dit ook in één van hun tafels, analoog, weliswaar niet zo uitgebreidt, maar toch handig vind ik dan hé.
                          ALLEN & HEATH :: WORLD CLASS MIXERS
                          sis

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

Ik moet zeggen dat je met "kist op een stokkie" setjes bij bruiloftjes en cafe´s (40 tot 120 man) wat mij betreft best zonder EQ weg kan komen. Zeker nu de meeste 12 en 16 kanaals mini mixertjes minimaal driebands zijn met mid sweep. Eventueel met de sub op een aux-send.

Zolang je maar altijd met een normale microfoonset werkt dan is het "effectenrek" het eerste waar je op bezuinigd.

Voor mij ligt de grens een beetje bij het punt dat de gitaren of saxen versterking nodig gaan krijgen. Zodra je meer instrumenten in het middengebied door een set heen gaat persen zijn er soms drastische mogelijkheden nodig. Hoewel je best nog vaak de klankkleur kan regelen door alleen de microfoons te verplaatsen. Maar dat zie ik tegenwoordig zelden meer doen. Boven de 200 man verwacht je eigenlijk minstens een 31 bands op de main. Maar dan is dat ook minimaal een DBX en zeker geen behringer.

Ik heb ik de mixkoffer al jaren een oude half 19 inch boss 4bands parameet mee. Bij de kleine klussen die ik mix (meestal bruiloften partijen dus) Is het inserten van dat ene ding in het kanaal wat problemen geeft vaak voldoende om de totale mix op te knappen. In voorkomende gevallen gaat ie tussen de zangmonitor. De setups van anderen die ik meestal sta te bedienen als invaller zijn echt zelden met EQ´s of gates e.d. uitgerust. En als er weer zo een alesis of behringer inzit dan bypass ik hem liever dan dat ik hem ertussen laat.
                            lekker belangrijk!

Comment

• salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

Originally posted by showband
                              Zodra je meer instrumenten in het middengebied door een set heen gaat persen zijn er soms drastische mogelijkheden nodig. Hoewel je best nog vaak de klankkleur kan regelen door alleen de microfoons te verplaatsen. Maar dat zie ik tegenwoordig zelden meer doen. Boven de 200 man verwacht je eigenlijk minstens een 31 bands op de main. Maar dan is dat ook minimaal een DBX en zeker geen behringer.
                              Ik hoop nooit zoveel man en microfoons te verplaatsen!!!

Ik lever wel standaard een 2x31 bands EQ van dbx bij het FX rackje maar deze is meer bedoeld om monitoren in te regelen dan de F.O.H.
                              Als je PA lineair is waarom zal je dan nog een EQ moeten hebben terwijl je dit tegenwoordig perfect met live mixers kan regelen (b.v zoals ik, een 01V96V2 heeft goeie EQ onboard).

Ik zie helaas vaak de bekende 'smile' op de EQ's staan oftewijl veel laag en veel hoog.
                              Om de zaal akoustiek problemen op te lossen gebruik ik de RTA MIC van de dbx 260 en ruis deze uit en EQ deze op de 260.

Dave.
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• gertgeluid
                                • Dec 2006
                                • 520

Originally posted by salsa
                                Als je PA lineair is waarom zal je dan nog een EQ moeten hebben terwijl je dit tegenwoordig perfect met live mixers kan regelen (b.v zoals ik, een 01V96V2 heeft goeie EQ onboard).
                                Grappige zin. Hij is een beetje driedelig dubbel... Snap je?

1) "als je PA lineair is, waarom zou je dan nog een EQ moeten hebben..."

2) "...waarom zal je (dan) nog een eq moeten hebben als terwijl je dit tegenwoordig ( digitale mixers etc etc)"

Wat betreft vraag 1: lijkt me genoeg over gezegd. Een PA kan behoorlijk recht zijn (proficiat), maar dat is de zaal niet, of de band niet, of de gebruikte spullen niet... EQ'en dus.

En vraag 2: klopt. Maar een 01V96 zet je doorgaans niet op een groot festival neer. Voor het theater gaat het prima. Nog steeds vind ik 4 bandjes parameet wat aan de karige kant, maar je kunt er in ieder geval aardig mee uit de voeten. Zeker als je PA recht is

Ik zie helaas vaak de bekende 'smile' op de EQ's staan oftewijl veel laag en veel hoog.
                                Hmm, dat is misschien erg afhankelijk van de plaatsen waar je komt

Om de zaal akoustiek problemen op te lossen gebruik ik de RTA MIC van de dbx 260 en ruis deze uit en EQ deze op de 260.
                                Lijkt me een prima workflow. Ik ben wel benieuwd naar hoe de overige forumleden hun systeem inregelen.

Ik start er even een nieuw topic over. Dit topic heeft zijn punt wel gemaakt.

Comment

Working...