SM58 / SM58 Beta / SM58 Beta A

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jag
    • Nov 2002
    • 319

Het leek een beetje op een verplicht nummertje wat ze bij ons deden. Misschien dat het gewoon niet zo'n goed optreden was ofzo. Ik vond het zowel geluidstechnisch als qua optreden weinig aan. Ach ja, het was wel een leuke klus om te bouwen. Ik vind Ampco altijd fijne spullen hebben waar goed mee te werken is (behalve als je een set krijgt die er nog niet uit is geweest sinds de vorige huurder hem erin heeft gestopt).

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

[/quote]
      Staat meestal een TC flink mee te brullen is overigens wel een topband met echte artiesten!
      Zeker het mic'en van de percussie is een leuke bezigheid
      [/quote]

TC is dat niet die gast van magnum, met die helicopter? wat deed ie daar nouweer
      knoppen en waarden :)

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

citaat:Geplaatst door dokter dB

Als je als bandje regelmatig op festivals speelt, haal je het vrij snel uit je hoofd om een andere zangmicrofoon te kiezen dan een SM58 of variant B58a (de B58 is wat mij betreft een mislukt produkt)
        Waarom? alle monitors zijn standaard "rustig" ge-equed op een 58/58a/57a...
        Alle gains van de zangkanalen zijn daarop ingesteld... En dan ga jij met je bandje het anders doen.... niet slim.
        al eens eerder in deze thread de catch 22 geplaatst.
        Iedereen gebruikt sm58. Daarom werkt iedereen het snelste/beste met sm58 en daarom moet je werken met sm58.

Ik vind die dingen dus echt niet mooi en schrijf in de rider dat ik er niet mee wil zingen. (en heb zelf andere mee voor als die niet voorhanden zijn.) Natuurlijk staat er dus uiteindelijk vrijwel overal een sm58. En in dat geval vraag ik wel nog even of de rider is gelezen. Je hebt dan namelijk twee mogelijkheden.
        1) of de rider heb je voor jan l*l opgestuurt en dat is negen van de tien keer het geval. Gelezen worden die dingen vrijwel nooit.
        2) Zij hebben voor je beslist dat JOUW voorkeur natuurlijk k*t is en dat je er niets van begrijpt en beslissen zonder te bellen dat zij gewoon hun makkelijke uitweg de vertrouwde sm58 inprikken. De band zakt maar in de stront.

Ik ga er nooit ruzie om maken. (op een of andere manier willen de sm57/58 verknochten liever langdurig ruzie maken dan doen waar ze voor zijn ingehuurt. versterken van acts) In ieder geval is het altijd wel een toffe indicatie of een technicus kan mixen of gewoon standaardinstellingen loopt te schuiven. Als je met een goede microfoon aan komt zetten en de technicus krijgt zijn systeem alleen met sm58 aan de praat.. dan ben ik wel prof en zing met de gebreken van de aanwezige PA. Had hij zijn werk gedaan had ik desnoods mijn eigen monitors meegenomen die telkens wel geschikt blijken te zijn voor meer dan één type microfoons. Ze zijn dan ook niet duur.

Ik moet overigens de eerste PA nog tegenkomen die tegen een gitarist zegt "iedereen speelt vandaag met een marshall en een stratocaster. Lijkt me erg verstandig als je dus je gibson met fenderversterker even thuislaat. Alle gitaarkanalen zijn er op ingesteld".
        lekker belangrijk!

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

citaat: Geplaatst door **************

Geplaatst door mr sound support

en dat sm 58 kapot kan gaan....daar weet ik alles van, maar een EV heb ik nog nooit kapot gehad ondanks zangers die er mee gooien en tegen hun hoofd ermee liggen te kloppen. Geef mij maar EV
          Ik weet niet hoe jij met je mic's om gaat, maar een sm58 staat er al sinds begin jaren 80 (misschien nog wel langer) bekent om dat je ze als wapen kunt gebruiken of zoals macqyversounds al zei als hamer. En daarna klinken ze nog steeds goed.
          citaat:

Geplaatst door **************
          a hoeveel kapotte ev's wil je hebben?>? vooral de eerste nd357, 457 en 757 (type 1 dus..) en niet te vergeten : losse rubber handvatten...
          Je bent niet de enigste die daar last van heeft, bij een PL80 willen de handvaten nogal eens las gaan.

citaat:

b de sm58 werd al als hamer gebruikt om trussdelen uit elkaar te meppen..( vandaar de bijnaam : hamertje tik)
          Dat zeg ik, ken je geschiedenis
          citaat:

qua klank is ev nog steeds mijn favoriet, maar ja, dat gesoldeer met die kapsels...

poh, enne audix : zeer mooi, maar wegens niet op de rider van de grote jongens heeft apr (importeur n.b.) ze uit de verhuur gegooid)
          Audix, ik neem aan dat je het over de OMX-en heb, zijn leuk maar de spraakverstaanbaarheid is toch een stukje minder als die van een good old 58.
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

zo dan! beter ga je even teruglezen wat je hebt geschreven/getypt en het treurigste is nog dat je denkt dat je gelijk hebt ook, je praat alleen maar onzin, je weet echt niet waar je het over hebt. sorry jongen, volgende keer beter, je maakt geen indruk, en je onerbouwd niks
            Ik meld dat ik een sm58 niet mooi vind klinken. is dat niet waar?

Ik onderschrijf jouw mening dat in de praktijk je sm58 het beste gaat werken. WANT alees staat ervoor ingesteld en als er dan niets anders wordt ingesteld gaat het DUS een verplichting worden. is dat niet waar? Ik vecht alleen de achterliggende gedachte aan.

Over het niet lezen van riders. En het zonder overleg beslissen alsnog sm58's op te hangen moet je me op mijn woord geloven. Hoe kan ik dat hier aantonen? Moet ik een lijst waargebeurde horrorverhalen gaan afdrukken? Vertellen over de keren dat het wel kon? Kan hoor.

Er zijn diverse podia en festivals geweest die gewoon mijn sennheiser 855 in wilden prikken en meestal is het resultaat dat alleen de schuif zachter moet omdat dat ding harder en duidelijker klinkt uit zichzelf. enige uitzondering zijn podiumwagens met een laag dak (openklappende zijkant als dak). In dat geval pakt ie de reflecties net iets te goed op van normaal aanwezige monitors. In voorkomende gevallen neem ik nog wel mijn setje 902JBL set mee. Zeck eindbak EQ gewoon een behringertje. Niets bijzonders, maar die stel ik zelf in een vloek en een zucht in op elke microfoon die tot nu toe in de band aanwezig is geweest. Bij festivalletjes die houtje touwtje zijn neem ik een kantje hiervan mee net zoals de bassist zijn combotje neerzet. Werkt goed en geen problemen. Onderbouwd genoeg?

Maar een groot deel van de bedrijven kijkt je als je op het festival aankomt aan alsof je van mars komt. Terwijl je ze twee dagen ervoor nog telefonisch hebt gevraagt of de priklijst is aangekomen, of die is gelezen, of het allemaal geregeld is!!! Dan werk ik mee en gebruik hun spul. Ga je nu vertellen dat het PA bedrijf nu goed bezig is? Dat mag jij onderbouwen. Jouw enige reden die je geeft om de SM58 te gebruiken is tot nu toe omdat je dan geen extra werk hebt aan je setup. Ik vraag nogmaals. Wat doe je dan als er bijvoorbeeld een percussionist of mondharmonicaspeler aankomt? "sorry maar die microfoons en monitors zijn nog niet ingesteld"? (het is me in het paard in den haag op een benefiet festival letterlijk overkomen dat vlak voor we opgingen de technici van dienst kwamen zeggen dat ze een zangmicrofoon minder hadden dan dat wij vocalisten hadden. want het waren er zo veel)

Wel eens een hindustaanse bruiloft PA gedraait? Dan komen er tijdens de show continue "uit het niets" muzikanten bij. Sta je aan een stuk door ter plaatse je podiumsetup uit te breiden. Met een attitude van "ik heb alle monitors standaard "rustig" ge-equed op een 58/58a/57a... en alle gains van de zangkanalen zijn daarop ingesteld... En dan ga jij met je bandje het anders doen.... niet slim. " laat je dan gewoon uiteindelijk de halve band zonder versterking staan.

Maar gelukkig weet ik niet waar ik het over heb. Anders zou je er maar woorden vuil aan moeten maken. De vraag van muzikanten is is sowieso al het vervelende deel van lekker PA draaien.

[}][}][}]
            lekker belangrijk!

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

citaat:heb je een hard podiumvolume: vergeet het. En laat ze niet vallen...
              Bij elke band die ik in de studio heb zet in een KMS 105 voor de lead. Ik garandeer je, Ik heb daar nog nooit 1 piep gehoord. Zonder veel eq'en klinkt dat ding als een dijk, bij iedereen. en overspraak ken ik niet. Zolang ik hem tegen de drums in zet heb ik er geen grijntje last van. En ik kan je vertellen, zo af en toe gaat het echt heeeeel erg HARD zo dat het door alle muren heen gaat.

Comment

• karel
                • Aug 2000
                • 69

Zijn er maar twee merken...[?]

Of hebben muzikanten gewoon geen groter geheugen [8)]
                Toch vreemd....We luisteren met onze ogen en zien met onze oren!

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

jaja ik was niet helemaal vriendelijk meer inderdaad sorry daarvoor....
                  maar je hebt zeker gelijk in je verhaal van dat je geen moeite hoeft te doen dan, en dat het lekker makkelijk is.... maar dat is niet mn insteek.... (maar als je maar een half uur wissel hebt op een festival is het wel prettiger...) ben het mee eens dat sommige microfoons beter klinken, maar werkbaar zijn ze niet in allle gevallen, sm58 is een goed compromis, je moet voor de gein eens een paar rappers tegelijk op iets anders dan een 58 zetten, met hun te gekke microfoon techniek...
                  Norah jones zingt ook door een sm58, en haar stem klinkt te gek begrijp je

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

hindoestaanse bruiloften moet je gewoon niet doen man, opsouten met die ongein

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

oh ja dit wou ik nog zeggen en dan hou ik erover op:
                      de klank van een mic kun je aanpassen dmv eq, als je oren aan je kop hebt tenminste..
                      een condensator heeft natuurlijk wel mooier hoog maar ja das logisch
                      MAAR: het klank/richtingpatroon van een microfoon kun je niet aanpassen en dat is toch eigenlijk waar het hier over gaat... en dat is nou juist zo goed aan een 58, ik moet voor shure gaan werken man (kom nl uit de haagh: he sjoeah hebbie nog werrek?) hehe

Comment

• Robert
                        • Aug 2000
                        • 630

citaat:je moet voor de gein eens een paar rappers tegelijk op iets anders dan een 58 zetten, met hun te gekke microfoon techniek...
                        In dat geval heb ik liever SM57 beta eigenlijk!

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

Norah jones zingt ook door een sm58, en haar stem klinkt te gek begrijp je
                          Hmmm, dacht haar laats op tv te zien met zo'n glimmende Neuman, maar goed ik blijf een fan van de 'good old 58'.
                          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• nightline
                            • Oct 2002
                            • 1001

Ik heb ooit iemand het volgende horen zeggen: een sm58 is nergens goed in, en daarom kun je hem overal en altijd voor gebruiken.
                            En zo is het, je hebt overal betere microfoons voor, alleen sleep je dan koffers met mic's rond.
                            Die oerdegelijke en vrijwel altijd geaccepteerde sm58 is dan toch een heel makkelijk en bijzonder bruikbaar instrument.
                            En als een zanger een andere mic. wil moet hij deze zelf meenemen is mijn bescheiden mening. Als ik zanger was zou ik overgens niets anders willen, gewoon altijd je eigen mic. en deze door niemand anders bevuilen/mishandelen enz.

Zelf gebruik ik hoofdzakelijk de b58, en voor de verhuur sm58 tenzij anders gevraagd wordt. Mijn draadloze systemen zijn allemaal sm58 kapsels, maar dit wil ik nog verandere.

groeten

Jack