Sennheiser E606 / 906

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Sennheiser E606 / 906

Sinds een paar maanden ben ik vaste tech van een rock-bandje.

Nu heb ik tot nu toe altijd een SM57 bij de gitaarversterkers geplaatst, maar het geluid wat ik daarmee krijg vindt ik niet je-dat. Andere plaatsing scheelt enorm, maar toch...

Na raadplegen van de zoekfunctie kom ik er toch niet echt uit, vandaar deze thread.

Ik overweeg de aanschaf van een E606 of E906 van sennheiser.
    Is er iemand die deze (goed) kent en mij kan adviseren welke te nemen (eventueel sta ik ook open voor andere mic's maar mijn budget is beperkt).

Online leest ik ook redelijk goede recenties van de E609. Op de europese sites van Sennheiser is daar niets over te vinden, op de amerikaanse wel. Is er verschil met de E606?

Alvast bedankt voor een reactie,

Peter
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

• showband
    • May 2001
    • 4524

Ik bezit de 609 en heb gewerkt met de beide andere.

Mechanisch qua behuizing zijn ze alle drie gelijk. En erg handig is dat je er geen statief voor nodig hebt. Dat scheelt sjouwen en bouwen.

De 906 (zwart met een lelijke witte logobedrukking op de kop) is de duurste uit de rij. Deze heeft een hele boel meer laag in zijn bereik en een handig knopje om dit weer terug te nemen. Voor rockbands die voor een dreunend 4x12 geluid gaan is dit een mic waarmee je flink mee aan de slag kan. Ik vond er voor mijn smaak te veel laag in zitten wat de extra uitgave niet rechtvaardigd.

De 606 is de instapper. Deze loopt minder ver door in hoog en laag en veel gebruikers vinden het geluid niet lekker. Als je SM57 gewend bent is hij wat iel naar mijn smaak. Maar de 57 is natuurlijk wel superneuzig dus helemaal eerlijk is dat ook niet.

De 609 wordt volgens mij niet meer verkocht sinds de 906 te koop is. Klinkt beter dan de 606 Maar heeft niet de mogelijkheid tot laagweergave van de 906. Ben er erg gelukkig mee.
    lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Originally posted by showband
      De 906 (zwart met een lelijke witte logobedrukking op de kop)...
      Neig persoonlijk ook naar de 906, vooral omdat ik vermoed dat die wat universeler in te zetten is dan de 606.

Gokje... het logo is de ongevoelige kant zeker? Zodat iedereen het ziet?
      Lijkt me een actie met spuitbus of zwarte stift waard

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

De 606 gebruikt laatst, hier is een topic van: http://www.licht-geluid.nl/forum/pro...chtdienst.html . Luister maar even naar het geluid op de filmpjes, helaas wel gecomprimeerde kwaliteit (YouTube). De EQ van de e606 stond recht, dus dat is wel de sound die hij heeft. Ik ben er tevreden mee, met de SM57 zit je altijd nog te draaien, zelfs voor de beste versterkers. Ook onder de snare doet hij het leuk trouwens, andere dingen moet ik nog eens experimenteren.

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Ik gebruik zeer regelmatig de Sennheiser E606. Onder andere voor gitaarversterkers, maar vaker voor de uitversterking van blazers, trombone, en tuba's e.d. Dat gaat met deze mic erg goed. Heb ook wel eens de 609 gebruikt, deze loopt inderdaad IETS verder door in het hoog en laag, maar dat valt reuze mee en is met een klein tikje EQ ook best op te vangen. Ik gebruik de 606 zeer regelmatig voor uitversterking van bastuba's en daar zit dan echt voldoende laag in hoor.

Voor het gebruik voor uitversterkint van electrische gitaren voldoet de 606 ook echt prima. Je kunt er zowel een dikke gitaar dan een lichte tokkel goed mee uitversterken is mijn mening. Heb de 906 nog nooit gehoord of gebruikt dus daarover geen mening.

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Als het mag van Mod: Bij AudioPro liggen nog 2 nieuwe 609's in het occasion/opruim-hok voor 160euro per stuk.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

leuke link:

een op een vergelijking tussen SM57 en 609
              zelfde amp op eminence en jensen speaker.

De 609 is de tweede mic en je zou moeten kunnen horen
              welke is frisser in het hoog?
              welke is penetranter in het laagmid?
              welke klinkt evenwichtiger?
              welke heeft een duidelijkere laagcomponent / welke dreunt meer?
              lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Dank voor alle reacties...

Het is uiteindelijk een setje 906-en geworden.

Heb er inmiddels 2 optredens mee gedraaid.

Van optredens met 57's had ik al opnames (meersporen op HD24), nu van deze 2 opnames gemaakt. Deze even lekker zitten vergelijken net.

De 906 is qua plaatsing behoorlijk kritisch (maar dat is een 57 ook). In 6 sets heb ik diverse posities uitgeprobeert. Toch was al vanaf de eerste aanslag duidelijk dat het karakter van deze mic heel anders is.

Normaliter had ik nog wel eens een probleem om uit de brei gitaren (2 lead-gitaren die constant wisselen van muzikale functie) een gedefinieerd geluid te halen.
                Doordat de 906 minder last heeft van proximity-effect is het laag rustiger, wat dit probleem al voor een deel oplost.
                Daarnaast vielen de instrumenten "keurig op hun plaats". Beide gitaristen spelen met ander materiaal en het verschil hiertussen werd op wonderlijke wijze veel duidelijker dan met een 57 -> makkelijkere plaatsing van beide gitaren in de mix.

Vorige week een 3e 906 gehaald en deze voor de aardigheid eens onder een snare gezet (ook in plaats van de oude vertrouwde 57). Wederom een wereld van verschil. Waarbij ik wel moet opmerken dat de 906 veel meer EQ nodig heeft om hem in toom te houden (er zit een soort opslingering rond de 7k).

Kortom... naast mijn 57's als standaardgereedschap ben ik erg gelukkig met die 906-en in mijn kit. Het is geen top-range spul, maar voelt erg goed (en klinkt voor wat ik ermee doe goed genoeg).

Dank!

Peter

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by SoundOfSilence
                  ...Het is geen top-range spul, maar voelt erg goed (en klinkt voor wat ik ermee doe goed genoeg)...
                  Waarom niet? Je wilt niet weten hoeveel grote bands met een 409/ 509 (die ouwe met zilveren of gouden mesh) of tegenwoordig met een 909 (type goed? = die nieuwe duurste) spelen. Je hoeft je daar echt niet voor te schamen hoor ;-)!
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...