Na het lezen van verschillende toppics en andere verhalen op het internet vraag ik me af hoe de aansturing van de luidsprekers gebeurt bij echt grote evenementen (concerten,festivals,dance gebeuren)?
Bij deze evenementen worden er naast de 'main speakers' ook vaak gebruik gemaakt van delays, infills, centrale arry/stack, bassen die op een bepaalde manier worden aangestuurd om het laag wat meer te kunnen richten en nog een heleboel andere configuraties. Dit alles moet natuurlijk juist worden aangestuurd. Hiervoor worden speaker processors gebruikt, maar voor de grotere systemen voldoen wellicht processors met 6 tot 12 uitgangen wellicht niet. Is het dan gebruikelijk om via een simpele Y-split meerdere processoren aan te sluiten? En is het daadwerkelijk zo simpel dat er alleen een links/rechts signaal naar de processor(en) gaat?
Zo niet, hoe gaat het dan in zijn werk?
Ook las ik dat er soms een XL88 voor de processoren geplaatst wordt, wat komt er dan juist binnen op de matrix mixer?
Bij deze evenementen worden er naast de 'main speakers' ook vaak gebruik gemaakt van delays, infills, centrale arry/stack, bassen die op een bepaalde manier worden aangestuurd om het laag wat meer te kunnen richten en nog een heleboel andere configuraties. Dit alles moet natuurlijk juist worden aangestuurd. Hiervoor worden speaker processors gebruikt, maar voor de grotere systemen voldoen wellicht processors met 6 tot 12 uitgangen wellicht niet. Is het dan gebruikelijk om via een simpele Y-split meerdere processoren aan te sluiten? En is het daadwerkelijk zo simpel dat er alleen een links/rechts signaal naar de processor(en) gaat?
Zo niet, hoe gaat het dan in zijn werk?
Ook las ik dat er soms een XL88 voor de processoren geplaatst wordt, wat komt er dan juist binnen op de matrix mixer?




Comment