geluids processing bij grotere evenementen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

geluids processing bij grotere evenementen

Na het lezen van verschillende toppics en andere verhalen op het internet vraag ik me af hoe de aansturing van de luidsprekers gebeurt bij echt grote evenementen (concerten,festivals,dance gebeuren)?

Bij deze evenementen worden er naast de 'main speakers' ook vaak gebruik gemaakt van delays, infills, centrale arry/stack, bassen die op een bepaalde manier worden aangestuurd om het laag wat meer te kunnen richten en nog een heleboel andere configuraties. Dit alles moet natuurlijk juist worden aangestuurd. Hiervoor worden speaker processors gebruikt, maar voor de grotere systemen voldoen wellicht processors met 6 tot 12 uitgangen wellicht niet. Is het dan gebruikelijk om via een simpele Y-split meerdere processoren aan te sluiten? En is het daadwerkelijk zo simpel dat er alleen een links/rechts signaal naar de processor(en) gaat?

Zo niet, hoe gaat het dan in zijn werk?
    Ook las ik dat er soms een XL88 voor de processoren geplaatst wordt, wat komt er dan juist binnen op de matrix mixer?
    exit night into LIGHT
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Ik kan van uit mijn standaard systeem 16 inputs matrixen naar 16 outputs (2 x BSS blu 80) en als dat niet voldoende is kan ik er nog een 3de of 4de bij plaatsen het levert alleen extra latency op (dit door dat het signaal 2 x door een cobranet op en neer gaat)
    Van uit de bss'en ga ik dan door naar de systeem x-overs mits
    aanwezig anders doe ik de processing ook vanuit de blu's . Dit moet ik wel van te voren weten daar het programeren van x-overs niet echt een fijne klus is .
    Op locatie daarna de set uit meten en inregelen .

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

idd bss,-8x8 2x bss-16x16,
      of de galileo.. 6 in 16 uit.

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Een veel voorkomende methode van "aanleveren" is L/R/Sub. Zo'n XL88 kan dan dienen als een matrix mixer waarop je bijvoorbeeld twee aparte mixen kunt distribueren naar je processorpark. Voordeel: je hoeft niet bij elkaar "in te prikken" waardoor je onnodige risico's neemt en het signaalpad onnodig "vervuilt" met extra stappen.

En als er een act staat die het sub niet apart aanlevert, dan kun je op die matrix mixer ook het signaal van L/R naar de sub bus routen.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

De uitgebreidere P.A.'s doe ik direct vanuit de bussen van een digi-tafeltje met EQ en delay waar nodig. Icm analoge tafels gebruik ik ook graag soundweb, waarbij ik een matrix maak met EQ en delay op de uitgangen en wat meterpunten. En dan in beide gevallen idd door naar de "eigen" processors van de sets.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...