Allen&Heath GL2000, GL2200 & GL2400

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Allen&Heath GL2000, GL2200 & GL2400

Omdat wij in het bezit zijn van een Allen&Heath GL2200 24-kanaals mixer en een A&H GL2400 32-kanaals mixer, en een aantal jaar ervaring heb met een GL2000 16-kanaals mixer wil ik graag wat ervaringen delen, en ook naar meningen van anderen vragen.
    Ik heb gemerkt dat de mixers, ondanks dat ze vervolg op elkaar zijn, toch wel op veel punten verschillen, en vooral het verschil tussen de GL2200 en de GL2400 valt daarbij op.

Het verschil tussen de GL2000 en de GL2200 heb ik helaas niet echt mee kunnen maken, omdat ik ze nooit naast elkaar heb gehad. De GL2000 heeft helaas plastic chassisdelen voor jack, verder lijkt deze tafel heel veel op de GL2200.

De GL2200 vind ik een makkelijke mixer om met weinig gedraai een goede sound neer te zetten. Met de GL2400 is dat op de een of andere manier minder vanzelfsprekend. Deze heeft snel de neiging om schel te klinken, en de FOH-EQ moet daarbij nogal omgegooid worden om er iets van te maken. Is dit iets wat mensen herkennen, of ben ik zo incapabel dat ik er meer moeite mee heb?

De GL2200 is een hele degelijke en robuuste mixer. Alles voelt stevig aan, en lijkt ook niet snel kapot te willen. De GL2400 heeft inmiddels al een defecte fader en wat drukknopjes (o.a. routering naar L-R) die slecht contact maken.

Bij de GL2000 & GL2200 heb je meer ruimte voor je vingers tussen de draaiknopjes dan bij de GL2400. Heb ik persoonlijk weinig last van, maar mensen met dikkere vingers zullen dat wel op prijs stellen.

De GL2200 heeft ook wel een nadeel en dat zit in de reactiviteit van de gain-potmeter. Het eerste kwart van de potmeter schijnt weinig tot niets te doen, zodat je heel snel je line-pad knop nodig hebt om de boel op een normaal niveau binnen te laten komen. Hier valt wel mee te werken, maar het vereist wel even opletten.

Voor mij werkt de GL2200 eigenlijk fijner dan de GL2400, helaas heeft de GL2400 wel 8 kanalen meer in ons geval, zodat ik verplicht ben met die tafel te werken. Ook als we FOH + Monitormix hebben staat de GL2400 op front.

Samenvatting:
    GL2000:
    - Plastic jackchassisdelen
    (Verder zie GL2200)

GL2200:
    + Warme klank
    + Robuust
    + Meer ruimte tussen potmeters
    - Vreemde gainregeling

GL2400:
    - Schelle klank
    - Lijkt vatbaar voor storingen
    - Krappe opstelling
    + Goede reactie op gain

Heeft iemand hier nog aanvullingen en opmerkingen over?
  • MJvW
    • Jun 2007
    • 4

Zelf werk ik regelmatig met een GL2200, zowel in de configuratie als FOH-mixer als in de configuratie als monitormixer. Volgens de site van Allen& Heath zijn er tussen de GL2000 en GL2200 de volgende verschillen:
    Q. What's the difference between the GL2000 and the GL2200?
    A. GL2200 replaced the GL2000, introducing a number of improvements based on feedback from GL2000 users. These include:
    - A completely revised power supply based on switched-mode technology
    - The option for a plug-in second power supply for current-sharing and backup
    - Direct outputs
    - Metal-bodied TRS jack sockets rather than plastic ones
    - Mute switching on the groups, stereo returns and main outs
    - A 12V lamp connector
    - An oscillator that provides a 1kHz sine-wave or white noise for line-ups and checking
    - An additional +6dB gain on the aux outputs
    - The ability to send signal from the stereo returns to the aux 1 and 2 busses via dedicated level pots
    Met de GL2400 heb ik zelf nog geen ervaring, maar een van de verschillen met de GL2200 is de 7x4-matrix ipv de twee stereo return kanalen met fader.

Comment

• kees22
      • Feb 2007
      • 110

ik ben zelf nog redelijk onervaren
      en heb tot nu toe alleen met de GL2200 gewerkt

ik vind het een prettige mixer om mee te werken
      een natuurlijke indeling zodat ik alles snel kan vinden.
      idd erg robuust (tot nu toe 1 haperende mute knop)
      voldoende ruimte

qua klank
      kan ik 4uss alleen maar bevestigen zelfs met rechte EQ nog acceptabel
      heb wel gehoord dat niet nutrik connectors de insert-jack kunnen vernielen

tot nu toe niks van gemerkt

ben zeer te spreken
      Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• ricardo
        • Oct 2007
        • 24

Ik herken een aantal punten die ik ook ervaren heb, zoals de gain en de line in knop.

verder heb ik niet echt te klagen wij gebruiken nu de gl 2400 en we zijn hier dik te vreden mee geen schelle sound niks.

maarja ieder heeft weer zijn eigen smaak en mening.

maar alsnog bedankt om je ervaring met ons te delen zo leren we nog wat van elkaar

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

Originally posted by kees22
          ik ben zelf nog redelijk onervaren
          en heb tot nu toe alleen met de GL2200 gewerkt

ik vind het een prettige mixer om mee te werken
          een natuurlijke indeling zodat ik alles snel kan vinden.
          idd erg robuust (tot nu toe 1 haperende mute knop)
          voldoende ruimte

qua klank
          kan ik 4uss alleen maar bevestigen zelfs met rechte EQ nog acceptabel
          heb wel gehoord dat niet nutrik connectors de insert-jack kunnen vernielen

tot nu toe niks van gemerkt

ben zeer te spreken
          hier kan ik helemaal in meekomen, met die goedkope jacks ( die ik ook wel eens gebruik ) nog geen last gehad, maar ben er wel allert op.

Comment

• kees22
            • Feb 2007
            • 110

zoals ik al zei wij ook nog niks gemerkt

maar gezien deze mixer van onze school is kan ik niet voorzichtig genoeg zijn(geen geld voor eventuele reparatie)

ik zal er dan ook echt op letten.
            Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• rolanddeg
              • Nov 2004
              • 337

Momenteel heb ik een GL2400-24 op kop en een GL2200-24 op monitoring liggen. De GL2200 is mijn 'thuistafel' in dat gebouw en de GL2400 neem ik zelf mee, aangezien er om een aparte monitormix gevraagd word. Qua bedieningsgemak vind ik de GL2200 vele malen beter werken! Voelt degelijker en je hebt wat ruimte om je vingers tussen de knoppen te houden.

Ik heb niks gemerkt van het schelle geluid: weinig last van. De headroom is (voor mijn gevoel) zelfs wat beter. Wel viel me op dat de uitsturing 6dB lager is dan het ingangsvolume op een Klark Technics processor! Ik wil proberen om van het weekend de GL2200 ook te testen op deze 'afwijking'.

Gebruikte randapparatuur:
              2x Klark Technics gate
              1x Klark Technics S-1 8 kanaals compressor
              1x Klark Technics parametische eq
              1x TC M3000
              1x Lexicon PCM90
              1x M-one
              1x D-two

FOH-set: Electro Voice QRX
              Labgruppen versterkers
              Klark technics processor

Dus misschien dat de headroom ook uit het rack kan komen...

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by rolanddeg
                ... Wel viel me op dat de uitsturing 6dB lager is dan het ingangsvolume op een Klark Technics processor! Ik wil proberen om van het weekend de GL2200 ook te testen op deze 'afwijking'...
                Je praat hier over een insertie (comp, gate, etc) van Klark op een kanaal, of heb je het over de VU meter uitlezing of wat bedoel je? Als het over die kanaalinsert gaat is het allicht interessant voor je om te weten dat niet elke tafel op 0dB de insertie uitstuurt en binnen pakt, hoewel 6 dB verschil puur door de tafel wel erg veel is. Het kan dan ook aan je bekabeling liggen als die ongebalanceerd is uitgevoerd ipv gebalanceerd. Bij elkaar opgeteld kun je dan wel aan 6 dB verschil komen.

Je kunt bij onze welgewaarde collega Leon eens op de site kijken, hij heeft daar een lijstje van inserts op tafels, ik meen dat er ook de verzwakking bij staat: KLIK

Beetje off-topic, maar misschien wel interessant, dus...

Cheers
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• rolanddeg
                  • Nov 2004
                  • 337

Ik heb het nu over de uitsturing van de mengtafel, vanaf de master VU gemeten. Ik had een gelijk signaal over een kanaal laten terug komen en die met de PFL gegaind op 0 dB. De master ook zo ver open gezet dat hij 0 dB uitstuurde. Vervolgend een Klark processor er aan gehangen: 6 dB ingangssignaal weg... Bij +6 dB uitsturing vanaf de tafel kwam het signaal pas op 0 dB binnen op de processor. Geen inserts op de tafel gebruikt. Al zat de parametische eq wel in serie tussen de master en processor, maar die stond ook in bypass en op 0 dB... Geen multi gebruikt, wel 10 meter xlr. En uiteraard alles gebalanceerd.

Comment

Working...