Begrijp ik dat je dan 1 (of een paar) antenne nodig hebt voor alle microfoons en verdeel je de signalen naar de ontvangers?
Live versterken Muziektheatergroep
Collapse
X
-
Ik heb eigenlijk wel goede ervaringen met de dap eclips zenders en ontvangers, in combinatie met de AKG C417. Bij deze laatste wel een voorschakelingetje en een ander stekkertje solderen en dan werkt dat perfect. Ik gebruikte een 6 tal zenders in dezelfde band; ontvangers bij op 't podium > geen vlaggetjes nodig.
Ik plaatste ze wel altijd los, dus niet in een kist.
Dit was voor mij betaalbaar en ook de klank is aanvaardbaar voor amateurtheater.
De C417 kleurde ik een stukje met huidkleurige modelbouwverf; een stukje doorzichtige krimpkous deed de rest...
Groetels,
PinoMuziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...Comment
-
hoi,
Het is al weer wat dagen stil in dit topic. Voor mij is het onderwerp draadloos nu voldoende helder, zeker met de informatie die hierover in andere topics staat.
Ik heb nog wel wat vragen over de richtpijpjes (als ik het goed begrijp wordt voorgesteld om met shotguns aan de gang te gaan).[LIST][*]werken shotguns beter dan de gewone richtinggevoelige condensators?[*]hoe breed pikken deze het geluid op (hoeveel heb je er nodig voor een podium van 8 breed en 5 diep)?[/LIST]Ook heb ik nog de volgende vraag:[LIST][*]als je de microfoon van boven af (i.p.v. op statieven) gebruikt, hoe hoog kan je ze dan boven de spelers hangen?[*]heeft het gebruik van een stereo opstelling (ORTF e.d.) nog een voordeel voor live versterking?[*]Wat zijn de ervaringen met grensvlakmicrofoos bij theatervoorstellingen?[/LIST]Het zou mooi zijn als we met deze vragen weer wat leven in dit topic zouden krijgen.
Greetz!Comment
-
hoi,
Het is al weer wat dagen stil in dit topic. Voor mij is het onderwerp draadloos nu voldoende helder, zeker met de informatie die hierover in andere topics staat.
Ik heb nog wel wat vragen over de richtpijpjes (als ik het goed begrijp wordt voorgesteld om met shotguns aan de gang te gaan).[LIST][*]werken shotguns beter dan de gewone richtinggevoelige condensators?[*]hoe breed pikken deze het geluid op (hoeveel heb je er nodig voor een podium van 8 breed en 5 diep)?[/LIST]Ook heb ik nog de volgende vraag:[LIST][*]als je de microfoon van boven af (i.p.v. op statieven) gebruikt, hoe hoog kan je ze dan boven de spelers hangen?[*]heeft het gebruik van een stereo opstelling (ORTF e.d.) nog een voordeel voor live versterking?[*]Wat zijn de ervaringen met grensvlakmicrofoos bij theatervoorstellingen?[/LIST]Het zou mooi zijn als we met deze vragen weer wat leven in dit topic zouden krijgen.
Greetz!
Als je het hebt over een podiumvlak van 8x5, dan lijkt mij het gebruik van shotguns niet veel doeltreffender dan goede cardioides. Shotguns werken pas echt beter bij grotere dieptes naar mijn ervaring.
Bovendien zijn ze zo smal vooraan op het podum, dat het sowieso aan te bevelen is om zeker 2 meter afstand te houden tot de voorste zangers. En dat lukt dus niet goed op ondiepe podia.
Bij een podium van 8x5 zet ik 4 cardioides voorop neer, en hang 1 a 2 rijen cardioides van 4 stuks boven het podium op ca. 2,5m hoogte (Net niet aan te raken met gestrekte arm bijv.)
Wel goed eq'en en eventueel delayen. En dan krijg je een mooie dekking met behoorlijke gain!
Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de NT5 van Rode.
Paul.Last edited by SPS; 09-01-08, 19:09.Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
Hou je nog een specifieke afstand tussen de mic's aan?
Hangen de mic's boven het podium gewoon aan hun draadje naar beneden of richt je ze nog naar achter?
Mijn ervaring met de eq is dat als je ze individueel hebt afgeregeld en je zet ze allemaal (of een aantal) aan, dat er weer nieuwe frequenties gaan rondzingen. Is daar nog een oplossing voor?
Het gebruik van een delay is neem ik aan om de afstand tussen de rijen in tijd gelijk te zetten. Dat betekent bij een afstand van 2 meter tussen de rijen 2/333 = 6 miliseconden delay. Maar hoe gaat dat met geluid dat tussen de mic's vandaan komt?Comment
-
Hou je nog een specifieke afstand tussen de mic's aan?
Hangen de mic's boven het podium gewoon aan hun draadje naar beneden of richt je ze nog naar achter?
Mijn ervaring met de eq is dat als je ze individueel hebt afgeregeld en je zet ze allemaal (of een aantal) aan, dat er weer nieuwe frequenties gaan rondzingen. Is daar nog een oplossing voor?
Het gebruik van een delay is neem ik aan om de afstand tussen de rijen in tijd gelijk te zetten. Dat betekent bij een afstand van 2 meter tussen de rijen 2/333 = 6 miliseconden delay. Maar hoe gaat dat met geluid dat tussen de mic's vandaan komt?
De outputverhouding tussen voorste rij hangende mics en de voorrand mics is veel kleiner dan de achterste rij tov de voorrand.
Dat betekent, dat het in de praktijk voldoende is om de voorste rij (en gelijk daarmee de achterste) op tijd te zetten tov de voorrand. Dus zeg ca. 3 a 3,5 meter.
De overspraak van de achterste rij tov de voorrand is veel kleiner. vandaar...
De hangende mics doe ik gewoon naar beneden. Ze schuin hangen kun je alleen met specifiek daarvoor ontworden micjes. (AKG heeft die wel).
Maar om te voorkomen dat die lekker aan hun draadje gaan draaien valt niet mee. met name niet met hoge podia.
Het blijft uitproberen en luisteren. Met de delay kun je veel kamfilterproblemen verkleinen.
qua eq-en moet je het niet te extreem doen. Dan houd je uiteindelijk niks over.
3 a 4 feedbacks verwijderen, en dan stoppen.
Wat ook wel wil helpen is het enigszins pannen van de linker frontmics naar rechts en andersom.
Maar of dat scheelt hangt heel sterk van de acoustiek van de zaal af, en het afstralingsgedrag van je PA.
Paul.Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
Het is iets simpeler dan dat.
De outputverhouding tussen voorste rij hangende mics en de voorrand mics is veel kleiner dan de achterste rij tov de voorrand.
Dat betekent, dat het in de praktijk voldoende is om de voorste rij (en gelijk daarmee de achterste) op tijd te zetten tov de voorrand. Dus zeg ca. 3 a 3,5 meter.
De overspraak van de achterste rij tov de voorrand is veel kleiner. vandaar...
Vertraag je dan de eerste twee rijen met 3/330 = ongeveer 30 milisec? of bedoel je nog wat anders (in relatie tot het kamfilter).
Comment
Comment