Dynacord H5000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Originally posted by MusicXtra
    Waarom bij versterkers dan zo moeilijk doen?
    ... om appels met appels te blijven vergelijken.

Zo kan een fabrikant wel elk gewensd / misleidend vermogen specificeren.
    Het maakt mij niet uit wat de tijdsduur is, als er maar één staat vermeld.
    Misschien haalt die F1 ook wel 700 km/u (gedurende 0,01 seconde) ... moeten we dat dan ook maar gelijk in de folder zetten ?

Groeten !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Koen van der K
      ... om appels met appels te blijven vergelijken.

Zo kan een fabrikant wel elk gewensd / misleidend vermogen specificeren.
      Het maakt mij niet uit wat de tijdsduur is, als er maar één staat vermeld.
      Misschien haalt die F1 ook wel 700 km/u (gedurende 0,01 seconde) ... moeten we dat dan ook maar gelijk in de folder zetten ?

Groeten !
      Nee dat is niet wat ik bedoel, stel je even voor dat je een 2 kW conventionele versterker hebt die urenlang die 2 kW ook werkelijk kan leveren. Die als referentie nemend zet je er nu een SMPS amp naast die in staat is met muziek een gelijk vermogen te leveren en dus een exact gelijke geluidsdruk. Zeker is dat de SMPS amp die 2 kW niet gedurende langere tijd hoeft te kunnen leveren.
      Zeker is ook dat het absolute maximum vermogen afhankelijk is van de voedingsspanning en de aangesloten impedantie. Daar ligt simpel de grens tot waar de fabrikant kan 'liegen' over de specs.
      De eigenlijke vraag is dus hoe lang een SMPS amp in staat moet zijn om die 2 kW te kunnen leveren om in de praktijk gelijkwaardig te zijn aan de referentie amp. Daar zou eigenlijk een norm voor gesteld moeten worden.
      In de praktijk zal, denk ik, de vermogensafgiftekarakteristiek (mooi scrabble woord) van een SMPS amp dicht bij de karakteristiek liggen van het vermogen dat een speaker kan verwerken.
      Los van het bovenstaande loop je tegen nog een probleem op en dat is dat je uit een 220V aansluiting nooit meer dan grofweg 4 kW kunt halen. Fabrikanten die een versterker maken die een totaal vermogen van meer dan die 4 kW kan leveren moeten dus wel trucs toepassen om het te halen.
      Phoe!! Wat een verhaal is het weer geworden.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Ha MusicXtra,

Ik begrijp wat je bedoelt. Mijns inziens is het aan de slimme meet-meneren om in een nieuw protocol een tijdsduur op te nemen voor de vermogensspecificatie. Die tijdsduur moet dusdanig gekozen zijn dat deze representatief is voor eenieder soort muzieksignaal.

Voedingsspanning en opgenomen vermogens is een heel ander verhaal geworden met SMPS ivm conventionele voedingen. Met SMPS zijn allerhande slimme truken zoals PFC (Power Factor Correctie) om de energieopname en -opslag uit het net dusdanig te regelen en optimaliseren dat je automaatje (net) niet tript, ook bij sterk schommelende / lage voedingsspanningen.

Groeten !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...