JBL MRX of JRX?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superpad
    • Mar 2007
    • 8

JBL MRX of JRX?

Beste mensen,

ik ben van plan een nieuwe geluidsinstallatie te kopen voor een studentenvereniging. Het is bedoeld voor onze dansvloer, deze is maximaal 5*8 meter. en max 3,1 meter hoog voor max 150 mensen en wat mensen er omheen.

Op dit moment hebben we een (redelijk) oude set, met 2x JBL 4825 (http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4825.pdf) en een dubbele 18" sub van Klotz. Beide aangestuurd door twee oude Crown Macrotech versterkers.

Aangezien het setje het een aantal jaar zwaar te verduren heeft gehad, zijn we nu op zoek naar iets nieuws.

Helaas hebben we een limiter (Dateq SPL2) tussen het hele zootje zitten, maar alsnog is het volume prima, maar het kan niet excessief hard.

Ik ben er nog niet helemaal uit welke set het beste zou zijn, het idee was als volgt:
    aansturing: 1x DBX driverack PA,
    versterker: 2x Crown 802D

en dan komt het probleem, ik twijfel tussen de JBL MRX set en de JRX set. Uiteraard zit er een groot verschil in prijs in, maar goed..
    Geeft de MRX een veel beter geluid? ook als er een limiter voor zit en er wordt voornamelijk met mp3's gedraaid?

Ook ben ik benieuwd of ik beter 2x de 525 (of 125) kan nemen of 2x de
    515 (of 115) en als ik dan kies voor de kleinere, dus de enkele 15" of ik er dan 2 of 4 moet ophangen.
    dus:

2x JBL MRX-525 (of (2/x) JBL MRX-515)
    2x JBL MRX-518S
    of
    2x JBL JRX-125 (of (2/4) JBL JRX-115)
    2x JBL JRX-118S

Welke versterkervermogen kan ik het beste bij de MRX gebruiken?

Of ben ik mij nu een beetje blind aan het staren en heb ik straks echt een overkill aan vermogen?

Of heeft iemand voor het zelfde budget een veel betere optie? Actieve speakers heeft geen zin, het wordt vaak te warm. De amps staan ook extern.

Ik hoop dat iemand mij hiermee zou kunnen helpen!
    BVD,

Michiel
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Hoezo , actieve speakers heeft geen zin, het wordt vaak te warm ????
    Over welke ( merken ) heb je het dan ?
    Als voorbeeld kan ik je vertellen dat mijn RCF's ART 525 A niet warmer worden dan een vergelijkbare losse eindtrap
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Superpad
      • Mar 2007
      • 8

Ik bedoel meer dat ik met al meerdere merken actieve speakers heb moeten meemaken dat die in de "overload" sprong, puur omdat het te warm was in de ruimte.
      Ik wil de amps in een andere ruimte neerzetten zodat deze wat koeler blijven, en hoog en droog staan
      Last edited by Superpad; 08-12-07, 21:10.

Comment

• eddie
        • Nov 2004
        • 169

hallo, als je ze in verschillende ruimte's wil gebruiken kan ik u zeker actieve
        luidspr. aanbevelen, dan moet je geen versterkers en bekabeling versleuren
        gewoon mengtafel uit de boxen in en draaien, tegenwoordig heeft bijna ieder
        merk actieve systemen, en ze zijn niet meer wat ze vroeger waren, ikzelf
        ben ook een rcf gebruiker voor allerhande toepassingen, ben er na 2 jaar nog
        steeds zeer tevreden van, en ik koop nog steeds bij. Bij qsc luidsprekers zijn
        de versterkers die in de boxen zitten dezelfde dan de 1602 verst.(warm worden nog nooit van gehoord) heb in de zomer verschillende buitenoptredens
        gedaan met zonnige temperaturen geen problemen gekend
        mvg eddie

Comment

• Superpad
          • Mar 2007
          • 8

In de ruimte waar de luidsprekers vast hangen gebeuren veel dingen, er is zelfs al een aantal keer een schuimparty gehouden ed. Tevens wordt het in de ruimte waar de speakers hangen (dus de dansvloer ed.) erg warm en vochtig in de zomer.

Daarom willen we graag passieve luidsprekers en hangen we de versterkers netjes in een droge en koele ruimte om de levensduur hiervan te verlengen.

Mijn eigenlijke vraag was meer, heeft het nemen van MRX speakers een enorm groot voordeel boven JRX qua geluid (helderheid ed.) en hoeveel zou ik er moeten hangen voor de hoeveelheid personen, de ruimte en de hoogte.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Originally posted by Superpad
            In de ruimte waar de luidsprekers vast hangen gebeuren veel dingen, er is zelfs al een aantal keer een schuimparty gehouden ed. Tevens wordt het in de ruimte waar de speakers hangen (dus de dansvloer ed.) erg warm en vochtig in de zomer.

Daarom willen we graag passieve luidsprekers en hangen we de versterkers netjes in een droge en koele ruimte om de levensduur hiervan te verlengen.

Mijn eigenlijke vraag was meer, heeft het nemen van MRX speakers een enorm groot voordeel boven JRX qua geluid (helderheid ed.) en hoeveel zou ik er moeten hangen voor de hoeveelheid personen, de ruimte en de hoogte.
            Warm en vochtig ,hmmmm, welke luidsprekers zijn daar tegen bestand ?
            Ik zou eens uitkijken naar speakerkasten die daar echt voor gemaakt zijn.Openlucht enzo...
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• sjoerd
              • Apr 2004
              • 341

Over JBL speakers kan ik je niet veel vertellen, maar waarom zou je die Crown versterkers vervangen? zijn ze niet goed meer of te weinig vermogen? Macrotech's zijn zeker goede versterkers

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Ik ben het met Sjoerd eens dat je met de MacroTech veel beter uit bent dan de XLS serie, immers dit is echt de instap serie van Crown en zijn best leuk maar waarom ga je voor minder?
                Laat de MacroTech's eens een service beurt nemen en je kan er weer jaren tegen aan!

Dave.
                Last edited by salsa; 11-12-07, 05:03.
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by sjoerd
                  Over JBL speakers kan ik je niet veel vertellen, maar waarom zou je die Crown versterkers vervangen? zijn ze niet goed meer of te weinig vermogen? Macrotech's zijn zeker goede versterkers
                  zit ook met verbazing te lezen...

Comment

• LJ_jacob
                    • Aug 2003
                    • 293

Uit je verhaal blijkt niet dat de amps kapot, zijn, lekker laten zitten dus en eventueel even (laten) servicen.
                    Processortje er voor (die tevens limit)

Wat is het probleem van je huidige speakers?
                    gaat het niet hard genoeg? zien ze er lelijk uit? gaan ze snel kapot door het "open" design??

Ik denk dat als je je topjes en versterkers laat nakijken, processortje er in knoopt en evt andere subjes dat je beter uit bent dan nieuwe JBL MRX/JRX-en.... Huur eventueel een keer het spul, je zult zien dat zo'n processor al bergen scheelt!!
                    mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• wijnhuis
                      • Apr 2009
                      • 1

soortgelijke vraag

Ik ben ook voor een studentenvereniging op zoek naar een nieuwe geluidsinstallatie. De oude installatie, 2x peavey amp van meer dan 20 jaar oud en 4x JB-systems 300w full-range speakers voldoet niet meer. De geluidskwaliteit is slecht: de versterkers vervormen al bij lage volumes en de speakers produceren een erg dof geluid (ook wanneer ze aan andere (goede) versterkers hangen).

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe installatie. Het budget hiervoor ligt rond de 5000 euro.
                      Uitgangspunten zijn:
                      - Systeem moet passief zijn omdat de boxen in een borrelzaal komen te hangen waar nog wel eens wat water of bier door de lucht gaat (speakers worden wel afgeschermd, maar wil graag voorkomen dat dure elektronica een slokje bier binnenkrijgt. De versterkers komen in een bestaand 19" rack te hangen
                      - Ik wil enkel van full-range speakers gebruik maken omdat door het ruimtegebruik het plaatsen van subwoofers op de grond niet mogelijk/wenselijk is. De speakers worden opgehangen of op verhogingen geplaatst
                      - Het gedeelte van de zaal dat uitversterkt moet worden is circa 8x12 meter
                      - De installatie wordt enkel gebruikt voor onze huis DJ's en af en toe wat microfoons. Bands of externe DJ's worden altijd door extern ingehuurde PA uitversterkt
                      - Uit het oogpunt van apparatuurbescherming, geluidskwaliteit en bewaking van het volume (geluidsoverlast) is een processor wenselijk

Met deze wensen heb ik het volgende pakket samengesteld:

Versterkers:
                      2x Crown XLS602D

Speakers:
                      4x JBL MRX 515 400w full range speakers

Processor:
                      DBX Driverack PA

Heeft iemand toevallig (bovenstaande wensen in acht nemende) op of aanmerkingen op deze configuratie of wellicht voorstellen voor een compleet andere opstelling?

Ik hoor het graag,
                      alvast bedankt

Comment

• Superpad
                        • Mar 2007
                        • 8

Uiteindelijk hebben we meer dan een jaar geleden het volgende aangeschaft:

2x JBL MRX 515
                        2x JBL MRX 518
                        2x Crown 802D
                        1x DriveRack Pro

Na iets meer dan een jaar was al een van de hoge drivers doorgebrand. Volgens de leverancier door langdurig en intensief gebruik. Ze worden 1 a 2x per week gebruikt, alles redelijk afgeregeld en uiteindelijk zit er ook nog een limiter van de gemeente voor. Ik zou eigenlijk de conclusie willen maken dat MRX toch echt verre van professioneel is. Het klinkt wel leuk, maar terugkijkend hadden we beter SRX-en kunnen kopen denk ik. Of een ander merk.

Persoonlijk denk ik dat 100m2 met 4x mrx 515's en geen subs wel erg weinig is.

Comment

Working...