verzekering bij defect?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

verzekering bij defect?

Van het weekend heb ik wat boxen uitgeleend (2x 18'' bass en 15'' top). Dezelfde avond was ik er tot 2:00 uur bij, en wanneer ik ging werkte alle speakers nog.
    Ik heb gezegt dat ze erna rustig aan moesten doen. En bij defect dat het betalen werd.
    Net merkte ik dat de 2 bass speaker opgeblazen waren, spoel door en aanlopen, dus langzaam weggebrand.
    Nu mijn vraag? vergoed hun verzekering de speakers?
    En hoe gaat dat bij verhuurbedrijven? als de speakers defect teruggebracht worden?
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Simpel: wie defect terugbrengt betaalt de reparatie
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Needmoresound
      • Apr 2005
      • 170

dus de verzekering van degene die het kappot heeft gemaakt betaald niks, wat de rede ook is?

Comment

• ivo
        • Jul 2003
        • 390

Van het weekend heb ik wat boxen uitgeleend (2x 18'' bass en 15'' top). Dezelfde avond was ik er tot 2:00 uur bij, en wanneer ik ging werkte alle speakers nog.

Net merkte ik dat de 2 bass speaker opgeblazen waren, spoel door en aanlopen, dus langzaam weggebrand.
        Misschien waren de speakers al voor 2.00u beschadigd?
        Een reden voor de verzekering om moeilijk te doen, hint pas op wat je schrijf of zeg
        Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

ik heb een vorig jaar een paar toppen uitgeleent aan een goeie maat voor een verjaardags feestje,

waren 2 topen, mixertje ertussen en een versterker, computer met mp3's die staan te spelen. natuurlijk geen huur overeenkomst of weet ik het gewoon een vriendendienst.

op slot heeft er iemand nadat ik weg was aan de knoppen lopen draaien met uiteindelijk 1 basspeaker uit me top stuk, nieuwe speaker 180,00

aangezien we niet weten wie het had gedaan heeft hij keurig de schade op zich genomen aangezien het zijn feestje was.

Hij heeft hun verteld dat hijzelf aan de slag is gegaan met het geluid, en onbewust op een verkeerde manier instelling heeft veranderd. door deze verandering is er dus een speaker stuk gegaan. zelf was ik daar niet bij maar heb het hem in goed vertrouwen uitgeleent.

met dit verhaal werd ik door de verzekering gebeld en heb uitgelegt hoe nauw het systeem in elkaar zit. verhaal van overbelasting aan de hand van fout signaal vervorming wat uiteindelijk de speaker kan slopen. Ik heb ze dus uitgelegt dat er waarschijnlijk een signaal te hard de instalatie is binnengekomen waardoor er een speaker is uitgefikt. ( gelukkig had ik een vrouw.....meest gaat dat niet samen met techniek , dus ze geloofde het al snel.)

na dit telefoontje werd mijn schade direct vergoed. en kreeg ik het voledige bedrag van 180, nog wat, netjes terug.

Hij heeft er zelf daarna ook niks meer van gehoort

eind goed al goed dus.

de rede dat hij het gewoon heeft gemeld bij de verzekering is omdat hij eens eerder per ongeluk in een backstage ruimte een gitaar omver heeft gelopen. deze schade kreeg hij ook vergoed.
          Last edited by jens; 27-11-07, 19:35.

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Als mensen bij mij huren ben ik de verhuurder en geen verzekeringsmakelaar. Bij elke verhuur, ook vriendendiensten, wordt een contract opgemaakt, desnoods aan een bedrag van 0 Euro. Als men defect materieel terugbrengt dan betaalt men mij de herstelkosten voor dat defect materieel. Hoe men dat met achteraf regelt met de verzekering is mijn zaak niet meer. Ik doe zaken met een klant, niet met de verzekering van de klant. Indien de klant af komt met verzekeringspapier vul ik ze natuurlijk wel correct in zodat de klant ook een kans heeft om er goed van af te komen.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• eddie
              • Nov 2004
              • 169

hallo, op mijn overenkomst staat dat de huurder verplicht is om een verzekering te nemen voor dit soort zaken, en ook tegen eventueel waterschade, en schade tegen derde, de verzekeringsagent komt dab wel al het materiaal bekijken en hij moet de kostprijs weten en de serie nr. dan ziet
              hij dat het mat. goed beschermd is (bv. tegen regenschade) verder zelf nooit
              problemen mee gehad
              mvg eddie

Comment

• Needmoresound
                • Apr 2005
                • 170

Bedankt voor de reacties, ze geven me weer wat hoop.

En dat ze niet kappot waren voordat ik ging is zeker, want het verschil tussen 1 top vanaf 100 hz of dubbel 18'' erbij hoor/voel je wel .
                En die speakers zijn echt niet makkelijk stuk te krijgen, of je moet gekke dingen gaan doen, wat ik uiteraard niet met mijn eigen speakers doe!

Ik laat nog wel weten of het gelukt is met de verzekering!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by Needmoresound
                  En die speakers zijn echt niet makkelijk stuk te krijgen, of je moet gekke dingen gaan doen, wat ik uiteraard niet met mijn eigen speakers doe!

!
                  je hebt wel vaker wat kapot , heb ik gemerkt...
                  neem s een keer een fatsoenklijk systeem, of begrens alles s met een -10dB weerstand.

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

Originally posted by MacGyverSounds
                    neem s een keer een fatsoenklijk systeem, of begrens alles s met een -10dB weerstand.
                    Mja, die -10dB weerstand is een mooie oplossing bij pioneer mengtafels: stuurt de DJ gewoon NOG harder uit, maar deze keer vervormd. Dus nu haalt de processing in je controller niks meer uit want er komt reeds rommel binnen. Gevolg? Kapotte speakers.

Fatsoenlijke systemen zijn ook kapot te krijgen trouwens.

Het enige wat in de praktijk is zorgen dat de DJ/gasttechnieker of wie dan ook die het volume (denkt) te bepalen een oplawaai van een drumfill naast zijn kop te zetten, en die sturen vanuit de mixhut. Als de DJ zijn monitor stiller wil hebben dan moet hij de master wel stiller doen, en kan jij met een onvervormd signaal verder. Doe ik ook steeds na het optreden: drumfill naar DJ slepen. Maargoed, das een andere discutie.

Bij simpelere systemen is een goede processing plezant om ongelukjes te voorkomen. Bijvoorbeeld een limiter is handig wanneer je per accident de fader te hoog duwt. Maar als je iemand hebt die niet weet wat die doet dan kan ie nog steeds zijn eigen mengtafel of erger zelfs de processor zelf laten vervormen. Nu, voor dat laatste is die -10dB weerstand dan weer wel een goeie oplossing, maar dan gaat een DJ toch weer meer power willen hebben en denken dat zijn master tot 11 gaat ipv tot 10.

Ik werkt tegenwoordig zelfs met itechs van crown: mooie limiting op RMS power EN piekspanning. foolproof zou je denken? FOUT, want stuurt iemand er een clippend signaal heen dan nog zal de limiter ingrijpen op wat hij denkt wat onveilig is voor de totale RMS, maar zal uberhaupt wel alle energie in het hoog, veroorzaakt door de vervorming doorlaten naar de tweeter van ons passief systeem. Dus dan blaas je de tweeter nog steeds op.

Naar mijn mening is de enige goeie beveiliging van je speakers te zorgen dat geen enkele gek dit open durft te zetten. (Lees: 20kW voor 200 man ). Nuja, dan heb je de flikken op je dak, en doe je mensen gewoon pijn (lees maakt ze doof). En daar zijn die decibelmeters die de stroom uitzetten weer handig voor. Superirritant om mee te werken, maar wel de enige foolproof combinatie die er bestaat.

Nuja, ik ga het wel allemaal ver zoeken. Een goed ingeregeld systeem zou met een beetje verstand van zaken niet stuk mogen gaan. Maar zelfs dat is ver te zoeken. Ik herinner me nog steeds die keer dat de techneut die het geluid had ingeregeld te weinig gain had gedraaid voor de discobar, en de lichttech het dan maar een oplossing vond om mij met een pioneer tot +20dB te laten gaan. Ik kan je verzekeren dat de clipled op de processor niet meer uit ging! En ik telkens aant stiller zetten, en de lichttech telkens weer terug de master omhoog draaien. Tja... En eigenlijk is het gewoon de fout van de geluidstech die mij niet de gain had gegeven die nodig was...

Nuja, terug naar de orde van de dag:
                    *Als verhuurfirma reken jij gewoon de kosten aan. Contractje op zich is eigenlijk niet voldoende, tenzij je een clausule hebt die zegt dat de klant de schade betaalt. Je zou getuigen moeten hebben. de schuldige kan zich er anders onderuit praten.
                    * Als schuldige moet je gewoon verzekerd zijn. Als particulier is dat de familiale, als professional moet je nog een andere verzekering afsluiten. Kost hier in belgie 75 euro per jaar. Dus als jij als DJ of gasttechnieker stukken maakt, dan ben je ingedekt met zo een verzekering.

PS: nog een foolproof oplossing: de gain knoppen van de mengtafel slaan. Heel doeltreffend voor boerenfuifjes Let wel op het woord FOOL proof

Comment

• sntho0
                      • Sep 2003
                      • 196

Je schrijft dat je het hebt uitgeleed.
                      Ten eerste zal het een bekende/vriend van je zijn, anders leen je het niet uit. Dus, zal die kennis/vriend het gewoon aan jou moeten betalen. Doet hij/zij dit niet dan kun je deze kennis/vriend bij het grof vuil zetten. Want zulke kennissen/vrienden kun je missen als kiespijn.
                      Maar als de lener WA verzekerd is, en dat zal wel dan heb je wel een kans dat de verzekering zal vergoeden.
                      Net even geinformeerd bij een kenner. Dit schrijft hij:

[LEFT][FONT=Arial]- lenen op zich is meestal niet uitgesloten als het voor particulier gebruik is![/FONT]
                      [FONT=Arial]- tweede voorwaarde is dat de lener aansprakelijk is; simpel gezegd is de lener pas dan aansprakelijk[/FONT]
                      [FONT=Arial]als hij iets onzorgvuldigs gedaan heeft. In je mailtje staat 'waarschijnlijk' overbelasting maar dit is dus[/FONT]
                      [FONT=Arial]niet duidelijk. Als de oorzaak onduidelijk is zal de lener vaak niet aansprakelijk zijn en volgt er geen [/FONT]
                      [FONT=Arial]uitkering. Zoiets kan ook kapot gaan bij de eigenaar zelf.[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial]Tja, afwachten dus.[/FONT][/LEFT]
                      Last edited by sntho0; 06-12-07, 09:42.
                      Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• Needmoresound
                        • Apr 2005
                        • 170

ik heb een hobby om kappotte spullen te kopen, en vervolgens probeer ik ze te maken.
                        zelf iets kappot maken heb ik slechts 1 maal gedaan

verder weet ik de oorzaak al:
                        De instellingen van de equalizer waren; 20 ,25 ,31.5 Hz volledig naar boven geschoven. Die speakertjes zijn denk ik heftig tekeer gegaan

Drivers waren 18gt400, toch geen echt slecht spul...
                        jb ps1000 is volgens mij ook geen verkeerde versterker

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Ik hoop dat er geen platenspelers in de kring zaten en indien toch dat er ergens toch een toestel een ingebouwde low-cut 30 Hz had of zoiets want als dat niet het geval is dan heeft je woofer in dit geval ZEER verre en langzame uitslagen gemaakt die heel veel vermogen kosten maar totaal onhoorbaar zijn (wie gaat er nu onder de 30 Hz boosten??????).

Comment

• eddie
                            • Nov 2004
                            • 169

hallo, iedere ernstige versterker heeft een low-cut, als je die op zet speel je
                            toch iets veiliger
                            mvg eddie

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Klopt eddie... alleen staat dit schakelaartje niet op een PS-1000... en dan nog een frequentieverloop dat begint vanaf 10 Hz -1.5dB.... ai ai

Comment

Working...