Vorige week bij een "open podium" was er één instrument wat ik niet fatsoenlijk door de mix heen kon krijgen. (Te weinig volume uit instrument, pikte meer omgevingsgeluid op dan instrument zelf)
Bij een van de nummers werd er een mondharp gebruikt (een stuk metaal dat de muzikant tussen zijn tanden klemt en waar die dan aan trekt, met als resultaat een "poinnggg"-geluid)
Tegelijkertijd een drummer, 2 gitaren en een mondharmonica.
Omdat ik vrij zeker weet dat ik dezelfde act nog 2x moet gaan uitversterken het komende halfjaar, ben ik heel erg op zoek naar tips.
Situatie:
- Bandjesavond op een school, met daarbij 16 verschillende bandjes die 4 tot 15 minuten spelen.
- Zaal ingericht als normale concertzaal, dus podium met staand publiek en bijbehorende gezellige sfeer (dus vrij rumoerig af en toe)
- Beschikbare microfoons: SM57, SM58, AKG C91
Nu gedaan:
SM58 met gain bijna naar max, geen inserts, lage tonen wat weggedraaid, midhoog wat bijgedraaid.
Reden van 58: Mondharp was niet aangemeld tevoren, en alle andere typen microfoon waren al ergens anders ingezet...
Heeft iemand ervaring met country-muziek, en mogelijk een mooie tip om volgende keer de mondharpsolo wel lekker te laten klinken?
Bij een van de nummers werd er een mondharp gebruikt (een stuk metaal dat de muzikant tussen zijn tanden klemt en waar die dan aan trekt, met als resultaat een "poinnggg"-geluid)
Tegelijkertijd een drummer, 2 gitaren en een mondharmonica.
Omdat ik vrij zeker weet dat ik dezelfde act nog 2x moet gaan uitversterken het komende halfjaar, ben ik heel erg op zoek naar tips.
Situatie:
- Bandjesavond op een school, met daarbij 16 verschillende bandjes die 4 tot 15 minuten spelen.
- Zaal ingericht als normale concertzaal, dus podium met staand publiek en bijbehorende gezellige sfeer (dus vrij rumoerig af en toe)
- Beschikbare microfoons: SM57, SM58, AKG C91
Nu gedaan:
SM58 met gain bijna naar max, geen inserts, lage tonen wat weggedraaid, midhoog wat bijgedraaid.
Reden van 58: Mondharp was niet aangemeld tevoren, en alle andere typen microfoon waren al ergens anders ingezet...
Heeft iemand ervaring met country-muziek, en mogelijk een mooie tip om volgende keer de mondharpsolo wel lekker te laten klinken?






Comment