Vervanging geluidssysteem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bogaert-y
    • Nov 2006
    • 53

Vervanging geluidssysteem

Guys,

ik kreeg net een mailtje van een organisator dat hij zijn vast
    geluidssysteem wil vervangen.

Het betreft hier om een zaal met afmetingen 20x15m. Nu heeft hij
    een verouderd community systeem staan dat ondanks zijn leeftijd toch
    nog redelijk goed presteert mits het nodige EQ werk

Aangezien ik zelf lichttechnieker ben in hoofdzaak beschik ik wel over
    een basiskennis geluid maar daar blijft het dan ook bij vandaar mijn vraag.

De organisator heeft het idee om dit systeem te vervangen door 3x Apart Pubset 2000. Volgens mij is dit absoluut niet voldoende voor de toepassing.
    In deze zaal worden elke maand feestjes gegeven met alle mogelijke verschillende stijlen muziek voor een gemiddeld bezoekersaantal van een 750 à 800 personen.

Alle reacties zijn welkom alsook alternatieve oplossingen

bedankt

Yannick
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

dit is de link met de specs

weten we waar we over praten denk ik zo

als ik is zie wat ik zoal in zalen tegenkom van 20x 15 waar alle soorten feesten voorbij komen en een man of 750 ingaat , denk ik aan een poppodia zoals de kleine zaal van de melkweg ( de grote past tegenwoordig meer in)

als ik gemiddeld zo zie wat er in deze zalen hangt dan staat er toch een puike set van een 4 tot 6 toppen en een 4 a 6 subs van een merk zoals martin audio profesional serie of iets dergelijks.( en dan natuurlijk niet martin licht voor de lichtechneuten onder ons )

dit zijn systemen die voor alles worden gebruikt, als je deze specs eens gaat vergelijken met zoiets als een pub set dan deel ik jouw mening.

maar je zegt dat er een community systeem staat? wat staat er allemaal bijv wat voor serie of iets dergelijks....neem aan dat dat jaren wel heeft voldaan?? als je niet weet wat er nu staat dan weet je ook niet of de pub set een verbetering is of niet?

verder een zaal van 15x20? zit er een balkon in en noem maar op

mischien een tekening handig en een budget? voor een beetje een systeem ben je zo 10.000 euro kwijt als ik het dan over versterkers en speakers heb, vaak nog een processor

denk als je met meer info over de balk komt dat veel meer mensen je kunnen helpen

gegroet

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Afgezien van welk merk je gaat gebruiken, 750 a 800 man op 300 vierkante meter maakt 2.66 mensen per meter lijkt me wat erg druk daar dan....

Maar goed, dit soort vragen zijn 'lastig' omdat de één zegt neem merk A en de ander zegt neem merk B en C of D en B , of EAW

Wat mag het kosten , daar hebben 'we' meer aan !!
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• bogaert-y
        • Nov 2006
        • 53

Voor het ogenblik staan er 4 x RS880 toppen met 4x dubbele 18inch subs met precision devices er in. Sub klinken wel nog lekker hoor maar het zijn vooral de toppen die het laten afweten en het ontbreken van wisselstukken.

Wat versterkers en controllers betreft heb ik op het ogenblik
        2x Mx2000A en 2xMx3000A en een DBX driverack PA. Indien
        mogelijk had ik deze natuurlijk graag herbruikt. superversterkers vooral die MX3000a

Budget ligt nog niet echt vast de organistor weet maar al te goed als het goed moet klinken het enig geld kost.
        Hij had ook graag, om de overlast te beperken met 8 topkasten gewerkt
        ipv 4 zoals het nu is.

Foto's van de zaal kunnen jullie vinden op HET FABRIEK

ps. Ik had op de site van AED belgie gezien dat ze 2de hands JF200 en JF260 verkopen. Is dit iets of zeggen jullie afblijven van die handel?

alvast bedankt

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

Je huidige setup bestaat uit vier maal 1"/2"/dubbel 15" top/ dubbel 18" sub. Die vervangen door de pubset(treurig 1"/8" topje) of zelfs een JF260(12") is niet de oplossing . Wil je verbetering moet je gaan zoeken in de buurt van Martin w8/wsx, Soundprojects SP4, EAW 750, Meyer msl, EV X-dinges. De hele tent volhangen met minescule topjes klinkt leuk maar werkt niet.

Mijn advies is drie toppen (drieweg) per kant met bijbehorende subs en juiste aansturing. Je hebt een vrij hoge zaal, je zou dan twee toppen voor de voorste rij kunnen gebruiken en de andere vier de lucht in, voor de rest van de zaal. (die foto's van de Q party zijn in een andere zaal?)
          Last edited by jadjong; 29-10-07, 22:19.

Comment

• bogaert-y
            • Nov 2006
            • 53

@jadjong: Probleem is dat er vanuit de lokale politie er met enige aandrang
            gevraagd wordt naar een systeem met meerdere kasten vanuit verschillende hoeken in de zaal ( minimum 4 )

Dit is niet echt een verplichting dat ze opleggen maar eerder een advies waar we wel naar willen luisteren aangezien ze altijd zo vriendelijk zijn om niet op een db'tje meer of minder te kijken wanneer ze komen meten.

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1066

Wat is jullie opstelling van het bestaande systeem dan?

toppen gevlogen, waar liggen je sub kasten? allemaal factoren die nu al met overlast te maken kunnen hebben.heb je met je bestaande spullen al veel opstellingen geprobeerd? wat zijn de zwakke punten van de zaal en noem maar op....

als jij je speakers niet goed plaatst komt het geluid terecht waar je het niet wil hebben, je moet harder draaien waar je het wel wil hebben en noem maar op...met het plaatsen van speakers in 4 hoeken is niet alles meteen opgelost

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Ooh dus de politie heeft ook opeens verstand van geluid? hmmm...

Hier een foto van de zaal (hopenlijk de juiste) met wat -in mijn ogen- mogenlijkheden om wat op te hangen, zo te zien is er niet echt een duidelijke dansvloer, meer één grote zaal met mensen

Als er vier van die betonnen palen een beetje gelijk verdeeld in de zaal staan is dit misschien een optie??

Rigging is een ander topic voor, maar in die banden zitten toch wel gewoon staaldraden neem ik aan?!
                Last edited by beyma; 29-10-07, 23:29.
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

[quote=beyma;470003]Ooh dus de politie heeft ook opeens verstand van geluid? hmmm...
                  quote]

oow, Ik ben niet de enige die dat opvalt, daar gaan mijn nekharen van staan.
                  Ze horen aan te geven wat mag en wat niet, maar als ze zich nu ook al met het systeem gaan bemoeien.... tss.. dorpsgekken.
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• bogaert-y
                    • Nov 2006
                    • 53

@jens: we hebben nog niet geprobeerd de toppen te vliegen daarvoor zijn
                    ze veel te groot en hangen ze oa in de weg van de toiletten en nooduitgang. Wat er nu wel gebeurd is dat er 4 keer een toren gemaakt
                    is met onderaan de sub er in en dan een 40cm ertussen en dan de top er
                    in die beetje gekanteld staat.

Probleem is ook dat het niet echt mogelijk om een rechthoek te creeren
                    met de 4 stacks door doorgangen voor het publiek, toog die in de weg staat...

@beyma: dit is inderdaad een foto van de zaal maar een hele oude
                    ook de structuur hangt nu volledig tegen het plafond door middel van straps en staalkabels.

@upgrading your system: de lokale dorpsgekken denken dat ze veel weten
                    tot het batterijtje van hun db meter weer eens leeg is

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

denk dat je, als je t geluid wilt beheersen, niet naar een paar boxen moet grijpen, maar een systeem met delays etc, en een akoestisch plan toe moet. Dan kun je op de dansvloer een hoge geluidsdruk maken, terwijl je er buiten veel minder geluidsdruk hebt.

En dan is de politie ineens ook weer tevreden, als je de papieren laat zien.
                      En zoals gewoonlijk, de papieren lopen in de papieren...

Comment

• bogaert-y
                        • Nov 2006
                        • 53

Ben een beetje aan het rondkijken, en na enig zoekwerk kwam ik terecht
                        bij een oplossing op basis van de EAW KF300.

Had in gedachten een hoofdcluster met 2x KF300 per kant en een delay
                        van 1 kastje per kant. Natuurlijk moet er voor delaystack en niet zo zware kast zijn als de KF300 of toch wel? iemand een ander voorstel van de eaw familie?

mvgn,

Yannick

Comment

• jens
                          • Aug 2004
                          • 1066

jah klakkeloos wat aanschaffen gaat zeker niet werken....

je zal toch eerst een goed plan moeten maken voordat je kan besluiten iets te kopen...

maak een lijst met alle eisen, maak een tekening op schaal van de zaal, geef alles aan looproute's hoogtes en noem maar op en ga eens naar een bedrijf toe die verstand van zaken heeft.

als je z'n zaal van goed geluid wil voorzien komt er wel iets meer bij kijken dan een paar 2e hands toppen aanschaffen omdat die toevallig te koop zijn. of een kant en klare kroegset x 3 die normaal leuk is voor een kleine cafe waar 60 man komt....

verder vind ik je toppen ophogen met een paar kistjes helemaal geen stom idee als je werkt op lokatie en altijd "on the road" ben, maar als ik een discotheek heb waarbij vaste instalatie mogelijk zou kunnen zijn dan zou ik toch streven naar een goed geluid en alles uit de kast halen om hetperfect te laten klinken met zo min mofgelijk overlast...

verder las ik ook iets over processors van de bestaande toppen? hebben jullie die ook aangezien je het over veel eq werk heb? en dat je toppen niet meer goed werken?

heb het idee dat er op dit moment niet iemend specefiek met het geluid bezig is binnen de onderneming zeg maar. bijvoorbeeld een huistechnicus die de zaal kent? denk zolang die er niet is of jullie dat niet uit handen willen geven dat je kan kopen wat je wilt maar het nooit echt wat gaat worden.

Comment

• Deejay1970
                            • Jun 2006
                            • 23

Je kan ook natuurlijk ons contacteren, zodat we kunnen nagaan wat er aan wisselstukken nodig is'om die RS880's terug netjes in orde te zetten.
                            Behalve de crossover hebben we bijna altijd deze wisselstukken voorradig (komt bijna altijd neer op een M200 en VHF100 diaphragma, en eventueel wat lampjes).

'Ons' is in dit geval de BeNeLux importeur van Community, bereikbaar via M-PRO BeNeLux - Home .

Of je contacteert Total Speaker Repair in Nederland, die doen ook Community herstellingen.

Vr.Gr.
                            Mario

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Mijn grote vraag is: heb je alleen DJ's of ook Bandjes? Want als je alleen DJ/disco-werk doet zou ik toch voor een goed doordacht, gedaleyd systeem gaan wat door de hele zaal verspreid is. Hiermee hoef je niet vanaf een paar punten met veel vermogen te draaien om overal genoeg druk te hebben (wall of sound).

Wat ik bedoel (gebruik even EV als voorbeeld): op de dansvloer (gericht) een flink/groot systeem (RX/Xi) wat daar flink wat druk (en beleving) opbouwt met daar omheen (bij de bar en praathoekjes) een klein in-fill systeem wat meer richting achtergrond gaat (praten, niet schreeuwen, denk ZX1). Dan heb je overal toch goed geluid, de overlast is beheersbaar (want alleen dansvloer) en het barpersoneel zal je ook dankbaar zijn. Mooi voorbeeld daarvan: de oude Danssalon in Eindhoven.

Comment

Working...