Geluidsvolume

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

Geluidsvolume

Hallo,
    Wat is hier aan/tegen te doen.
    Staan met een band in een feesttent op dorpsfeest.
    Volle tent het rumoer van het publiek haalt de 93db.
    Wij draaien tussen de 95 en 100 db en nog komt de organisatie of het zachter kan, want de mensen willen met elkaar communiceren.
    Van het geluid blijft geen zak over uiteraard, het rumoer is bijna net zo hard en het orgel van de zweefmolen is ook goed hoorbaar op foh plaats.
    Ok de volgende dag andere band andere set zelfde probleem.
    BVD,
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Enige wat hieraan te doen is volgens mij is vooraf afspraken maken en deze ook vastleggen in het contract. Geluidsdruk van zo'n 100 db bij de FOH is toch niet overdreven lijkt me, dit als minimum opnemen in het contract lijkt me dan ook een goed idee.

Als de mensen alleen komen om te communiceren (ouwehoeren dus) waarom laten ze dan een band komen. Het is dan toch veel voordeliger om geen band en bijbehorend licht-geluid te laten komen.

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

boeien denk ik dan, ze betalen dus dan pas je je aan aan de wensen van de organisatie.
      Wat wel handig is om in zo'n geval met je tafeltje dichter bij de buhne te gaan staan zodat je de mix zelf beter hoort en de publieksherrie wat minder is.
      Blijf je dezelfde afstand tot de buhne handhaven dan ben je haast verplicht op koptelefoon te mixen, dempt het publieksgeluid ook lekker trouwens maar je krijgt er zo'n warme oortjes van :-)

Comment

• Stage-Q
        • Sep 2007
        • 389

tja...een veel voorkomend probleem.... Decibellen,

enige wat je kunt, is je overgeven en je aan de db's houden.... boetes bedragen namelijk tussen de 2500 en 5000 euro.
        Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Heel herkenbaar.
          Met systemen die een grotere oppervlakte met gelijkmatiger verdeling van de luidheid bestrijken kun je een deel van de problemen wel oplossen.
          Mogelijkheden zijn dan:
          1. Flink hoog vliegen van je toppen.
          Verhoogt de afstand tot het dichtbij publiek. En vermindert daardoor de relatieve afstand tot het publiek achterin.
          2. Linearray (ook flink gevlogen). Voordeel van 3dB demping per afstandsverdubbeling. Maar ja, de centjes he...
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Jongens toch, nog nooit de speakers dichter bij de luisteraars geplaatst?
            Ik werk regelmatig in Ball Rooms van diverse hotels en heb altijd gezeur over de luidheid van de PA's.
            Ik zet 4 tot 6 Speakers op statief verdeeld in de Ballroom en een simpel klein sub+top als f.o.h en geen klachten en toch overal goed te horen met geringe geluidsdruk.
            Overigens delay ik dit heeeeeeel iets, niet veel..

Immers, P.A vertaling is toch ook "Zich richten tot het publiek d.m.v electronische versterking..." oftewel, zet de speakers dichter bij je publiek dan hoeft het niet zo hard te gaan.

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by salsa
              Overigens delay ik dit heeeeeeel iets, niet veel..

Dave
              hoezo niet veel... niet veel tijd, of niet veel db"s?

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

Ik ben ook van mening dat je zeker in tenten, je geluid moet afstellen op een bepaald vlak in de tent. Achterin staan de statafels en willen ze inderdaad alleen "ouwehoeren." Daar hoeft je geluid dus ook niet luid en duidelijk te komen.

Zie het vaak hier in de omgeving.. grote tot zeer grote PA systemen waarbij je vooraan kapot gaat van de "herrie" en achteraan inderdaad niets of niemand kunt verstaan zonder absurd te moeten toeteren bij de ander in het oor.

Zet de toppen iets hoger, kantel ze een beetje voorover en bespeel de "dansvloer".

mensen achterin blij, barpersoneel blij, organisatie blij... en jij ook blij want je kunt nu een gedeelte thuis laten..
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Stage-Q
                  • Sep 2007
                  • 389

hm nou ik kom vaak in tenten dat ze het achteraan ook willen horen, dus meestal hangen we een delaystackje op.
                  Die hoeft ook niet woest hard te gaan, moet wel in evenwicht zijn met de PA.

En zelfs dan nog kunnen mensen achterin nog best kunnen praten.
                  Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 650

Zelf doe ik niet van die hele grote dingen, maar moet wel zeggen dat je nog weleens "dood" wordt gegooid met geluid....Hoewel daar met deze nivo's niet echt sprake van is

Opdrachtgever is leidend hierin... als de opdrachtgever vraagt of het zachter kan, dan gaat het zachter ( ondanks dat het "kwaliteitsgevoel" van ons hierin door ingedrang komt). Als het te gek wordt, kun je dit nog terugkoppelen naar de opdrachtgever, maar ultimo is het zijn keus!

Beter is om in de overeenkomst nivo's worden opgenomen.Dit om discussies te voorkomen.

Comment

• Lennartsound
                      • Dec 2006
                      • 269

Originally posted by MacGyverSounds
                      hoezo niet veel... niet veel tijd, of niet veel db"s?
                      Kan je ook in dB delay-en dan?

Comment

Working...