Voetjes op de monitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

inderdaad,

maargoed, professionele bands zullen dit niet zo snel doen...zij weten inmiddels echt wel, wat nu wel of niet kan op het podium.

Vooral amateurs zie je dit doen om "show" te maken op het podium.
    Nou daar maar je bij mij dus echt geen show mee...

als technici staan wij toch ook niet op hun gitaren te springen?!?!
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Ik ken een van de gitaristen vrij goed en zie hem deze vrijdag weer. Ik zal het zeker aansnijden. Ik kan je verzekeren dat het hoe dan ook niet om bewust slopen is gegaan. Een stukje communicatie -of opvoeding zo je wilt- is hier dan ook wel op zn plaats.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1066

leuk onderwerp

aangezien ik veel punk/rock showtjes doe als hobbyist

ik heb dus een 4 oude monitortjes die ik altijd vooraan leg, af en toe een verfje maar ze houden het verder prima uit... het setje knappe kasten gebruik ik voor de drum. de geluids kwaliteid is wel minder maar jah als ik mijn pa vergelijk met een Kraakpand pa ik heb er ook nog nooit klachten over gehad....het valt die jongens geen eens op....

dat ze echt op me monitor zijn gaan springen is me nog niet gelukt, vaak zetten ze wel hun voet erop als ze bijvoorbeeld het publiek mee willen laten zingen of iets....maar het idee van die van een plakkertje erop met niet op staan moet ik even in me achterhooft houden....

waar ik me wel wat drukker om maak zijn de glazen bier....vaak sta ik ik ergens waar het podium niet hoger is dan een 60 cm.....mensen vooraan met een biertje in de hand zijn net een mooie hoogte om je monitor vol te gieten...vaak staan ze tegen het podium aagdrukt en tevens kan het er nog wel eens ruig aan toe gaan....en een glas bier is zo leeg...

wat ik zo ie zo doe met dit soort shows is dat ik de juist wat oud spul gebruik, oude mic statieven....een sm58 met een gedeukte kap, ouwe monitors oude kabels....het ziet er mischien wat aftanser uit maar als dr iets omlazerd ben je er maar weer blij om...

haal ook verder alle troep van de stage wat je echt niet gebruikt.... en leg bijv ook geen multieblokken vooraan...gewoon zo min mogelijk...
        verder de vraag aan de bands onder het opbouwen om wel even voorzichtig te zijn met het spul dat er staat...meest is er dan toch wel begrip voor....en anders zet ik het gewoon uit....

ik heb in het verleden ooit eens een lamme gast in bij ze kladden gegrepen die even de stekker van de foh eruit trok...was grappig bedoeld...uiteindelijk heb ik de jongen niet meer gezien......hij was toch wel even heel erg van mij uitlating geschroken....

soms is het dan maar geen profesionele opstelling dat zal me dan een worst wezen....af en toe moet je gewoon even duidelijk maken wat er wel en niet kan..."voorkomen is beter dan genezen"....

Comment

• rat
          • May 2007
          • 2

In reactie op Jens: Zeker bij punkshows moet je je zogenaamde "professionalisme" maar even laten varen, en dus soms van die gasten ( zowel publiek als bands ) eens goed de waarheid zeggen. Over het algemeen is het ge-etter voorbij als je een beetje (heel) boos doet, iets anders schijnen ze soms niet te snappen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik bij zo'n show met publiek sta te gooien.
          De hel is de eeuwigheid met je vrienden. Sartre

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by MarkRombouts
            Vooraf gaan vragen of ze misschien op de monitors zullen gaan staan/springen vind ik persoonlijk een beetje ver gezocht. Als je hieraan begint heb je straks voor aanvang van een optreden een waslijst met vragen, die eigenlijk niet gesteld zouden hoeven te worden aan normaal denkende mensen.
            Tsja, het is maar hoe je hier tegenaan kijkt en het is maar helemaal hoe professioneel je je wilt opstellen. Ik vind dat als je een band op bezoek krijgt met reputatie of met een hoge waarschijnlijkheid dat dit soort dingen gaan gebeuren, dat je hier op voorhand iets mee moet doen. Wat is nu de betere oplossing: voorkomen met het uitwisselen van 'maar liefst' 4 of 5 zinnen met de band, of 'genezen' achteraf met een rekening?? Van een beetje ervaren techneuten moet je toch kunnen verwachten dat ze hier goed mee om kunnen gaan, niet?

Afijn, het is maar helemaal met wat voor band en in wat voor scene je staat te werken... Wat ik al eerder zei: in mijn ervaring luisteren bands écht wel als je hen iets zegt (al dan niet via een stuk gaffa-tape).

Alles op MUTE gooien heb ik pas twee keer meegemaakt. Een keer toen een zanger van een bekende band met een wireless mike begon te gooien/ voetballen (eigenaar PA bedrijf was er klaar mee) en toen een band door blééf spelen op Werchter vorig jaar (stage-manager zegt stop, dan is het ook stop). Dit vind ik écht een 'last resort' hoor, 80% van ons vak blijft communiceren, toch? Laten we dat dan ook in dit soort gevallen blijven doen...
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Ik denk dat je in dit soort gevallen toch maar gewoon even het podium op moet om te zeggen dat dit niet de bedoeling is. Zo'n ontzettend opgefokt publiek was er nu ook weer niet. Ja, er stonden een stuk of 10 van die hardcore kids een beetje spastisch te doen, maarja dat zijn dezelfden die e deur netjes voor me openhielden toen ik het pand verliet Zit geen greintje verkeerd gerichte agressie bij, ik zou me er dan ook totaal niet door geintimideerd gevoeld hebben. Sterker nog dat deed ik niet (en heb ik ook nooit gedaan) toen ik het op het randje van de pit stond.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Originally posted by rat
                Het zou niet de eerste keer zijn dat ik bij zo'n show met publiek sta te gooien.
                Sjonge, moet jij brede schouders hebben

Om ff de lijn door te trekken: sommige DJs snappen ook pas dat je niet graag hebt dat ze de monitors laten kraken (of hun master uitgang) als je lichtelijk geïrriteerd begint te kakken tegen hun. Ik probeer altijd vriendelijk te zijn, maar er zijn gewoon situaties waar je uit je krammen moet schieten. Zowel met bands als DJs.

En dat zogenaamde professionalisme... Kijk je kan een goeie artiest zijn, maar ik ben al meerdere artiesten tegengekomen zonder manieren. Zelfs gasttechnici die nog voor ze 1 knop geschoven hebben klagen dat zowel mengtafel, FOH set, monitorset als FX rek ruk is (JBL speakers, Itech amps, soundcraft tafel......). Zoiets doe je niet, weet je plaats... En dan ga ik nog maar zwijgen van het IQ van sommige artiesten. Wat wil je zo een mensen dan op een professionele manier iets wijzer maken? Dan denken die mensen 'zaag maar man, ik weet het toch beter'. Je stelt je veel te zwak op als je vraagt of ze 'alstublieeeeft' niet op de monitors gaan staan. Dan is het beter om als ongelikte beer over te komen die bij de minste fout van hunnerwege de stekker eruit trekt.. Dan maak je hun duidelijk welke positie jij effectief hebt, en misschien spreek je dan gewoon hun taal.
                Doe dit trouwens wel NA de soundcheck, anders kan je het nog moeilijk hebben

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Soit, soms moet je inderdaad even laten zien wie de baas is, heb je gelijk in. Echter, ik vond dat het gros van de reacties een beetje de nadruk legde op de verkeerde (aggressieve) aanpak, vandaar mijn reactie. Ik heb misschien het geluk dit vrijwel nooit mee te maken (dat bands een dikke trap onder hun reet nodig hebben).
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Idd, veel reacties komen voort uit de redenatie dat monitors bewust worden beschadigd, maar vaak is het een kwestie van niet weten of niet begrijpen; Als je heftige dingen gaat doen als speakons uit monitors rukken zonder dat iemand weet wat er aan de hand is, ben je ook niet echt constructief bezig..
                    Last edited by sparky; 16-10-07, 13:15.

Comment

• JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

Originally posted by sparky
                      Idd, veel reacties komen voort uit de redenatie dat monitors bewust worden beschadigd, maar vaak is het een kwestie van niet weten of niet begrijpen; Als je heftige dingen gaat doen als speakons uit monitors rukken zonder dat iemand weet wat er aan de hand is, ben je ook niet echt constructief bezig..
                      Als je niet weet of begrijpt dat een LUIDSPREKER misschien wel niet is gemaakt om op te springen zou je misschien een ernstig gesprek met jezelf moeten aangaan of "muzikant zijn" wel een juiste keuze is ...

Als je als technicus al in de buurt durft te komen van een o-zo-duur gitaartje of ander instrument heb je (zo is m'n ervaring) al gauw aan de stok met sommige muzikanten. Misschien tijd voor wat wederzijds respect?
                      Creating shows beyond Imagination

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Dit soort bandjes speelt vaak in de meest vreselijke hokken, waar een monitor vaak niet meer is dan een konijnehok met een speaker erin, waarbij het niemand ene fuck kan schelen hoe ermee omgegaan wordt maar de podiumpresentatie des te belangrijker is. Als een bandje wat verder groeit en in serieuzere omstandigheden speelt, zijn het iets andere moni's... maar de gewoontes zijn al gezet

Als je als technicus al in de buurt durft te komen van een o-zo-duur gitaartje of ander instrument heb je (zo is m'n ervaring) al gauw aan de stok met sommige muzikanten.
                        en dan

Misschien tijd voor wat wederzijds respect?
                        Grappig dat mensen die het over wederzijds respect hebben het vaak zelf niet op kunnen brengen. In dit geval getuigt je taalgebruik daar behoorlijk van. Beste Jeroen, ik weet niet op wat voor manier jij met bands in aanraking komt, maar iig niet op dezelfde manier als ik.

Ray vroeg wat je in zo'n geval zou doen, niet om negatief geneuzel.
                        Last edited by sparky; 16-10-07, 13:41.

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Originally posted by sparky
                          Grappig dat mensen die het over wederzijds respect hebben het vaak zelf niet op kunnen brengen. In dit geval getuigt taalgebruik als "ozo duur gitaartje" daar bijvoorbeeld weer van.
                          In veel gevallen kost dat "ozo dure gitaartje" minder dan de geluidstafel, of de lichttafel, of zelfs minder dan de monitor die er ligt. Dat bedenkt de gemiddelde muzikant zich niet.

Ray vroeg wat je in zo'n geval zou doen, niet om negatief geneuzel.
                          Als je spullen gesloopt worden - moedwillig of per ongeluk - grijp je hoe dan ook in. Niets "negatief geneuzel", het gaat hier om onnozel gedrag van muzikanten dat schade als gevolg heeft.
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• machfacilities
                            • Oct 2007
                            • 7

Gewoon ingrijpen is inderdaad de remedie.
                            Of het nu goedschiks, of kwaadschiks gebeurt, de technicus zit er maar mee, moet je je indenken als zo´n "muzikant" de monitors sloopt, en het volgende bandje daardoor jouw geluid niet zal kunnen waarderen.
                            Het is gewoon niet normaal , om respectloos met andermans materiaal om te springen. Ik heb het meerdere keren gehad, en ook opgelost door inderdaad bij herhaling van het gebeuren de MUTE knop te gebruiken.
                            Simpel, als je als muzikant denkt, dat je zomaar op een stuk hout kan springen, zal het voor jou ook gewoon een stuk hout zijn, je krijgt achteraf gewoon de rekening.

Comment

Working...