onverklaarbare feedback

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Al eens aan feedback van de electrische gitaar gedacht?
    Ook al heb je de limiters goed ingesteld, een continu signaal van 12 kHz wat nog onder het niveau ligt van de limiter is volgens mij best in staat om in enkele seconden een tweeter te vernielen.
    Helemaal wanneer het geen zuivere sinus is...
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

ik ga voor die osscilatie in de eindtrap of processor uitgang. Heb er al meer mee zien uitfikken.

feedback is normaalgesproken uitgesloten, en andere opties zie ik niet.

Comment

• Roel_CX
        • May 2006
        • 49

kan dat evengoed met een andere processor/amp gebeuren?
        want nu met die nieuwe xilica en qsc hoop ik dat het veiliger is.

ik wil het echt niet meer meemaken.

groeten

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by Roel_CX
          kan dat evengoed met een andere processor/amp gebeuren?
          want nu met die nieuwe xilica en qsc hoop ik dat het veiliger is.

ik wil het echt niet meer meemaken.

groeten

neem bss met crown, en dat zou dan beter moeten gaan

Comment

• JVS
            • Mar 2004
            • 317

Originally posted by MacGyverSounds
            neem bss met crown, en dat zou dan beter moeten gaan
            Wat is dat voor flauwekul ? Waarom is BSS en Crown beter dan Xilica en QSC ? Daarnaast heb je niet eens zekerheid over wat er gebeurd is..

En is Crown heilig ? NEE... Getuige de aantallen Itech's die er van de eerste series zijn uitgefikt, CTS'sen met ronduit zéér slechte uitgangsfilters en zo meer..

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by JVS
              Wat is dat voor flauwekul ? Waarom is BSS en Crown beter dan Xilica en QSC ? Daarnaast heb je niet eens zekerheid over wat er gebeurd is..

En is Crown heilig ? NEE... Getuige de aantallen Itech's die er van de eerste series zijn uitgefikt, CTS'sen met ronduit zéér slechte uitgangsfilters en zo meer..
              ... dan met behringer / t=amp... waar het nou mee begonnen is..en het topic mee gestart is....pffffffff

Comment

• BvE
                • Oct 2004
                • 385

Het verbaast met nog steeds dat er mensen zijn die denken dat door een zogenaamde feedback door de gitaar de tweeters er binnen enkele seconden volledig doorheen kunnen fikken. Zelfs nadat het signaal door limiters is gegaan.

Comment

• RenéE
                  • Oct 2006
                  • 291

Ook grappig dat niet-zuivere sinussen eerder hoogdrivers opblazen dan zuivere. In dat geval zijn we namelijk allemaal keihard bezig om onze hoogdrivers op te blazen. (ken niet veel mensen die met hun geluidssetje gezellig sinusjes gaan staan afspelen, GELUKKIG!)

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Helaas is elk signaal te herleiden tot een combinatie van zuivere sinussen toch?
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Originally posted by laserguy
                      Helaas is elk signaal te herleiden tot een combinatie van zuivere sinussen toch?
                      Gelukkig maar, want een signaal met een THD van nul (één zuivere sinus dus) zou niet al te interessant worden. Het is alleen te hopen dat die THD met opzet gegenereerd wordt (door een snaar, synth of DJ) in plaats van dat ie erbij komt later in de keten, dan krijg je wel minder leuke resultaten....

Als je één zuivere sinus zou spelen, heeft het weinig zin om met EQ's, crossovers en grote sets te gaan werken... dan pak je gewoon aan elke kant één driver die precies de frequentie van die sinus knetterhard uit kan gooien. Maar zoals ik net al aangaf, om anderhalf uur naar een optreden van één sinus te gaan luisteren wordt op zijn minst een beetje saai.

Maar even serieus terugkomend, je hebt niet kunnen checken of de "feedback" ook in de rest van je geluidsketen terecht is gekomen of alleen in de twee apparaten aan het einde (dus Ultradrive + T.amp). In het laatste geval is er iets in die twee aan de hand, misschien is (zoals al gezegd) ergens een voedings-elco aan het opspelen waardoor de schakelfrequentie van de voeding doorlekt op de audio.

Wat je als 'ultieme beveiliging' kunt doen is nog eens een (analoge) limiter achter de Ultradrive hangen om te voorkomen dat de speakers dit nog een keer meemaken. Even aannemende dat het niet in de versterker zelf zit...

Overigens doet jouw omschrijving van een doorgebrande driver me eerder denken aan DC op de speakeruitgang. De fluittoon zat er dan blijkbaar nog ergens bovenop, misschien dat er dan in de versterker iets fout was gegaan.

EDIT: Je monitors waren actief neem ik aan? Dus je hebt daarna de uitgang van je T.amp (op hoog) niet meer gebruikt? Goed kans dat daar de transistors ook helemaal van aan het koelblok gesmolten zijn.
                      Last edited by Stoney3K; 03-10-07, 00:02.
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Pulse
                        • Oct 2001
                        • 666

Originally posted by Stoney3K
                        Overigens doet jouw omschrijving van een doorgebrande driver me eerder denken aan DC op de speakeruitgang. De fluittoon zat er dan blijkbaar nog ergens bovenop, misschien dat er dan in de versterker iets fout was gegaan.

EDIT: Je monitors waren actief neem ik aan? Dus je hebt daarna de uitgang van je T.amp (op hoog) niet meer gebruikt? Goed kans dat daar de transistors ook helemaal van aan het koelblok gesmolten zijn.
                        DC zou niet kunnen. Bij DC blijven de HF drivers juist intact en blaas je de mid/laag driver op. Dit omdat de passieve filter voor de HF driver de DC tegenhoudt.

Ik heb inmiddels de configuratie (t.amp proline1300+ ultradrive) 2 dagen laten draaien op een flutluidsprekertje om te testen en werkt nog steeds perfect, zelf als ik tegen onderdelen van de ultradrive ga tikken terwijl ie op staat.
                        Ik ben dus eigenlijk nog geen stap dichter bij de oorzaak...
                        MVG,
                        Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Originally posted by Pulse
                          DC zou niet kunnen. Bij DC blijven de HF drivers juist intact en blaas je de mid/laag driver op. Dit omdat de passieve filter voor de HF driver de DC tegenhoudt.
                          Je had hem op een topkast zitten... maar die moeten inderdaad op zijn minst ook een condensator tussen de mid/laag driver en de tweeter hebben zitten (condensators laten geen DC door). Dat was het dus inderdaad niet.

Dat de tweeters zo grandioos snel naar de maan zijn gegaan duidt er in ieder geval op dat er enorm veel vermogen in gestuurd werdt. Oscillatie in de versterker is ook nog mogelijk (dus van +voeding naar -voeding) maar zo'n ding hoort in normale werkomstandigheden stabiel te zijn, ook als ie warm wordt. Dat de hele boel nog helemaal heel is na dit voorval verbaast me dan nog het meest -- als de amp zou oscilleren dan zouden er op zijn minst wat onderdelen beschadigd moeten zijn....

Mid/laag drivers van de toppen waren wel nog heel?

Ik heb inmiddels de configuratie (t.amp proline1300+ ultradrive) 2 dagen laten draaien op een flutluidsprekertje om te testen en werkt nog steeds perfect, zelf als ik tegen onderdelen van de ultradrive ga tikken terwijl ie op staat.
                          Ik ben dus eigenlijk nog geen stap dichter bij de oorzaak...
                          Ergens een onverwachtse sluiting in de Ultradrive misschien (maar wat is de oorzak daarvan)? Dat er een sluiting optrad van de voeding naar één van de uitgangen? Ik weet niet hoe de processor er van binnen uitziet maar als ie een onfortuinlijke klap krijgt in de verkeerde richting en er raken twee draden elkaar, dan zou er iets op de uitgangspennen kunnen staan. Maar normaal KAN zoiets niet gebeuren, want een beetje goeie unit is er goed op ontworpen (pluggen met heatshrink afgewerkt enz) dat er geen draden tegen elkaar kunnen komen.

Ik kan zo geen concrete, duidelijke oorzaak bedenken waarom dit gebeurd is. De Ultradrive heeft zelf ook een limiter dus het moet daarachter gebeurd zijn. Het zou ook nog een opamp in de Ultradrive kunnen zijn (na de D/A converters) die over zijn nek ging en ging oscilleren...
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• machfacilities
                            • Oct 2007
                            • 7

kan het misschien zijn dat de gitaar een element heeft wat als microfoon ging werken?
                            komt wel vaker voor hoor, zeker als het een al wat ouder element betreft.
                            in dat geval heb je een microfoon die ineens elektrisch gaat oscilleren, en die dus dan ook niet echt controleerbaar meer is.
                            heb ik een keer gehad , ook met een gitaar rechtstreeks in een DI, gelukkig was het in dat geval alleen maar een monitor die over zijn nek ging, en bleven de toppen heel.
                            NB, dit effect kom je bij voornamelijk overstuurd gitaargeluid nog al eens tegen, is ook een manier van diverse gitaristen om een gitaar door te laten klinken, door de gitaar voor een luidspreker te houden...
                            kan dus ook via een DI, alleen is het dan waarschijnlijk een veranderde gitaarklank geweest, die op het front heeft staan oscilleren.

Comment

• Lennartsound
                              • Dec 2006
                              • 269

Ik heb het geluid niet gehoord uiteraard maar de beschrijving komt op mij over als een digitale storing. Dus geen feedbackende gitaren of mics. Je vertelde dat de M-one gek deed. Ik denk dan ook dat dat het was. Ik heb vaker meegemaakt met b.v. effectsprocessors of andere digitale apparaten, dat de engine het rekenprocess niet meer aankon en gewoon onzin gaat staan raaskallen. Helaas zijn de gevolgen in het digitale domein dan altijd vrij heftig. Een digitale feedback b.v. (en dat was het denk ik) is een vrij rauwe toon die lijkt op een zaagtand op 0 dB digitale schaal (dus maximaal hard) Nu wil het feit dat een galm altijd iets feeback in z'n algoritme heeft, dat maakt het n.l. een galm. Dus als daar de parameter de weg even kwijt is.....

Comment

• speaker
                                • Aug 2007
                                • 1

Toen de fluit van 12k hoorde sloeg de VU-meters van je mengtafel in het rood? zo ja denk ik aan het effectpendaal van de gitaarist, dat die ging ossileren op 12k oid.

btw
                                De T-amp is het zelfde als de DAP Palladium alleen in een ander jasje.
                                Door een stomme fout heb ik zelf de 2e uitgang van de Behringer pocessor er uit geblazen dus die stuurt nu DC uit!
                                Als ik de DAP Oalladium versterker op aan sluit slaat gelijk de protect in, dus denk dat DC geen sprake van is dat de HF naa 10 sec er uit ligt.

En ik draai standaard op 215V en als het volume open gaat draai ik op 210V zonder problemen en blijft de DCX gewoon door draaien.
                                De laage spanning komt door de nuon

MVG

speaker

Comment

Working...