Er wordt veel met termen als A B en C set gegooid in de geluidswereld. Leuk maar wie kan mij nou eens echt vertellen wat deze sets precies zijn??? Leuke voorbeelden en foto´s zijn welkom hoor....
Wat is een A een B en een C set?
Collapse
X
-
Labels: None
-
Niet alleen in de geluidwereld...
Van alles waarin kwaliteit van toepassing is (en dat is ongeveer alles wat je kan kopen kan huren (of niet omdat je het geld er niet voor hebt)), is er sprake van A-kwaliteit en slechtere kwaliteiten.
Aangeven wat A- of B-kwaliteit is, is niet eenvoudig. De een kijkt alleen naar de kwaliteit de ander betrekt er ook de prijs in. Een derde roept alleen wat hij van anderen hoort en een vierde kijkt alleen nog naar de prijs.
Een Ferrari F50 en een AH-boodschappenkarretje kunnen beide op de eerste plaats of de tweede plaats komen...
Een lijst van A-, B- en C-kwaliteit sets is dus niet te maken. Laten we er dan ook niet aan beginnen.
------Alle waar naar zijn geld---------
Gr, @Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen... -
Niet alleen in de geluidwereld...
Van alles waarin kwaliteit van toepassing is (en dat is ongeveer alles wat je kan kopen kan huren (of niet omdat je het geld er niet voor hebt)), is er sprake van A-kwaliteit en slechtere kwaliteiten.
Aangeven wat A- of B-kwaliteit is, is niet eenvoudig. De een kijkt alleen naar de kwaliteit de ander betrekt er ook de prijs in. Een derde roept alleen wat hij van anderen hoort en een vierde kijkt alleen nog naar de prijs.
Een Ferrari F50 en een AH-boodschappenkarretje kunnen beide op de eerste plaats of de tweede plaats komen...
Een lijst van A-, B- en C-kwaliteit sets is dus niet te maken. Laten we er dan ook niet aan beginnen.
------Alle waar naar zijn geld---------
Gr, @
Nog 1 maal:
* onder een A-setje wordt verstaan een klein setje, meestal een basje en een toppie op een paaltje met een bereik van ong 100 tot 150 man. (ideaal voor in de kroeg...)
* B-set, een grotere set zoals een C7 van D&B, of XA2 oid, meestal wordt dit verkocht met de bereikbaarhed tot 500 man. (voor zang/artiesten hebben we het dan over)
Een C-set, hoor je eigenlijk nooit, omdat als grotere systemen aan bod komen hier meestal een passende prijsopgaaf voor wordt gemaakt.
Nu valt er natuurlijk te speculeren over het verschil tussen merken en kwaliteit, maar zo denken boekingskantoren nou eenmaal, en deze maatstaven worden er iig meestal voor aangehouden. Mzzl!Don't give me that shit!!Comment
-
Je klinkt erg overtuigend Alex, ik zou je bijna geloven, alleen weet ik gelukkig dat het in deze wereld juist NIET zo zit!
Nog 1 maal:
* onder een A-setje wordt verstaan een klein setje, meestal een basje en een toppie op een paaltje met een bereik van ong 100 tot 150 man. (ideaal voor in de kroeg...)
* B-set, een grotere set zoals een C7 van D&B, of XA2 oid, meestal wordt dit verkocht met de bereikbaarhed tot 500 man. (voor zang/artiesten hebben we het dan over)
Een C-set, hoor je eigenlijk nooit, omdat als grotere systemen aan bod komen hier meestal een passende prijsopgaaf voor wordt gemaakt.
Nu valt er natuurlijk te speculeren over het verschil tussen merken en kwaliteit, maar zo denken boekingskantoren nou eenmaal, en deze maatstaven worden er iig meestal voor aangehouden. Mzzl!
En zo zie je dat Alex dus wel gelijk heeft want er bestaan meerdere definities voor A, B en C-systeem. Een andere veel gebruikte in de pro-audio = A-level is goed genoeg voor (inter)nationale artiesten, B-level is goed genoeg voor zeer serieuze artiesten, C-level is goed genoeg voor lokaal. Nog nooit een serieuze rider gezien die eiste: "the sound system shall be an A-level rig, consisting of high quality components only and shall be in excellent condition and full working order upon arrival of the artist's crew." ? Dit soort teksten zie je vaker, ook in Nederlandse riders, beetje afhankelijk van de stijl van de crew en welk management de band heeft. Altijd lachen met dit soort riders voor bands die gewoon een klein clubtourtje doen.
S.Last edited by SM; 19-09-07, 14:23.Comment
-
dank je wel brinky. Ik snap iedereen zijn antwoord maar de jouwe was ik naar op zoek. Sorry andere heren. Het ging mij met name om dat antwoord omdat er op contracten vaak gesproken wordt over dit soort setjes. Nu weet ik van mijn boekingskantoor wel wat ze bedoelen maar het is best fijn om het nu eens echt bij benadering te weten.
ThnxComment
-
Op de websites van sommige boekingskantoren worden de prijzen genoemd van bands incl. de vermelding +uitleg van de A, B, C set. Bijvoorbeeld Easybookings.nl:
A-set - tot +/- 400 personen
B-set - tot +/- 800 personen
C-set - tot +/- 1500 personen
Je begrijpt dat een band als de Rolling Stones met een Z-set on tour is.....Comment
-
Maar bij easybookings zijn ze niet goed wijs.
Net als bij Waltervermeer uit Tilburg. die zet als je in een sporthals staat gewoon op contract dat er een A-setje heen moet.
Je kan toch niet met een 1 basje per kant en een top op een paaltje 400 personen draaien? zeker niet met een act of artiest!!!!
Als je een merk weet, laat het mij dan ff weten...Don't give me that shit!!Comment
-
voor mij zijn er vier sets
-zanginstallatie tot +/- 80 man / kroeg
-klein pa tot +-/ 150 man / bruiloft / sportclub / grand cafe
-PA tot 650 a 750 man / bedrijfsfeest
-losse offerte festival / outdoor / hal
Maar dat is een volledige band. Met een keyboard duo haal je met een goede zangset ook wel een bruiloft / sportclub / grand cafelekker belangrijk!Comment
-
Maar bij easybookings zijn ze niet goed wijs.
Net als bij Waltervermeer uit Tilburg. die zet als je in een sporthals staat gewoon op contract dat er een A-setje heen moet.
Je kan toch niet met een 1 basje per kant en een top op een paaltje 400 personen draaien? zeker niet met een act of artiest!!!!
Als je een merk weet, laat het mij dan ff weten...
Dat zijn zaken die volgens mij regelmatig voorkomen.
Persoonlijk zou ik dat soort zaken liever anders zien. In mijn beleving kunnen ze beter aangeven voor hoeveel personen de geluidsinstallatie toereikend is. En dat mag dan ook slechts een indicatie zijn, want er zijn natuurlijk duizend en één situaties te bedenken waarop die vlieger weer niet op gaat.....Comment
-
Ik doe het standaard als volgt:
set tot 100 man TSA actieve sub + 2x electrovoice S200
set tot 200 man NEXO 2x PS15 + 1xLS1200
A set tot 300 man NEXO 2x PS15 + 2xLS1200
B set tot 700 man 4x PS15 +6X LS1200
Al naar gelang de locatie en aantal personen kijk ik dan of ik in het laatste geval 4x of 6x ls1200 sub meeneem.Comment
-
Wij doen dat veel makkelijker, we nemen een KV2 setje mee, en dan hebben we geluid van 100 tot 600 personen, KV2 zeg maar AB en voor een C set kunnen we zo'n setje verdubbelen,
En dan hebben we het gewoon over een setje met twee kleine subs en één topkast per kant .Comment
-
Waarom zou je voor 100 man 4 van die KV2 subs meenemen, als 1 ook toereikend is voor het te maken volume??
Voor een klein publiek kan een boxenstapel namelijk overdreven overkomen en vooraf gezeur over volume uitlokken..
waarom is trouwens RCF TT "de oplossing" als je KV2 meeneemt...Comment
-
enne waarom is trouwens RCF TT "de oplossing" als je KV2 meeneemt...
Dat is nog lichter, compacter, klinkt beter en gaat nog harder....of zo?Comment
Comment