Dweilband opnemen-simpel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

Dweilband opnemen-simpel

aiaiai..een lichttechnieker die zich stort op liveopnames..dat moet wel fout gaan.

Ik ben lid van een dweilband en wil een dezer dagen een keer een simpele opname maken van onze groep. geen moeilijk gedoe met veel mics en dergelijke, maar liefst een simpele (overhead?) opstelling van een aantal micjes (evt. per instrumentengroep) om op onze site een beetje te laten horen waar we staan. We zijn geen topmuzikanten, maar blazen best een partijtje weg.

Idee is om in garageband de opname te doen, simpel een mixertje er aan en gaan. Nu heb ik zelf alleen ervaring met podcasts etc. iemand een simpele uitleg hoe ik dit kan aanpakken, de Do's en Donts etc? beschikbare mics zijn overigens beperkt, maar ik kan wel de gangbare types gebruikt bij bands regelen.
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

wil je echt aparte sporen opnemen of gewoon puur 2 lijntjes vanaf je mengtafel.

Als het niet te veel mag kosten e.d. zou ik inderdaad wat Neumann condensators o.i.d. op statief gaan zetten en dat bijvoorbeeld met een Alesis Adat sporenrecorder gaan opnemen via de tafel.
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

betreft simpelweg twee lijntjes vanaf de tafel

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

Mja dan zou een XY optellingkje niet slecht zijn: 2 condensators 90 graden van mekaar gedraaid, maar met de kop tegeneen, zo krijg je een stereobeeld (klinkt toch iets ruimer).

Maar het klinkt natuurlijk wel dof en hol. Er is wat uit te maken (ik heb zo ooit livesets opgenomen in een discotheek, om zo het geluid van het publiek mee te krijgen), maar ideaal is het niet.

Comment

• Stage-Q
          • Sep 2007
          • 389

Originally posted by R. den Ridder
          betreft simpelweg twee lijntjes vanaf de tafel

probeer de manier waarop Poelmans het uitlegt..en hang een md speler aan bijv. de 2-track uitgang van de tafel o.i.d.

en eventueel meerdere condensators. Maar dat ligt er een beetje aan hoe de verhouding qua volumes in het orkest is denk ik.
          Last edited by Stage-Q; 16-09-07, 13:02.
          Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Wil je de opname tijdens een optreden gaan maken, of gewoon in jullie vrije tijd?
            Als jullie het in jullie vrije tijd doen, dan zou je misschien ervoor kunnen kiezen om alle instrumenten met een aparte microfoon op te pikken (eventueel zou je wat kunnen combineren om microfoons uit te sparen, bijvoorbeeld door 2 gelijke blazers door 1 microfoon te laten blazen), vervolgens op de mengtafel een leuke totaalmix maken en dan gewoon 2 lijntjes naar een opnameapparaat sturen.

Oftewel je maakt direct min of meer je totaalmix, zoals je dat ook in een live-situatie zou doen. Voordeel is nu dat je dit kan doen zonder dat je rekening hoeft te houden met de nadelen van een live-situatie (rondzingen e.d.).

Middagje experimenteren met bijvoorbeeld een computer waar je 2 luidsprekers aan knoopt zodat je de zojuist opgenomen sessie snel weer kunt beluisteren en eventueel over kunt doen...?

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

Zorg zoiezo dat je een goeie ruimte hebt om op te nemen.
              Vaak is het beter om 2 goeie microfoons te nemen, dan meerdere slechtere. Als je 2 grootmembraams kunt regelen, zoals U87s oid, dan hoef je je over de klank geen zorgen te maken. Ik zou een blumlein opstelling proberen, en de muzikanten eromheen opstellen. Op een koptelefoon kun je redelijk horen wie te hard is en wie te zacht, harde mensen meer naar achteren zetten, zachte mensen meer naar voor. Meestal zorgt blumlein voor een mooi stereobeeld.
              De groeten => Micha

Comment

Working...