SSL compressor series 4000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Originally posted by Mike Manders
    ja, de ELOP van Manley is een limiter. ik weet echter niks van de ratio van dat ding, net als attack en release, ook geen flauw idee. maar hij werkt bij mij altijd maar hooguit 1 dB, dus ik gebruik m alleen maar voor de sound. wat ook goed kan werken is een Cranesong of Tubetech. Zeker samen met digitale tafels, dan is het erg fijn. Dan klinkt het tenminste weer als muziek.
    maar natuurlijk is het gaaf om zelf te prutsen met een apparaat, ik zou willen dat ik er de tijd voor had.

heb je al meer apparaten geprobeerd??
    Die Cranesond heb ik idd meer goede verhalen (ook achter een M7CL) over gehoord maar ja, dat apparaat koop je bijna 2 Manley Elop's voor dus dan mag het ook wel goed klinken.

Op beurzen en bij andere technici heb ik wel eens zitten prutsen met de Avalon 747. De EQ funktie is niet mijn ding, opvijzelen doe ik liever op een kanaal als dat nodig is. Dus ik zou toch alleen de compressor gebruiken.

Tubetech heb ik eigenlijk alleen als 'kanaal compressor', dit is toch ook weer een flink stuk duurdere dan de Elop als ik me goed herinner.

Wat ik ook mooi vond werken vond de XTA D2.

Maar goed, ik vind het leuk om die SSL comp. te bouwen en het lijkt me nog leuker om allerlei modificatie (te vinden op interenet) te proberen waardoor je uiteindelijk je ultieme compressor hebt.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Hi Cobi,

Ik heb zelf een 747 en vind die EQ nu juist erg tegek. Zo zie je maar weer de verschillende invalshoeken ;-)...
      Die EQ is erg muzikaal en vaak kun je net effe die dingen uit je mix trekken of erin duwen die de puntjes op de i zetten... ik ben er in ieder geval elke show weer helemaal blij mee !
      Ik heb hem dus op L/R staan en laat de compressor ook zo rond een dB-tje werken... vooral dus inderdaad voor de sound en voor een snufje 'akoestisch lijmwerk'...

Ik zou graag die SSL-kloon een keer bouwen, maar vrees dat ik daar geen tijd voor ga hebben... misschien een projektje voor de volgende zomer... ik volg de thread in ieder geval met plezier!

Cheers
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Pieter Huijgen
        • Sep 2003
        • 766

Ik heb pas de SSL kloon gebouwd, met iets andere specs waardoor hij dichter bij het origineel komt.

P1010885.JPG (image)

Bij deze versie is een sidechain toegevoegd (symmetrische input) en zijn sidechain en bypass relais geschakeld. Bedrukkingsfolie voor de frontplaat komt een dezer dagen binnen en dan kan ik ook dat deel afmaken. Ook moet nog de juiste schaalverdeling op de draaispoelmeter gemaakt worden.
        Ik heb nog 1 knop over op de frontplaat, waar bij de "echte" de auto-fade functie zit. Hier doe je live dus echt niks mee: misschien maak ik nog een high-pass filter die met deze knop schakelbaar is.
        Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• BvE
          • Oct 2004
          • 385

Goed werk! Hoe calibreer je die VU meter eigenlijk?

Comment

• Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

Het is geen VU meter maar een gain reduction meter. Deze kan je op 0 kalibreren door de treshold terug te draaien. Dan grijpt de compressor niet in en zou de meter dus ook niet uit moeten slaan.

Comment

• BvE
              • Oct 2004
              • 385

Ja dat snap ik. Heb hem voor de gemakkelijkheid dan ook maar een VU meter genoemd. En hoe je de 0 calibreert is ook bekend. Maar hoe de rest dan? Sinus erdoorheen sturen?

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Voor de toegepaste VCA's kan je kiezen voor de gewone en de pre-trimmed versie. De gewone versie kan je zelf trimmen met behulp van een distortionmeter. Makkelijker is om de pre-trimmed versie te nemen. Deze heb je in de A, B en C versie met resp. max. 0,01% - 0,02% en 0,05% THD.
                Ik heb gekozen voor de versie A. Je hoeft dus nergens iets te calibreren.

Comment

Working...