op hoeveel dB hebben jullie het FOH?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

nope....maar ik kan me voorstellen dat je middenin het draadje bent begonnen en het begin hebt gemist, dus even de openingspost overnieuw:
    Ik heb volgend probleem, de groep die ik vast mix heeft vorige week de opmerking gemaakt dat ik harder moet "spelen" in de zaal.
    nu ben ik naar een aantal optredens gaan luisteren en idd, mijn gevoel als hard genoeg, is bij de meesten een stuk harder.
    de volgende keer ga ik dus mixen dat het voor mijn gevoel te hard staat...
    maar nu is mijn vraag, op hoeveel dB spelen jullie thv de mengtafel?
    ik denk dat ik mij best zo eens een toestelletje aankoop.
    ( werken die goedkope toestelletjes voldoende voor zoiets? )

als ik op het gevoel speel heb ik 's nachts geen fluitende oren,
    ik denk wel, als ik harder ga, dat dit wel het geval gaat zijn.
    maar de zanger en vaste fans vinden dat het harder moet, dus heb ik niet veel keus...

alvast bedankt voor de antwoorden,
    Dirk
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sjoerd
      • Apr 2004
      • 341

Ik heb t hele onderwerp gelezen dus eigenlijk niks gemist. In mijn ogen gaat het over welke geluidssterkte gewenst dan wel acceptabel is, waaraan de bezoekers worden blootgesteld. De geluidsman / systeem tech regelt dat. En dan is toch niet van belang of de muziek van live muzikanten of een dj afkomstig is? Mijn oren piepen net zo hard de dag erna... Vandaar mijn reactie.
      Last edited by sjoerd; 16-01-08, 11:30.

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

En dan is toch niet van belang of de muziek van live muzikanten of een dj afkomstig is? Mijn oren piepen net zo hard de dag erna...
        Piepende oren heb ik een bloedhekel aan, en oordoppen ook.
        95 db vind ik toch wel minimaal het volume wat je nodig hebt om een band lekker neer te kunnen zetten, en probeer het max op 105 db te houden, afhankelijk van de muziekstijl en locatie.
        Alles daarboven vind ik eigenlijk onverantwoord voor het publiek, en dat vindt onze overheid eerdaags ook denk ik.
        Dus kun je er op wachten dat die eerdaags een 85 db limiet voor alle evenementen gaat handhaven, zowel binnen als buiten.
        Daar zitten we toch niet op te wachten ??
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• gaffer
          • Nov 2004
          • 118

Binnen ons theater geldt dat er max. 105 DB (a) gedraaid mag worden op de plek van de geluidsplaatsen in de zaal.
          Hier word door ons ook streng op toegezien,mochten we twijfels hebben gaan we even meten met een geijkte Db meter.
          Blijkt het dan meer dan 105 Db(a) te zijn dan vragen we de geluidsman/vrouw om het zachter te zetten,weigert hij/zij dat dan gaat de eindverantwoordelijke erop af,weigert deze persoon dan nog zachter te gaan dan gaat er even een gepeperde mail richting impresariaat en leverancier van de geluidsmens.

Voor zover ik weet is er een arbo convenant van kracht betreffende concert zalen en podia en daarin is afgesproken dat het max. volume 105 Db(a) mag bedragen.
          Probleem is alleen dat we elkaar in deze branche bijna allemaal kennen maar dat afspraken niet overgenomen worden en we dus als branche zo ook geen voet aan de grond krijgen om eens iets te veranderen.

Al onze vaste technici hebben aangemeten oordoppen met filtering,onze oproepkrachten krijgen aangemeten dichte oordoppen en de rest van het personeel krijgt de bekende gele oordoppen als het geluidsniveau in de zaal langdurig harder is dan 90 Db(a).
          Voor publiek geldt ten alle tijde dat schadelijke volumes voor eigen risico zijn,helaas,uiteraard doen wij als theater eerst al het mogelijke om het publiek daar tegen te beschermen.

En om even met een absurd verhaal te eindigen.
          was laatst op een niet nader te noemen nieuwjaarsfeest en daar stond een DJ met aan iedere kant van zich een dubbele set synco floors en die versterker ervan ging erin leeg!!
          Ik ben er ver vandaan gebleven!

Comment

• BlackLight_Frank
            • Feb 2004
            • 143

Quote:
            Originally Posted by BlackLight_Frank
            Naast het probleem of het signaal verkracht wordt door degene die bij jou inprikt, heb je nog het probleem van het volume.
            Afgelopen weekend in een feesttent met de PX-set die daarvoor meer dan voldoende was, dus op de vrijdagavond met maar een paar honderd man draai je rustig. Tot daar enkele artiesten komen zingen en gewoon vol gas gaan.

Gevolg : mensen komen bij ons klagen dat het zo hard gaat !
            Gelukkig zat de schuiver van de artiesten goed in het zicht en kon ik de mensen daar naar toe sturen. Maar blijft toch lullig dat je zelf een beetje je geluidsniveau aanpast en zo'n artiest gewoon denkt dat alle andere mensen net zo doof zijn als hij.

Frank
            Black Light

Naast dat de mensen in de tent klaagden dat het te hard was, krijgen we nu ook nog eens van het boekingsbureau door dat het te hard was. Of we dit volgen jaar even in de gaten willen houden !
            Die probeer ik nu duidelijk te maken dat dat toch echt de verantwoordelijkheid is van de geluidsman van de band en / of artiest is. Wij stellen onze set ter beschikking, ingang van de processor op 0dB, net zoals wij erin gaan.
            Wij gaan niet aan dat volume zitten draaien, dan zijn wij de gebeten hond en krijgen de schuld van een verneukt geluid.
            Lijkt mij een schone taak van iemand van de organisatie of het boekingsbureau om daar met een dB-meter (eventueel) te gaan staan en de mensen achter de mengtafels daar op aan te spreken.

Het kan natuurlijk ook anders, meestal gaat het wel goed.
            Afgelopen zaterdag Melrose over onze set, klinkt als een klokkie en geluidsniveau ging erg netjes gelijk met ons op.
            Voor eerder genoemd probleem (zie quote uit ouder onderwerp) hebben we nu met de organisatie afgesproken dat het boekingsbureau in hun contracten gaat vermelden dat er max. 100 dB op FOH mag zijn.

Niet om er nu de hele avond met een meter naast te gaan staan. Maar om een handvat te hebben richting die mixers die blijkbaar het publiek net zo'n slecht gehoor willen aanmeten als ze zelf al hebben. Zoals al eerder gezegd geven wij onze PA ter beschikking aan de artiesten en bands en zetten wij de versterkers gewoon open (wel met limiters op systeemlimieten natuurlijk) maar is het aan de mixer om zijn geluidsniveau te bepalen. En je hebt daar toch mensen die je soms tot de orde moet roepen.

Frank
            Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

Comment

• Mattheusvz
              • Jun 2007
              • 107

Originally posted by BlackLight_Frank
              Voor eerder genoemd probleem (zie quote uit ouder onderwerp) hebben we nu met de organisatie afgesproken dat het boekingsbureau in hun contracten gaat vermelden dat er max. 100 dB op FOH mag zijn.

Niet om er nu de hele avond met een meter naast te gaan staan. Maar om een handvat te hebben richting die mixers die blijkbaar het publiek net zo'n slecht gehoor willen aanmeten als ze zelf al hebben. Zoals al eerder gezegd geven wij onze PA ter beschikking aan de artiesten en bands en zetten wij de versterkers gewoon open (wel met limiters op systeemlimieten natuurlijk) maar is het aan de mixer om zijn geluidsniveau te bepalen. En je hebt daar toch mensen die je soms tot de orde moet roepen.

Frank
              En daarom prikken wij ook altijd graag bij jullie in!!!!

Comment

Working...