op hoeveel dB hebben jullie het FOH?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

Als je het mij vraagt moeten ze gewoon een maximum instellen,
    kijk naar de jeugd die komen rond hun 16e in discotheken en kroegen en
    festivals en dergelijke die horen met deze debiel hoge geluidsdrukken
    op hun 20e weinig meer.

Ik ben geloof ik echt de enige die in een discotheek oid met oordoppen in loopt.

(neemt niet weg dat ze het zelf doen ook met mp3, ipod, en 5.1 setjes als het maar hard en schel en dergelijke gaat en je hetmaar voelt)

Comment

• R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

Op lowlands hing er naast de analoge tandy-meter op de mixer een plaatje; 102 dB(A)! da's een nette, en vette waarde lijkt me..maar of iedereen zich daar aan houdt..bij het optreden van justice ben ik na 1 minuut weggelopen omdat mijn oren aangaven niet te willen..

Overigens dank ik dat je wanneer je als organisatie je gemeente lief aankijkt je ook best een tijdje de Bruel en Kjaer of RION mag lenen om een setje echt tot het max. niveau in te regelen, is de gemeente ook alleen bij gebaat.

Overigens is minder vaak beter..in een lastige hal hier in zundert gaat de mixer niet verder dan 95 dB(A) om te voorkomen dat de galm echt te gek wordt..

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Lowands is "slecht" voorbeeld in combinatie met gemeente en vergunning
        Valt onder gemeente Dronten, die horen niets.
        Gemeente Elburg (waar ik woon) kan het horen.
        Nu stond de wind gunstig dit keer en hebben we weinig gehoord.

In een eerdere editie van Lowlands hebben we meer overlast gehad dan dit jaar. Tijdens een eerdere editie zijn er door een externe organisatie ook metingen gedaan. Er is een verslag daarvan geweest in de ProAudio&Visie geweest.

Comment

• pmx
          • Jan 2005
          • 29

er worden op elke lowlands metingen gedaan, continu, door dbcontrol, en zij komen met de dbnormen voor verschillende periodes op de dag, en voor elke tent apart ook nog. ik moet zeggen dat het erg goede normen zijn, en ook hard zat. 102 db is prima voor op een festival, en in de nacht heb ik regelmatig 96 db kunnen draaien.

ik probeer mezelf altijd aan 105 db op foh te houden, en meestal lukt dat ook wel. ik merk wel dat ik af en toe de neiging heb meteen op 103 te zitten als het bandje begint

alles staat of valt volledig met de zaal, in de effenaar heb ik (nu het pa is verhangen en opnieuw is ingeregeld) geen probleem met 103 db, in het paard, roosje en tivoli is het een stuk lastiger. in tivoli is tegenwoordig een (gehandhaaft) maximum van 105 db over 5 minuten, dat is daar best lastig als je wat dikke gitaren in het bandje hebt. ondanks dat is het hard zat...

Comment

• ostracized
            • May 2002
            • 214

was net ff op de site van KSaudio.com kwam bij nieuwsberichten het volgende tegen betreffende een act van Jay-Z (oid...):

(...)
            The production required 118dBA at the FOH, which was 40 meters (120 ft) in front of the stage, with an absolutely crystal clear sound. Done – achieved.
            (...)
            Sound pressure levels were delivered as requested although being incredibly loud.
            (...)

kweenie, maar dat lijkt me toch ook niet meer normaal om dan te gaan kijken/luisteren naar zo'n concert? doet best auw volgens mij

ik probeer zelf een max te handhaven van 103~105 dBa als de muziek daarom vraagt... (mn hardrock ed) en het is vaak niet nodig om op dergelijke volumes te blijven draaien. maar 118 dBa
            Last edited by ostracized; 30-12-07, 19:21.
            (...)

Comment

• test12
              • Jan 2003
              • 901

Kan het mogelijk ook nog in de geluids meter liggen.

gr. Herman

Comment

• ostracized
                • May 2002
                • 214

mjah als dat t geval was ja,
                als je t nieuwsbericht ff zou lezen dan zul je tot de conclusie komen dat t een eis vanuit die act was...

LiveReports
                en ff scrollen
                (...)

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

Ik vind zelf 95 dB al meer dan zat aan de FOH, dat zijn dan ook echt al de pieken. gemiddeld rond de 90 dB(a). Het zijn dan ook voornamelijk praisebandjes waar bij meegezongen wordt, en als je harder gaat krijg je ook de mensen die gaan zeuren dat ze zichzelf niet meer kunnen horen zingen...
                  In Bibelot (in Dordrecht) waar ik als lichttech werk hangt een 'Max 105dB!!" stickertje op de mixer. Heb daar ook wel eens een R&B act gemixt rond de 102dB, dat vond ik al meer dan zat, maar zodra ik zachter ging verdween er wat publiek van de dansvloer, dus er zat weinig anders op. Meestal houden de tech's zich netjes aan het limiet, sommige heftige gitaarbandjes zijn echter niet te houden, en dan gaat het er nog wel eens overheen.
                  Laatst stond De Dijk in Bibelot, toen zat de max strak op 100dB, en toen vond ik de oordoppen al hard nodig..., terwijl dat soms bij hogere volumes wel mee valt, naar mijn idee gaat het niet alleen maar om het volume, maar ook om de frequenties waarmee dat wordt geproduceerd...

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Originally posted by 4uss
                    ...naar mijn idee gaat het niet alleen maar om het volume, maar ook om de frequenties waarmee dat wordt geproduceerd...

Heel juist.

Officiëel meten "we" volgens de A weging. Deze doet ongeveer wat ons gehoor doet bij lage volumes. Dat is dus grofweg minder gevoelig in het laag en in het hoog. Soms meet je 100 dB en denk je "nou, dat voelt als 110!". Dan moet je voor de grap je meter eens op c-weging zetten. Dan komt die 110 nog best dicht in de buurt

Anderzijds heb je kroegen waar een vreselijk brak (lees: goedkoop) setje staat te blèren en je denkt "pff, mag dat wat zachter?", maar je meet waarschijnlijk nog geen 85 (a).

Da's overigens ook best een hopeloze trend..

<off topic>
                    Vroeger hingen er in veel kroegen gewoon uit de kluiten gewassen hifi systemen die zeer acceptabel klonken. Nu elke kroeg noodgedwongen is omgetoverd tot halve dancing (en de originele eigenaar er waarschijnlijk schoon genoeg van had en de tent heeft verkocht), hangt er goedkope semi-profi bagger wat dus zo ontzettend slecht klinkt, dat ik er geen minuut meer binnen wil zijn.

En weet je wat nog stommer is? Dan gluur je even achter de bar, je ontdekt dat er nog wel de moeite is genomen om er een EQ bij te kopen, maar die doet al helemaal niet veel goeds...
                    </off topic>

Tenslotte heb je nog de techs die simpelweg nog niet zo gedreven zijn in het interpreteren van probleemgebieden. Als er iets niet klopt in je mix, dan is dat vaak best op te lossen met de 31 bands. Die tool heb je ten alle tijden tot je beschikking en het is niet verboden om het te gebruiken tijdens de show.. Dat je er een mooie setting van hebt kunnen maken met je soundcheck CD toen de zaal nog leeg was, is mooi, maar als je een band op het podium staat, kan de situatie nu eenmaal drastisch veranderen. Want zelfs als je de meter netjes rond de 100 dB houd, dan kan een mix nog best klinken alsof het 105 dB is, alleen al door problemen in je mix.

Prettig uiteinde!
                    Last edited by gertgeluid; 31-12-07, 03:24.

Comment

• sjoerd
                      • Apr 2004
                      • 341

we praten hier vooral over db's bij live uitversterking maar ik vraag me wel eens af of er bij de grote dance events ook naar gekeken wordt. Onlangs was ik weer eens op een evenement van Qdance in de HMH in Amsterdam met (als ik goed geteld heb) 36 L'acoustics SB218's. Dat ging ontzettend hard, ging helemaal nergens meer over. Het was natuurlijk wel imposant maar zelfs met oordoppen in wat mij betreft nog te hard...

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Originally posted by moderator
                        Ha Dirk,
                        Die piep in je oren is het gevolg van een topkast die vervormd signaal uitstuurt, is dus de verhouding, mixcapaciteit van de tech versus kwaliteit van de PA die dat veroorzaakt.
                        Pardon?
                        Die piep in je oren is het teken dat er haartjes afsterven door veel te hard geluid, en die groeien NOOIT meer terug.
                        Als je regelmatig een piep in je oren hebt ga je echt (veel) te hard (denk ook eens aan het publiek...), en ben je inmiddels ook al een behoorlijk eind op weg naar een gehoorapparaat!
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• dexter
                          • Jul 2005
                          • 433

Ik mix zelf rond de 95 DB vind het echt meer dan hard zat gaan wil het publiek harder hebben ze pech!
                          Wil eigenaar harder dan doen we iets harder maar nooit over de 100DB!
                          100 is al debiel hard als je het mij vraagt.

Comment

• ostracized
                            • May 2002
                            • 214

Probleem wat ik vaak tegenkom is als je op 95 dBa gaat draaien in bijvoorbeeld kroegje of zaaltje, dat het publiek luider is dan je mix... das niet erg achterin de zaal, kunnen ze daar praten, maar t mixt voor geen meter als je alleen maar geouwehoer hoort...

En nog steeds afhankelijk van de muziek als je mij vraagt..
                            (...)

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Hier ook gemiddeld zo tussen de 95~100 DB(a) maximum.

Het is echter wel prettig om te weten dat het harder kan, en je niet tegen je max aan zit.

Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• flash-a-new-generation
                                • Nov 2006
                                • 228

ik mix het af totdat hij fijn klinkt op een acceptabel niveau. ik heb vast een rock- coverband (stevig) en een feestband met blazersectie. ik ben meer een vocalist. ik vind het belangrijk dat men kan horen wat de zanger zingt. rondom de stem breng ik de "begeleiding" aan. bij het rockbandje klinkt het allemaal wat agressiever. flinke kickbase en snerpende gitaarsolo's.. maar dat is het geluid wat de band wil... dusja... maar ik vind dat je wel degelijk aan je publiek moet denken.. ik heb nog geen dB meter maar ik mix het totaal niveau gewoon af totdat het voldoende volume heeft bij dezelfde fijne Hi.fi klank.

Wij gebruiken overigens TAD icm. Jbl 10" samen met RCF esw1018. daarnaast nog een dBtechnologies T4 Array set en twee verschillende mackie active setjes en Ev setjes. Vanmiddag hebben we een klus met de t4 en moet volgens de shape designer max 130dB(a) haalbaar zijn midden in de zaal. maar dat gaan we de mensen niet aandoen
                                EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

Working...