Ja, het kan ook 25 of 29 euro geweest zijn hoor, ik heb hem al een tijdje. Bij de lokale elektro-boer op de hoek gehaald, dat 'klassieke' model met die grote draaiknop om het bereik ik te stellen, dat is die ik heb.
op hoeveel dB hebben jullie het FOH?
Collapse
X
-
meter te krijgen via internet
De bedoelde meter was bekend als een type van radioshack of tandy.
Inmiddels is dit type bij conrad te krijgen, de analoge variant is goed.
Ik gebruik deze zelf ook voor demo en training.
Calibratie is te doen met een pistofoon, of calibrator, in dit geval een 1 inch.
De rechtsgeldige metingen doe ik met een bruel en kjaer van 1/2 inch, en daar hoort ook weer een calibrator bij, mocht iemand z'n microfoontje willen ijken dan kan dat, scheelt mischien een paar mensen wat nachtrust, of een boete.....Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2Comment
-
Nou over het aantal DB op het FOH. Laatst had ik een klusje met wat video voor een Kylie Minogue look a like. En op het moment dat mijn oren pijn begonnen te doen en de oordoppen ingingen gaf de meter bij de mixer 118 db aan. Ofwel snoei hard.
Verder weet ik niet echt wat een normaal gemiddelde is.
(wij zaten zo`n 30/40 meter vanaf de buhne)Comment
-
Bij mij gaat het bijna altijd op gevoel.
In de praktijk betekent dit 97 tot 102 dB (alijd de dB meter aan), afhankelijk van de band die staat te spelen.
Ik heb een band gehad die hetzelfde wilde, het was niet hard genoeg.
Ik heb het één keer geprobeerd maar dat was niet prettig voor mijn oren.
De band wilde niet terug waarop ik opgestapt ben.Heerlijk die stilteComment
-
zo een paar euro tandy ding of GSM is toch waardevol.
Gewoon omdat het je bij "luistermoeheid" waarschuwt dat je steeds harder gaat draaien.
Ik heb zo een ding die ik in overleg met de mixer en organisatie naast de mengtafel leg. Tegen de organisatie en de PA man kun je dan zeggen dat "als de meter steeds voorbij dat punt komt is wat ons betreft te hard. Als je als organisatie de geluidsman aan zijn jas trekt krijg je van de band daar geen discussies mee" Sinds we dat doen hebben wij met inprikPA's en organisaties nooit meer problemen over het volume gehad. En het boeit dan ook niet of zo een meter geijkt is of niet. Het gaat gewoon over het idee dat je samen een goede afspraak kan maken. Dat werkt enorm lekker.
Mensen die beroepsmatig muziek doen raken aan een bepaald volume gewend terwijl het publiek 98 dB meestal nog erg indrukwekkend vind. Zeker als het eens echt ook tot het sublaag doorgaat. Die DJ of muzikant die vind dat het niet hard genoeg gaat is zeker geen referentie of iets wel hard genoeg is.
Ik heb op het toneel in-ears of doppen in maar sta meestal met mijn rug tegen een baskast en een drumstel aan. Die geluidsdruk sensatie die je dan voelt ga je in de zaal nooit krijgen. (zou erg onmenselijk zijn voor het publiek zonder doppen)
weet er imand trouwens op welke geluidsdruk er in bioscopen gedraait wordt? Dat vind ik namelijk vaak enorm hardlekker belangrijk!Comment
-
Beste,
gisteren het optreden gehad,
de gitaren en bas hadden mij precies begrepen en stonden een heel stuk stiller op het podium waardoor ik ze mooi door het FOH kon sturen.
het volume heb ik stuk harder gezet, ik had 's avonds geen piepende oren maar wel een drukkend gevoel op mijn oren, vrijdag gaan kijken voor oordoppenen een dB metertje.
omdat het geluid op't podium wat minder was kon de zanger zich nog juist genoeg horen uit de 2 EON g2's die aan zijn voeten liggen te brullen.
Iedereen was tevreden, ik zal er maar aan wennen om als het optreden bezig is met stoppen in m'n oren te mixen.
Bedankt voor de reacties, DirkComment
-
-
a) de smaak (of doofheid) van de mixer.
b) de mate waarin de bioscoop zich aan de norm houdt.
Er is een referentieniveau afgesproken die zowel in mixagestudio's als in bioscoopzalen geldt. Resultaat: in de bios krijg je hetzelfde voor je kiezen als in de mixage.
Alle frontkanalen (L, C, R) geven elk 85dB(c) pink noise op -18dBfs. De surroundkanalen (Ls, Rs) geven elk 82dB(c), zodat ze samen 85dB(c) geven.
Ik ben het vaak niet eens met de smaak van de mixer. Onnatuurlijke volumeverschillen, onverklaarbaar surroundgebruik (we hebben 5 luidsprekers, DUS moeten we ze gebruiken) en irritant gebruik van het LFE kanaal (we kunnen hard in het laag, dus doen we het hard). Vaak ook erg smalbandig/eentonig (80 Hz) zodat ook de DVD mix nog een beetje vet klinkt op JVC Hometheatre setjes.
Dan heb je nog de bioscoopzalen. Er was vooral vroeger een tendens om het geluid harder te zetten, zodat het "vet" over komt. Meestal omdat de set dusdanig slecht was ingeregeld, zodat je nog "iets" van impact krijgt.
(lees: een niet goed ingeregelde weergaveset) waardoor je ook volledig de plank mis slaat.Ik heb op de filmacademie veel films gemixt (5.1, Dolby Digital en zelfs discreet 48kHz/16bit vanaf multitracker, tijdcode gesynct aan beeld) en teruggehoord in bioscoopzalen. 9 van de 10 keer klopte er geen zak van en dan is de vertelling in geluid compleet om zeep geholpen. Het gaat echt om verschillen van 2 dB waardoor jouw mix niet meer doet wat het moet doen. Tevens is er nog de kwestie van een sterk verschillende klankkleur Dan zit je echt met tranen in je ogen te kijken, omdat je ervaart dat jouw vertelling in geluid niet meer werkt, en bij sommige films is het geluid even belangrijk als het beeld, zo niet belangrijker.
Het is een luxeprobleem wat veel gevaren met zich mee brengt. Met het Dolby Digital formaat zijn we in staat om zeer goed geluid in surround aan te leveren. Met de afspraak voor referentieniveau's zijn we ook nog eens in staat om zeer nauwkeurig de situatie in de mixage te recreëren in de bioscoop. Om echter die situatie te scheppen, moet je heel serieus aan je weergaveset werken. Niet even 5 speakers ophangen en een ruisje meten... Er komt ook een stukje systeemtechniek bij kijken...
Dit alles even onder de noemer "off topic". Amen.Comment
-
Aanvullend: Dolby heeft een norm, deze norm wordt door bijna alle film distribiteurs gehanteerd.
Ook de reclame makers van bioscoopreclames houden zich aan deze dolbystandaard.
In deze standaard is een verdeling gemaakt waardoor het raar maar waar zo is dat des te korter het filmpje, des te heftiger het geluid wordt gemixed.
Zodoende klinken bioscoopreclames ook vele malen harder dan de hoofdfilm.
Over de kwaliteit van sommige audiosporen kan je hele boeken vol schrijven, lijkt me niet echt aan de orde in dit onderwerp.Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Hoewel het nu even offtopic gaat moet ik wel even wat kwijt over bioscoop geluid. D'r zijn maar 2 ruimtes waar je in nederland goed bioscoop kan mixen. Voormalig Vonk en voormalig Metasound. Ik weet niet hoe de staat is nu Vonk Walvisch is en MetaSound Cinemeta is geworden. Natuurlijk worden ook bioscoop commercials platgedrukt en idd zijn die ook harder dan de ft film. En als er een Cocacola reclame voorbij komt is die net nog even wat harder. Gek he? Nee niet gek want diezelfde cola wordt ook in het theater verkocht, en meneer coca zegt gewoon: onze commercials moeten harder anders sponsoren we je niet meer. Eigenlijk hetzelfde als de stationcalls van de omroepen die ook altijd net wat harder gaan dan de reclame blokken.
dus samenvattend: dat je mix in de bioscoop niet goed klinkt is niet gek. Mijn bioscoopmixen gingen ook als laatste door de handen van Wim (Vonk)
De surround mix van de ft. film is erg afhankelijk van de smaak van de Producer en de soort (en kwaliteit) THX studio waar het gemixt is.Comment
-
110db. En het dan raar vinden dat je over een jaar of wat een enorme gehoorsbeschadiging hebt.
Dat is dan nog niet het ergste. Dat doe je zelf dus je bent er zelf verandwoordelijk voor.
Wat erger is is het publiek! Goede sound of niet. Te hard is te hard.
Leuk dus, altijd die sterke verhalen. Maar doe even normaal. Wat is het nut er van.
Zoals al groots in de media aangegeven wordt gehoorsbeschadigingen bij de jeugt een groot maatschappelijk probleem over een jaar of 20.
Helaas blijven er altijd mensen die zelf al doof zijn. Helaas kunnen zij alleen nog maar een slechte mix afleveren.
En ik elke keer weer achter mijn oor krabben. Hoe kan hij in hemelsnaam worden ingehuurd om deze klus te doen!!!! en hop, de oordoppen gaan weer in.Comment
-
Voor alle duidelijkheid: Ik had het over de pieken. Live muziek is dynamischer dan opnames. (zo hoort het volgens mij) Het verschil tussen het gemiddeld regime en de pieken is dus groter.. Wat nu het gemiddeld regime aan geluidssterkte is, is veel moeilijker om te bepalen. Mijn meter heeft een hold functie voor de pieken, daardoor kan ik het maximum gemakkelijk vaststellen.
De gemiddelde geluidsterkte is echt niet misdadig hoog, Zeker niet als ik vergelijk met sommige discotheken of andere concerten.... In ieder geval: een dB meter naast of op je mixer haalt het gissen uit je werk.Comment
Comment