Headphone versterker voor in ear monitoring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frankvv
    • Jun 2007
    • 56

Headphone versterker voor in ear monitoring

Hoi,

Voor een vrij grote (in aantal muzikanten: 10) folkband is het lastig om met heel beperkte middelen (2 monitors, elk een groep) een goede monitoring te verzorgen. Omdat de backline (bas, gitaar, cajon, accordeon en harp) op een vaste plek staan dacht ik dat het misschien kon helpen hun in ear monitoring te geven met behulp van een headphone versterker. Mijn plan is een klein rackje achterop het podium te zetten met hierin (bijvoorbeeld):

* DI800 (8x DI van behringer), deze heeft naast een link ook een unbalanced uitgang geschakeld na de -30db/+20db knopjes.
    * 1 of 2 HA4700 (4x headphone amplifier van behringer), deze kan per kanaal ook een extra aux signaal mee-mixen.

De bas en gitaar kunnen met de link alsnog gewoon naar hun versterker zodat daar een microfoon voor kan, maar kunnen de in ear gebruiken om ook de rest goed te horen. Verder wilde ik alle unbalanced outputs met korte patchkabels naar de aux in lussen. Wanneer ik dan 1 groep gebruik voor een basis-monitormix voor de backline, dan kan ik de andere groep gebruiken voor de 2 monitors aan de voorkant van het podium (voor de melodiestemmen).

Heeft iemand misschien tips of ervaringen met een dergelijke opstelling? Om dit probleem op te lossen door 'meer monitors en groepen te gebruiken' is nog geen budget, want dan moet er een nieuwe tafel, multikabel en extra monitors worden aangeschaft.

frankvv
  • Sandman
    • Apr 2007
    • 67

Beste Frankvv,

Ik zou niet gaan knutselen op die manier die jij nu aangeeft. Opzich is het idee leuk, maar welke oortjes gebruiken de muzikanten dan? Moeten ze die zelf kopen, hebben ze die al of zorg jij voor de oortjes?

In je verhaal vertel je dat er weinig budget is, dan zou ik mijn geld niet in dit soort van oplossingen steken, maar bijvoorbeeld in een extra monitor. Dat betekent dat je deze klus even door moet met minder, maar daar leer je alleen maar van. Zodoende spaar je geld voor meer monitoren, kabels en een grotere mengtafel.

Je kunt eventueel ook (bij)huren...

Comment

• frankvv
      • Jun 2007
      • 56

Sandman, dank voor je reactie. Je hebt gelijk, ik was iig vergeten dat er ook oortjes nodig zijn.

De set is overigens van de band zelf en we hebben dus alleen iets nodig dat voor ons werkt, niet iets dat professioneel geaccepteerd wordt bij externe klussen.

Comment

• peternotermans
        • Oct 2003
        • 156

Vergeet niet om ergens vlak voor de hoofdtelefoonversterker een limiter op te nemen..! Het risico van een per ongeluk aangeraakte schuif of een kapotte kabel of een kabel die ergens uitschiet is klein, maar als het gebeurt krijg je een flinke tik in je in-ears die je gehoor aan gort helpt..!

Ik gebruik sinds kort voor mezelf de in-ear amp van Fischer Amps: In Ear Amp

Wel even goed lezen hoe je de limiter goed afstelt, en je kunt met een gerust hart het podium op!

Oh ja, en deze klinkt ook nog waanzinnig goed!
        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Frank, een oplossing zoals je aandraagt is niet zo vreemd, je zou eens moeten gaan puzzelen mt wat je al hebt.

hoeveel auxen heb je over, hoeveel groepen? wat heb je aan monitors en headphone's?

Ik heb in het verleden de meest creatieve manieren gebruikt om iedereen onder geluid te krijgen bij gebrek aan beter. daar leer je van en is ook best een uitdaging.

in de tussentijd geef je dus ook weinig hieraan uit en kun je besluiten je monitor-systeem uit te bereiden Of voor in-ear te gaan wat ik dan draadloos zou doen..
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

hou ook iets rekening met de "psychologische aspecten".
            folkmuzikanten behoren tot misschien wel de meest behoudende puristische soort die je op een toneel kan zetten.

Knutselen met "nieuwlichterijen" zoals in-ears zal in 1 keer goed moeten gaan, of je hoeft er nooit meer over te beginnen. (sterker nog. andere bands zullen na het horen van de ervaring al preventief het niet eens meer willen proberen. Dat verspreid zich snel )

Een akoestische gitaar met een plug eraan is in veel folkbands al vloeken in de kerk.
            lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by frankvv
              Hoi,

Voor een vrij grote (in aantal muzikanten: 10) folkband is het lastig om met heel beperkte middelen (2 monitors, elk een groep) een goede monitoring te verzorgen. Omdat de backline (bas, gitaar, cajon, accordeon en harp) op een vaste plek staan dacht ik dat het misschien kon helpen hun in ear monitoring te geven met behulp van een headphone versterker. Mijn plan is een klein rackje achterop het podium te zetten met hierin (bijvoorbeeld):

* DI800 (8x DI van behringer), deze heeft naast een link ook een unbalanced uitgang geschakeld na de -30db/+20db knopjes.
              * 1 of 2 HA4700 (4x headphone amplifier van behringer), deze kan per kanaal ook een extra aux signaal mee-mixen.

De bas en gitaar kunnen met de link alsnog gewoon naar hun versterker zodat daar een microfoon voor kan, maar kunnen de in ear gebruiken om ook de rest goed te horen. Verder wilde ik alle unbalanced outputs met korte patchkabels naar de aux in lussen. Wanneer ik dan 1 groep gebruik voor een basis-monitormix voor de backline, dan kan ik de andere groep gebruiken voor de 2 monitors aan de voorkant van het podium (voor de melodiestemmen).

Heeft iemand misschien tips of ervaringen met een dergelijke opstelling? Om dit probleem op te lossen door 'meer monitors en groepen te gebruiken' is nog geen budget, want dan moet er een nieuwe tafel, multikabel en extra monitors worden aangeschaft.

frankvv
              ik heb vroeger ook zo liggen klooien. De eerste band die ik deed dacht hetzelfde, maar ik ben er wel achter dat dat niet gaat werken. De ene muzikant heft zn spullen goed voor elkaar, terwijl de andere een enorme brom n z'n instrument heeft. Dat gaat met wedges best nog acceptabel, maar op in-ear wordt dat enorm vechten.

dr liggen genoeg mitec 16-8 mixertjes en ander materiaal op de 2ehands markt, kijk daar maar s naar. Kom anders maar s ff koffie drinken op de kuipersdijk...

Comment

Working...