Focusrite compounder vs. dbx 160 ad

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Techno_sapien
    • Jun 2007
    • 40

Focusrite compounder vs. dbx 160 ad

Heeft iemand ervaringen met de focusrite compounder voor live-werk? Ik had hier al is ergens vermeld dat ik in mn fx-rackje waar ik nu mee bezig ben graag 2x een dbx 160 bovenop 3x dbx 266xl zou plaatsen voor leads etc. Maar ik heb het advies gekregen om hiervoor 2x een focusrite compounder te nemen, deze zouden nog beter zijn van kwaliteit. Nu had ik graag gebruikerservaringen gehad, heb nog geen van beide en heb ze beide ook nog nooit gebruikt gehad...
    Hoe je die cd moet laten spelen??? Gewoon op het driehoekje drukken meneer...
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

de compounders zijn geweldige dingen, maar ik gebruik ze liefst voor drums en bass. Als je spreekt over lead etc zou ik toch gaan voor de dbx 160. wat ik zou doen op termijn is de 266's vervangen door compounders, en twee 160 daarbovenop zetten, dan heb je echt een mooi rackje compressors bij je.
    "En Go"

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Precies, de compounders zijn geen slechte compressors, maar er zijn echt wel betere te noemen. Voor echte vette dingen zou ik dus zéker voor de 160's gaan !

Wat ik nogal irritant vindt aan de compounders is de uitlezing, als het eerste lampje gaat branden ben je al 3 dB aan het compressen. Het bass-expand knopje is dan wél weer een mooie functie van die compounders, maar daar heb je eigenlijk ook al een EQ op je mengtafel voor, dus...

Kortgenomen zou ik persoonlijk eerder gaan voor BSS 404 of 402, dan heb je ook nog een de-esser op een aparte VCA per kanaal... helemaal goed !

Succes in ieder geval!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• robski
        • Jul 2005
        • 98

160 is wereld standaard, de compounder is een leuke tool.

Dit is denk ik het verschil in 1 zin. Als het puur voor jezelf is kun je kiezen wat je wilt als je ook bezoekende technici krijgt dan zou ik zeker de 160's nemen, om bovenstaande reden.

Zelf heb ik allebei de soorten, de 160 is wat ie is en simpel te bedienen bovendien eenvoudig en werkt nagenoeg altijd op alles, behalve schelle vrouwenvocalen zonder onderkant.
        De compounders leven tegenwoordig in de racken van de kleinste tafels omdat ze wat lastiger te bedienen zijn en dan qua gainstructuur nogal vastlopen. Als je ze kent heb je daar weinig last van, bezoekers worstelen bijna altijd. Doen het zoundwise leuk op bas en acc gitaren.

so far,

Robski
        Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• keenoncoolstuff
          • May 2003
          • 695

Ik heb zelf ook een compounder in mijn rekje. Maar ik gebruik hem alleen voor kick en bas. Voor vocals gebruik ik mijn BSS-en.
          De gimmick van de compounder is dat je het aandeel aan lage frequenties hardwarematig om de compressor heen kan routen. Zo bewerkt de compressor alleen de dynamiek van de midden- en hoge frequenties.
          Weet echter niet precies waar het apparaat de grens trekt...

Groet, Rob.
          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

Originally posted by keenoncoolstuff
            De gimmick van de compounder is dat je het aandeel aan lage frequenties hardwarematig om de compressor heen kan routen. Zo bewerkt de compressor alleen de dynamiek van de midden- en hoge frequenties.
            Weet echter niet precies waar het apparaat de grens trekt...
            Het is dus gewoon een (semi-)multiband compressor?
            Creating shows beyond Imagination

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by JeroenVDV
              Het is dus gewoon een (semi-)multiband compressor?
              Nee, omdat een compressor soms meer body uit je sound haalt dan je lief is, kun je dat op een compounder compenseren mbv het Bass-Expand knopje. Volgens mij (maar dat weet ik niet 100% zeker) is dat gewoon een shelving EQ op 50 of 60 Hz of zoiets, daarom zei ik al: dat kun je ook gewoon op je kanaal EQ doen.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

Heb even het schema van de compounder erbijgehaald. Het laag (afhankelijk of de HUGE-knop is ingedrukt onder de 60 of 120 Hz) gaat ongecomprimeerd langs de VCA:
                Last edited by keenoncoolstuff; 19-07-07, 15:25.
                If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by keenoncoolstuff
                  Heb even het schema van de compounder erbijgehaald. Het laag gaat weldegelijk ongecomprimeerd LANGS de VCA:
                  Een echt schema kun je het eigenlijk niet noemen, want het is nog altijd de vraag wat hij precies doet (zit er nog een filter voor die Bass Expand? wat voor filter? etc..). Maar mijn eerdere redenering lijkt in ieder geval inderdaad niet (helemaal) te kloppen, dus bij deze ingetrokken !!

Wat ik hieruit haal: het is inderdaad een Shelving EQ, maar hij gebruikt het ongecompresseerde signaal als input ipv het gecompresseerde signaal (zoals ik eerder dacht). Ik zie geen enkele aanwijzing in het schema om te denken dat het laag uit de side-chain wordt gehaald, dus gewoon compressie op basis van het gehele spectrum. Het lijkt me wel dat er voor die Bass Expand een low-pass filter zit, anders mix je weer het orginele signaal in je gecompresseerde audio terug.

Cheers !

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Testresultaat "Bass Expand op de Focusrite Compounder".

Vraagstelling: "Wat is de functie van het Bass Expand knopje op de Compounder? Doet zijn instelling iets met de mate van compressie? Boost hij de lage frequenties altijd, of alleen bij compressie? Etcetera..."

Testopstelling:

- Compounder.
                    - Toongenerator direct in Compounder op 0 dB.
                    - Smaart analyzer software (direct signaal uit Compounder in Smaart).

Situatie 1: Roze ruis full range direct in Compounder. Threshold op +12dB (geen compressie), Bass Expand op "flat" (helemaal linksom):

What goes in, comes out. Geen meetbare verschillen t.o.v. ingangssignaal.

Situatie 2: Roze ruis full range direct in Compounder. Threshold op +12dB (geen compressie), Bass Expand op "fat" (helemaal rechtsom):

Een lichte boost in het laag, gecentreerd rond de 70 Hz en lopend tot ±140Hz.

Situatie 3: Sine sweep (20Hz - 20 kHz) direct in Compounder. Threshold op -12 dB, Bass expand op "flat" (helemaal linksom):

Over het gehele spectrum een gelijke mate van gain reductie (-12 dB).

Situatie 4: Sine sweep (20Hz - 20 kHz) direct in Compounder. Threshold op -12 dB, Bass expand op "fat" (helemaal rechtsom):

Over het gehele spectrum een gelijke mate van gain reductie (-12 dB) VOLGENS DE METER OP DE COMPOUNDER. Smaart meet echter meer laag, waarna het bij 140 Hz uitkomt op de aangegeven -12dB gain reductie.

Situatie 5: Roze ruis full range direct in Compounder. Threshold op -6 dB, Bass expand op "fat" (helemaal rechtsom):

De compounder geeft op de meter 6 dB gain reductie aan. Smaart beweert dat ook, alleen blijft de bult in het laag vanaf ±140 Hz op gelijk niveau als bij geen compressie.

Situatie 6: Roze ruis full range direct in Compounder. Threshold op -12 dB, Bass expand op "fat" (helemaal rechtsom):

De compounder geeft op de meter 12 dB gain reductie aan. Smaart beweert dat ook, alleen blijft de bult vanaf ±140 Hz op ongeveer gelijk niveau als bij geen compressie. Het is een tweetal dB's gezakt.

Conclusie:

We kunnen uit deze resultaten het volgende concluderen:

Het meetcircuit van de Compounder is Full range, ongeacht de instelling van de Bass Expand functie. Gemeten is 20 Hz tot 20 kHz zonder meetbare fluctuaties in gain reduction.

De gain recuction meter geeft de mate van compressie aan, ongeacht de instelling van de Bass Expand functie.

Als de Compounder geen gain reductie toepast en de Bass Expand functie wordt gebruikt, is een lichte boost in het laag waarneembaar (zowel auditief als technisch, oftewel met de oren en met Smaart).

Zodra de Compounder gaat compressen met de Bass Expand functie volledig rechtsom, dan zal de boost in het laag onaangetast blijven. Stuurt met een full range roze ruis in op 0 dB en gaat men 6 dB compressen, dan blijft er een bult in het laag rond de 70 Hz (strekkend tot ongeveer 140 Hz) op 0 dB. Gaat met 18 dB compressen, dan blijft de bult nagenoeg onaangetast. De rest van het signaal gedraagt zich naar de instellingen op de Compounder.

Gebruikt men een tussenliggende waarde bij de Bass Expand functie, dan zal de boost in het laag ook in meer of mindere mate gereduceerd worden, afhankelijk van de mate van compressie. Voorbeeld: is de compressieratio ingesteld op 4:1 en de Bass Expand knop op "12 uur" ("halve kracht"), dan zal de boost in het laag zich gedragen als bij een instelling van 2:1.

De "Huge" knop verschuift slechts het kantelpunt van ±50 Hz naar ±100 Hz.

Gevoelsmatig zou je kunnen zeggen dat je een multiband compressor hebt...
                    Last edited by gertgeluid; 20-07-07, 08:42. Reason: Meteen de resultaten in dezelfde post gezet i.p.v. een nieuwe post aanmaken.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Originally posted by berolios
                      Nee, omdat een compressor soms meer body uit je sound haalt dan je lief is, kun je dat op een compounder compenseren mbv het Bass-Expand knopje....
                      Dat is toch nederlands genoeg, of niet?

Comment

• gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

Originally posted by berolios
                        Dat is toch nederlands genoeg, of niet?
                        Klopt. Het was ook niet echt een aanval op jouw redenering. Meer een voorziening in de behoefte om nu daadwerkelijk te weten wat dat knoppie nou precies doet. Komt ook grotendeels uit mijn eigen verlangen.

Comment

• keenoncoolstuff
                          • May 2003
                          • 695

Originally posted by gertgeluid
                          Klopt. Het was ook niet echt een aanval op jouw redenering. Meer een voorziening in de behoefte om nu daadwerkelijk te weten wat dat knoppie nou precies doet. Komt ook grotendeels uit mijn eigen verlangen.
                          Waarvoor hartelijk dank. Was zelf altijd al benieuwd wat dat knopje precies deed. Had het wel beredeneerd, maar de feiten te kennen is altijd nét een stukje prettiger.

Greetz, Rob.

Comment

Working...