Microfoon voor podiumversterking van toneelgroep

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Turboke
    • Oct 2006
    • 463

Microfoon voor podiumversterking van toneelgroep

Hoi,

Wij kunnen voor het uitversterken van een toneelgroep op een podium van 9x4 meter gebruik maken van 2 microfoons van sennheiser namenlijk de K6 met de ME66 erop.
    Is er iemand die daar ervaringen mee heeft? of zijn er betere opties in dezelfde prijsklasse?

Groeten
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Hallo Turboke,

ja daar heb ik wel ervaring mee, en eigenlijk kan ik je heel eenvoudig vertellen: het is waardeloos!

Het werkt wel, en het vangt ook wel iets geluid op, maar het is sterk afdoende in de meeste gevallen. Als je slechts 2 microfoons voor een heel podium hebt, dan is dat toch echt te krap.

Als je toch gebruik wilt maken van richtpijpjes, dan moet je er eigenlijk wel minimaal 4 gebruiken, en op elk van deze een flinke 31 bands eq zetten. En dan nog zullen de spelers erg hard moeten spreken wil je er een beetje geluid uit krijgen.

Voor kleine en jonge kinderen met piepstemmetjes is dit écht niet geschikt!

Hoeveel spelers dienen er versterkt te worden? Als dit een klein aantal is, kun je wellicht beter een aantal draadloze headsetjes huren of aanschaffen, dat is het meest ideale.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Hugo, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt: namelijk dat het niet werkt. Alleen het woord 'afdoende' is nogal verwarrend, aangezien dit namelijk zou betekenen dat het wél goed zou zijn.

Heb de laatste keer met zo'n toneelstukje bij gebrek aan budget gewoon een 8-tal SM / Beta58a aan een draadje gebruikt voor de spraak... nee het is niet heel handig, maar alles is beter dan een totaal niet te volgen toneelstuk. Voor de zang (een groep van rond de 25/30 kinderen) hingen er 4 condensatortjes (Senn e614) in de fronttruss, en dat werkte goed (bij open draaien tot net-niet feedback was het zelfs teveel volume van de zang, dus dat was geen probleem, wel met 15-bands EQ uitgefloten). Spraak was echter gewoon slecht te volgen met die micjes. Uiteindelijk was iedereen heel erg tevreden met de oplossing die we hadden.

Mooier is natuurlijk gewoon iedereen een eigen zendertje, maar dat is in de meeste gevallen gewoon té duur. Een Sm58 huur je tenslotte al voor 4 of 5 euro... het grote nadeel is wel de kabelknoop aan het eind...

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

@4uss,

inderdaad, sorry voor de verwarring ja... Ik bedoel inderdaad, dat het resultaat in veel gevallen teleurstellend is.

Alleen als de spelers op een vaste positie staan, of zitten natuurlijk, en je kunt de microfoon goed dicht bij de monden zetten (niet meer dan 1 meter er vanaf) dan kun je best nog een redelijk resultaat behalen.
        Maar zodra mensen over het hele podium bewegen, dan zul je merken dat ze het ene moment nog goed te verstaan zijn, en als ze dan een stap opzij zetten, het geluid opeens wegvalt.

Over jouw oplossing: bedoel je dat je alle spelers met een mic in hun hand liet rondlopen, of had je ze op statief staan?
        Dat eerste zal toch vaak erg lastig worden, vooral als de spelers ook hun handen bij het stuk nodig hebben...

@OP, als je niet de beschikking hebt over een groter aantal ME66's mét evenzo belangrijke EQ's, dan kun je beter geen (richt)microfoons toepassen..!

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Turboke
          • Oct 2006
          • 463

Het is zo dat dit een installatie is die de toneelgroep wil aankopen, deze zal met een aantal volwassen personen doorgaan meestal met denk een 4 à 5 tal personen op het podium.
          De aanbieding die de vereniging heeft is een keuze uit ofwel de E914 dit dan wel met 4 stuks of de K6 met de E66 maar dan wel maar 2 stuks.
          Zoals overal zijn er beperkte budgetten en is er niet de optie van effe bijhuren van andere mic's.
          Het totale zal spelen over een 6 tal speakers verdeeld in de zaal maar van Eq is er ook niets voorzien.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Dus ze gaan live spelen, maar voorzien geen eq's?

Welke geluidstech heeft ze dit advies gegeven? een dove?
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Turboke
              • Oct 2006
              • 463

Over van wie ze dit advies hebben hoef ik geen namen te noemen daar gaat het niet om, wel om wat de beste oplossing zou zijn met de voorradige materialen.
              De firma die deze aanbeveling heeft gedaan heeft blijkbaar zo ook een demo gedaan voor hun en dit heeft prima gewerkt.
              Alleen hebben ze niet dezelfde materialen qua micro en speakers gebruikt als opgegeven in de offerte.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Ik vraag ook niet om een naam, ik kwalificeer het gegeven advies!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

@Hugo
                  Dat van die microfoons was inderdaad in de hand, maar er werd niet heel veel met handen gedaan... dus het kon.

Maar on-topic: 4-5 personen? Is dat de hele toneelgroep? Of is dat het aantal mensen wat tegelijk op het podium is (er gaat er een af en meteen een andere op bijv), dat is wel een groot verschil.
                  Als het echt 4-5 personen zijn, zou je met 4-5 draadloze setjes klaar zijn. Is óók niet goedkoop, maar dan heb je wel een goede oplossing. Alle andere oplossingen zullen meestal minder zijn. Heb je echter een groep van 20 man die af en aan het podium opvliegen, dan is het weer niet te doen...

Zonder EQ gaan beginnen aan condensatortjes die op zo'n afstand staan is sowieso vragen om extreem veel moeilijkheden...

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Op deze manier gaat de groep een groot risico nemen. Ze hebben een budget en willen iets maar met het geadviseerde gaan ze het niet bereiken. Een podium van 9x4 met maar twee condensator (richt) microfonen zonder EQ is onhaalbare kaart voor maar een beetje kwaliteit, laat staan gewoon kwaliteit. Een amateurgroep steld misschien geen hoge eisen maar hebben wel een verwachting die ze waar gemaakt willen zien worden bij het uitgeven van (veel) geld.

Voorbeeld; Ik doe ook een aantal amateur groepen. Gebruik ik op een podium van 6x3 al 6 condensator (richt) microfonen en dan nog 2 tot 6 handzenders voor "solisten" indien er gezongen wordt. Daarnaast een paar EQ's om een zo hoog mogelijk gain before feedback te halen maar wat nog wel voor de situatie de beste kwaliteit geeft. Dit betekend dus niet dat je op 31 banden er 15 ongestraft moet/kan wegdrukken want ook dan hou je niks over.

Geen EQ's en maar 2 microfonen dan ga je het moeilijk krijgen. Wil je verstaanbaarheid dan ga je feedback risico's lopen (waarschijnlijk ook gewoon krijgen) en anders hoor je niets door de PA, kun je het net zo goed laten en van het weer gaan genieten op een dag als vandaag

Wat ik zou willen meegeven is voor wat ze willen het budget vergroten (sparen etc.) en dan opnieuw kijken naar de mogelijkheden. Nu het geld uitgeven gaat ze teleurstellen omdat ze niet krijgen wat ze waarschijnlijk verwachten.
                    Last edited by vasco; 24-05-07, 12:35.

Comment

• shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

Originally posted by vasco

Wat ik zou willen meegeven is voor wat ze willen het budget vergroten (sparen etc.) en dan opnieuw kijken naar de mogelijkheden. Nu het geld uitgeven gaat ze teleurstellen omdat ze niet krijgen wat ze waarschijnlijk verwachten.
                      idd.. gewoon gaan sparen, en mocht het budget het later wel toelaten dan een aantal draadloze setjes nemen
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

Working...