richtantennes...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

richtantennes...

Mensen,

Ik wil graag misschien het volgende gaan doen...

Ik heb nu een iem300 setje van sennheiser, ben er ook nog steeds erg blij mee maar heb altijd dat sprietje (de antenne op de zender) erbij gehad

Nu vroeg ik mij af

kan ik een richtantenne kopen van sennheiser (A2003) en die rechtstreeks op mijn zender aansluiten, stukje coax van een meter of 5 er tussen, of moet ik gaan denken aan antenne combiners enzo (puur om de antenne te voeden)

nu nu voor het volgende , ik zou de zelfde situatie weer naar boven halen maar dan ipv een passive antenne een actieve neer willen zetten en die rechtstreeks op de zender, is dat mogelijk zonder poespas?
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

de a2003 is zo pasief als het maar zijn kan!

deze voldoet ook perfect voor de 300 en 300/g2

als er een actieve antenne is (is er volgens mij niet in het sennheiser pakket voor zenders) lijkt het meeen beetje overbodig

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

Martijn,

dat de a2003 passief is dat wist ik al maar kan ik em rechtstreek op me iem zender aansluiten zonder dat de boel stuk gaat, en zal ie dan ook een richt-karakterestiek vertonen
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• martijn verkerk
        • Nov 2005
        • 300

de a2003 is niks anders dan een printplaat met koperbanen (met de juiste lengte dan wel )
        dus die kan je ongestraft op elke zender/ontvanger (in de frequentie range) aansluiten
        en ja door deze antenne zal je signaal zich meer in een "beam" gaan richten
        ik zou zeggen lees de handleiding daar staat (volgens mij) alles in (zoniet ff googlen en dan kom je vast ergens een tekening met afstralings gedrag tegen)

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

He shure fan,

Zoals Martijn al zegt is het geen probleem om de a2003 antenne te gebruiken voor de in ear zender. m.a.w. hij is er zelfs erg geschikt voor.

Een active antenne kan je niet op een zender aansluiten. Dit door 2 redenen.
          1) je zender geeft geen spanning zodat de booster werkt.
          2) je booster werkt verkeert om.

Mocht je een losse booster pakken met een losse voeding en dit op een passive antenne aansluit heb je nog 2 puntjes.
          1) je intermodulatie producten worden nogal storend. (bij gebruik meerdere zenders)
          2) de wetgeving, je mag niet zomaar met een groter vermogen zenden.

Groeten,
          Marco

Comment

• martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

Originally posted by joe
            He shure fan,

Zoals Martijn al zegt is het geen probleem om de a2003 antenne te gebruiken voor de in ear zender. m.a.w. hij is er zelfs erg geschikt voor.

Een active antenne kan je niet op een zender aansluiten. Dit door 2 redenen.
            1) je zender geeft geen spanning zodat de booster werkt.
            2) je booster werkt verkeert om.

Mocht je een losse booster pakken met een losse voeding en dit op een passive antenne aansluit heb je nog 2 puntjes.
            1) je intermodulatie producten worden nogal storend. (bij gebruik meerdere zenders)
            2) de wetgeving, je mag niet zomaar met een groter vermogen zenden.

Groeten,
            Marco
            ff paar kantekening bij dit verhaal
            je "booster" is onduidelijk voor zenders gebruik je een combiner en voor ontvangers een splitter
            allebij kunnen ze een fantoom afgeven voor een actieve antenne

dan het intermodulatie verhaal idd als je een booster per zender of ontvanger pakt kun je hier last van krijgen daarom worden er ook combiners/splitters gebruikt.
            over het zendvermogen alle zenders die in nl verkocht worden met een goedkeuring mag je ongemodificeerd gebruiken

en het zendvermogen van de gemiddelde zender in de pro-audio ligt lager dan toegestaan is.

dan nog een laatste puntje : je wil niet in alle gevallen je zendvermogen oppompen .
            zie het als een gain op een mixer die gaan ook over de zeik als je ze te hard ingained, zo werkt dat ook met hoog frequent

Comment

• joe
              • Jan 2003
              • 446

[FONT=Verdana]
              ff paar kantekening bij dit verhaal
              je "booster" is onduidelijk voor zenders gebruik je een combiner en voor ontvangers een splitter
              allebij kunnen ze een fantoom afgeven voor een actieve antenne

dan het intermodulatie verhaal idd als je een booster per zender of ontvanger pakt kun je hier last van krijgen daarom worden er ook combiners/splitters gebruikt.
              over het zendvermogen alle zenders die in nl verkocht worden met een goedkeuring mag je ongemodificeerd gebruiken

en het zendvermogen van de gemiddelde zender in de pro-audio ligt lager dan toegestaan is.

dan nog een laatste puntje : je wil niet in alle gevallen je zendvermogen oppompen .
              zie het als een gain op een mixer die gaan ook over de zeik als je ze te hard ingained, zo werkt dat ook met hoog frequent
              [/FONT]

[FONT=Verdana]Hmm… dan ook maar een paar extra kantekeningen.[/FONT]

[FONT=Verdana]Wat ik bedoelde met je booster zit verkeert om is:[/FONT]
              [FONT=Verdana]Een booster werkt maar 1 kant op (van input naar output) en hij versterkt het signaal.[/FONT]
              [FONT=Verdana]Aangezien de input van de booster op een actieve antenne al aangesloten zit op de antenne moet je toch echt eerst een soldeerbout pakken om dat om te draaien.[/FONT]

[FONT=Verdana]Zover ik weet geven de meeste combiners/in ear zenders geen 12v af (misschien is dit makkelijk aan te passen in het apparaat, maar dat weet ik dus niet) als ze dit wel zou doen moet de booster het ook maar kunnen om op de ingang de 12v binnen te krijgen (anders is het weer even de soldeerbout pakken [/FONT]

[FONT=Verdana]

[/FONT]

[FONT=Verdana]Dit klopt, maar als je dus je signaal gaat verhogen door middel van een booster, zit het zendvermogen dus te hoog.[/FONT]

[FONT=Verdana]
              [/FONT]

[FONT=Verdana]Met meerdere zenders naast elkaar heb je last van de intermodulatie producten. (ook als je splitters/combiners gebruikt)[/FONT]
              [FONT=Verdana]Als je het zendvermogen opschroeft (of de zenders dichter bij elkaar zet of dichter bij de ontvangst antenne gaat staan) krijg je hier alleen maar meer last van.[/FONT]
              [FONT=Verdana]Dit is ook een reden waarvoor je met inears toch zeker de 5e harmonische (en het liefst nog de 7e) bij je berekeningen moet meenemen.[/FONT]

[FONT=Verdana]Groeten,[/FONT]
              [FONT=Verdana]Marco[/FONT]
              Last edited by joe; 21-05-07, 20:53.

Comment

• martijn verkerk
                • Nov 2005
                • 300

booster werkt idd maar 1 kant op.
                was er stiekum een beetje vanuit gegaan dat de logica zenden/ontvangen wel aanwezig is .
                er bestaan actieve antenne's voor zenders (of ie zenders standaard een fantoom mee sturen durf ik niet te zeggen)
                een actieve antenne voor ontbangers krijgt ook gewoon fantoom op zijn bnc kantje (toch subtiel omschreven dacht ik )

of je het zendvermogen door een booster te hoog word kan ik vanaf hier niet bepalen (geen idee wat voor booster er gebruikt zou gaan worden) maar idd het zou kunnen

ik ben zoiezo voorstander van meer educatie over zenders, er zijn teveel mensen die maar wat doen......

en gewoon ff scannen (niet het ontvangertje zelf wat laten doen, maar met een analyzer) beetje weten wat intermodulatie en zendvermogen doet (of juist niet ) kom je een heel eind

ik denk dat als je gewoon een simpel zender parkje opzet met een passieve antenne voor je zendertje erg ver komt

ps denk dat het altijd goed idee is boutje in je toolcase te hebben

Comment

• Smit-PA
                  • Oct 2006
                  • 63

probeer eens bij de PFS Groep in kampen, (038-3333048)
                  Die jongens zenden met een sennheiser rustig een km of 5.
                  gewoon eenvan een iem 300 naar een ew 100 en dan die afstand.
                  ze doen ook wel beursen met afstanden van 100 mtr. in de ronte. en overal goed ontvangst.
                  zit in de antennes. daar kun je namelijk een versterking mee maken. bv. 3, 6, 12 db.
                  doe ff een belletje naar die lui, roland is volgens mij de gene die daar helemaal in thuis is.
                  Geluid is een levenswijze.
                  Wie niet horen wil moet, maar voelen.

Comment

• Joost van Ens
                    • Jan 2001
                    • 628

ken ronald persoonlijk, ook kom ik vaak bij de pfs groep op de koffie. Weet ook dat Duco daar in een ver verleden veel geprobeerd heeft. Maar jou verhaal. Ik ga het na vragen volgende week als ik weer eens in de buurt ben voor koffie.

Joost.

p.s.
                    Gezien ze heel veel in intercom (ook draadloos) doen is het mischien wel mogelijk. Ik heb daar de specifieke kennis niet voor.

Comment

Working...