je geeft zelf aan dat je de alesis liever uit je signaalpad weg wil, maar dan zoek je wel een signaalprocessor voor onder de 500 euro. Dat wordt moeilijk. Kan je niet uit de voeten met een tweedehands varicurve of zo? is wel geen 1 HE, maar 1 HE en een overzichtelijke user display waarop je alle 6 je bandjes kan regelen kan volgens mij niet. Anders ga je toch echt naar een hogere prijsklasse moeten overschakelen, vrees ik.
Systeemprocessor voor de "kleine klus".
Collapse
X
-
Zekers, ik ben zelf ook regelmatig op pad met klussen die misschien niet zoveel opleveren in financieel opzicht, maar wel een muzikale uitdaging bieden of als investering voor de toekomst gezien kunnen worden. Daarbij, af en toe 'back to the roots' houdt je scherpOriginally posted by gertgeluid....
Ik denk helemaal met je mee, dus wat dat betreft zitten we op dezelfde frequentie
Maar je zult mijn argumenten ook wel begrijpen waarom ik verlang naar een compacte oplossing voor de kleine klus. Ondanks dat het soms niet de volle dagprijs oplevert, of je tegen de meest brakke spullen aanloopt, doe ik graag deze klussen voor bevriende muzikanten of theatermakers omdat ik weet dat ze een mooi product leveren en daar hoort een degelijk stukje techniek bij. Als ik met een goocheldoosje van rond de 500 euro de show naar een hoger niveau kan tillen, en ik doe 5 van dat soort klusjes, heb ik de investering er al dik uit. 1000 euro vind ik simpelweg te veel, omdat het PA soms al minder waard is dan dat 
...
.
Trouwens, ik moet zeggen dat ik Neeltje toch ook best een goed punt vind maken met zijn 'Alesis eruit'-opmerking. Ik heb zelf ook wel eens dingetjes gekocht die in de 'middenmoot' zaten, geen échte crap, maar ook zeker geen top-spul zeg maar. Je kunt daar zeker best plezier van hebben, maar als je gewend bent (en dat ben je, toch?) met kwalitatief top-materiaal te werken ga je toch heel snel tegen 'irritaties' oplopen, want het is het toch gewoon net niet. Mijn filosofie is óf complete budget kopen, zodat je vooruit kunt (dit geldt dus alleen voor materiaal dat je écht nodig hebt); óf de kwaliteit kopen dat je wilt. In de middenmoot heb je naar mijn mening vlees noch vis, je betaalt wel best een hoop, maar je hebt toch niet wat je wilt.
Maar goed, je geeft zelf duidelijk aan dat het vooral moet dienen om bij de 'minder bedeelde' klussen toch de kwaliteit nog wat op te krikken. Als je niet zoveel uit wilt geven, zou ik persoonlijk toch in eerste instantie denken aan een goede analoge EQ (maar die heb je eigenlijk ook niet in 1 HE), dit vooral omdat de 'goedkope' AD/DA conversies allicht meer kwaad dan goed doen.
Wat dat betreft zou ik zélf echt alleen maar denken aan een unit á la Lake/ Klark/ XTA, het moet per slot van rekening wél beter worden en je bent het neem ik aan met me eens dat de uiteindelijke kwaliteit afhankelijk is van de zwakste schakel in de keten? Dus als er een bokkie-wokkie processor in het zaaltje hangt dat niet lekker is ingesteld... en jij hangt daar je 'dit-is-het-toch-eigenlijk-ook-net-niet'-processor aan, wat blijft er dan nog over om mee te werken? Ik weet dat het geld kost, maar het liefste wil je die bokkie-wokkie processor eruit trekken en jouw 'nice & shiny' processor ertussen krikken, X-puntjes overzetten, effe inregelen en gaan met die banaan... dán zullen de bezoekers inderdaad bij je FOH-hutje komen staan om te vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen
!!
Maar goed, terug naar de range waar je het over hebt:
Nu moet ik je er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet zoveel (zeg maar bijna geen) ervaring heb met de applicabele processors die hier voorbij komen, even afgezien van de DBX DriveRack 260/480... een gedegen onderbouwd advies op dat gebied kan ik je dus niet 1,2,3 geven. Ik heb wel even snel bij MS gekeken wat die TC processor (2in- 4uit) zou moeten kosten. De kwaliteit van andere units van TC in acht genomen zou dit allicht een goede kandidaat voor jou zijn, aangezien hij nieuw 580 ex kost. Wie weet krijg je zo'n unit 2e hands nog ergens uitgehaald en ben je er voor een 4 ruggen en wat wisselgeld. Heeft wel maar 4 bandjes EQ trouwens (wel op in en output).
Afijn, laat ons vooral getuige blijven van je zoektocht.
Hopelijk heb je iets aan mijn 'effe-ontspannen-na-mijn-tentamen'- gebrabbel ;-).
Adios senor.
p.s.1 mocht je die 2de hands Varicurve interessant vinden, dan weet ik er nog wel een in goede staat (mail me maar effe), alsook een aantal andere allicht interessante opties.
p.s.2 ik zie net dat een Lake Quad-EQ hetzelfde kost als een Contour.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Ha heren,
... een goede kwaliteit processor, eenvoudig / snel te bedienen en betaalbaar ... hmmm ;-)
Ik heb destijds dezelfde strijd gevoerd en "botste" tegen een in perfecte staat verkerende tweedehands Omnidrive die tweedehands minder dan 'n derde kostte dan een vergelijkbare XTA.
Systeem processors (zeker de betere waarmee je finetuning truukjes kunt maken) zijn tweedehands erg schaars omdat ze multi-inzetbaar zijn en daarom niemand ze wegdoet.
Enkele betaalbare opties (naast de mazzel van het vinden van een goede tweedehands) die enigzins in verhouding staan met de "b"-systemen waar je het over hebt vind ik de minidrive (BSS) en wellicht de driverack 260 (dBx). Van die laatste meen ik dat je allerhande dynamic EQ's kunt inserten, kost wat experimenteertijd maar lijkt me een leuke tool om een meuk-beuk-setje wat te upgraden. Vergeet de remote-functie (via SMAART bijv.) niet want dit is, zoals onzer Senor Berolios reeds aankaartte, eeerrrrggg handig !
Groeten en succes !Meer is minder, minder is meerComment
-
..en laat ik nou net toevallig noodgedwongen zo'n ding geleend hebben van een collega voor twee van die "schnabbelklusjes" afgelopen week...Originally posted by MacGyverSoundsdie tehringer is nog geen 3, geloof ik..
Klusje 1 in de kleinste zaal van een poptempel in NL. Turbosound PA. De huis-31-bands is wat brak en te grof voor het fijne werk, Kom daar altijd pas tevreden van de knietjes af nadat ik minstens 12 bandjes heb beetgenomen en 4 keer heb gesmaart en de hele test CD collectie meerdere malen heb gespeeld. Met die Tehringer doos was ik sneller klaar en klonk het resultaat frisser zonder dat je het gevoel hebt dat je een 31 bands hebt mishandeld.
Klusje 2 in een theater met behoorlijk PA, maar totaal geen processing of EQ. Tehringer ertussen en even die 4 bandjes gepakt die vervelend waren. Even delayen richting drumkitje en klaar is kees.
Ja, heren. Ik verlang gretig naar de klapjap met Klark dozen, maar in deze situaties waar budget en aanwezig materiaal helaas karig zijn, doet die Tehringer best leuk werk als je gewoon geen andere keus hebt.
Hmm, twijfel
Comment
-
... de DCX2496 als ik me niet vergis, heb ik onlangs ook regelmatig in semi-budget horeca installaties ingezet en ingeregeld.
Nadeel vind ik de wat trage / haperende systeem respons op wijzigingen via RS-232, voor de rest eenvoudige bediening, doet wattie moet doen en qua klank voor die toepassing goed genoeg.
Zou echter toch de gok niet wagen met bijv. de theater-installatie die je aankaartte; vrees dat je met EQ-en redelijk wordt afgestraft op een dergelijk weergavesysteem.
Groeten !Meer is minder, minder is meerComment
-
Originally posted by dokter dBis dat de deq 2496? dat 1 he ding?
daar heb ik ook best goeie ervaringen mee voor fixed install!
hoe kunnen ze dat nou maken voor dat geld!
1 uit 1000... ongeveer zoveel types beringor apparaten heb je, er is er toch 1 gelukt
ne de dcx,, maar idd , ook een van de 1000 van behaLast edited by Gast1401081; 14-05-07, 00:27.Comment
-
Ik heb het inderdaad over dat 1HE DEQ2496 ding. Past precies nog onderin het festivalrack waar hij wat mij betreft gezellig tussen enkele collega's van TC, Focusrite en Midas mag nestelen en het kan me niks schelen wat al die opgeschoten techneuten daar van gaan zeggen met hun 30 jaar ervaring: voor mij en mijn schnabbelklusjes is het een uitermate handig stuk gereedschap dat zijn geld meer dan waard is.
Zelfs in het theater steelde dat ding de show. Het was een JBL systeem met Yamaha amps en zoals gezegd geen processing. Eerste ram op de spatiebalk van de Smaart klapappel toonde een raar dipje rond de 500, maar wel een angstaanjagend schoon hoog, slechts een klein +2 dB shelvje op 10k friste het uiterste van het spectrum op. Verder zat er nog een gigantische staande golf rond de 115 die je niet hebt op een graphic, maar wel op de Behringer
Wat me vooral opvalt is dat de knoppen helemaal niet lullig aanvoelen en echt goed werken. Eén tikje naar rechts op je selectiewieltje, en de parameter gaat ook echt één stapje verder. In ieder geval niet zoals op de PCM 91 bijvoorbeeld, waar je soms die knop "tussen twee klikjes" in moet zetten om de juiste value te krijgen.
Enige nadeel: Je kunt je 01V er niet direct digitaal op prikken.
Behringer rules! Hahaha! Dat ik dat ooit nog zou zeggen
Comment
-
<rectificatie> dus toch de DEQ2496, werd even op het verkeerde been gezet gezien er "systeem controller" in de kop stond.
Die DEQ ... idd veel functionaliteiten voor nog geen 400 Euro (!)
Ben benieuwd hoe 'tie klinkt en hoe de bediening werkt, eens een bestellen want voor dat geld kun je je geen buil vallen.
Groeten en bedankt voor de info !Meer is minder, minder is meerComment
-
Ja, mijn excuus. Dat was ook wel de insteek van deze thread. De Behringer mist alleen crossovers, maar daar heb je ook niet zoveel aan met zijn twee in twee uit (okee, er zit ook nog een aux output op, maar die wandelt grotendeels mee met je main settings en heeft geen eigen EQ o.i.d., wel handig voor delaystacks of infills die je anders wilt delayen).Originally posted by Koen van der K<rectificatie> dus toch de DEQ2496, werd even op het verkeerde been gezet gezien er "systeem controller" in de kop stond.
Heb nog geen echte AB vergelijking kunnen maken, maar heb nu al meerdere situaties meegemaakt waar ik blij was dat ik dat ding bij me had. En dan lach je je rot voor dat geld.Die DEQ ... idd veel functionaliteiten voor nog geen 400 Euro (!)
Ben benieuwd hoe 'tie klinkt en hoe de bediening werkt, eens een bestellen want voor dat geld kun je je geen buil vallen.
Ik sprak een collega die datzelfde ding heeft. Ben even door zijn presets heengebladerd en vond daar een aantal zalen waar ik ook wel eens sta. Heb ze meteen maar even gekopieerd
De DEQ2496 fanclub groeit gestaag hahahah! Binnenkort een website met downloadable presets voor alle popzalen/theaters in NL/B?
Comment
-
Hoi, wat betreft die DEQ2496:
Ik heb ooit eens een ultracurve 8024 gehad, dat was een ramp wat betreft ruis en de resolutie van het geproduceerde geluid op zachte passages was echt dramatisch.
Is dat met de DEQ2496 nu verbeterd?Comment
-
He Gert,Enige nadeel: Je kunt je 01V er niet direct digitaal op prikken.
volgens mij heeft die DEQ toch ook spdif in ??
Zou je hem toch aan de 01V moeten kunnen hangen.Mixen is net als schilderen.
Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.Comment
-
Ehm, hoe zat dat ook alweer? Zit nu niet bij het spul in de buurt dus kan niet spieken, maar ik dacht dat de Behringer optisch SPDIF i/o heeft en de 01V coaxiaal... Weet het niet meer zeker, maar ik weet wel dat ik daarvan eventjes achter mijn oren heb gekrabd, als in: "jammerrrr".Originally posted by bones2001He Gert,
volgens mij heeft die DEQ toch ook spdif in ??
Zou je hem toch aan de 01V moeten kunnen hangen.
GrtComment

Comment