JB systems in combinatie met condensators

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TC SAC
    • Feb 2007
    • 9

JB systems in combinatie met condensators

Ik heb binnekort een projectje op een bassischool en daar hebben ze
    vrijwel geen apparatuur, mixer en mic's heb ik er al doorheen
    gekregen. maar boxen weet ik niet of het nodig is het zijn 2 JB
    systems EL 12 boxen en redelijke richtmic's. de boxen hangen om de
    hoek dus niet direct, nu is de grote vraag gaat dit rondzingen?
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

De praktijk zal het je leren: ofte: met deze informatie kunnen wij helaas niets beginnen. Een "set" zingt niet rond: het is de combinatie van de onderdelen ervan en de invloed van de zaal, de omgeving, ... die ervoor zorgt dat dingen gaan rondzingen
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Sikkie
      • Sep 2004
      • 126

Hangt er een beetje vanaf he...Als je een murmelend kinderkoortje verstaanbaar moet krijgen kun je het nog weleens moeilijk krijgen, als er een stevig koor staat te zingen wordt de uitdaging al een stuk minder. Wil je een gitaar versterken moet dat ook wel goed komen. Dus wat ga je doen?
      Tis misschien wel handig om een paar goeie 31bands equalizers te bestellen. Kun je de nare frequenties er een beetje uithalen.

Succes ermee!

Greetz,
      Tom

Comment

• TC SAC
        • Feb 2007
        • 9

Het gaat om het uitversterken van een eindmusical van een basisschool er is dus een beperkt budget en equalizers word een beetje te duur.
        voor alle duidelijkheid het gaat er dus om of het nodig is om er ook boxen bij te huren.

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Originally posted by TC SAC
          Het gaat om het uitversterken van een eindmusical van een basisschool er is dus een beperkt budget en equalizers word een beetje te duur.
          voor alle duidelijkheid het gaat er dus om of het nodig is om er ook boxen bij te huren.
          Nee het gaat er dus om of het met het bijhuren van een aantal EQ's wel goed komt met de bestaande set en of dit dan goedkoper is dan het bijhuren van een complete eindset (waar je toch eigenlijk ook niet zonder EQ's kan denk ik als ik "redelijke richtmics" lees, maar dat is dan weer ff een ander puntje).
          En die inschatting moet jij dus maken en kunnen wij hier absoluut niet voor je doen.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Ik doe regelmatig eindmusicals voor groepen 8 op basisscholen en wat hier (zie kokkie etc.) wordt gezegd is het geen je moet gaan doen.

Huur vooral geen extra speakers en versterkers bij want dan gaat het risico op rondzingen nog groter worden. De ruimtes zijn meestal niet zo groot, voor spreiding is het niet nodig en het is meestal ook hard zat (of de installatie ook mooi klinkt is een tweede en ligt ook deels aan de tech). Probeer als het mogelijk is met de richting van de aanwezige installatie te spelen voor het beste resultaat.

Geef het geld uit aan een paar (goede) EQ's want die heb je heel hard nodig. Kinderen klappen dicht voor een volle aula met papa's, mama's, opa's en oma's. Met alleen een paar condensators (richtmicrofoons) ga je het moeilijk krijgen. Tijdens de repetitie (oefenen met techniek) durven ze nog wel. Daarnaast is de vraag hoeveel condensators je hebt en waar je ze plaats ook erg belangrijk.

Ik heb de luxe dat de basisscholen die ik doe wel budget hebben dus kan ik er naast een paar condensators nog 2 tot 6 handzenders tegenaan zetten voor de solisten. Vervolgens is er tijd voor wat uitleg en oefenen met techniek. Ga met de kinderen (solisten) rustig zitten (ze vinden het meestal reuze interessant) en leg ze uit hoe de microfoon(s) te gebruiken en laat vooral ook bij de uitleg de verschillen horen. Ze snappen het echt heel goed en ik heb tijdens de show geen gedonder met microfoon voor de buik maar echt goed voor de mond. Het moet je ook wel liggen om met kinderen aan de slag te gaan want geduld is vaak wel nodig.

Succes ermee.

Comment

• TC SAC
              • Feb 2007
              • 9

Bedankt @vasco ik was al zeker van de shure mic's dus dat had ik nog niet vermeld. zou een 31-bands EQ van het merk DBX genoeg zijn(ik ben het merk en typenr. van de codensators helaas vergeten)
              bedankt allemaal

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Originally posted by TC SAC
                Bedankt @vasco ik was al zeker van de shure mic's dus dat had ik nog niet vermeld. zou een 31-bands EQ van het merk DBX genoeg zijn(ik ben het merk en typenr. van de codensators helaas vergeten)
                bedankt allemaal
                In principe zal je met elke 31 bands EQ een heel stuk vooruit kunnen komen. Mits je ze goed inregelt. Een DBX zal dus prima voldoen.

Weet je hoe je een condensator mic goed moet uitfluiten?

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

De DBX EQ zal zeker voldoen in jou situatie.

Nog een ander puntje om op te letten is, als je ermee bekend bent, een (paar) compressor(s) bij huren. Tijdens de show met een volle aula klappen kinderen dicht (gaat je gain instelling van de repetitie) maar aan het einde van de show bij het noemen van bijvoorbeeld namen gaan ze ineens schreeuwen door de microfoon. Een compressor erop kan jou leven een stuk aangenamer maken achter de knoppen. Al draai ik dan ook regelmatig gewoon de gain een (behoorlijk) stuk terug bij deze momenten. Kinderen zijn onvoorspelbaar merk ik elke keer weer.

Kortom een show met kinderen is gewoon (hard) werken en blijven opletten maar ik vind het persoonlijk erg leuk en gezellig. Doe het vooral voor de show en jezelf want ouders en leerkrachten zijn bijna met alles tevreden want hun kind staat daar, al was het voor jou een ***-show.

Comment

• TC SAC
                    • Feb 2007
                    • 9

Uitfluiten kan ik wel redelijk maar een compressor gaat weer iets te ver denk ik. Ik heb ook nog SM58 mics erbij dus met klappen e.d. zal het met uitzetten van de condensators wel voldoende zijn. als het goed is worden het AKG mics dus voor zover ik er verstand van heb is dat een leuke middenklasser. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag

Comment

Working...