Microfoon techniek Marco Borsato

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

Originally posted by Poelmans
    Ok, belangerijk punt (zelf over het hoofd gezien), maar wat doen we hier dan aan?
    De micro letterlijk opeten. dan heb je misschien iets compressie nodig vanwege proximity, maar dat hoeft maar minimaal te zijn. En je hebt maximaal input.
    Je krijgt dan wat meer low mid opbrengst, en dat kan je er fijn uithalen want dat word toch altijd onrustig met veel gain.
    Tis ook fijn dat het hoofd van de zingende persoon dan wat herrie afschermt
    wat ook kan is een optogate, als je tenminste niet wireless werkt...

De bandjes waar ik op dit moment voor mix maken ook een behoorlijk spl op stage (overigens niet onverdienstelijk ) en veel vocalcompresssie is geen optie, vanwege het ophalen van overspraak.
    Ik gebruik daarom eindcompressie met een sidechain eq gefixeert op stemmengebied.
    dan drukt de vocal de band ietsje weg bij uithalen, en komt hij er lekker bovenuit.
    Verder gebruik ik vaak dynamisch eq (901) op stemmen.

Dit is een manier, maar ieder heeft zn eigen manier om dingen te bereiken, soms sta ik verbaasd te kijken wat collegas nou weer doen... en dat t ook nog werkt
    knoppen en waarden :)

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Volgens mij kan compressie ook goed werken.

Ander voorbeeld, Mathilde Santing zingt Inspiratie met het Metropoolorkest.
      Zij fluistert daarin sommige stukken bijna en een orkest maakt best wel wat herrie. Toch kippenvel van die stem, omdat ondanks dat haar stem behoorlijk wordt opgekrikt met een compressor, het karakter van haar stem 'fluisterent' blijft.

Wie kan deze lichtnicht vertellen hoe je dat dan bereikt???
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Rock On
        • Jan 2004
        • 250

Laat he nu toevallig zo wezen dat ik gisteren voor een bedrijfsfeestje in Keulen het opbouwen en soundchecken van Marco met Bandje gezien heb. Marco zingt idd door een Avalon met een behoorlijk dikke compressie erop (de soundcheck werd gezongen door de stage manager van Borsato). Bij uithalen kwam de monitor er ineens weer doorheen....

Was bij dde weg best onder de indruk van de J8's die ze mee hadden (ook al was de zaal maar 30 meter diep....
        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• martijn verkerk
          • Nov 2005
          • 300

Originally posted by Rock On
          Laat he nu toevallig zo wezen dat ik gisteren voor een bedrijfsfeestje in Keulen het opbouwen en soundchecken van Marco met Bandje gezien heb. Marco zingt idd door een Avalon met een behoorlijk dikke compressie erop (de soundcheck werd gezongen door de stage manager van Borsato). Bij uithalen kwam de monitor er ineens weer doorheen....

Was bij dde weg best onder de indruk van de J8's die ze mee hadden (ook al was de zaal maar 30 meter diep....
          heeft niet zo veel met j8 te maken meer met barak (de systeem tec) die is stiekum erug goed!!

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

ja ik ken barak ook als een hele gedreven tec, met goede visie.
            fijne man om tegen te komen!
            knoppen en waarden :)

Comment

• R@dical
              • May 2006
              • 33

kms 105

Het klopt dat het een kms 105 is van Neumann, maar in draadloze versie is deze alleen met een bodie( zender) van sennheiser te verkrijgen. aangezien Neumann van sennheiser is levert dit geen probleem.
              Er wordt dus een 105 kop op een bodie van sennheiser geschroeft.
              Ik heb zelf wel een paar keer met de draadloze 105 gewerkt voor een line array van alcon. is echt mooi. geen rondzingen niets.
              Ik heb zelf niet gekeken wat MB gebruikt, maar aan de verhalen te horen zal het dit wel zijn.

Comment

• Sikkie
                • Sep 2004
                • 126

Marco gebruikt een skm3000 zender en een condensator kop, namelijk de e865. Kwestie van smaak...

enne, over de microfoontechniek van mb kun je toch niet zonder te lachen zeggen dat dat de goede is? Techs van MB moeten zoveel compressen dat de hele zang plat als een dubbeltje wordt. en beetje zwaaien met die mic mag, maar schuiftrompet spelen als MB het doet gaat echt helemaal nergens over. Knap als je dan de toch al niet harde stem van MB dan over de band heenkrijgt...

Greetzzzzzz,

Tom

Comment

• Robert H
                  • Jan 2006
                  • 377

Drie pagina's verder in dit topic en nóg heb ik niemand gehoord over het feit dat Marco volgens mij echt wel de nodige uurtjes in de studio heeft doorgebracht in de weken ná de opnames van zijn befaamde live-DVD's.

Op DVD's als "Zien" en "Symphonica In Rosso" staan genoeg momenten waarop eerdergenoemde zang- en compressietechnieken écht tekort zouden schieten hoor... Wanneer Borsato vol overgave, dramatiek en emotie zijn arm met microfoon bijna volledig strekt tijden een uithaal, zitten we toch echt naar een middagje Protools-knutselen in Zeezicht te luisteren. Een 105 is een prachtig stuk gereedschap, maar er zijn twee dingen waar ik écht niet in geloof: Sinterklaas en het feit dat een zangmicrofoon op 70 á 80 cm. afstand nog zo vet klinkt. In een R&R-situatie welteverstaan (50.000 man publiek, een dikke PA, grote band én een live-orkest op een paar meter afstand).
                  Last edited by Robert H; 07-05-07, 19:07.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Zo...dat is ff goed nieuws voor de kerstman

Het onderwerp is bijzonder vermakelijk om te lezen, en uiteraard behoeft niet iedere vraag een antwoord, maaar....

Iedereen die wel eens een live concert van Borsato heeft bijgewoond kan op z'n klompen aanvoelen dat er nog gesleuteld is aan het resultaat zoals dat op de dvd's wordt gepresenteerd?!

...en dat voor een zanger die groot is geworden met de strofe "de meeste dromen zijn bedrog"
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Nog iemand met bijzonderemicrofoontechniek: www.dumpert.nl - Vrouwen en techniek Classic

is ook nog een studio versie van, ff opzoeken...

edit: gevonden.... YouTube - Funny clip of singer in Recording Session
                      Last edited by moderator; 20-07-08, 22:30.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DJ_Compact
                        • Jan 2004
                        • 234

Originally posted by dokter dB
                        ga nou niet vertellen dat marco een goede microfoontechniek heeft als hij uithaalt, want verschillende engineers (onlangs nog gewisseld) hebben al jaren problemen zijn stem eruit te tillen, vanwege dat wegtrekken. ik trek ook even weg als ik dat zie
                        Vrij recent heeft een engelse geluidsman Borsato op zijn nummer gezet. Hij kreeg 1 waarschuwing van hem. Of hij trok zijn microfoon niet meer weg, of zijn microfoon werd aan zijn mond getaped. Wat ik begreep heeft hij hem niet meer weggetrokken
                        Mjaaaa....

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by DJ_Compact
                          Vrij recent heeft een engelse geluidsman Borsato op zijn nummer gezet. Hij kreeg 1 waarschuwing van hem. Of hij trok zijn microfoon niet meer weg, of zijn microfoon werd aan zijn mond getaped. Wat ik begreep heeft hij hem niet meer weggetrokken
                          denk dat die engelse geluidsman dan een enkeltje P&O-ferries kon nemen... het reddingsvletje, wel te verstaan...

wel leuk, dat iedereen een mening heeft... Borsato is een italiaanse tenor, en voor degene die niet weet wat dat betekent: dagje Opera meedraaien.

Ooit wilde Henk Poort mij 15 voorstellingen lang doodsteken, op FF-volume, 6 cm van mijn oor af... vrienden, dat gaat Hard. Zei ik Hard? Ik bedoelde Hard!

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by moderator
                            Nog iemand met bijzonderemicrofoontechniek: www.dumpert.nl - Vrouwen en techniek Classic

is ook nog een studio versie van, ff opzoeken...

edit: gevonden.... YouTube - Funny clip of singer in Recording Session
                            Beetje off-topic, maar DEZE wilde ik jullie niet onthouden... kijk vooral naar de reactie van de techneut als die gast begint te zingen ...

Mod, als ie te irritant is, bonjour hem maar weg
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

wel, gebrek aan overtuiging kun je hem niet ontzeggen
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Lukas
                                • Jan 2007
                                • 7

het is moeilijk om B. goed te laten klinken live, zeker als elke van de nieuwe singels zijn gewoon losse takes gedaan met verschillende mics,

dat kun je toch nooit zo laten klinken

Comment

Working...