dieptriest, zonder zekeringen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Originally posted by CoenCo
    Er zijn een aantal opties:
    1) een losse kast met 32A in, een aardlek, en 32A uit. En deze er altijd tussen steken; -> onhandig, en kan vergeten worden, dus semi gevaarlijk
    2) een nieuwe kast, met aardlek.
    3) Je huidige kast aanpassen. Aan de foto te zien is er geen ruimte om een extra aardlek te plaatsen. Maar als je aan 3 groepen van 16A genoeg hebt, dan heb je de volgende opties:
    3a) Je kan 3 automaten opofferen en daar 1 driefasen aardlek plaatsen. Je houdt dan 3 groepen van 16A over, met elk 2 shuko's per groep. Alles zit op 1 aardlek, dus een aardfout op groep 1, betekend dat groep 2 en 3 ook uitvallen.
    3b) Alle automaten eruit, en er alamats voor in de plaats monteren. Ook hier zullen er nog maar 3 passen i.p.v. 6. Dus weer 3 groepen met elk 2 shuko's. Voordeel hier is dat elke groep zijn eigen aardlek heeft.
    5 je installatie doormeten op aardweerstand, onder de 1 ohm mag je zonder aardlek werken ( zie huidige NEN1010 voor de correcte waarde

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

oh, verder maar s goed doorlezen in t Tec-forum...

Comment

• CoenCo
        • Feb 2005
        • 230

Originally posted by MacGyverSounds
        5 je installatie doormeten op aardweerstand, onder de 1 ohm mag je zonder aardlek werken ( zie huidige NEN1010 voor de correcte waarde
        Niet echt een optie voor iemand die met wat apparatuur op tour wil toch?
        "nee, sorry, we kunnen vandaag niet optreden. De aardweerstand hier is meer dan 1 ohm, dus kunnen we onze eigen stroomverdeler zonder aardlek niet aansluiten op de elektrische installatie van het gebouw (die overigens geheel volgens de Norm is uitgevoerd)."

Comment

• GvH-E
          • Feb 2007
          • 122

Volgens de NEN moet een eindgroep van een tijdelijke installatie voorzien zijn van een aardlekschakelaar.
          Kijk maar naar alle "paddestoel" verdelers, daar is het voorbeeld.
          Ik kan het geheel met CoenCo eens zijn mits men voldoende kundig is om e.e.a. eventueel aan te passen.

Ik vind wel dat de NEN er niet echt duidelijk over is, wel over sloop en bouwbedrijven, marktkramen, campings, scholen enz. enz.

Het wel of niet toepassen van die aardlekschakelaar heeft in deze situatie niets met genoemde 1 ohm te maken.

En bovendien: hoe zou een leek (benaming volgens NEN) moeten bepalen of die weerstand < 1 ohm zou zijn??

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

Ik kon de foto niet zo snel vinden maar omdat het een driefasenverdeler betreft is deze voorzien van een hoofdschakelaar. Je kunt deze vervangen door een hoofdschakelaar met ingebouwde aardlekschakelaar. Let wel op dat je een lastscheider neemt en geen vermogensautomaat ( kan wel maar dan ben je duurder uit).
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

Combinatie hoofdschakelaar-aardlekschakelaar?
              Als die bestaat, mag dat dan??

Wil je in je 32 Amp. voeding een aardlek plaatsen dan moet die als extra geplaatst worden. Maar is er ergens een defect schakelt alles uit....
              Beter is in de 16 Amp. eindgroepen, eventueel per 3 stuks.
              Er zijn ook nog genoeg "oude" installaties voor binnen die nog niet met deze schakalaars zijn uitgerust.....

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

@jans: er zit geen hoofdschakelaar op deze kast, alleen 6 16A C automaten.

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

@ GvH-E,

Jazeker bestaan er lastscheiders met ingebouwde aardlek. Ik weet het van merlin-gerin en ABB zeker maar andere merken zullen dit ook hebben. Tevens zijn er aardlekschakelaars die aan een installatieautomaat of lastscheider kunnen worden gekoppeld.
                  Kijk bij voorbeeld eens op de site van schneider electric.

@ Mark,

Als jou krachtstroomverdeler niet is voorzien van een hoofdschakelaar dan voldoet deze niet aan de NEN-EN1010.

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Oh ja, nog een aardigheidje.

Willen we dat een krachteindgroep is voorzien van een aardlekschakelaar?
                    Zo ja, dan mogen we hopen dat er voor een selectief exemplaar is gekozen zodat de aardlek in onze verdeler eerst afschakeld.
                    Ik zou zeggen, geen aardlek op vaste drie fasen eindgroepen maar zet deze in de verdeler die hierop aangesloten wordt, dan zorgen wij dat we onze zaken voor elkaar hebben.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Leuk allemaal...die langste pik competitie over kennis van elctrische installaties, zullen we het beperken tot gezelschap diep triest wat onderweg is met een onhandig zooitje koper? Alvast dank!
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Originally posted by moderator
                        Leuk allemaal...die langste pik competitie over kennis van elctrische installaties, zullen we het beperken tot gezelschap diep triest wat onderweg is met een onhandig zooitje koper? Alvast dank!
                        Beste moderator,

Volgens mij wordt er gereageerd op een vraag van Mark welke voortvloeid uit het onderwerp van deze topic.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

ja, dat is met de meeste off-topics zo.....wil niet zeggen dat het enige relevantie heeeft met het originele onderwerp. Vriendelijke verzoek om daar in de antwoorden rekening mee te houden. Heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken!
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by MacGyverSounds
                            oh, verder maar s goed doorlezen in t Tec-forum...

................

Comment

Working...