Jamsessie - hoe overleef je het als technicus?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

    #16
    Helemaal stoppen met monitoren lijkt me ook niet de oplossing. Een zanger(es) zal zichzelf toch altijd duidelijk en goed willen horen, niet van half van de PA af. het gaat om samenspel, en daarvoor heb je nu eenmaal monitors nodig.
    ik zou zeggen: zo veel mogelijk vanaf de Backline, en dit aanvullen met een zeer bescheiden pa/zang installatie.

    goed de mic's merken bij zo'n sessie(doe hetzalf met gekleurde tape, en dat ook op je tafel plakken) werkt naar mijn ervaring het makkelijkste.

    idd (beta)58 ers pakken, kan je alle kanten mee op en eventueel zaken versterken waarvoor ze eigelijk niet bedoeld zijn.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

    Comment

    • sparky
      • Apr 2002
      • 2104

      #17
      Hoor je wel waar het allemaal om draait? Monitors!! Een noodzakelijk kwaad? Dat zeker. De oplossing? Stoppen met monitoring, en luisteren naar ELKAAR. Ik werk nu in een kleine bezetting op deze manier en het bevalt uitstekend. Ik heb aan beide kanten op het podium 3 speakers kastjes. 2 hoog/mid kastjes per kant en 1 subje per kant. De 2 binnenste hoog/mid kastjes keer ik iets naar binnen en ook hier laat ik de zaalmix uitkomen alleen dan zachter. Niks bijzonders dus....en het geluid? Super zowel in de zaal als op het podium. Natuurlijk gaan nu een hoop mensen roepen van: Ja maar dan kan alleen in zo'n bezetting en alleen op zo'n lokatie en alleen met die soort muziek bla bla bla. De essentie is alleen; luisteren naar ELKAAR. En er letterlijk vanuit gaan dat monitors een noodzakelijk kwaad zijn. Of ik wel weet waar ik over praat? ojawel hoor, ik sta al ruim 25 jaar op podia klein en groot, met zanginstallaties tot grote P.A. 's en van de traditionele monitoren tot de in-ear systemen.........
      Terug naar af, naar de basis, het basisgluid. Muziek maak je met ELKAAR.
      Helemaal stoppen met monitoren lijkt me ook niet de oplossing. Een zanger(es) zal zichzelf toch altijd duidelijk en goed willen horen, niet van half van de PA af. het gaat om samenspel, en daarvoor heb je nu eenmaal monitors nodig.
      ik zou zeggen: zo veel mogelijk vanaf de Backline, en dit aanvullen met een zeer bescheiden pa/zang installatie.
      Eigenlijk zeggen jullie hetzelfde, Ton zei wel geen monitors, maar bedoelde eigenlijk meer een sterk vereenvoudigde setup, wat door meer mensen wordt aangeraden.

      Het is een verhaal waar ik me goed in kan vinden. Het probleem is dat veel bands, rockbands sowieso, niet met zichzelf in balans zijn. Grootste probleem hierbij zijn vaak de drums, die van zichzelf al niet in balans zijn. Luister in een oefenruimte eens naar de gemiddelde pop/rockdrummer; als je gaat luisteren hoe verschillende onderdelen van de kit zich tot elkaar verhouden kom je vaak tot de conclusie dat de kick veel te zacht is en de bekkens veel te hard. zet nu die totale kit eens af tegen een zanger die zonder versterking zingt. De verhouding is compleet zoek! Moderne muziek heeft zich kunnen ontwikkelen door het gebruik van techniek, die techniek is nu noodzakelijk om een band met zichzelf in balans te brengen. Maar het zullen toch echt in eerste instatie de muzikanten zelf moeten blijven die de balans zo goed mogelijk handhaven en dat is waar het heel vaak fout gaat. Veel muzikanten van nu denken dat het openschroeven van hun versterker de manier is om dit te doen, terwijl een andere keuze van bekkens en het aanpassen van de speelstijl of het aanleren van wat zangtechniek toch echt de eerste plaats is waar je moet zoeken, maar dat lijkt helaas verloren kennis te zijn.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

      Comment

      • TonBeljon
        • Apr 2006
        • 104

        #18
        Inderdaad heb ik ook gewerkt met zangeressen die zich zelf keihard op de monitor moesten horen. Noem het maar gebrek aan zelfvertrouwen. De zangeres waar ik nu mee werk heeft geen monitor en hoord haar zelf dus alleen maar uit de (zoals ik eerder al beschreef) binnenste p.a. kastjes die iets naar binnen zijn gedraait. Welke kastjes dit zijn? De electrovoice s200 boxen (die oude sjompies ja) Ja inderdaad deze zangeres heeft een enorme strot plus de juiste microfoon techniek. Bij harde uithalen zie ik de microfoon rustig een halve meter van haar mond verdwijnen. Welke microfoon ze gebruikt? Hij werd hier zojuist al door iemand genoemd; De Shure Beta 58........! Kunnen die dingen welk rondzingen? Ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord.

        Comment

        • TonBeljon
          • Apr 2006
          • 104

          #19
          Dit schreef zojuist iemand hier:

          " het gaat om samenspel, en daarvoor heb je nu eenmaal monitors nodig.''

          En ik denk dat dit nu juist de foute uitgangspositie is.

          Comment

          • MusiQmaN
            • Sep 2006
            • 328

            #20
            Originally posted by TonBeljon
            Dit schreef zojuist iemand hier:

            " het gaat om samenspel, en daarvoor heb je nu eenmaal monitors nodig.''

            En ik denk dat dit nu juist de foute uitgangspositie is.
            toch kan ik me voorstellen dat je met monitors (zeker als beginner) beter zingt dan zonder. en daar gaat het om, niet om wel of geen techniek.

            en ik denk dat je bij jams ook moet zeggen of alles verstekrt en goed of gewoon lekker ackoustisch. ik denk dat met een guldenmiddenweg het hele effect van een jamsessie weg is. namelijk lekker spelen of je nu beginner, gevorderde of pro bent.
            Drummer en techniek freak.
            _____________________________________________

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #21
              Originally posted by MusiQmaN
              toch kan ik me voorstellen dat je met monitors (zeker als beginner) beter zingt dan zonder. en daar gaat het om, niet om wel of geen techniek.

              en ik denk dat je bij jams ook moet zeggen of alles verstekrt en goed of gewoon lekker ackoustisch. ik denk dat met een guldenmiddenweg het hele effect van een jamsessie weg is. namelijk lekker spelen of je nu beginner, gevorderde of pro bent.
              Waarom moet het per se alles of niets zijn qua uitversterking? Het doel is om publiek en muzikanten en goede balans op een acceptabel volume te geven. De "bijschuiftechniek" is een door velen beproefd en bewezen middel om dit in kleine ruimtes te realiseren. Je zegt zelf het belangrijkste aan een jamsessie te vinden dat er lekker samengespeeld wordt, dat je elkaar horen kunt zonder gehoorschade op te lopen lijkt me daar aardig aan bijdragen. Jij denkt dat een gulden middenweg niet werkt, ik weet dat het wel werkt.
              Last edited by sparky; 03-04-07, 19:24.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • sandur
                • Oct 2005
                • 85

                #22
                Originally posted by sparky
                Waarom moet het per se alles of niets zijn qua uitversterking? Het doel is om publiek en muzikanten en goede balans op een acceptabel volume te geven. De "bijschuiftechniek" is een door velen beproefd en bewezen middel om dit in kleine ruimtes te realiseren. Je zegt zelf het belangrijkste aan een jamsessie te vinden dat er lekker samengespeeld wordt, dat je elkaar horen kunt zonder gehoorschade op te lopen lijkt me daar aardig aan bijdragen. Jij denkt dat een gulden middenweg niet werkt, ik weet dat het wel werkt.
                Persoonlijk ben ik wel van mening dat dit dus valt of staat met de discipline van de muzikanten... als men maar blijft schroeven aan de versterkers ben je als techneut redelijk machteloos (anders dan dit proberen duidelijk te maken)

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #23
                  Is waar, eikels zijn onuitroeibaar, maar aangezien zij niet degenen zijn die de rekening betalen voel ik me niet bezwaard zelf een versterker zachter te zetten. Je probeert natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen dit uberhaubt willen, door goede backline te leveren, deze goed te plaatsen, een soundcheck te doen en een praatje te houden met de betrokkenen.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #24
                    Over discipline versus muzikanten wordt eerder in dit onderwerp al een open deur ingetrapt.
                    Mooie verhandeling over waarom die onontdekte wereldsterren verschijnen op een jamsessie...
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • MusiQmaN
                      • Sep 2006
                      • 328

                      #25
                      Originally posted by moderator
                      Over discipline versus muzikanten wordt eerder in dit onderwerp al een open deur ingetrapt.
                      Mooie verhandeling over waarom die onontdekte wereldsterren verschijnen op een jamsessie...
                      ik neem niet aan dat je bedoeld dat jamsessies alleen voor de eeuwig on ontdekten blijft, want ook de groten der muziekland doen graag aan jamsessie (juist zou ik bijna durven zeggen, het is een erg fijne afwisseling op het ''standaard'' werk)
                      Drummer en techniek freak.
                      _____________________________________________

                      Comment

                      • salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

                        #26
                        Ik doe regelmatig bands in een kroeg op Aruba (Chaos genaamd..) en dit is een klein cafe met een klein podium en ik versterk alleen het geen wat van nature iets meer 'sound' mag hebben zoals;
                        Kickdrum, overhead, gitaar,bass gitaar, vocals en keyboard.
                        Vaak heb ik geen mic op de snare omdat deze zooooooo hard gespeeld word dat dit onzin is om te versterken.
                        Mijn visie op geluid is dat men de vocals duidelijk harder moet horen dan de rest van de band, soms moet je in discussie gaan met (vaak) gitaristen en drummers, die gaan vaak TE hard waarop er nix te mixen valt.
                        Je moet kreatief zijn als technicus en gewoon naar de Bandleden toestappen en afspraken maken!
                        Stress met Jamm sessies? Stop er dan mee!

                        Paco
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                        Comment

                        • bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

                          #27
                          Ik "doe" iedere maand een jamsessie in een lokale kroeg.
                          Ding is +/- 10 x 10 meter en wordt gemiddeld bezocht door 75 a 100 man.
                          Ik plaats mede door ruimtegebrek de zangspeakers achter de muzikanten.
                          Hierdoor heb je gelijk een prima limiter voor de hh muzikanten want de
                          gbf is natuurlijk een stuk lager !!
                          Alleen zang, blazers, keyboard en kick worden uitversterkt.
                          Klagende vocalisten heb ik eigenlijk nooit.
                          Dit gaat al jaren prima zo en iedereen gaat zonder piepjes in de oren
                          weer vrolijk naar z'n bedje toe
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                          Comment

                          • sandur
                            • Oct 2005
                            • 85

                            #28
                            Originally posted by bones2001
                            Ik "doe" iedere maand een jamsessie in een lokale kroeg.
                            Ding is +/- 10 x 10 meter en wordt gemiddeld bezocht door 75 a 100 man.
                            Ik plaats mede door ruimtegebrek de zangspeakers achter de muzikanten.
                            Hierdoor heb je gelijk een prima limiter voor de hh muzikanten want de
                            gbf is natuurlijk een stuk lager !!
                            Alleen zang, blazers, keyboard en kick worden uitversterkt.
                            Klagende vocalisten heb ik eigenlijk nooit.
                            Dit gaat al jaren prima zo en iedereen gaat zonder piepjes in de oren
                            weer vrolijk naar z'n bedje toe
                            Beperk je jezelf daarmee niet enorm? Je kunt gewoon echt niet harder dan een bepaald niveau als je jouw systeem hanteert lijkt mij...

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #29
                              Hard genoeg is hard genoeg.
                              Als jij een normaal drumstel een 20/30watt gitaarversterkertje en een 80watt 15" basversterker neerzet dan is het goed in balans uit zichzelf en al te hard voor de meeste cafe's.

                              Als je vaker sessies hebt, dan heeft het zin om een beugel bevestiging voor de gitaarspeaker te timmeren. En hem op oorhoogte van de heren plankspankers te monteren.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              • sparky
                                • Apr 2002
                                • 2104

                                #30
                                Originally posted by bones2001
                                Ik plaats mede door ruimtegebrek de zangspeakers achter de muzikanten.
                                Aha, dus het was JIJ die die Bose palen heeft uitgevonden!!
                                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                                Comment

                                Working...