Wireless ethernet voor systeemcontrol en dergelijke. Wie doet er mee?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj torny
    • Aug 2001
    • 67

Als ik 2 versterker racks heb (1 links en 1 rechts op het podium)
    en in elk versterker rack zit een xta processor. kan ik dan in elk versterker rack een wireless router bouwen en met mijn laptop met audiocore beide processors bedienen?

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

Originally posted by dj torny
      Als ik 2 versterker racks heb (1 links en 1 rechts op het podium)
      en in elk versterker rack zit een xta processor. kan ik dan in elk versterker rack een wireless router bouwen en met mijn laptop met audiocore beide processors bedienen?
      ja en nee,

ja: je kunt beide racken wel draadloos benaderen maar via 1 router, je zult het andere rack een utp kabel naar je verbonden w-lan router moeten laten lopen.

nee: beide wireless routers tegelijk benaderen gaat niet, aangezien je pc met 1 tegelijk verbonden kan zijn
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• martijn verkerk
        • Nov 2005
        • 300

Originally posted by shure-fan
        ja en nee,

ja: je kunt beide racken wel draadloos benaderen maar via 1 router, je zult het andere rack een utp kabel naar je verbonden w-lan router moeten laten lopen.

nee: beide wireless routers tegelijk benaderen gaat niet, aangezien je pc met 1 tegelijk verbonden kan zijn
        of iets makkelijker je gaat via rs485 (gaat met 3P xlr kabel) van je ene xta naar de ander.
        loop je niet te k***en met utp kabel

dit is idd wel erg leuk draadje!
        uit ervaring weet ik dat als je een echt betrouwbaar draadloos controllersysteem wil opzetten, dat het beste werkt via remote desktop
        hiervoor is een simpele reden als je verbinding blijft hangen (je loopt bv ff naar het balkon in het theater of er gebeurt wat met je verbinding) heeft je externe controller nog contact met de lokale pc waardoor je minder blauwe schermpjes :-) ziet.

dit kan btw een heel simpel dingetje zijn met een paar usbpoorten en een goeie! losse router

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

Routers zijn voor thuis-internet en exotische netwerkopstellingen. Wat je wil hebben is een accespoint(die dan weer in sommige routers zit verwerkt). Voordeel van een los accespoint zijn de instelmogelijkheden en de grotere keuze wat betreft (semi)prefessioneel spul. Senao maakt bijvoorbeeld goede chipjes die je ook nog een beetje op kan voeren voor extra bereik. Duw vervolgens in elk rack een wireless ethernet-bridge en de rackjes maken verbinding met het accespoint alsof het een losse pc is. Eventueel nog een switch ertussen als je meerdere apparaten per rack hebt.

Bridge van linksys

Accespoint

Als je het simpel wilt houden doe je de racks bedraad naar je accespoint.

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Ik breek even in... Maar wel met leuk nieuws...

Die Appel Airport Extreme die ik nu op de Klark 9848e doosjes heb gestoken... Nog steeds helemaal TOPPIE!

Okee, ga verder

Comment

• cobi
              • Aug 2002
              • 1083

Ik hoor inmiddels al genoeg plannen voorbij komen om alles draadloos te maken. je moet natuurlijk wel effe kijken of het echt nodig is.

2 XTA procesessors los van elkaar draadloos aansturen is natuurlijk onzin, bij mij staat meestal het ene Amp hoekje in de buurt van het stageblok en naar de andere loop met een beetje mazzel ook wel een socapex met signaallijnen en intercom lijnen. Dat data lijntje past er ook nog wel bij. Je moet de risico's niet gaan zoeken....

Inmiddels heb ik wat zitten prutsen met Yamaha tafeltjes (LS9 en M7CL) om dit draadloos te krijgen met een Linksys Accespoint (omdat mijn wifi kaartje ook van Linksys is heb ik voor dit merk gekozen) . Dat werkt te gek, en dit heeft ook nut, je kan nu op elk plekje PA of monitoren inregelen, qua risico's valt het natuurlijk ook wel mee, heb je geen draadloze verbinding dan doen we het gewoon lekker op de oude manier. Wat mij ook opviel is dat je niet zomaar als vreemde met een laptopje de mengtafel over kan nemen.
              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

Zijn er hier ook mensen die foto's hebben geschoten van hun draadloze setup? daar ben ik (en waarschijnlijk ook wel andere collega's) wel nieuwsgierig naar

Comment

• First Impression
                  • Aug 2006
                  • 35

Na het lezen van alle bovenstaande informatie ben ik toch benieuwd naar het volgende:

Situatie:

Theater Setting met zowel links als rechts in de coulissen een versterker t.b.v. Line Array Systeem

Het betreft de Lab Gruppen PLM10000Q amp's met geïntegreerde Dolby Lake processor welke zijn voorzien van een UTP aansluiting (In en Link).

Nu is een kabelverbinding natuurlijk goed te doen, maar het is natuurlijk mooier om draadloos te blijven.

Is het mogelijk om met bijvoorbeeld de DWL-2100AP van D-Link in ieder rack 1 zo'n DWL te plaatsen en 1 als accespoint te gebruiken en andere in bridge mode zodat ze samen zorgen voor een perfect dekkend draadloos netwerk?

Iemand enige ervaring met deze toepassing?

Alvast bedankt voor de reacties!

Comment

• relax
                    • Aug 2007
                    • 106

De eerder genoemde problemen met de kanalen kunnen te maken hebben met de landinstellingen. Voor de setting NL zijn wellicht andere kanalen beschikbaar als voor de setting DE. Tijdens het instellen kom je deze settings meestal tegen en lijkt het wat onzin om aan te geven in welk land je dit apparaat gaat gebruiken, maar dat is dus hiervoor.

Tevens is het verstandig om even te kijken naar de settings van de wireless driver. Hier kunnen de volgende settings je verbinding beinvloeden:

- Power Save (uitzetten of bv op CAM - Constant Awake Mode). Dit kan ook nog eens via je Energie-settings zijn!!
                    - TCP/IP handmatig invoeren (scheelt weer een paar seconden bij eventueel reconnecten)
                    - Alle decision-achtige settings goed bekijken, wanneer moet je laptopwireless gaan zoeken naar betere kanalen / signalen. Liefst niet te snel dus.

Wanneer je gebruik maakt van een combinatie van merken, zet dan alle afwijkende merkafhankelijke opties uit en gebruik zoveel mogelijk standaard Wifi Specs. Een merk wat een snelheid van 300 Mbps aankan, doet dat waarschijnlijk niet stabiel icm een ander merk. Dit kan spontaan verbreken van een 54 Mbps veroorzaken. 'Turbo dus dan op Off'.

Voor de personen die gebruik maken van de Wireless Zero Configuration (niet via de tool van de wireless card): zorg ervoor dat de instellingen zo zijn dat niet ieder netwerk in de lucht automatisch wordt verbonden, anders zit je ineens via het onbeveiligde netwerk van buurman Jansen, en de kans is klein dat die jouw apparatuur opgenomen heeft in zijn netwerk ;-).

Voor de personen die schrikken van alle settings en een zo eenvoudig mogelijk netwerk willen opzetten dat zelf uitzoek wat de beste kanalen zijn, het signaal altijd direct richt op de andere apparaten (en niet 100% rondom:

Ruckus ZoneFlex

Voor 2000 euro heb je 1 centrale unit die alle verkeer regelt, en 4 acces points die niet bekabeld hoeven zijn (gewoon ergens op 220V en klaar).
                    Natuurlijk wel 1 APuntje ergens op het netwerk prikken ;-).
                    Een dergelijk systeem wordt ook gebruikt om Hotels van internet te voorzien.

Een sterker signaal wil niet altijd zeggen dat je een betere dataverbinding hebt. Sterker signaal kan jammer genoeg in de praktijk ook weleens meer storing veroorzaken.

Misschien overbodig, maar ik wil het toch nog even melden: zorg wel voor een goede beveiliging op je netwerk (geen WEP). De gemiddelde telefoon is tegenwoordig goed te gebruiken om je RDP sessie over te nemen.

Mocht iemand hier nog wat meer over willen weten, PM of mail me gerust, de kans is aanwezig dat ik je wireless-probleem wel eens eerder heb meegemaakt ;-).

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Als je de routers 'bridged' kan dat wel, ze zitten dan in hetzelfde LAN maar ipv met een draadje is het wireless.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

dat klopt, maar hou er ook rekening mee dat de rackjes miximaal flexibel moeten zijn (tenminste daar ga ik altijd van uit)

dus als 1 rackje verhuurt is dan probeert de bridge verbinding te maken met iets wat niet aanwezig is

ik ben trouwens ook wel benieuwd of mensen al foto's geschoten hebben van hun draadloze setup

Comment

• gertgeluid
                          • Dec 2006
                          • 520

ik ben trouwens ook wel benieuwd of mensen al foto's geschoten hebben van hun draadloze setup
                          Ehm, wat wil je op die foto's zien? Het draadje wat er niet meer ligt, kun je niet fotograferen En om nu foto's te maken van een access point en een stapel laptops... Wat zou je precies willen zien?

Even een toevoeging aan de thread:

Ik had nog een pocket PC liggen en vond bij de jongens van VNC een pocket versie. Die handel werkt simpel en is redelijk stabiel. Ik heb het zonder moeite voor elkaar gekregen om een verbinding te krijgen met een Windows laptop en kon vervolgens systeemsoftware en Studio Manager bedienen op afstand.

Probleem is echter: wanneer je wilt klikken-en-slepen op die pocket PC, denkt hij dat je een rechtermuisklik wilt maken en zal dus niet slepen. Komt iemand dit bekend voor?

Ciao

Comment

• jadjong
                            • Oct 2003
                            • 654

Hier twee foto's van een tablet en het rackje wat ermee aangestuurd wordt. Is overigens niet mijn setup.

Comment

• gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

Originally posted by jadjong
                              Hier twee foto's van een tablet en het rackje wat ermee aangestuurd wordt. Is overigens niet mijn setup.
                              Hee! Reuring 2008? Die flauwe humor op dat stickertje, dat kan niet missen...

Ik begin een vermoeden te krijgen welke Jelmer jij bent...

Comment

• JeroenVDV
                                • Mar 2004
                                • 963

Jammer weer dat die control-software zo niet-touchscreen-proof als de pest is
                                Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...