De volgende vraag is niet cynisch of sarcastisch bedoel maar ik vraag me wel af; wordt er dan alleen nog maar in het theater standaard gecontroleerd of er in de buurt andere zenders gebruikt worden?
opletten met draadloze systemen
Collapse
X
-
In de toekomst komen er nog meer problemen aan hoor.
Laatst was ik in een cultureel centrum waar ze werken met een Peavey MediaMatrix. Je kan daarmee alle instellingen doen van het systeem: reverb, opstelling kiezen (2.1, 5.1, 2.0 etc), delay, ... noem maar op. Dat ding werkt met een draadloze verbinding over Lan. Dat is op 2.4Ghz, laat de nieuwe technologie in zendapparatuur nu net digitale transmissie zijn over 2.4Ghz (zie dB technologies). Ook leuk als je laptop contact begint te leggen met een MediaMatrix accesspoint. En dan nog maar te zwijgen over de moeilijkheden die ze hebben met dat systeem. Kooi van faraday enz...
btw sis,
het is SM 58 of Beta 58 een SM 58 Beta bestaat niet
/muggezifterijAlles begint bij Neutrik
Gitaren verdienen beter dan een SM 57Comment
-
Woody je hebt het ook misOriginally posted by w00Dy
btw sis,
het is SM 58 of Beta 58 een SM 58 Beta bestaat niet
/muggezifterij
Het is shure beta 58 A
Shure - Wireless Systems - PGX2/Beta58 with Beta 58A Supercardiod Microphone
sisFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
Toegegeven : ik heb het ook al meegemaakt dat je net voor een optreden signaal binnenkrijgt van een tv-ploeg die een reportage aan het draaien is en ook een ook per toeval dezelfde draadloze microfoon gebruikt.
Ik heb dit nadien opgelost door de kanalen die ik gebruik zo te kiezen dat ik niet de standaard kanalen gebruik dit voorgeprogrammeerd in het systeem zitten (in dit geval Senneheiser EW). De meeste gebruikers laten dit gewoon staan op de fabrieksinstelling, en als iedereen dat doet krijg je natuurlijk problemen als je samen op dezelfde lokatie bent.
Mijn mening is dat er genoeg frequenties of kanalen beschikbaar zijn in het spectrum bedoeld voor draadloze microfoons. Als je zelf meerdere kanalen in gebruik heb neem ik aan dat je wel weet dat je problemen kan verwachten, maar als eigenaar zou je dan ook zelf de oplossing moeten weten.
Je moet er ook altijd rekening mee houden dat je zelf ook andere gebruikers van draadloze systemen kan storen !
Wel toegegeven : ik heb het ook moeten ondervinden. Maar al doende leert men.Comment
-
Als je voor één avondje in het lokale buurthuis staat met twee wireless in-ears, is het wel een beetje veel gevraagd om in een omtrek van 100 meter bij iedereen aan te bellen en te verzoeken of ze vandaag even niet van hun wireless producten gebruik willen maken...Originally posted by Joost_ADe volgende vraag is niet cynisch of sarcastisch bedoel maar ik vraag me wel af; wordt er dan alleen nog maar in het theater standaard gecontroleerd of er in de buurt andere zenders gebruikt worden?
Ik zou eerder als verkoper van wireless producten even goed duidelijk maken aan de klant dat ze op moeten letten op hun omgeving. Woon je in de buurt van een theater/cultureel centrum/whatever, dan is het wel zo netjes om daar even langs te gaan en met de huistech een geschikte frequentie te vinden waarop jij ongestoord je gang kunt gaan. En laat de huistech dit dan ook noteren en kenbaar maken aan gasttechneuten met eigen zenders.
Als ik bovenstaande alinea terug lees, klinkt het wel heel erg ideaal. Toch is het wel iets om over na te denken... Iedere amateur kan tegenwoordig beschikken over draadloze audioproducten en dat was 10 jaar geleden nog niet het geval. De ether slibt dicht en niemand die daar verantwoordelijkheid voor neemt.
Op mijn huidige tour klapt de zendertech al bij binnenkomst 's morgens zijn laptop open en hangt hem aan de Shure receivers. Laat maar lekker scannen... Tegen showtijd hebben we een paar mooie schone gebiedjes uitgekamd en dat gaat tot nu toe heel goed.
@w00Dy:
Het wireless ethernet is wat mij betreft een prachtige toevoeging in de wereld van systeemcontrolling. Je kunt je werk 100x beter doen EN het scheelt vermoeide benen van het eindeloze heen en weer lopen. Het is echter zo wispelturig als een stuiterbal... De ene keer sta je in een sporthal van 150 meter en kun je de hele dag probleemloos je systeem tweaken... De volgende dag sta je in een concertzaaltje van 30 meter diep en is het al een probleem om je processing dozen uberhaupt te zien in je software...
Dan is het ook nog zo dat een Apple beduidend beter is in het "in leven" houden van een verbinding, maar ja, de software draait alleen onder Windows. Bovendien is het rondwandelen met een platte tablet PC even wat sjieker dan het rondwaggelen met een opengeklapte powerbook. Alhoewel...
We dwalen af.Comment
-
dit is gewoon questie van goede router pakkenOriginally posted by w00DyIn de toekomst komen er nog meer problemen aan hoor.
Laatst was ik in een cultureel centrum waar ze werken met een Peavey MediaMatrix. Je kan daarmee alle instellingen doen van het systeem: reverb, opstelling kiezen (2.1, 5.1, 2.0 etc), delay, ... noem maar op. Dat ding werkt met een draadloze verbinding over Lan. Dat is op 2.4Ghz, laat de nieuwe technologie in zendapparatuur nu net digitale transmissie zijn over 2.4Ghz (zie dB technologies). Ook leuk als je laptop contact begint te leggen met een MediaMatrix accesspoint. En dan nog maar te zwijgen over de moeilijkheden die ze hebben met dat systeem. Kooi van faraday enz...
draadloos is en blijft altijd tricky een of andere bosmongool zet een zender aan en je bent weg
je ziet nu ook in de draadloze techniek dat je steeds meer "supernier" antennes krijgt omdit soort problemen te verminderen
ook het frequentie bereik van zendapparatuur word groter (neem bv uhf-r van shure 75Mhz bandbreedte)
goed nadenken van te voren plannen/berekenen en altijd bij grotere systemen laptopje laten scannen (zie je tenminste wat er gebeurt)
ik denk dat iedereen die regelmatig met draadloos werkt dit soort problemen tegenkomt
Comment
-
Foei! Een ENG ploeg MOET bij binnenkomst op een evenement meteen naar de monitor-/zendertech toe wandelen en even kortsluiten wie waar gaat zitten. Stoute ploeg!Originally posted by PM73Toegegeven : ik heb het ook al meegemaakt dat je net voor een optreden signaal binnenkrijgt van een tv-ploeg die een reportage aan het draaien is en ook een ook per toeval dezelfde draadloze microfoon gebruikt.Comment
-
ik werk af en toe wel eens met een ew165 van sennheiser. Ben er tlaatst achter gekomen dat je in sommige gebouwen ook storing krijgt wanneer je de microfoon uitzet. Als je dan nog je fader hebt openstaan...
Ik ben toen op de ontvangers gaan kijken en die sloegen vol uit! gekke boel
blijkt dus dat sommige CV (centrale verwarming) installaties ook invloed hebben op zo een systeem
mvg
ronnyniet zagen, gewoon doen!Comment
-
Als je in een zlencetrum staat waar andere activiteiten worden georganiseerd....weinig kans dat je daar eerder achterkomt.Originally posted by Joost_ADe volgende vraag is niet cynisch of sarcastisch bedoel maar ik vraag me wel af; wordt er dan alleen nog maar in het theater standaard gecontroleerd of er in de buurt andere zenders gebruikt worden?
Voor Ronny....Weet je heel zeker dat je niet je squech kompleet dicht had gedraaid, per ongeluk, helaas toevallig?
Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Aiii, dan ben je goed de sjaak. En draaien aan een eventuele squelch is dan ook zinloos want dan moet je dusdanig gaan killen dat je je zender eruit draaitOriginally posted by ronnyik werk af en toe wel eens met een ew165 van sennheiser. Ben er tlaatst achter gekomen dat je in sommige gebouwen ook storing krijgt wanneer je de microfoon uitzet. Als je dan nog je fader hebt openstaan...
Ik ben toen op de ontvangers gaan kijken en die sloegen vol uit! gekke boel
blijkt dus dat sommige CV (centrale verwarming) installaties ook invloed hebben op zo een systeem
mvg
ronny
EDIT: Mod was me voor...
Ik denk dat "sloegen vol uit" slaat op de signaalsterkte, dus dan komt die rommel volle bak binnen en doet de squelch niks...Of alles, en dus teveel
Herpositioneren antennes/ontvangers? Het zal wel een vrij breedbandige rommel zijn, dus een andere frequentie is zinloos...
Ik ben weer veels te actief hier. Ik ga m'n mond wel even houden...Comment
-
Dit is een redelijke standaard procedure, altans bij ons en veel collega's. In een theater met meerdere zalen of festivals met meerdere podia ga je even naar je collega's om dit kort te sluiten. Als je dit niet doet kun je tijdens je show aardig voor gaas gaan en dat wil je niet.Originally posted by HansoundBij een klusje buiten op een pleintje kwam er bij voorbaat al een techneut van het naastgelegen theater naar me toe om te vragen of en met welke draadloze systemen we werkten, voor het geval we evt op dezelfde freq. zaten. Dat was vooruit denken.
In de situatie van SIS gaat het alleen niet op. Je kunt moeilijk alle woningen in de omgeving afgaan om aan de deur te vragen of ze een zender gaan gebruiken die avond.Last edited by vasco; 13-03-07, 13:12.
Comment
-
Het kan nog erger
Een band uit Tsjechie. De zanger heeft een wireless mic van een vaag merk. We sluiten hem aan, zetten hem van mute af en hij komt keihard uit de gitaarversterker.......
Gelukkig had het apparaat 2 kanalen, geswitchd naar het andere kanaal en probleem opgelost. Hoewel....
Uit de gitaarversterker klonk nu luid en duidelijk één of andere radiozender uit het voormalige Oostblok. En die was niet weg te krijgen.
Tijdens het spelen hoorde je het niet zo maar tussen de nummers door wel. De fader op de mengtafel heeft overuren gemaakt die avond.
Heerlijk die stilteComment
-
Als dit soort problemen mij overkomt is het negen van de tien keer de eerste positie van het raster. Oorzaak hiervan is dat eigenlijk alle amateurs/muzikanten/hobbyisten etc en het grootste gedeelte van de professionele zendergebruikers de frekwenties vanaf rasterpositie 1 in beslag neemt. Wil je dus problemen voorzijn, programmeer dan je zenders vanaf de laatste rasterpositie.
Let er wel bij op dat afhankelijk van wie de rasters heeft geprgrammeerd de laatste drie of vier posities overeen kunnen komen met de eerste. Standaard staan een aantal Sennheiser EW rasters op die manier geprogrammeerd. Neem je dan rasterpositie 16, dan komt deze overeen met bijvoorbeeld positie 4. Veilig is dus vanaf positie 12 terugwerken!
Gr @lexHet is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
mjah, op dat moment vind je het raar natuurlijk. Ik heb er verder weinig aandacht aan gegeven, aangezien ik er in eerste instantie totaal geen last van had tijdens het gebruik van de microfoon.
Het is ook niet op iedere locatie dat je er problemen mee hebt. Dat was echt de eerste keer dat ik daar last van had.
Maar ik ga daar binnenkort eens mee experimenteren en dan zien we wel.
mvg
ronnyLast edited by ronny; 13-03-07, 17:09.niet zagen, gewoon doen!Comment
-
Van wie MOETEN ze dat dan?Originally posted by gertgeluidFoei! Een ENG ploeg MOET bij binnenkomst op een evenement meteen naar de monitor-/zendertech toe wandelen en even kortsluiten wie waar gaat zitten. Stoute ploeg!
ENG's moet je echt in de gaten houden want zelf begrijpen ze niets van zenders of ze willen het niet begrijpen. Heb wel mee gemaakt met congressen van ministeries met 70 zenders in de lucht, ik had er een dagtaak aan om alles in de lucht te houden en sprekers bijvoorbeeld niet van de ene naar de andere ruimte te laten lopen. Daar kwamen ze ook gewoon met een buslading tegelijk binnendenderen. Wanneer je trouwens zorgt voor een fatsoenlijke persslof hebben ze al weer minder rede om een zendertje te gebruiken.
Verder blijven zender natuurlijk vele malen storingsgevoeliger dan normalen 'draad'mic's. Alleen al met de komst van digitale tv is er al een hoop ellende erbij gekomen in de ether. Het mooie is wel dat je tegenwoordig met bijvoorbeeld de nieuwe UHF-R ontvangers van Shure precies de ether kan afscannen naar wat er gebeurd in jou banden. Dan zie je dus ook hele kanalen die inmiddels onbruikbaar zijn door digitale tv of scheepvaart.Last edited by cobi; 13-03-07, 19:26.Spelingvouten onder voorbehout...Comment

Comment