Microfoongeluid veranderen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • quando
    • Feb 2005
    • 16

Microfoongeluid veranderen

Ik heb een microfoon en die microfoon heeft nogal een dof geluid, nou wil ik graag dat dat geluid wat helderder gaat klinken.
    Kan ik dat dmv een equalizer doen of zijn er nog andere apparaten voor, graag zou ik willen weten hoe of dit mogelijk is zodat ik dat in een speciaal zaak kan uitproberen.
  • quando
    • Feb 2005
    • 16

microfoongeluid

Even vergeten heb deze microfoon aangesloten op een klein mengpaneel waar niet te veel knoppen opzitten om hoog en laag te regelen

Comment

• Ralph Hees
      • Nov 2005
      • 183

Ik zou eens gaan expirimenteren met een equalizer, dit kan je geluid behoorlijk opfrissen.
      Ik hebzelf een draadloze microfoon die ook vrij dof klinkt, maar met de 3 bands eq van mijn mixer krijg ik toch een redelijk geluid eruit, niet geweldig voor zang, maar voor spraak meer dan goed.

Voor zang werk ik persoonlijk liever met microfoons die al vrij helder klinken zodat je niet veel met de eq hoeft te doen.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Roep er dan ook even bij over welke apparatuur we het hier hebben.
        Als het een el cheapo microfoon is die gewoon niet beter kan, dan houdt het snel op...
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

1) als er geen hoog uit een apparaat komt kun je het niet accentueren met een eq. Het is er gewoon niet.

2) die woorden "kleine mengtafel" klinken onheilspellend. de instap behringer en phonic achtigen zuigen het leven uit alles. in het leven is het zo dat als je voor een bodemprijs een mengtafeltje koopt dat ook de aanschaf van een eq dat niet teniet kan doen. Terwijl je dan inmiddels voor het gecombineerde aankoopbedrag iets behoorlijks had kunnen kopen.
          Test eens het volgende. Als je een keyboard in jouw mixer doet en dan de mixer naar een stereoinstallatie. Klinkt hij dan fors doffer dan wanneer het ding zonder mixer in de stereo gaat?

Persoonlijk advies voor bodemprijs fris geluid. tapco mixer+NT5ofSE1A kleinmembraam in de studio. En Tapco mixer met E845 voor live. Je hebt dan een behoorlijke basisklank voor heel weinig. De volgende stap in regelmogelijkheden en klank zal fors meer geld kosten. En zeker na het punt liggen dat de muzikanten die je opneemt ook een behoorlijk geluid moeten kunnen maken.
          lekker belangrijk!

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Als een mic niet klinkt zoals je wilt, dan zoek je een andere, zoals showband al zei, zijn er best goede mics voor weinig geld te krijgen. Een basisregel in geluidsversterking: je werkt vanaf de bron, pak problemen zo ver mogelijk aan het begin van de ketting aan.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by moderator
              Roep er dan ook even bij over welke apparatuur we het hier hebben.
              Als het een el cheapo microfoon is die gewoon niet beter kan, dan houdt het snel op...

denk dat het tijd is voor een microfoon-zelfbouw-afdeling. Leren wikkelen, compenseren, enzovoort...

Comment

• quando
                • Feb 2005
                • 16

Het gaat om een akg draadloze microfoon en een Behringer mengpaneel, ik doe het geluid sinds kort bij een koor en dit spul is daar gewoon en er is zomaar geen geld om alles maar nieuw aan te schaffen, de vorige meneer vond dit goed genoeg en ik niet.
                En al dat gepraat over dan moet je maar even doorsparen vind ik een klein beetje onzin, omdat je met een beetje vindingrijkheid toch ook een heleboel op kan lossen. Het is ozo gemakkelijk om naar een goeie winkel te stappen en te zeggen ik moet het beste van het beste hebben. (als je tenminste een flinke zak met geld meeneemt).
                Ik wil daar zelf wel wat aan bijdragen in de vorm van een eq of iets dergelijks, daarom denk ik er moet toch ook wel iets simpeler te bedenken zijn. Ik weet ook wel dat alle goede dingen met geld te koop zijn.

Comment

• gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

Goed, in dat geval even een duit in het zakje. We moeten het toch oplossen met de spullen die er zijn.

Je beweert dat het geluid van de microfoon dof is. Ik ga er nu van uit dat je PA hier geen invloed op heeft. Als je er een cd'tje over afspeelt, is het resultaat dus bevredigend. Check?

Dan nu een tip die wellicht kan helpen. Als een signaal dof is, heb je vaak de neiging om er "hoog" in te draaien. Andersom zou je ook kunnen denken om er laag uit te draaien. Zeker met de Behringer EQ is dat misschien wel een aanrader.

Er zal wel geen variabele laagaf regelaar aanwezig zijn. Daarmee kun je al een hoop blubber weg toveren. Dan houden we de laag eq over. Ik zou zeggen: draai het laag er maar even uit en kijk of het wat frisser wordt.

Helaas zit bij veel Behringer EQ's het kantelpuntje van het laag op 80 Hz. Liever zouden we de gebruikelijke 100 Hz willen hebben, maar eigenlijk zijn we meer op zoek naar 160 Hz. Heb je een parametische midden EQ? Probeer eens te zoeken rond die 160 Hz.

Hoop dat je er iets aan hebt.
                  Gert

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Ben het niet eens met de kritiek op mijn kritiek

Wanneer een set niet meer in zich heeft, dan kan je niet met een eq iets bijdraaien.

Definitie van bijdraaien is dat je een deel van het signaal versterkt wat wordt weergegeven. Als de bewuste microfoon de frequenties die je wil gaan bijdraaien om een mooir resultaat te maken niet weergeeft, dan valt er simpelweg niets bij te draaien./
                    ergo: met het uitproberen van een eq heb je evengoed de kans dat de kwaliteit niet beter wordt.
                    namen en rugnummers voor dit probleem, behringer maakt netZoveel; mengpanelen als AKG microfoons maakt, met alleen een merk weet je nog steeds helemaal niets.

Laat je even weten wat de antwoorden zijn op de vragen van gert ( weergbave cd) dat geeft al meer an in welke richting de oplossing voor jouw probleem is te vinden.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by moderator
                      Ben het niet eens met de kritiek op mijn kritiek

Wanneer een set niet meer in zich heeft, dan kan je niet met een eq iets bijdraaien.

Definitie van bijdraaien is dat je een deel van het signaal versterkt wat wordt weergegeven. Als de bewuste microfoon de frequenties die je wil gaan bijdraaien om een mooir resultaat te maken niet weergeeft, dan valt er simpelweg niets bij te draaien./
                      ergo: met het uitproberen van een eq heb je evengoed de kans dat de kwaliteit niet beter wordt.
                      namen en rugnummers voor dit probleem, behringer maakt netZoveel; mengpanelen als AKG microfoons maakt, met alleen een merk weet je nog steeds helemaal niets.

Laat je even weten wat de antwoorden zijn op de vragen van gert ( weergbave cd) dat geeft al meer an in welke richting de oplossing voor jouw probleem is te vinden.

oude liedje, mod, ze willen een fiat lten rijden als een mercedes..

Denk dat een leuke mengtafel beter klinkt,en goedkoper is dan een 31bands eq (EEN REDELIJKE, WEL TE VERSTAAN)..

enne,nog wat, de eq's zijn allemaal lijn niveau, je komt dus een beetje power tekort, denk ik, van je mic. Die akg wms-40 gaf nooit zoveel signaal...

Originally posted by quando
                      Het gaat om een akg draadloze microfoon en een Behringer mengpaneel, ik......................En al dat gepraat over dan moet je maar even doorsparen vind ik een klein beetje onzin, omdat je met een beetje vindingrijkheid toch ook een heleboel op kan lossen. ........................Ik wil daar zelf wel wat aan bijdragen in de vorm van een eq of iets dergelijks, daarom denk ik er moet toch ook wel iets simpeler te bedenken zijn. Ik weet ook wel dat alle goede dingen met geld te koop zijn.
                      wel s met een fiat 500 meegedaan aan een formule1wedstrijd?
                      Last edited by Gast1401081; 11-02-07, 17:15.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

ik weet heeel zeker dat een tapco +845 goedkoper is dan wat je nu gebruikt. En de batterijen kunnen ook nog eens niet opraken.

Maar je wil kennelijk wel snoerloos zingen en een EQ kopen. (minimaal 400 euri gekost plus aanschaf van een EQ a 75euri) Maar niet voor minder geld een serieuze suggestie proberen? (tapco 69,- + 845 99,-)

En al dat gepraat over dan moet je maar even doorsparen vind ik een klein beetje onzin, omdat je met een beetje vindingrijkheid toch ook een heleboel op kan lossen.
                        slaat dan ook als een tang op een varken
                        lekker belangrijk!

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Ah sorry, ik heb je verkeerd begrepen, vergeet wat ik gezegd heb -is toch allemaal onzin- en koop een EQ, het liefst een Behringer natuurlijk.
                          Last edited by sparky; 11-02-07, 18:17.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

een Eq kopen voor een mic is wel iets heel apparts wat ik nog niet eerder heb gehoord.

ik ga niet herhalen wat er allemaal al is gezegt, maar kortweg moet je je bedenken dat wanneer je al de mist ingaat bij je microfoon je met randapp alleen nog maar aan het oppoetsen bent. wanneer je je AKG verkoopt, hetzelfde erbij legt als voor een EQ kan je waarschijnlijk als een nette (beta)58 kopen waaruit je een veel meer bevredigende klank zal halen. de eq heb je dan niet meer nodig, en je doet het gelijk goed.

dar zou ik je aanraden. wanneer het met je huidige materiaal niet lukt, vervangen waaraan het ligt. je mic dus.
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• quando
                              • Feb 2005
                              • 16

Nou heb vanavond proef gedraaid met een eq van Behringer.
                              Hetgeluid van mijn minidisk is perfect.
                              Eerst microfoon zonder eq, veel laag.
                              Toen met eq en dan dus laag wegfaden en hoog ietsje omhoog, en ik moet zeggen dat het dan al een stuk beter klinkt.
                              Dus gaan we nog wat verder met uitproberen.

Comment

Working...