Fantoom absorbsie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

Fantoom absorbsie

Mensen,

Ik zoek een oplossing voor het volgende,

Ik zoek een manier om een lijntje waar fantoom op staat om te toveren naar een lijntje waar geen fantoom op staat...

natuurlijk zou je heel makkelijk kunnen zeggen "dan haal je toch de fantoom van dat kanaal eraf" dat zou ik ook normaal zeggen maar ik kom de laatste tijd wat meer met tafels in aanraking waarbij kanalen als groep fantoom krijgen (o.a. mackie)

ik zou dan graag een oplossing willen hebben die ik tussen de kabel en de microfoon kan prikken in het stageblok.

de gemaakte oplossing zou dus eigenlijk de fantoom spanning moeten "absorberen"

is dit te doen??
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

In principe zou je condensators in serie kunnen schakelen: gelijkspanning wordt dan tegengehouden. Dat wordt ook gedaan in losse phantoomvoedingen, om te verhinderen dat er 48V op je opamps van je mengtafel komt te staan.

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Is denk ik niet helemaal de oplossing, omdat bij inschakeling de condensatoren nog ongeladen zijn.

gr. Herman

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Er zijn twee opties.
        1: Een goede 1:1 trafo er tussen. Dure maar wel goede oplossing.
        2: Condensator er tussen. Houd alle DC spanning tegen.

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

Originally posted by Mathijs
          Er zijn twee opties.
          1: Een goede 1:1 trafo er tussen. Dure maar wel goede oplossing.
          2: Condensator er tussen. Houd alle DC spanning tegen.

Hoi Mathijs, je 2de oplossing lijkt me wel wat maar hoe kan ik dat het beste doen?? en welke waarde kan ik dan het beste kopen??

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Wat wordt er op de "fantoomloze" knalen aangesloten en waarom mag het geen fantoom hebben?
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

heb weleens een ew100 g2 ontvanger op een fantoom kanaal gehad, die ontvanger moest vervolgens opgestuurd worden omdat de xlr uitgang een fantoom opdonder heeft gehad...

ik wil dus gewoon de zekerheid hebben dat ik iets kan aansluiten zonder fantoom...

ook een leuke. als je een tape setje hebt waarbij je de uitgangen aansluit op een stageblok (zonder di's) dan kan het best wel gebeuren (kans is klein maar toch altijd aanwezig) dat er spanning op je uitgang van je tafel komt..

zal je tafel niet fijn vinden, dat soort dingen daar gaat het mij om, zodat ik een schakeling er tussen kan zetten en dan zeker weet dat er niks kan gebeuren.

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

Originally posted by shure-fan
                heb weleens een ew100 g2 ontvanger op een fantoom kanaal gehad, die ontvanger moest vervolgens opgestuurd worden omdat de xlr uitgang een fantoom opdonder heeft gehad...

ik wil dus gewoon de zekerheid hebben dat ik iets kan aansluiten zonder fantoom...

ook een leuke. als je een tape setje hebt waarbij je de uitgangen aansluit op een stageblok (zonder di's) dan kan het best wel gebeuren (kans is klein maar toch altijd aanwezig) dat er spanning op je uitgang van je tafel komt..

zal je tafel niet fijn vinden, dat soort dingen daar gaat het mij om, zodat ik een schakeling er tussen kan zetten en dan zeker weet dat er niks kan gebeuren.
                ik kan toch moeilijk aanvaarden dat een "schakeling-om-fantoom-van-een-kanaal-te-nemen", een gemakkelijkere oplossing is dan er misschien gewoon een DI tussen te steken...

Maar dat is natuurlijk slechts mijn idee.

Comment

• shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

allereerst heb je soms die luxe gewoon niet, en als er geen di's voorhanden zijn?? en dan moet je maar het geluk hebben dat je di wel een xlr in heeft,

ik heb eerlijk gezegd weinig zin in een totale discussie hierover, ik zoek gewoon een manier, en (zoals ik al eerder aangaf)

de 2de manier van Mathijs sprak me erg aan dus ben benieuwd hoe dat in elkaar steekt

Comment

• niesten
                    • Aug 2004
                    • 115

Je zou het probleem (c.q. de oplossing) ook kunnen omdraaien.....
                    Inplaats van fantoom eraf halen waar niet nodig, zou je ook alleen fantoom kunnen zetten op de kanalen waar dit wel nodig is.
                    Als de tafel deze mogelijkheid niet biedt, zou je er voor kunnen kiezen om losse phantom power modules te gebruiken (bijv *** DAP SC-21, Phantom power supply one channel).
                    Ik dacht ze ook ergens gezien te hebben in 4 of 8 kanaals uitvoering.
                    Wellicht is dit interessant voor jou probleem.
                    Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

je kan toch gewoon een kabeltje maken met koppelceetjes?
                      met pull-down weerstandjes ivm ontlading bij het aansluiten.
                      De ceetjes moeten wel groot van waarde zijn ivm lage impedanties (mic input)
                      knoppen en waarden :)

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Originally posted by shure-fan

XLR>jackverloopje tussen de spinner en de tafel, zodat je de jack-ingangen gebruikt. Ik zelf ken geen tafels die fantoom op de jacks geven: simpel goedkoop en passief dyus geen beinvloeding van klank en erg bedrijfszeker.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by niesten
                          Je zou het probleem (c.q. de oplossing) ook kunnen omdraaien.....
                          Inplaats van fantoom eraf halen waar niet nodig, zou je ook alleen fantoom kunnen zetten op de kanalen waar dit wel nodig is.
                          Als de tafel deze mogelijkheid niet biedt, zou je er voor kunnen kiezen om losse phantom power modules te gebruiken (bijv *** DAP SC-21, Phantom power supply one channel).
                          Ik dacht ze ook ergens gezien te hebben in 4 of 8 kanaals uitvoering.
                          Wellicht is dit interessant voor jou probleem.
                          Als je dan toch kiest voor aanschaf zou ik eerder voor de DI's gaan omdat je hier regelmatiger wat aan hebt dan aan die losse fantoom voedingen. Er zijn al DI's met XLR ingang voor dezelfde prijs als de door jou genoemde voedingen.

Los van dit alles had ik dit probleem al lang op de Sparky manier opgelost. Als het een beetje tafel is dan zijn de jack-ingangen ook gebalanceerd uitgevoerd maar wel altijd zonder fantoom. Soms is het leven zo eenvoudig.
                          Last edited by vasco; 05-02-07, 13:40.

Comment

• Elmo
                            • Jun 2006
                            • 208

Originally posted by vasco
                            Als je dan toch kiest voor aanschaf zou ik eerder voor de DI's gaan omdat je hier regelmatiger wat aan hebt dan aan die losse fantoom voedingen. Er zijn al DI's met XLR ingang voor dezelfde prijs als de door jou genoemde voedingen.

Los van dit alles had ik dit probleem al lang op de Sparky manier opgelost. Als het een beetje tafel is dan zijn de jack-ingangen ook gebalanceerd uitgevoerd maar wel altijd zonder fantoom. Soms is het leven zo eenvoudig.

ik weet dat deze dingen prima werken maar als je er serieuze micro's mee wil voeden (hoewel je dan waarschijnlijk een andere tafel had), gaat dit niet werken hij is namelijk niet sterk genoeg.

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Originally posted by Elmo
                              ik weet dat deze dingen prima werken maar als je er serieuze micro's mee wil voeden (hoewel je dan waarschijnlijk een andere tafel had), gaat dit niet werken hij is namelijk niet sterk genoeg.
                              Een serieuze condensator wil je juist voeden met fantoom en een serieuze dynamische microfoon zal geen last van de fantoom hebben dus gewoon op de XLR prikken. Wat is nog meer een dillema?

Of begrijp ik het nu toch verkeerd?
                              Je wil namelijk de fantoom eraf halen voor microfoons maar als je serieuze gebruikt is dat totaal overbodig.
                              Last edited by vasco; 08-02-07, 12:58.

Comment

Working...