Bridge crown xs 1200

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

Bridge crown xs 1200

hallo,

ik ben in het bezit van een crown xs 1200
    deze heb ik op mijn baskasten staan ( eigteensound br118, 1000 watt) ik heb 4 stuks bas kasten dus 2 per kant.

de crown levert een vermogen van 2x 650-8 ohm en 1100 watt op 4 ohm

kortom ik belast mijn kasten niet volledig...

nou ben ik in de gelegenheid om een 2e crown xs 1200 te kopen

volgens de specificaties van de crown zou ik gebrugt een vermogen van 3000 watt op 4 ohm eruit kunnen halen. ( versterker vermogen is 1,5 x je speaker vermogen ) dus dan zou ik mijn speakers vol benutten naar mijn mening.

nu staat er in de bovenstaande link het een en ander met sterretjes als je hem gebrugt op 4 ohm wil gaan belasten

ze hebben het over:

Total Harmonic Distortion (THD) at full bandwidth power, from 20 Hz to 20 kHz: 0.5%.

kan iemand mij vertellen waar dit over gaat? of waar ik rekening mee moet houden als ik hem brug op 4 ohm?

zover gaat mijn kennis in versterkers niet

verder vond in op de crown site een schema over het stroomverbruik

als ik het goed begrijp moet ik hem volgens dit schema op een apparte groep 220 zetten? (3000 w/15.7A )bij volle belasting dus. Of heb ik het mis?

Ik hoop geholpen te worden, zou zonde zijn als ik me spullen door iets doms of onwetendheid naar de *%&$&$ help

verdere tips waar ik op moet letten zijn natuurlijk ook welkom

mvg jens
    Last edited by jens; 18-01-07, 17:59.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Als je 2 van deze amps op 4 ohm bridge mode hebt staan Dan heeft elke amp een aparte 220 groep nodig op 16A afgezekerd.
    Is best pittig maar niet ongebruikelijk

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

Probleem is dat als je hem op 4 Ohm bridge gebruikt dat je dan eigenlijk elk kanaal op 2 Ohm belast. Ik weet dat dit een aardige versterker is maar ik durf je niet te vertellen hoe deze zich houd op 2 Ohm. Daar moet je wel rekening mee houden.
      M.v.g. Sander
      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1066

@ speakertje

volgens crown kan ie ook op 2 ohm draaien per kanaal

zie:

en:

Load Impedance: Safe with all types of loads.
        Xs500, 700, 900, 1200: 2 to 8 ohms in Stereo, 4 to 8 ohms in Bridge Mono.
        Xs4300: 4 to 8 ohms in Stereo, 8 ohms in Bridge Mono.

dus volgens mij is dat bruggen op 4 ohm geen probleem

het gaat mij er dus een beetje om wat dat Total Harmonic Distortion nu nog betekend....

@ timo

vreemd kijk ik daar idd niet van op, word dan maar een 380 splitter achter in me rack

ik wou het aleen even zeker weten

iig alweer bedankt !!

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

Algemeen: brugschakeling heeft een lager rendement dan normaal gebruik.
          Rendement is hier (P-afgeleverd/P-opgenomen)x100%.

Bij conventionele versterkers zonder extra voedingsrails oid, is het rendement bij maximale uitsturing zo'n 63-70%.
          Dwz dat je bij een 600W versterker, en 600w levering zo'n 900W uit t net trekt.
          Bij half vermogen (300W) is het rendement ongeveer 50%. Dus je trekt 600W uit het net.

Een versterker (met versterkerprincipe, bijv class-G), van 2x 3000W@4ohm zal minder uit het net trekken dan 2 (lichtere/zelfde principe) gebrugde amps die elk 3000W@4ohm apart doen.
          Dat komt omdat je door het gebruik van 2 amps per uitgang meer dissipatie hebt.
          Als je een heeel hoog rendement hebt is het in verhouding minder erg, maar het blijft een feit dat de dissipatie verdubbelt, hoe laag die dan ook al is.
          knoppen en waarden :)

Comment

• Speakertje
            • Mar 2005
            • 462

Originally posted by jens
            ze hebben het over:

Total Harmonic Distortion (THD) at full bandwidth power, from 20 Hz to 20 kHz: 0.5%.

kan iemand mij vertellen waar dit over gaat? of waar ik rekening mee moet houden als ik hem brug op 4 ohm?
            Verbeter me als ik het fout heb, maar over het algemeen gaat je vervorming omhoog naar mate je impedantie omlaag gaat?
            M.v.g. Sander
            Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
            Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• GuntherM
              • Jan 2006
              • 163

In theorie kan die bak wel 2 ohm aan, maar klinkt het dan allemaal nog wel goed?

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Zal ik even verbeteren.

Dit vermogen is gespecifieerd bij 0.5% THD.
                Men laat wat meer vervorming toe, waardoor men hogere cijfers kan presenteren.
                Het vermogen bij 0.1% of 0.05% THD ligt dan ook iets lager, 50-100W.
                Dit wordt dikwijls gedaan om de waarden wat leuker te kunnen afronden, 3000W staat nu eenmaal beter dan 2920W.
                De meer budget merken durven dan ook meer (in de zin van vervorming) dan de gerennomeerde fabrikanten, of geven gewoon helemaal niet op bij welke vervorming het getal is gemeten.
                De vervorming wordt gemeten door een mooie sinus in de versterker te sturen en aan de uitgang te meten hoe 'mooi' hij er nog uit komt. Weet dat, hoe hoger de THD, hoe minder het signaal aan de uitgang lijkt op het signaal aan de ingang.

Een goeie truc daarbij is ook om alleen bij 1kHz te meten, een voorbeeld:
                beide 0.1% THD
                -----------------1kHz ----------- 20Hz-20kHz
                2 ohm stereo -- 1050W ------------ 850W
                4 ohm stereo --- 800W ------------ 750W
                8 ohm stereo --- 520W ------------ 505W
                4 ohm bridge -- 2070W ----------- 1670W
                8 ohm bridge -- 1585W ------------1485W

Bij het vergelijken tussen versterkers, zorg dat je weet welke Watts je vergelijkt en niet alleen de getallen vergelijken.

Wanneer jij dus je versterker tot de laatste Watt uitstuurt zal deze 3000W kunnen leveren, maar je vervorming gaat stilaan omhoog.
                Zet jij je gain NOG harder zal hij wellicht ook 3200W kunnen leveren (wellicht kortstondig, want daarvoor dienen dan de clip limiters in de versterker) , maar bij een vervorming van 5%, enz. Je bent dan gewoon aan het clippen...
                Hoe dichter je dus in de buurt komt van dat maximum vermogen van 3000W en erover, hoe hoger je vervorming.

Het vermogen van je bassen, is dat RMS dat je opgeeft? of Program? want 1000WRMS voor een 18" is toch wel veel denk ik.
                Wat je zou moeten doen hangt heel erg af van vele factoren als: de grootte van je set? budget? type van feestjes die je doet? amprack gebruikt op meerdere speakersets? ga je nog uitbreiden in de toekomst? daarmee hangt dan samen op welke lokaties je meestal komt en wat de gemiddelde stekker is die je tegenkomt op deze lokaties, ook je kabellengte gaat meer meespelen, etc...
                Zolang je met een versterker zit die de middelmaat of onder de middelmaat zit zou ik toch wat opletten met extreem zware belastingen. Zo kan ik uit ervaring vertellen dat de MA5000VZ niet moe te krijgen is en alles op z'n sloffen doet.

We kunnen je dus vertellen dat je de xs1200 kan gebruiken in 4ohm bridge en je zou dus een 2e kunnen bijkopen. Maar of dat de slimste zet is kunnen we moeilijk zeggen zo.

Dokter dB,
                Volgens ik lees heeft de amp een class H output circuitry, bijgevolg is de eindtrap op zich al de meest efficiënte analoge opzet, in combinatie met een schakelende voeding die ook efficiënt is. Met dat power verlies zal het op zich dus nogal meevallen. Wat bijna niet anders kan als je zulk vermogen in een kleine housing wil duwen, maar in wezen heb je gelijk
                Last edited by Dikke Foaf; 19-01-07, 00:05.

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

"(...) het blijft een feit dat de dissipatie verdubbelt"

Doc; dissipatie in 't koelprofiel van een 3KW of 'n 2x1500W bridged lijkt me toch nagenoeg hetzelfde ? De warmte wordt verdeeld maar toch niet verdubbeld !?

Door de lagere voedingsspanning (en dus lagere spanningsval over de torren en daarmee dus ook de dissipatie) is bij een 1500Watter de warmte-ontwikkeling veel minder dan bij een 3KW versie ... bij 2x1500W bridged of 1x3000W "mono" scheelt toch zeker geen factor 2.

Betreft het apart afzekeren van de amps; 3KW/230= ca 13A is de stroom die de amp bij vol vermogen van het net zal trekken ... dat haal je dus nooit en kun voor 't benaderen van de gemiddelde stroom die waarde wel door 2 delen, 2 amps op 1 16A afgezekerde groep zal niet snel problemen opleveren, mits er niets anders op die groep zit.
                  Daarbij hebben automaten ook een bepaald schakelgedrag en gaan er niet bij de eerste stroom piek uit.

Groeten !
                  Last edited by Koen van der K; 19-01-07, 13:25.
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• neeltje
                    • Apr 2003
                    • 295

aangezien je zelf aangeeft dat je met je versterkers 3000 watt kan leveren, en je speakers 'slechts' 1100 watt het stukk kunnen trekken, ga ik ervan uit dat je die versterker nooit volledig alles gaat laten geven. Bijgevolg heeft die bak eigenlijk nog wel enkele DB's headroom, waardoor de harmonic distortion eigenlijk nog goed meevalt. Hetzelfde geld voor het gedrag van de versterker zelf: aangezien je hem niet volledig gaat belasten zou hij er ook geen probleem van mogen maken dat je hem op 4 ohm duwt.
                    "En Go"

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

Originally posted by Koen van der K
                      "(...) het blijft een feit dat de dissipatie verdubbelt"

Doc; dissipatie in 't koelprofiel van een 3KW of 'n 2x1500W bridged lijkt me toch nagenoeg hetzelfde ? De warmte wordt verdeeld maar toch niet verdubbeld !?

Door de lagere voedingsspanning (en dus lagere spanningsval over de torren en daarmee dus ook de dissipatie) is bij een 1500Watter de warmte-ontwikkeling veel minder dan bij een 3KW versie ... bij 2x1500W bridged of 1x3000W "mono" scheelt toch zeker geen factor 2.

Groeten !
                      Ja dat klopt inderdaad, 2x1500W@2 of gebrugd 1x3000@4 is identiek qua dissipatie en dus netbelasting.

Het ging erom, om max vermogen uit een versterker(s) te halen, dat doe je met de laagst toegelaten impedantie.
                      Het is idd ook erg verwarrend, maar ik vergeleek hetvolgende:
                      2 gebrugde amps (4kanalen) van 1500W@2ohm per kanaal=2x3000W@4
                      of 1 amp (2kanalen) van 2x3000W@2 (mag ook 4ohm, de laagst toelaatbare impedantie moet iig 3000W geven)

De laatste versterker is efficienter, omdat die de stroom naar aarde dumpt en niet in de andere versterkerhelft, die weer moet dissiperen op het koelblok.
                      De lagere voedingsspanning is inderdaad waar maar je hebt ook door de brugschakeling 6dB meer uitstuurmogelijkheid (in theorie 4x meer vermogen).
                      Dat word weer tegengecompenseert met de 4ohm (ipv 2ohm) toelaatbare impedantie en van die 6dB powerpush blijft dus 3dB bruikbaar over. De brug levert dus precies evenveel als de 2 losse amps kunnen doen. In totaal leveren alle 4 kanalen namelijk 1500@2.

Netto kun je zeggen dat de enkele amp oplossing (2x3000W@Zmin) meer rendement heeft, aangezien hij het met maar 2 ampkanalen doet.
                      Als we praten over puur klasse AB met vaste voeding (wat gelukkig niet zo is), haalt de brugamp max 40% (63% x 63%), waar de enkele amp 63% zou halen.
                      Uiteindelijk zit je vast aan de laagst toelaatbare belasting (max vermogen) en dus zal je luidsprekerconfiguratie (2 of 4ohm) bepalen welke keus je maakt.... je kan gebrugd nou eenmaal niet aan 2 ohm doen....

Dit boven is wel een heel omslachtig verhaal om iets simpels uit te leggen.
                      En wat natuurlijk ook zo is, is dat bij hoogrendementsversterkers het bruggen/disspatie+ natuurlijk minder speelt, en lab heeft die mooie MLS switch. dat is wat je wil
                      Last edited by dokter dB; 19-01-07, 16:15.

Comment

• Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

Er is nog een andere mogelijkheid nm. de subs achter elkaar zetten en de achterste met de zelfde afstand delayen als dat ze uit elkaar staan en de polariteit omdraaien op de achterste Door dit te doen zorg je dat er aan de achter kant van de subs +/- uitdoving ontstaat en aan de voor kant een optelling van ongeveer 6db dus 4xmeer lawaai. Zo maar een gedachte Een en ander hangt ook een beetje af van het x-over punt op de subs Boven de 125hz werkt het niet echt maar goed wederom zomaar een gedachte
                        Last edited by Timo Beckman; 20-01-07, 14:33.

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

Ehh 6dB is 2x meer lawaai.
                          En het gaat nu toch over versterkers?
                          Subconfiguratie was ergens een ander onderwerp

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1066

Ik heb intussen de versterker toch aangeschaft, omdat ik denk dat die voor mijn doeleinden prima geschikt is. Maar ben wel al weer een boel wijzer geworden over het bruggen van een versterker

om nog wat vragen van jullie kant te beantwoorden:

de vraag van Dikke Foaf:

"Het vermogen van je bassen, is dat RMS dat je opgeeft? of Program? want 1000WRMS voor een 18" is toch wel veel denk ik.
                            Wat je zou moeten doen hangt heel erg af van vele factoren als: de grootte van je set? budget? type van feestjes die je doet? amprack gebruikt op meerdere speakersets? ga je nog uitbreiden in de toekomst?"

de speakers zijn de lw1300 van eigteen sound (Eighteen Sound - professional loudspeakers)

wat ik met deze amps doe zijn voornamelijk het draaien van kleine discotje's(tot 300 man) en het versterken van bandjes regelmatig

waar ik de versterker voor ga gebruiken is voornamelijk om monitors mee aan te sturen, maar ik wil hem ook kunnen gebruiken om bij een flinke disco, hem aan me bas te hangen, om zo wat extra in huis te hebben, ik gebruik hem dus niet elk weekend gebrugt voor een stampset, maar als het zou moeten dan kan ik het er wel voor gebruiken.....

GuntherMIn theorie kan die bak wel 2 ohm aan, maar klinkt het dan allemaal nog wel goed?

zodra ik in de gelegenheid ben, laat ik het weten....daar ben ik zelf ook benieuwt naar...

was het nou dap geweest had ik dezelfde gedachte maar voor een crown....vind de xs serie nou ook geen budget serie vooral niet voor een hobbyist als ik...ik draai nu 1,5 jaar met het eerste exemplaar dat ik heb aangeschaft en daar heb ik nog geen problemen mee gehad...

iig bedankt voor al jullie reacties

Mvg jens
                            Last edited by jens; 22-01-07, 20:55.

Comment

Working...