sub op de verkeerde plaats

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk
    • May 2003
    • 409

sub op de verkeerde plaats

Ik heb problemen met het sub-laag van mijn installatie.
    Situatieschets:

Café-optreden met ongeveer 100 man.
    Installatie: 2 x Mackie SA 1232 en 2 x Renkus SB 118 met controller.
    Mengtafel staat achter de bar.Vanop die plaats klinkt alles fantastisch.Genoeg sub.
    Ga je voor de bar,dan verdwijnt het sub-gevoel.

We hebben de subs al verplaatst.Samen op 1 kant van de versterker.Achterste voren gekeerd.Gedelayed op de cross.Fase omgekeerd van 1,en dan van de 2.Niks helpt.Heeft iemand hier een verklaring voor,of een oplossing.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

subs stralen omnidirectioneel af, dit is een duur woord voor bolvormig. Lees bol en niet cirkel. Dit wil zeggen dat sub ook naar achteren afstraalt en niet alleen naar voor, zoals velen denken. afhankelijk van het type sub(basreflex, gesloten, hoorn) is het afstraal gedrag anders. In ieder geval heb jij waarschijnlijk te maken met een ophoping van sub achter de bar, dan klinkt het altijd voller dan aan de voorkant.

veel heeft dan ook weer te maken met de akoustische eigenschappen van de omgeving(de cafe). Deze kunnen er ook voor zorgen dat je op bepaalde plaatsen ophopingen krijgt en op andere plaatsen weer niet.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

Kun je de subs ook verplaatsen richting de muren?? Vaak als je ongeveer 1 meter ( emperisch ) van de muur afstaat klinkt het beter en blijft er ook subbas voor de luidsprekers over.

Heb ooit eens in het midden van een grote zaal moeten opstellen ( 60 meter lang ) welke gedeeld werd door wat kamerschermen, waar ik me dan langs kon opstellen. Ongelooflijk hoeveel vermogen ik erin moest duwen om een beetje bas te krijgen in die tent...

Comment

• Pino
        • Jul 2002
        • 390

Ik heb ook een soortgelijk probleem.

even de situatie schetsen:
        - een zaal, 30 bij 15 meter met aan 1 korte zijde een klein podium in het midden; en aan 1 lange zijde de bar.
        - vrij droge accoustiek
        - 4 topkasten hangend op een 3 tal meter hoogte; 2 vooraan aan't podium en 2 halverwege de zaal.
        - Geen enkele topkast overlapt een andere.

Vroeger stond de baskast (ouwe earthquake) ongeveer in de helft van 1 lange zijde; een 3 à 4 meter van de muur.
        Toen had ik met vrij beperkt vermogen een egaal verspreidt warm geluid.

Nu is het interieur wat veranderd, en heeft men de baskast nààst het podium gezet, vlak tegen de muur.
        Artiesten daveren van't podium nu, en ik moet 15 tot 20 dB méér bas zetten dan in de eerste opstelling; gewoon om nog maar een béétje bas in de zaal te sturen. In bepaalde stukken ontbreekt gewoon bas nu... .

Ik trek gewoon m'n haren uit m'n hoofd (allee, die er nog overschieten) van pure frustratie: je kan dit kosteloos oplossen, alleen de baas ziet het niet zitten om die baskast gewoon maar mobiel te maken, zodat je ze kan inzetten als je ze nodig hebt...

nondeDZJUUU !!!! ;

Pino
        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Doe nu gewoon een simulatie met Meyer sound Mapp-Pro, en je ziet direct waar je wel en waar je geen sub hebt in een lokatie. http://mapponlinepro.meyersound.com/...OnlinePro.jnlp

Zoals bekend, treden er bij muren etc. staande golven op die je oorspronkelijke sub geluidsgolven kunnen uitdoven en versterken. (bij de muur heel veel laag en 1,5 meter ervoor geen spatje)

Deze fysische effecten kun je heel goed met Mapp zichtbaar krijgen.

Paul.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• flurk
            • May 2003
            • 409

Waar we geen sub hebben weten we al.Ook waar er wel sub is.De vraag is enkel hoe we die op dde juiste plaats krijgen.
            Het is wel zo dat de kant van het podium hoger is dan de kant van de bar/mengtafel.Een "verkeerde" hoorn al het ware.

Comment

• joe
              • Jan 2003
              • 446

Vraagje aan flur: sta je achter de bar (mengtafel zeide) op een houten vloer en publiek zeide op een stene vloer?

Als de subs in de buurt van een muur staan moet je ze lekker tegen de muur aan zetten. subs eigenlijk nooit 1m van de achtermuur afzetten, je hebt dan alleen maar een canceling van 80hz erbij

Comment

• flurk
                • May 2003
                • 409

Nee.Overal een stenen vloer.Vrijdag proberen we een ander systeem uit.Ik laat iets weten.

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Originally posted by joe
                  Vraagje aan flur: sta je achter de bar (mengtafel zeide) op een houten vloer en publiek zeide op een stene vloer?

Als de subs in de buurt van een muur staan moet je ze lekker tegen de muur aan zetten. subs eigenlijk nooit 1m van de achtermuur afzetten, je hebt dan alleen maar een canceling van 80hz erbij
                  En een vervelende piek bij 160 hz.

Wat ik bedoelde met Mapp simulatie is, dat je daarin heel goed de optimale plaatsingen kunt bepalen waar je sub de beste (egale?) geluidsdruk in de gewenste ruimte realiseerd.
                  Kun je dus achter de PC doen zonder gesjouw en gesleep.

Paul.

Comment

• soundmenn
                    • Oct 2006
                    • 49

Originally posted by SPS
                    En een vervelende piek bij 160 hz.

Wat ik bedoelde met Mapp simulatie is, dat je daarin heel goed de optimale plaatsingen kunt bepalen waar je sub de beste (egale?) geluidsdruk in de gewenste ruimte realiseerd.
                    Kun je dus achter de PC doen zonder gesjouw en gesleep.

Paul.
                    Bij mij werkt de link wel maar als hij hem wilt openen gaat er iets met instaleren fout.

Wat mis ik?

Comment

• Speakertje
                      • Mar 2005
                      • 462

Heb je JAVA wel geninstalleerd? Volgens mij heeft hij dat nodig.

Proberen kan geen kwaad
                      M.v.g. Sander
                      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Originally posted by soundmenn
                        Bij mij werkt de link wel maar als hij hem wilt openen gaat er iets met instaleren fout.

Wat mis ik?
                        Bij mij werkt hij wel, maar ik heb een wachtwoord en gebruikersnaam nodig om de testopstelling te laten uitrekenen...

Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Originally posted by hugovanmeijeren
                          Bij mij werkt hij wel, maar ik heb een wachtwoord en gebruikersnaam nodig om de testopstelling te laten uitrekenen...

Groeten Hugo
                          En die kun je zo aanvragen bij Meyersound. Kost niets.

Paul.

Comment

Working...