Versterken blazers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • surfnuts
    • May 2006
    • 9

Versterken blazers

heb binnenkort een klus met 3 blazers.( trompet, sax en klarinet)
    heb de beschikking over:
    shure SM 87(beta)
    shure SM 57 beta
    audix D4
    sennheiser E604

welke kan ik het beste gebruiken?
    het is een klein podium met een drummer op ong een meter afstand zonder drumscherm.

moet ik de mic richten op het midden of op de rand van het instument?
    hoeveel delay word er vaak gebruikt als effect?
    het zijn solo instrumenten die gedurende het nummer er doorheen spelen.
  • eddie
    • Nov 2004
    • 169

hallo, de meeste blazers hebben graag clip- microfoons inzake de beweeglijkheid, ik heb met de akg nooit klachten gehad en heb meerdere
    big-bands versterkt, als je vaste mic's gebruikt kan je er best een plastiek
    ring overzetten dan heb je haast geen monitors meer nodig
    mvg eddie

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

ik zou de beta 57 eens proberen en anders de beta 87

die blaas instrumenten doen het ook wel goed met een sm 58 tenminste ik heb het een paar keer gezien bij een uitversterking
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1066

een boel blazers hebben zelf ook een clip on voor hun instrument ....ze willen ook meest niet graag dat je aan hun koper knutselt met mic's

waarom vraag je niet om een rider of overleg je met de desbetreffende band/blazer/of wie het ook is... dan weet je toch wat ze willen hebben mischien is het allemaal niet eens nodig

weten beide partijen waar ze aan toe zijn ....

Comment

• Lennartsound
          • Dec 2006
          • 269

ik zou alleen geen condensator op de trompet zetten. Dat werkt vaak niet zo best. Zet die 87 maar op de klarinet.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Originally posted by surfnuts
            heb binnenkort een klus met 3 blazers...
            ...het is een klein podium met een drummer op ong een meter afstand zonder drumscherm.
            En wat staat er verder op het podium?
            Heb je wel eens een trompet en/of saxofoon en een drummer samen gehoord?
            Gaan prima zonder extra versterking in een kroeg tot kleine zaal. Alleen de klarinet heeft misschien wat extra nodig.

Misschien wat meer info geven over wat het doel is, hoe groot de zaal, aantal man publiek, soort concert, etc zodat hier beter kan worden geholpen. Misschien wil je teveel en is het totaal niet nodig en heb je al contact gehad met de band/muziekanten wat ze zelf willen/hebben.

Comment

• surfnuts
              • May 2006
              • 9

het is een zaal voor 200 man ong.
              wel breder dan diep dus we gebruiken 4 tops om de breedte te halen.
              verder staat op het podium:
              drum ( uitversterkt)
              bas/ elektrisch gitaar
              piano/ keys
              percussie
              2/3 zang
              en dan tromper, sax en klarinet

vanwege budget hebben we niet de beschikking over clipon.
              de band is net begonne dus ze hebben nog geen eigen mic's.
              dus moeten we de mic's op statief zetten
              moet ik de mic richten op het midden of op de rand van het instrument

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

In jouw geval zou ik gebruik maken van de 604 op statief. Voldoen uitstekend voor blazers. Gewoon in het midden zetten.
                Ik heb zo nooit problemen ondervonden en de klank is goed.
                Heerlijk die stilte

Comment

• schrobbelbop
                  • Feb 2005
                  • 47

Ik zou gaan voor 57 op trompet, 58 op sax en 87 op clarinet
                  dat klinkt altijd beter dan een clipon. een 57/57/604 op blazers is wel een redelijke standaard in de pophoek, wat dat betreft zit je goed
                  Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

@ ts: hoeveel heb je eigenlijk van je beschikbare mics?? meerdere van 1 type??

Comment

• surfnuts
                      • May 2006
                      • 9

heb de volgende mic's:
                      604 4x
                      87 beta 2x
                      87 1x
                      58 beta 4x
                      57 beta 1x
                      audix D4 3x

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Ik zou dan een 604 (mits niet nodig voor de drums natuurlijk) op trompet en sax doen en een 87 op klarinet.

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

Ik denk dat je de trompet niet hoeft te versterken, die dingen gaan behoorlijk hard... Aan de andere kant kun je natuurlijk zeggen, dat je liever een microfoontje te veel plaatst (en deze dicht zet in geval van niet nodig) dan dat je te kort komt...

De sax zou ik wel versterken, dat wil op zich prima met een 57 of 58.

Heb laatst in een zaal met ruim 400 man een soortgelijke opdracht gedaan, trompet gewoon onversterkt gelaten, die 'toeterde' er gemakkelijk overheen, en een sm 57 op de sax, die was zeker nodig, maar ging dan ook perfect!

Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

Hoewel ik ze voor veel instrumenten niet mooi vind is een SM57 voor een trompet prima bruikbaar en goedkoop ook. Wij hebben altijd een rechte micstandaard + sm58 staan. Niet per se om de trompet te versterken maar om een perspex plaatje voor de beker te kunnen zetten. Dan hoort de trompet zichzelf goed en hij knettert niet meer "als een streep" door de zaal.

Als het groter wordt, of het toneel staat "in de breedte" van de zaal. Dan zetten we nog wel eens de blazers zacht aan de andere kant in de PA als aanvulling/balans.

Bij sax is zo een akg bug goed en goedkoop voor alle formaten behalve bariton. Over het algemeen zijn goede tom-microfoons vaak mooi op alt en tenor sax. Saxen via clipjes is zeer nuttig omdat het vaak nogal bewegelijke spelers zijn die met geen mogelijkheid in de mic blijven spelen. Zij moeten een microfoon omdat ze meestal toch iets monitoring nodig hebben. En omdat je voor solo´s toch meestal iets met je geluidsinstallatie wil doen. (al is het alleen maar de mogelijkheid om wat galm bij een ballad erop te kunnen zetten)

Als je er een hebt zet dan de toeters op een sub en insert dan noisegate/limiter
                            lekker belangrijk!

Comment

• shure-fan
                              • Sep 2003
                              • 1046

Originally posted by showband

Als je er een hebt zet dan de toeters op een sub en insert dan noisegate/limiter
                              liever op een compressor

Comment

Working...