Splitten WordClock signaal, kan dat?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Splitten WordClock signaal, kan dat?

Ik zit met het volgende probleem:

Bij Yamaha heb je voor de digitale tafeltjes van die mooie Adat kaarten met 2x in en 2x uit. Hoe sluit je je WC signaal aan aangezien er maar 1 WC aansluiting zit op die tafel en er ook niet iets als een doorlus zit op de aparaten die ik er mee aanstuur.

Het is nu werkend met een BNC t-stukje (gewoon hard gesplit dus) maar ik weet niet of die in de toekomst gaat storen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
    Spelingvouten onder voorbehout...
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

word clock signaal word ook meegestuurd via het adat signaal je kan dus (neem aan je ada8000) op sync aan adat zetten.....(zonder bnc)

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Originally posted by martijn verkerk
      word clock signaal word ook meegestuurd via het adat signaal je kan dus (neem aan je ada8000) op sync aan adat zetten.....(zonder bnc)
      Is dat zo? Werken dan ook de in- en uitgangen tegelijk? Ik heb dat namelijk tot nu toe alleen voor elkaar gekregen als ik alleen de ingangen gebruikte, de uitgangen werkte dan niet.....

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Da's best raar, als de apparaten gesync't zijn moet alles het doen.

Waar je rekening mee moet houden met syncen over ADAT: Wordclock over ADAT loopt mee met de signaal-richting. Oftewel, het ADAT-signaal vanuit de ADA draagt het kloksignaal waar de ADA op dat moment op draait. En de Yamaha stuurt de klok waar hij op draait mee naar de uitgangen van de ADA.
        Als je niet alle aansluitingen gebruikt ben je dus beperkt in je klok-keuze!
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Adat draagt inderdaad WC mee.

Een WC signaal is met een simpel T splittertje perfect te splitsen.
          Je kan zonder problemen een flinke dasy-chain maken.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

huuh WC, dat is toch 75 ohm?
            dat mag je toch niet zomaar splitten?

Theoretisch beinvloedt je dan de pulsen/flanken/timing en krijg je reflectie..
            is wordclock zo ruim en ongevoelig? tis wel vrij laagfrequent, maar ik hoor altijd van die studioboys dat je een strakke clock nodig hebt ... dat betekent bufferen volgens mij... of op zn minst doorlus met wc-out op de ontvanger..
            Heb je daar nooit problemen mee ondervonden mathijs?
            knoppen en waarden :)

Comment

• martijn verkerk
              • Nov 2005
              • 300

Originally posted by cobi
              Is dat zo? Werken dan ook de in- en uitgangen tegelijk? Ik heb dat namelijk tot nu toe alleen voor elkaar gekregen als ik alleen de ingangen gebruikte, de uitgangen werkte dan niet.....
              kijk eens naar je samplerate sommige apparaten kunnen tot max 48Khz aan als je hem op bv 96Khz hebt staan (de tafel) dan pakt ie je oneven ingangen (1,3,5,7) en je uitgangen werken dan niet

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Originally posted by dokter dB
                huuh WC, dat is toch 75 ohm?
                dat mag je toch niet zomaar splitten?

is wordclock zo ruim en ongevoelig? tis wel vrij laagfrequent, maar ik hoor altijd van die studioboys dat je een strakke clock nodig hebt ... dat betekent bufferen volgens mij... of op zn minst doorlus met wc-out op de ontvanger..
                Hmm, daar zit natuurlijk wel iets in. Nu werkt het, maar je zal altijd zien dat het op locatie opeens niet meer werkt (en je dus opeens 16 kanalen minder hebt om je ding te doen). Ik heb trouwens niet niet geluisterd of het uberhaupt klonk, ik kreeg alleen geen WC error meer in mijn beeldscherm als ik het op deze manier aansloot.

Ik ga het toch nog maar eens proberen die WC over de adat kabels mee te sturen.

Thanx allemaal.

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

Ik nooit problemen gehad met een dasy-chain van WC.
                  Je moet dit uiteraard niet overdrijven.
                  Ik heb zelfs een aantal keer gehad dat de sync over adat niet goed verliep.
                  Maar een dasy-chain van 4 apparaten perfect werkte.

Comment

• remco_mini
                    • Jan 2007
                    • 2

Spitten van je wc signaal kan goed gaan als het signaal sterk genoeg is. Meten is weten. ELke split maakt dit signaal minder sterk en als je beneden de 3 volt komt dan kan dit problemen geven. Je kan beter een actieve verdeler er tussen zetten en zo alles uitsplitten.

Comment

• Lennartsound
                      • Dec 2006
                      • 269

investeer in een masterclockje met distributie. Kost je de kop niet en verbetert de kwaliteit van je clock enorm. De stabibilteit van je clock bepaald voor een zeer groot gedeelte de klankkwaliteit van je converters en dus je geluid. Zeker bij Yamaha tafels gaat dat je kwaliteit verbeteren.

Comment

Working...