Wat is het meest gebruikte geluidssysteem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lennartsound
    • Dec 2006
    • 269

Wat is het meest gebruikte geluidssysteem

Beste mensen
    Ik probeer een indruk te krijgen van welke systemen tegenwoordig het meest gebuikt worden bij de grotere shows. Ik denk hierbij aan evenmenten als Pinkpop, Lowlands. Wat staat er in Ahoy, Arena...

Omdat dit soort info wat lastiger te vinden is op het net zou ik jullie willen vragen jullie licht erover te laten schijnen.

Wat me dan met name interesseert is het speaker systeem en wat voor mixers er tegenwoordig in zwang is. Rand apparatuur is ook interessant maar niet het belangrijkste.
    Ik ben ook erg benieuwd naar de meningen betreffende de geluidskwaliteit die het vervolgens levert.
    Alvast bedankt
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

front l-acoustics, adamson, jbl, martin
    mixers midas heritatige/xl4, yamaha pm3500/4000/5000, digico d5
    is toch wel het meest gespecte equipment
    mics shure, sennheiser, neuman,akg
    rand bss, klark technic, lexicon

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Originally posted by martijn verkerk
      front l-acoustics, adamson, jbl, martin
      mixers midas heritatige/xl4, yamaha pm3500/4000/5000, digico d5
      is toch wel het meest gespecte equipment
      mics shure, sennheiser, neuman,akg
      rand bss, klark technic, lexicon
      Aanvullend :
      Meyersound, NEXO, EAW, E.V. enz...
      Rand : TC-electronics, DBX, focusrite enz...
      Kortom, ieder bedrijf heeft zo zijn voorkeuren zowel wat foh en randapparatuur betreft ...
      Denk niet dat er een sluitend antwoord is
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• OotB
        • Oct 2006
        • 47

In de December editie (nr. 78) van de Installation Europe, staat een leuk artikel over de installatie van de arena.

Gr. OotB

Comment

• Halo
          • Nov 2005
          • 178

Originally posted by sis
          Aanvullend :
          Meyersound, NEXO, EAW, E.V. enz...
          Rand : TC-electronics, DBX, focusrite enz...
          Kortom, ieder bedrijf heeft zo zijn voorkeuren zowel wat foh en randapparatuur betreft ...
          Denk niet dat er een sluitend antwoord is
          sis
          aanvullend:
          front: synco
          rand: klark technic
          f.o.h tafel: soundcraft
          steel verstandig...........................jat een appel!
          fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• Lennartsound
            • Dec 2006
            • 269

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de meest gebruikte systemen.
            Qua speakers b.v.
            Als men zou moeten kiezen tussen b.v. EV xlc, JBL vertec en L'acoustic dVdosc. Wat zegt men hier dan? Of toch liever Apogee Sound, Meyer Sound, Martin sound of EAW? Ik vind het moeilijk om een kwaliteits oordeel te geven over over de systemen onderling. Ik had altijd een vrij hoge pet op van EV. JBL vond ik ook goed te pruimen. L'acoustic is nieuw voor mij. EAW vond ik ook lang niet slecht, soms wat "wollig" kreeg ik de indruk. Apogee vind ik strak klinken soms wat definitie missend. Martin Sound, geen idee eigenlijk, de Arena klinkt niet al te best maar in hoeverre dat aan het systeem ligt wil ik betwijfelen. Weet iemand wat er in de Heineken music hall hangt? Of is dat misschien zo'n vast systeem zoals JBL VLA? Geen eerlijke vergelijking natuurlijk vanwege de akoestische behandeling
            Graag ook uw smaak en oordeel/ervaring als men die heeft
            En neem dan b.v. een wat compacter systeem zoals Dynacord Cobra of JBL VRX. Hoe liggen daar de meningen?
            Last edited by Lennartsound; 13-12-06, 16:24.

Comment

• Robin.vd.Have
              • Nov 2005
              • 165

Synco / Martin W8
              Adamson Y10/Y18
              L'acoustic Qudo / Vdosc
              Synco Stapel PA
              Her en der Wat EV XLC / Xarray

Midas H2 / H3 / XL 4
              Digico Live 5

Dit is toch wel wat je heel erg veel tegenkomt

Comment

• erikdrnl
                • Jan 2003
                • 134

Jbl vertec 12 topjes per kant 12 subjes voor het podium en 20000 man blij.
                Vertec klinkt altijd maakt niet uit wat voor genre[dance rock theater].
                Wel de crown ma5002 gebruiken en niet de lichtgewicht ampjes.
                Erik
                erik

Comment

• Rens_E
                  • Dec 2006
                  • 9

Je kan met elk van bovenstaande merken vooruit, zelf heb ik daarin de voorkeur van EV (X-Array), Klark Technic voor rand, en tafel is om het even..

De bouw van de Arena zelf zorgt voor het geluid, dat is de laatste jaren al wel beter geworden, maar als ik zelf een keer naar een concert ga, dan is het in elk geval niet in de Arena. De HMH klinkt eigenlijk altijd wel goed, daar is de zaal ook speciaal voor gebouwd, dat kun je zien als je een keer in de gelegenheid bent er overdag eens binnen te kijken.

In de HmH hebben ze geen vast geluid bij mijn weten, dat wordt per evenement apart bepaald en gehangen, of heb dat mis?

Maar het blijft altijd een feit, bijna elke set van eerder genoemde merken, klinkt goed, het ligt er alleen aan welke koekenbakker er achter de tafel staat. Want soms zijn er gasten die zelf een zeer discutabele smaak hebben van wat mooi klinkt, dan klinkt alles gewoon kut.

Maarja smaken verschillen he, en gelukkig maar!!!!

Comment

• sompi
                    • Mar 2003
                    • 200

op dit niveau van systemen zijn er gewoon geen slechte
                    alle reeds genoemde pro merken hun topreeks klinkt ok

alles hangt natuurlijk af van de omstandigheden (ruimte , opstelling , technieker , ....)

Comment

• Lennartsound
                      • Dec 2006
                      • 269

En wat is nou tegenwoordig een veel gebruikt (en goed) setje voor b.v. een bandje in een feestzaal?

Comment

• Pajan
                        • Jun 2006
                        • 12

Wij zijn sinds begin dit jaar overgestapt naar EV RX en dat gaat heel goed voor de bovengenoemde producties. Het heeft ons meer werk opgeleverd.
                        Probleemen zijn er niet dit zijn uitdaagingen

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

in het bruiloften en amusements circuit zie je traditioneel veel dynachord.

powered setjes met 12" topje op paaltje+subje zoals h&k, peavey en mackie. soms JBL/ev/bose powered kunststof

grotere setjes huren deze acts bij bedrijven die of letterlijk van alles gebruiken. (2 tot 4 Kw verhurende eenmans bedrijfjes met 1 set in de verhuur) Of zij kopen een dergelijke set. Een aankoop die met veel verwarring gepaard gaat omdat zij geen ervaring hebben in de aankoop van geluidstechniek. Volledig onbevangen met een beperkte zak geld nergens een "showroom" kunnen vinden waar je alles even kan beluisteren. En verschillen met de diverse merken tijdens optredens uitsluitend vanaf het toneel en uit de reacties van het publiek moeten halen. Welke mening vrijwel volledig gekleurd wordt door de kwaliteit van de man die mixt. Dus die afgetrapte zelfbouwset kan wel eens het beste zijn wat ze ooit hebben gehoord.

Hier zie je dan ook het meeste verschillende merken voorbij komen. Omdat uiteindelijk toch veel livetechnici hier hun eerste ervaring opdoen, kunnen geluidsmerken in dít circuit hun reputatie maken of breken voor de jaren erna. Peavey bijvoorbeeld heeft in het verleden een aantal keren de plank totaal misgeslagen en verkoopt in dit land misschien nog maar 10% van hun assortiment. Een firma als DAP zal waarschijnlijk 10 jaar lang briljante apparaten moeten gaan maken voor ze een kans maken ooit weer op een shortlist te komen voor aanschaf bij een gemiddelde technicus in dit land.

De best lopende bands huren bij dezelfde bedrijven als de festivals en gebruiken dan ook hetzelfde spul. Alleen andere modellen of minder grote aantallen.

dit gaat dus niet per se over het stuk vraag wat is een goed setje ;-)

Ik zou als ik het butget had als amusementsband een digitale yamahatafel met een nexo 10 inch setje ideaal vinden. Een dagje gebruiken om goed te mixen en de in-ear settings te maken. En vanaf dan bijna niets meer te sjouwen of te soundchecken. Grotere optredens huur je toch spul bij. Helaas heb ik geen geldboom...
                          Last edited by showband; 16-12-06, 13:08.
                          lekker belangrijk!

Comment

• lightzone
                            • Oct 2006
                            • 261

in het bruiloften en amusements circuit zie je traditioneel veel dynacord
                            Last edited by lightzone; 16-12-06, 14:11.
                            jumping is not a crime

Comment

• Lennartsound
                              • Dec 2006
                              • 269

Showband, jouw verhaal komt mij ook zeer bekend voor. Ik ben zelf een tijdje weggeweest uit het live geluid. Vandaar mijn vragen over wat er tegenwoordig aan de hand is.
                              Nexo had ik zelf al gezien. Wat vinden jullie van dat L.U.C.A.S. systeempje van HK?
                              Ver lijkt me die M serie van JBL wel een prima set. Ook idd de QRx van EV. Ik begrijp trouwens dat Dynacord nu van EV is? Is dat Cobra misschien iets leuks?
                              Last edited by Lennartsound; 16-12-06, 15:04.

Comment

Working...