Crown XL 602D Heating probleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpaceyDeeJ
    • Sep 2001
    • 876

Crown XL 602D Heating probleem

Ik heb bij een klant een Crown XLS602D versterker geinstalleerd. Deze versterker voedt een 4tal JBL Controll C29 kasten. Per kant van de versterker staan 2 C29 kasten paralel en het audio signaal gaat eerst door een compressor limitor voordat het audio signaal naar de versterker gaat.

Op top momenten (dus wanneer het druk is in de zaak en ook hard gedraaid wordt) slaat de amp in heat protection. De amp stond in een rack waarin een tweetal 12 cm ventilatoren waren gemonteert om de warme lucht af te voeren. Tevens heb ik 1 HE ruimte overgelaten zowel boven als onder de 2 HE AMP

Afgelopen week heb ik het complete rack in de kelder van het feest cafe gezet. In de kelder is er een constante temp van ongeveer 18/20 graden en voldoende lucht cirkulatie. Tevens kan het rack alle warmte kwijt.

Toch blijft hij bovenstaand probleem vertonen. Ik ga morgen terug naar de importeur, maar ben ondertussen wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn en eventuele tips voor mij hebben.....
    Last edited by SpaceyDeeJ; 05-12-06, 00:35.
    cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot
  • OotB
    • Oct 2006
    • 47

mayb een hele domme opmerking, maar de fans blazen wel naar buiten? Verder lijkt het me idd een 'intern probleem' laat de verkoper dat maar uitzoeken denk ik...

OotB

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Enige tijd geleden heb ik een aantal 402 en 602's in m'n werkplaats gehad en na reparatie een aantal tests mee uitgevoerd waarbij bleek dat de amps toch aardig snel warm liepen. Dit is inherent aan het ontwerp (beetje krappe koeling).

Echter lijkt het me erg waarschijnlijk dat de oorzaak ligt in de compressor die ervoor is geschakeld; als deze de laatste dB's dynamiek uit je signaal halen staan je amps dus nagenoeg continu vol vermogen uit te sturen en lopen warm.
      Dit is een "bekend" verschijnsel en kan worden voorkomen door de ratio geheel linksom te zetten en de CL enkel als limiter te gebruiken. Zo spaar je amps en drivers ! Op elke zichzelf respecterende CL zit wel een aparte peak-limiter dus dat gaat wel lukken.

Groeten en succes !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• SpaceyDeeJ
        • Sep 2001
        • 876

Ok,

Inmiddels is er een hoop gebeurd en heb ik veel contact gehad met twee system engineers van Crown in amerika. We zijn uiteindelijk ook bij de bron van alle ellende gekomen en heb ik een passende oplossing kunnen vinden. Afgelopen zaterdag heeft het gedraaid en compleet zonder problemen.

Men kwam er bij Crown door een simulatie test en het nauw bestuderen van schema's achter, dat de gebruikte speakers (JBL Control 29 AV, in het klank gebied 3,5-5,5 kHz een dim had qua belasting. Dit resulteert dat de gemiddelde weerstand van de speaker geen 8 maar 6.3 Ohm is. Ga je 2 van deze speakers parallel zitten, blijft er 3,15 Ohm over. In combinatie met de dip in het eerder genoemde frequentie spectrum, een hoop gecompresde muziek ( en dat zijn tegenwoordig bijna alle house/dance/disco/top40 platen ) wordt de versterker belast tussen de 0 en de 2 OHm.
        Resultaat, een te hard werkende amp die er door een te hoge temperatuur tijdelijk stopt met werken.

Ik heb de XLS602 vervangen voor 2 stuks XLS402 en afgelopen zaterdag is alles prima verlopen. Uiteraard blijf ik het geheel nauwlettend volgen, maar ben blij dat na maanden van ellende, een en ander nu duidelijk is geworden.

Crown was overigens behoorlijk verbaasd, en was bereid alle medewerking te verlenen (waaronder de simulatie... ) Eens te meer word mij duidelijk dat Crown/JBL en andere merken van de Harman group (JBL, DBX etc etc) gewoon tot de top behoren die hun klanten serieus nemen..

Link van het topic in het Crown forum voor de engels lezende onder ons :
        http://www.crownaudio.com/forums/index.php?showtopic=1410
        Last edited by moderator; 15-12-06, 00:07.
        cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Hé, leuk en interessant er iets van te horen !

Ondanks het warmlopen een samenloop van omstandigheden is vind ik het vreemd dat zo'n amp zo krap bemeten is qua dissipatie, daarbij is 3,15 Ohm een gangbare impedantie / belasting en dat moet elke amp makkelijk kunnen.

In ieder geval een goede service van Crown, waren ze bij het ontwerpen van de amp ook maar zo nauwkeurig te werk gegaan ;-)

Groeten en succes !

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Ha John,

Helemaal waar, echter zou het netter zijn in de specs van een amp te vermelden welke specificaties bij welke variabelen / omstandigheden worden gehaald voor een eerlijker vergelijk. Voor een crestfactor van 12dB (1/8) ga ik niet ... !

Compressie is / was in deze de druppel op het gloeiende koelprofiel ... ;-)

Groeten !

Comment

Working...